۰

زارع‌پور: به نامزدهای تأییدصلاحیت‌شده یک کانال و تیک آبی در سکوهای داخلی تعلق می‌گیرد

بازدید 723

وزیر ارتباطات: سکوهای داخلی یک بسته انتخاباتی به ستاد انتخابات کشور پیشنهاد می‌دهند تا در اختیار نامزدهای تأیید‌شده قرار بگیرد.وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از برنامه‌هایی که برای نامزدهای انتخاباتی در پلتفرم‌های داخلی در نظر گرفته شده است، خبر داد.عیسی زارع‌پور که در حاشیه جلسه هیات‌دولت گفت: «در حال بررسی نحوه حمایتی که سکوهای داخلی برای تبلیغ نامزدهای تأیید‌صلاحیت‌شده فراهم می‌کنند، هستیم. این سکوها یک بسته انتخاباتی به ستاد انتخابات کشور پیشنهاد می‌دهند تا در اختیار این نامزدها قرار بگیرد. در سکوهای داخلی حداقل یک کانال و تیک آبی به نامزدهای تأییدصلاحیت‌شده داده می‌شود.»

او پلتفرم‌های داخلی را فرصت مناسبی برای معرفی نامزدها به مردم دانست و افزود: «الان سکوهای داخلی مورد اقبال مردم هستند و بخش قابل توجهی از مردم در این سکوها حضور دارند و فرصت خوبی است برای شناساندن نامزدها به مردم از طریق این سکوها.»

گزارشی از هوشمندسازی خدمات دولت

زارع‌پور همچنین در جمع خبرنگاران گزارشی از وضعیت اتصال به پنجره خدمات دولت هوشمند ارائه کرد.او با بیان اینکه در قانون بودجه ۱۴۰۲ چهار تکلیف مشخص شد، این شروط را شرح داد:

اولاً دستگاه‌هایی که باقی مانده‌اند باید به درگاه پنجره خدمات دولت هوشمند متصل شوند، ثانیاً تمام خدماتشان را از این طریق ارائه دهند، سوم اینکه تمام استعلامات بین‌دستگاهی به‌شکل برخط انجام شود و چهارم اینکه ۲۰ درصد خدماتشان را به شکل هوشمند ارائه دهند.

– عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات

وزیر ارتباطات این را هم اضافه کرد که «هوشمند» یعنی خدمات‌رسانی در لحظه، بدون مراجعه حضوری و بدون ارائه هرگونه مدرک از متقاضیان چه برخط و چه غیربرخط. او همچنین گفت:

  • اتصال برخی دستگاه‌ها هنوز مشکل دارد مثل وزارت جهاد کشاورزی و سازمان بهزیستی.
  • وزارت دادگستری، وزارت نیرو صد درصد، وزارت ارتباطات ۹۷ درصد و همچنین وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت و ورزش و جوانان بیش از ۸۰ درصد خدماتشان را به‌صورت برخط ارائه می‌دهند.
  • وزارت جهاد کشاورزی، وزارت میراث فرهنگی و وزارت نفت هم در ته فهرست قرار دارند و درصد ارائه خدماتشان پایین است.

زارع‌پور با بیان این آمار، اعلام کرد: «درباره هوشمندسازی هنوز فرصت هست. تا آخر دی‌ماه فرصت دارند که ۲۰ درصد خدمات خود را به شکل هوشمند ارائه دهند و در حال ارائه گزارش‌های نهایی هستند.»

وزیر ارتباطات ادامه داد: «خوشحالم که اعلام کنم پنجره خدمات دولت هوشمند بیش از ۳۵ میلیون کاربر احراز هویت‌شده دارد. یعنی ۳۵ میلیون نفر از هموطنان بالای ۱۸ سال تاکنون حداقل یک بار به پنجره ملی خدمات هوشمند دولت مراجعه کرده‌ و از خدماتش استفاده کرده‌اند که رکورد بسیار بزرگی است. این آمار تا فروردین امسال ۱۲.۵ میلیون بود و اکنون تقریباً سه‌برابر شده است. در همین یک سال ۲۸۰ درصد رشد داشته که نشان می‌دهد پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به یک مرجع تبدیل شده است.»

زارع‌پور درباره تعداد مراجعات ماهانه به این سامانه گفت: «به‌صورت میانگین ماهانه ۸۰ میلیون مراجعه داشته‌ایم. یعنی هر کدام از این ۳۵ میلیون کاربر تقریباً سه‌بار در ماه به پنجره مراجعه کرده‌اند.»

او همچنین درباره مرکز ملی تبادل اطالاعات کشور (NIX) توضیح داد: «در این مرکز بیش از ۱۲۰۰ سرویس وجود دارد که دستگاه‌ها از آنها استفاده می‌کنند. استعلامات مختلفی مثل مدرک تحصیلی و کارمندی که دستگاه‌ها برای احراز هویت به آن احتیاج دارند. این سرویس‌ها فقط در ۹ ماه اول امسال ۶٫۵ میلیارد بار مورد استفاده قرار گرفته و پیش‌بینی‌مان است که تا آخر سال به ۸٫۹ تا ۹ میلیارد برسد. این رقم در کل سال گذشته ۷٫۵ میلیارد بود.»

وزیر ارتباطات در آخر گفت: « امسال حداقل ۲۰ تا ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته استعلامات برخط افزایش پیدا کرده است. این‌ها نشان می‌دهد روند هوشمندسازی دولت با شتاب دنبال می‌شود.»

روزانه هزاران حمله سایبری انجام می‌شود

وزیر ارتباطات همچنین از هزاران حمله سایبری خبر داد که مردم و دستگاه‌ها از آن خبردار نمی‌شوند اما در عین حال گفت که وضعیت امنیت روز‌به‌روز در حال بهبود است.

ما روزانه صدها و گاه هزاران حمله کور و هدفمند داریم؛ از حملات کوری مثل حملات منع خدمت (DoS) یا ممنوعیت توزیع‌شده (Distributed DoS) تا حملاتی که به‌صورت هدفمند انجام می‌شود.بخش قابل توجهی از این حملات دفع می‌شود و اصلاً مردم متوجه نمی‌شوند و دستگاه‌ها متوجه نمی‌شوند. در وزارت ارتباطات، اپراتورها و چهار دستگاه مسئول، سامانه‌های مقابله با این حملات وجود دارد. طبیعی است که در این جنگ سایبری، به‌هرحال بخش کوچکی از این حملات به هدف بخورد. اما نیمه پر لیوان را هم ببینیم که واقعا متخصصان و جوانان نخبه ما دارند شب و روز تلاش می‌کنند تا بخش زیادی از این حملات در مبدأ خنثی می‌شود.

– عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات

او همچنین درباره تقسیم کار در حوزه امنیت در بین افتا، وزارت ارتباطات، پلیس فتا و پدافند غیرعامل توضیح داد: «در حوزه امنیت، مسئولیت با مرکز ملی فضای مجازی است و دبیر شورا پیگیر آن است. پیگیری امنیت بخشی از دستگاه‌ها مثل وزارت نفت و زیرساخت بانکی با افتا است. امنیت بخشی از دستگاه‌ها هم با وزارت ارتباطات است؛ مانند وزارت میراث فرهنگی و وزارت ارشاد. فکر می‌کنم امنیت ۴۰ تا ۵۰ درصد دستگاه‌ها با وزارت ارتباطات است. بخشی نیز با پدافند غیرعامل است مثل پمپ بنزین‌ها. بخشی هم با پلیس فتا است؛ مثل کسب‌وکارهای خصوصی.»

ما هر ماه خودمان مثل یک هکر می‌نشینیم و لیست آسیب‌پذیری سامانه‌های دستگاه‌ها را تهیه می‌کنیم

زارع‌پور سپس درباره فعالیت وزارت ارتباطات در این حوزه گفت: «ما هر ماه خودمان مثل یک هکر می‌نشینیم و لیست آسیب‌پذیری سامانه‌های دستگاه‌ها را تهیه می‌کنیم. مجموعه‌های آپا در دانشگاه‌های سراسر کشور هم این ماموریت را دارند و تست نفوذ انجام می‌دهند و فهرست آسیب‌پذیری را به‌شکل محرمانه به دستگاه‌ها منعکس می‌کنیم.»او درنهایت با این گفته‌ها تاکید کرد: «روزبه‌روز دارد وضعیت بهتر می‌شود. این چهار دستگاه در پیگیری امنیت تلاش می‌کنند تا روزبه‌روز وضعیت امنیت زیرساخت‌های کشور و سامانه‌های کشور افزایش یابد.»

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.