۰

ربات هایی که به مطالعه سیر تکامل کمک می کنند

بازدید 996

بر پایه ی تحقیقات انجام شده، اخیراً در یک تحقیق از ربات هایی شبیه جانوارن جونده استفاده شده است تا به بررسی هرچه دقیق تر رفتار های مختلف تولید مثل در حیوانات و در طولانی مدت بپردازد. در مقایسه با مطالعات مستقیم در طبیعت، مشاهدات و مطالعات انجام گرفته بر روی ربات ها به محققان اجازه خواهد داد  تا در راستای بررسی سیر تکامل، مشکلات ناشی از محدودیت زمان را نداشته باشند. در عین حال این روش به نتایجی ختم خواهد شد که قدری از نتایج نظریه کلاسیک انتخاب طبیعی پیچیده تر خواهد بود.

cyber-rodents-evolution

با توجه به تئوری معمول مورد استفاده در تکامل، یک مشخصه ی ظاهری بهینه و یا یک رفتار تولید مثلی، باید بر دیگر مسائل غلبه داشته باشد که با انتخاب طبیعی مراقب استراتژی های کم بهره نیز باشد. اما در طبیعت ما شاهد آن هستیم که نه تنها این اتفاق رخ نمی دهد، بلکه مدل های مختلف رفتاری نیز در کنار هم به زندگی ادامه می دهند. با توجه به ظرفیت محدود عمر ما، توسعه دادن یک تئوری جامع و پاسخ دادن به این ابهامات برای بررسی سیر تکامل در دراز مدت در طبیعت، بسیار مشکل و دست نیافتنی خواهد بود.

این تحقیق که توسط دکتر استفان الوینگ و در مؤسسه علم و صنعت اوکیناوا انجام گرفته، در صدد غلبه بر ابهامات و مشکلات قدیمی نظریه تکامل و با استفاده از ربات ها می باشد. این ربات ها که به Cyber Rodents مشهور هستند، ربات های چرخ داری هستند که برای تشخیص منابع انرژی مجهز به دوربین و لامپ های ریلی بوده و برای ارتباط از تکنولوژی مادون قرمز بهره می برند.  از لحاظ بیولوژیکی، Cyber Rodent ها دو جنسیتی هستند و در این تحقیق همه آنها قادر به زاد و ولد مجازی هستند.

جوندگان الکترونیکی

در طول مدت ۲۸۸ ثانیه ای عمر آنها، این ربات ها قادر به  انجام دو وظیفه اساسی هستند؛ یا به دنبال همسر برای زندگی بگردند و یا به دنبال باتری باشند ! احتمال اینکه یک ربات چقدر می تواند یک زاد و ولد موفق داشته باشد از طریق سنجش انرژی درونی آن اندازه گیری می شود. بنابراین رقابتی بین تلاش برای انرژی بیشتر و یا حرکت به سمت شریک خود ایجاد می گردد. اگر به مباحث ربات ها علاقه دارید ارتقاء بهره وری انرژی در روبات کانگرو را هم مطالعه کنید

به وسیله این تحقیق و با به کارگیری یک نرم افزار شبیه ساز کامپیوتری برای مطالعه ۱۰۰۰ نسل در هر آزمایش، دکتر الوینگ قادر به از میان بردن مشکلات مربوط به محدودیت زمان برای بررسی سیر تکامل در طبیعت شد. نتایج این تحقیق جزئیات دو رفتار و یا شخصیت مجزا را در حین آزمایش مشخص می کند؛ شکارچی و دنبال کننده.

شکارچی ها در واقع بطور فعال مشغول گشتن به دنبال باتری است، آنها فقط وقتی به فکر زاد و ولد می افتند که یک Cyber Rodent دیگر را در دید خود ببینند، بنابر این منتظر آنها نخواهند بود. برعکس، دنبال کننده ها منتظر Cyber Rodent های دیگر می شوند برای اینکه بیایند و زاد و ولد کنند و این مدت زمان انتظار به وسیله اندازه گیری میزان انرژی داخل آن مشخص می گردد.

Cyber Rodents

این آزمایش تقریباً هفتاد بار انجام شد و نتایج مختلفی نیز بدست آمد، اما آزمایش هایی بودند که در آنها میزان علاقه به تولید مثل بیشترین بود. با در نظر گرفتن آزمایشاتی با نرخ های متفاوت برای فنوتیپ ها، دکتر استفان توانست نشان دهد که دو نوع رفتار متفاوت می توانند به صورت کاملاً مؤثر و کارآمد در یک جمعیت وجود داشته باشند به نحوی که ۲۵ درصد را شکارچی ها و ۷۵ درصد را دنبال کننده ها تشکیل داده باشند.“در این آزمایش، ربات ها دو جنسیتی بودند، تمام رباط ها قابلیت جفت گیری و زاد و ولد دارند” این مطلب را دکتر استفان الوینگ بیان داشته است. وی ادامه داد که  ”در مرحله بعد، ما میخواهیم نتایج جدیدی را بر این اساس که ربات ها به صورت زن و مرد باشند، و با در نظر گرفتن ریسک های متفاوتی مشاهده کنیم”.نتایج به دست آمده از این آزمایشات در مقاله ای در مجله ی PLOS ONE چاپ شده است.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.