۰

ملودی؛ تحولی تازه در حوزه سلامت الکترونیکی

بازدید 1897

موتور جستجوی چینی «بایدو» به‌تازگی سرویسی به نام «ملودی» راه‌اندازی کرده است. این سرویس که از هوش مصنوعی برخوردار است، به پزشکان کمک می‌کند که از طریق چت کردن با بیمارانشان از روند بهبودی آنها آگاهی یابند.در واقع** بایدو با این سرویس خود کمک می‌کند تا مشاوره‌های پزشکی بدون مراجعه به مطب و بسیار آسان‌تر صورت گرفته و از طرفی دیگر بیماران بتوانند تصمیم بگیرند که آیا با توجه به شرایط‌شان نیاز به مراجعه به پزشک دارند یا خیر و در صورت نیاز به مراجعه به پزشک به چه متخصصی باید مراجعه کنند.**برای مثال اگر به سرویس «ملودی» بگویید که بچه‌تان بیمار است، این سرویس از شما مجموعه سوالاتی می‌پرسد تا بفهمد که مثلا کودکتان تب دارد یا علایم آن با بیماری زردی و یرقان مشابهت دارد و با توجه به نوع بیماری، تخصص پزشکی را که باید به آن مراجعه کنید، مشخص می‌کند.

baidu-1

اپلیکیشن پزشک موبایلی بایدو همچنین به کاربران خود اجازه می‌دهد که سوالات خود را از پزشکان بپرسند، نقطه نظرات خود را بیان کنند و برای به‌دست آوردن توصیه‌ها، مشاوره و اطلاعات برای بهبود وضعیت سلامت خود در اپلیکیشن جست‌وجو کنند.
ملودی با پرسیدن سوالات پایه‌ای از افراد نوع بیماری آنها را تشخیص داده و سپس با توجه به اطلاعات موجود در کتاب‌های الکترونیکی، تحقیقات دانشگاهی، فروم‌های آنلاین و سایر منابع اطلاعاتی به کاربران توصیه‌هایی را ارایه می‌دهد.
پس از تجویز نسخه درمان و توصیه‌ها توسط این اپلیکیشن، یک پزشک توصیه‌های انجام‌شده را ادیت کرده و برای بیماران می‌فرستد.
بایدو مرتب در حال به‌روز کردن قابلیت‌ها و پیشرفت سرویس‌های ارایه‌شده توسط ملودی است.
«آندریو ان.جی» پژوهشگری که در شرکت بایدو مشغول مطالعه روی این طرح است، می‌گوید: طرح مذکور فقط شروع حرکت بایدو در زمینه متحول کردن حوزه سلامت الکترونیکی است.
در حال حاضر با وجود آنکه زمان کمی از ایجاد این اپلیکیشن موبایلی می‌گذرد، اما کاربران زیادی این اپلیکیشن را دانلود کرده و با آن در تعامل و ارتباط هستند.
طبیعی است که اعتماد به کامپیوترها در حوزه سلامت الکترونیکی بسیار سست و شکننده است و کوچک‌ترین اشتباهی می‌تواند به از بین رفتن اعتماد مردم و کنار رفتن این سیستم به‌طور کلی منجر شود. بنابراین باید در توسعه حوزه سلامت الکترونیکی آهسته گام برداشت و در مواجه با چالش‌های پیش رو نهایت دقت را به‌کار گرفت.
سرویس دیگر در این حوزه، سرویس سلامت الکترونیکی IBM به نام IBM WATSON HEALTH است که به پزشکان و کارگران فعال در تولید دارو اجازه می‌دهد به اطلاعاتی دست یابند که هریک به شکل تکه‌ای از پازل مشکلات حوزه سلامت است و تمام چرخه درمان از پزشک و داروساز و داروخانه گرفته تا بیمار را شامل می‌شود و می‌تواند در کمک به پزشکان برای تدوین روش صحیح درمان بسیار کارآمد باشد.
همچنین IBM قصد طراحی ابزاری را دارد که از طریق آن به اپلیکشن آن این قابلیت را می‌دهد که بتواند اشعه ایکس را بخواند.
اما همان‌طور که اپلیکیشن‌های حوزه سلامت الکترونیکی در حال رشد هستند، ارایه‌دهندگان سرویس‌های تلفنی حوزه سلامت هم در حال گسترش هستند و می‌توانند به رقیب یا حتی جایگزینی جدی برای اپ‌های حوزه سلامت تبدیل شوند.
**طبق پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته تا سال ۲۰۳۵ حداقل ۱۳ میلیون نفر در سراسر جهان به‌نوعی از خدمات پزشکی الکترونیکی یا پزشکی تلفنی استفاده خواهند کرد و این روندی رو به توسعه برای حوزه سلامت الکترونیکی در سراسر جهان خواهد بود.**
مدتی پیش دانش‌آموزی با جست‌وجو در اینترنت و عمل به توصیه‌های دارویی که در بالاترین بخش فهرست جست‌وجو شده بود کشته شد که این خود نشان‌دهنده این است که حوزه سلامت‌ الکترونیکی به یک رگولاتوری و یک سازمان تنظیم مقررات دقیق و جدی نیاز دارد که باید توسط تمام کشورها و مجامع بین‌المللی نیز حمایت و پشتیبانی شود.
البته نتایج تحقیقات پیمایشی بیانگر آن است که هنوز مردم نگرانی خاصی از این بابت که کامپیوترها بخواهند روزی جایگزین پزشکان شوند ندارند و شاید به همین دلیل است که در دهه اخیر چند روبات سخنگوی پزشک در کشورهای مختلف جهان ساخته شده است.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.