۰

موتور جست‌وجوی روسی یاندکس رفع فیلتر شد؛ روس‌ها به ایران می‌آیند؟

بازدید 1173

همزمان با سفر وزیر ارتباطات به روسیه، موتور جست‌وجوی روسی یاندکس رفع فیلتر شد. سال ۹۴ وزیر ارتباطات وقت ایران و روسیه توافق کرده بودند دفتر این شرکت در ایران تاسیس شود اما یک روز پس از اعلام این خبر، یاندکس این مساله را تکذیب کرد. حالا انگار سفر وزیر ارتباطات دولت سیزدهم به روسیه، توانسته پای این غول فناوری روسیه را به اینترنت ایران باز کند.

چند روز پیش عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سفرش به روسیه گفته بود باید زمینه فعالیت پلتفرم‌های ایرانی و روسی در دو کشور فراهم شود. پیش از این نیز ابراهیم رئیسی، ابتدای تیر ماه امسال، لایحه «موافقت‌نامه همکاری در حوزه امنیت اطلاعات بین دولت ایران و روسیه» را به مجلس فرستاده بود تا نمایندگان آن را تصویب کنند.

حالا و پس از این اتفاقات موتور جست‌وجوی روسی Yandex امروز و بعدا از مدت‌ها در ایران رفع فیلتر شده است. یاندکس در ساعات ابتدایی رفع شدن فیلترش برای بعضی از کاربران با قابلیت Family Search اجباری که مشابه Safe Search در گوگل است، در دسترس بود اما مدتی بعد رفع شد و تا به این لحظه، بازنگشته است.

با جست‌وجوی دو عبارت یکسان در گوگل و یاندکس، متوجه تفاوت در نتایج خواهید شد.

ماجرای حضور یاندکس در ایران سابقه‌ای بیش از امروز دارد. سال ۱۳۹۴ وزیر ارتباطات وقت روسیه به ایران آمد و با محمود واعظی، وزیر ارتباطات دولت یازدهم دیدار کرد. واعظی پس از این دیدار گفت: «در این نشست با وزیر ارتباطات روسیه توافق کردیم تا موتور جست‌وجوی یاندکس در ایران دفتر داشته باشد و بتواند به مردم ایران سرویس بهتر ارائه دهد.» یک روز پس از این خبر حضورش در ایران را تکذیب کرد.

یاندکس که مدیرعاملش به آن «سیلیکون‌ولی روسیه» می‌گوید حدود نیمی از بازار موتورهای جست‌وجو در روسیه را در اختیار دارد و در حوزه‌های دیگر مرتبط با فناوری نیز فعالیت می‌کند. البته رابطه این غول فناوری روسی با دولت پوتین، ایده‌آل نیست. پوتین زمانی که اینترنت را «پروژه CIA»‌ معرفی کرد، این شرکت را نیز به نفوذ غرب در آن متهم کرد.طبق گفته‌های زارع‌پور در سفرش به روسیه، بعید است رفع فیلتر شدن یاندکس در ایران، تنها تکه پازل حضور شرکت‌های فناوری‌محور روسی در ایران باشد. باید منتظر ماند و دید اینترنت و بازار فناوری اطلاعات در ایران در آینده تا چه حد تحت تاثیر شرکت‌های همسایه شمالی‌مان قرار خواهد گرفت.

منبع بازار فناوری برچسب‌ها:

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.