۰

رفع محدودیت شبکه‌های اجتماعی به شرط پیشرفت فیلترینگ هوشمند

بازدید 1055

دبیر شورای عالی فضای مجازی از بررسی وضعیت شبکه‌های پیام‌رسان برخط و اعلام سیاست‌های جدید شورای عالی فضای مجازی درباره شبکه‌هایی مانند تلگرام در جلسات بعدی این شورا خبر داد. ابوالحسن فیروزآبادی می‌گوید: «شبکه‌های مجازی به طور مصداقی بررسی نمی‌شوند و سیاست‌گذاری‌ها کلان خواهد بود.» او اعلام کرده با پیشرفت فیلترینگ هوشمند و امکان جداسازی بخش مفید از غیرمفید در شبکه‌های اجتماعی خارجی، محدودیت شبکه‌های پیام‌رسان حذف خواهد شد.

filtering-640x480-600x450

بحث بر سر نحوه فعالیت نرم‌افزارهای ارتباطی در ایران موضوع جدیدی نیست و در دو سال گذشته بارها این مسئله از سوی نهادهای مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. در بازه‌های زمانی گوناگون که شبکه پیام‌رسان تلگرام با اختلال مواجه شده اولین انگشت اتهام به سوی دولت نشانه رفته و گمان فیلتر شدن این شبکه مجازی تقویت شده است. اما مسئولان دولتی در سطوح مختلف بارها این اتهام را رد کرده و اعلام کردند هیچ‌گونه اقدامی برای فیلتر یا قطع تلگرام از سوی کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه اینترنتی وزارت ارتباطات یا قوه قضاییه صورت نگرفته است.

این در حالی است که در دوره‌های گذشته با شبکه‌های مجازی برخوردی سلبی می‌شد و فعالیت آنها در داخل کشور به سرعت محدود می‌شد. اما دولت جدید تلاش‌های زیادی کرده تا فعالیت این شبکه‌ها در ایران ادامه داشته باشد. این مساله تا جایی پیش رفته که حتی شخص رییس جمهوری نیز درباره ادامه فعالیت این شبکه‌ها در ایران و دسترسی مردم به شبکه‌های مجازی صحبت کرده و از وزارت ارتباطات خواسته بود مانعی بر سر راه دسترسی مردم به شبکه‌های پیام‌رسان نباشد.

محمود واعظی، وزیر ارتباطات بارها اعلام کرده بود که وزارت ارتباطات به دلیل مسائل اقتصادی اپراتورهای تلفن همراه، با فعالیت این شبکه‌ها مقابله نخواهد کرد، اما بهترین راه آن است که در داخل کشور برای دستیابی به شبکه‌های داخلی تلاش شود. او تاکید کرده بود تا زمان دستیابی به شبکه‌های داخلی دولت امکان استفاده از شبکه‌های اجتماعی خارجی را مسدود نخواهد کرد. در ماه‌های گذشته در چندین جلسه کمیته تعیین محتوای مجرمانه رایانه‌ای بحث ادامه فعالیت شبکه‌هایی چون تلگرام مطرح شده و در نهایت با در نظر گرفتن شروطی قرار به ادامه فعالیت شبکه‌هایی مانند تلگرام شد.

وزیر ارتباطات پیش از این اعلام کرده بود که شبکه‌های اجتماعی‌ای مجاز به فعالیت در ایرانند که به قوانین احترام بگذارند. به گفته واعظی، وزارت ارتباطات آنچه که از نظر اخلاقی مناسب نمی‌داند را حذف می‌کند. او تاکید کرده بود که هماهنگی‌های لازم هم در این باره با تلگرام صورت گرفته است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی هم گفته بود قصد دارند با سیاست‌های ایجابی و حمایت از بخش خصوصی، شبکه‌های مجازی داخلی را ترویج دهند. به گفته او اگر تکنولوژی پیشرفت کند و امکان ارائه سیستم‌های فیلترینگ هوشمند را داشته باشند که بتواند بخش مفید را از غیرمفید در شبکه‌های اجتماعی خارجی تفکیک کند، امکان رفع محدودیت شبکه‌های پیام‌رسان با اجرای فیلترینگ هوشمند وجود خواهد داشت.

فیروزآبادی بر این باور است که سه حوزه رایانامه بومی، موتور جستجوی بومی و شبکه‌های پیام‌رسان بومی نیاز پرکاربرد فضای مجازی ایرانی‌ها است که باید با کمک مردم و اندیشمندان به سرعت عملیاتی و عقب‌ماندگی‌های گذشته در این زمینه جبران شود. حالا با وجود این که تنها چند ماهی از این تصمیم‌گیری‌ها گذشته، دبیر شورای عالی فضای مجازی از امکان ورود این شورا به بحث سیاست‌گذاری درباره شبکه‌های پیام‌رسان مجازی خبر داده است.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.