۰

راهنمای جامع خرید لپ تاپ

بازدید 5646

شاید شما هم تا کنون هنگام خرید لپ تاپ، با سوالات و ابهامات زیادی روبرو شده باشید و در نهایت حتی تحقیق و پرس و جو از اهل فن هم، به شما برای انتخاب مناسب و خرید موفق کمکی نکرده باشد. متاسفانه مقالاتی هم  که تاکنون به عنوان راهنمای خرید لپ تاپ تهیه شده، چندان جامع نیستند تا بتوانند کاربران را برای تصمیم گیری درست یاری کنند. مقاله پیش روی شما را، می توان یکی از کاملترین و جامع ترین منابع راهنمای خرید لپ تاپ به شمار آورد؛ چرا که کارشناسان بهینه پردازش کوشیده اند همه نکات و جزئیات راهگشا برای یک انتخاب آگاهانه را، در این مقاله پوشش دهند.

انتخاب یک لپ‌تاپ مناسب کار سختی نیست اما نداشتن آشنایی با خصوصیات این دستگاه ها می تواند تصمیم گیری را برای خریدار بسیار پیچیده و مشکل سازد. در مقابل توجه به بعضی جزئیات ساده ولی در عین حال مهم می تواند ضامن یک خرید ایده‌آل باشد.

برای تهیه یک لپ تاپ مناسب توجه به دو نکته اساسی ضروری است: نکته اول کاربردی است که از دستگاه انتظار دارید و نکته دوم  بودجه ای است که می خواهید به این کار اختصاص دهید. توضیحاتی که در ادامه خواهیم داد شما را با نکاتی آشنا می کند که با در نظر گرفتن آنها میتوانید در بازار متنوع این کالا، انتخابی درست، آگاهانه و لذت بخش داشته باشید.

اما به سراغ یکی از مهمترین پارامتر ها میرویم : برای اکثر خریداران برند مطرح یکی از پارامتر های مهم در انتخاب لپ تاپ مناسب است. درست است که برند می تواند تا حدودی نشان دهنده کیفیت و دوام یک محصول باشد، اما واقعیت این است که در بازار حرفه ای و رقابتی امروزی، نام تجاری کمتر بحث برانگیز است. اغلب تولیدکنندگان ، محصولات خود را در قالب سری ها و مدلهای مختلف و با قدرت، کیفیت و اندازه های متفاوت طراحی می کنند تا بتوانند نیازهای متنوع کاربران را تحت پوشش قرار دهند.

مقاله ای که پیش رو دارید شما را با خصوصیات سخت افزاری لپ‌تاپ ها و دسته بندی های مختلف این محصولات آشنا می کند و مطالعه آن شما را یاری خواهد کرد تا مناسب ترین گزینه را برای خود برگزینید.

دسته بندی لپ‌تاپ‌ها بر اساس سری

الترا پرتابل ‌: این گروه با سایز ۱۰، ۱۱ و ۱۲ اینچی، سبکترین لپ‌تاپ‌های موجود در بازار هستند و وزن آنها حدودا بین ۱ تا ۱٫۵ کیلوگرم است. بنابراین برای کسانی که دائم در سفر هستند مناسبند. این لپ‌تاپ‌ها بسیار سبک هستند، باتری آنها بادوام است و از طراحی زیبایی برخوردارند. لپ‌تاپ‌های التراپرتابل قیمت بالایی دارند. فشرده بودن اجزا و محدودیت فیزیکی باعث می شود این گروه از لپ‌تاپ‌ها قدرت سخت افزاری متوسطی داشته باشند.

الترابوک‌ها : این دسته برای افرادی که در طول روز مجبورند دستگاه خود را همراه خود حمل کنند مناسب است. الترابوک‌ها دارای سایز ۱۳ و ۱۴ اینچی و وزن ۱٫۵ تا ۲ کیلوگرمی هستند. این دستگاه ها عموما مجهز به پردازنده های کم مصرف و درایوهای SSD بوده و ظاهری جذاب و قدرتی متوسط دارند. این محصولات که بیشتر برای مدیران و تجار مناسبند، قیمت بالایی نیز دارند.

نوت‌بوک‌ها: این گروه با سایز ۱۴ تا ۱۶ اینچ بیشترین تنوع مدل و قیمت را در برمیگیرد. وزن این محصولات بین ۲ تا ۲٫۸ کیلوگرم است عموما به پردازنده های خانواده AMD و Intel، ۴ تا ۱۶ گیگابایت حافظه رم و حتی بیشتر و هارد با ظرفیت بالاتر از ۵۰۰ گیگابایت مجهزند. بعضی مدلهای گرانقیمت این گروه علاوه بر گرافیک یکپارچه از پردازنده های گرافیکی انویدیا یا AMD هم بهره مند هستند. بنابراین با توجه به اینکه محصولات این رده مشخصات فنی متنوعی دارند، کاربردهای گسترده ای را نیز پوشش می دهند.

هیبریدی (تبدیل شونده): لپ تاپ های هیبریدی بیشتر برای استفاده های عمومی و روزمره مناسب است، با یک چرخش یا با جدا شدن نمایشگر از بدنه به یک تبلت تبدیل می گردد. موفق ترین محصولات این گروه سری ترنسفورمرهای ایسوس و Surface مایکروسافت است. این محصولات عمدتا سایز ۱۰ تا ۱۳ اینچی دارند و مجهز به پردازنده های Atom یا Intel Core، درایوهای SSD، نمایشگر لمسی و سیستم عامل ویندوز یا اندروید هستند. گروه تبدیل شونده ها قیمت بالا و اکثر آنها توان سخت افزاری نسبتا پایینی دارند.

جایگزین دسکتاپ: این محصولات بیشتر برای کسانی مناسب است که به قدرت سخت افزاری بالایی نیاز دارند. این لپ‌تاپ‌ها دارای سایز ۱۷ اینچی هستند و وزن آنها به ۴ گیلوگرم نیز می‌رسد.بنابراین جابجا کردن آنها چندان معقول به نظر نمی رسد. این گروه سخت افزار قدرتمند و تهویه مناسب دارند و به همین دلیل ضخامت آنها زیاد است. بعضی محصولات ویژه گیمینگ، طراحی و تدوین و مهندسی در این دسته قرار می گیرند.

برای مشاهده لیست لپ تاپ های باریک و سبک اینجا کلیک کنید

برای مشاهده لیست لپ تاپ های تبدیل پذیر اینجا کلیک کنید

در ادامه مقاله لپ تاپ های مختلف موجود را براساس کاربرد آنها مورد بررسی قرار می دهیم.

 مهمترین نکته ای که هنگام انتخاب لپ‌تاپ‌ باید به آن توجه نمود، اهداف عمده ای است که برای استفاده از دستگاه در نظر دارید. این محصولات ازخصوصیات سخت افزاری متنوعی بهره می برند و هریک از آنها برای کارکردهای خاصی مناسب است و توجه دقیق به نیازها می تواند انتخابی درست و مطمئن را برای شما به ارمغان آورد. در ادامه با کاربردهای مختلف لپ‌تاپ‌ و ویژگی های مناسب هر گروه آشنا خواهید شد:

لپ‌تاپ‌های صنعتی

لپ‌تاپ‌های صنعتی برای صاحبان و کارکنان کارخانجات، شرکتها و تولیدی ها مناسب است. محافظت از اطلاعات برای این اشخاص اهمیت زیادی دارد. وزن و ضخامت اغلب این دستگاه ها زیاد است وبه دلیل برخورداری از بدنه قدرتمند، در شرایط نامساعد محیطی بسیار مقاومند.

لپ‌تاپ‌های صنعتی از درگاه ها متعدد و قفلهای امنیتی مانند حسگر اثر انگشت بهره می برند. این دستگاه ها از کلیدهای بیشتری برخوردارند و تاچ‌پد آنها دستورهای بیشتری را پشتیبانی می‌نماید. نمایشگر اکثر لپ‌تاپ‌های صنعتی، روکش مات دارد و این ویژگی کمک می‌کند در محیط باز، انعکاس نور آفتاب، ایجاد مزاحمت نکند. در کل می توان گفت یکی از کاملترین انوع لپ تاپ را این گروه شامل می شود.

برای مشاهده لیست لپ تاپ های صنعتی اینجا کلیک کنید

برای مشاهده لیست لپ تاپ های اداری اینجا کلیک کنید

لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی و کارهای گرافیکی

نوبت به گیمر های حرفه ای و علاقه مندان به بازی می رسد. لپ‌تاپ‌های گیمینگ بزرگ و سنگین هستند و ضخامت بیشتری نسبت به دیگر سری ها دارند. این لپ‌تاپ‌ها به جدیدترین و قدرتمندترین پردازنده های گرافیکی مجهز شده اند تا اجرای بازی های سنگین گرافیکی را ممکن سازند. همچنین از سیستم خنک کننده قوی با خروجی های بزرگ هوای گرم برخوردارند و چراغهای LED و طراحی و رنگهای متفاوت، ظاهر پر ابهتی به آنها می بخشد. بعضی از این لپ‌تاپ‌ها به دلیل بهره گیری از سخت افزار بسیار قدرتمند می توانند جایگزین کامپیوترهای دسکتاپ شوند. بعضی از طراحان از این نوع لپ‌تاپ‌ها برای طراحی‌های سه‌بعدی استفاده می کنند. این لپ‌تاپ‌ها از نمایشگری بزرگ با وضوح تصویری بالا برخوردارند که به روکش مات مجهزند. این دستگاه ها برای کسانی که به دلیل فضای محدود، امکان استفاده از کامپیوترهای دسکتاپ را ندارند، مناسبند. این لپ تاپ ها گران قیمت هستند و وزن بالایشان حمل و نقل آنها را دشوار می سازد. محصولاتی مانند سری G ایسوس، سری Y50 لنوو در این دسته قرار میگیرند.

برای مشاهده لیست لپ تاپ های مخصوص بازی اینجا کلیک کنید

لپ‌تاپ‌های رده‌ی کاربری عمومی

این گروه که به عنوان لپ‌تاپ‌های میان رده و اقتصادی شناخته می شوند، از لحاظ خصوصیات سخت افزاری بسیار متنوع اند. سایز نمایشگر این لپ‌تاپ‌ها بین ۱۲ تا ۱۵٫۶ اینچ است. شرکتهای سازنده عموما برای این دستگاه ها، بدنه ای پلاستیکی در نظر میگیرند و به این ترتیب با کاهش قیمت، طیف گسترده تری از کاربران را به سمت این محصولات جلب می کنند. این دسته از لپ‌تاپ‌ها از قطعات متنوعی برخوردارند و برای اکثر کاربردهای روزانه مانند استفاده از اینترنت و کار با نرم افزارهایی مثل آفیس مناسبند. این گروه به خوبی نیاز دانشجویان، دانش آموزان، کارمندان و سایر افرادی را که به قدرت سخت افزاری خیلی بالا و حرفه ای احتیاج ندارند، تامین می کند. این لپ‌تاپ‌ها به طور متوسط ۲٫۵ کیلوگرم وزن دارند.

برای مشاهده لیست لپ تاپ های عمومی اینجا کلیک کنید

برای مشاهده لیست لپ تاپ های مقرون بصرفه اینجا کلیک کنید

 

لپ‌تاپ‌های مالتی‌مدیا

مهمترین ویژگی لپ‌تاپ‌های این گروه، نمایشگر آنهاست که اغلب دارای رزولوشن Full HD می باشند. مهمترین کاربرد این دسته در کارهای میکس و مونتاژ و مالتی مدیای حرفه ای است. اما استفاده عمده این دستگاه ها تماشای فیلم، گوش دادن به موسیقی و مصارف خانگی می باشد. به همین خاطر از اسپیکرهای قوی وبا کیفیتی برخوردارند. بدنه این لپ‌تاپ‌ها معمولا از فلزاتی نظیر آلومینیوم یا پلاستیک مرغوب ساخته می شود و از طراحی ظاهری جذابی برخوردارند. از لحاظ سخت افزاری قدرت نسبتا بالایی دارند و کارت گرافیک های قویتری نیز بر روی آنها نصب شده است تا بتوانند نیازهای مختلف کاربران را تامین نمایند. وزن لپ‌تاپ‌های این گروه به طور متوسط ۲٫۷ کیلوگرم می باشد.

برای مشاهده لیست لپ تاپ های مالتی مدیا اینجا کلیک کنید

حال به بررسی قطعات سخت افزاری استفاده شده در لپ تاپ ها می پردازیم:

پردازنده  CPU

 

مهمترین فاکتور در ویژگیهای سخت افزاری یک دستگاه، پردازنده است که وظیفه پردازش داده ها را به عهده دارد و به منزله ی مغز کامپیوتر عمل می کند. در حال حاضر تولید پردازنده لپ‌تاپ‌ها در انحصار دو شرکتIntel و AMD می باشد که در این بین Intel سهم بازار بیشتری دارد.

Intel : تولیدات شرکت اینتل مخصوص لپ تاپ ، در چهار گروه خانواده Celeron ،  Pentium،Core  و پردازنده های کم مصرفAtom  دسته بندی می شوند.

پردازنده های سلرون و پنتیوم :

 

دو گروه سلرون و پنتیوم در مدلهای ارزان قیمت به کار میروند. هرچند رده پنتیوم کارایی بیشتری نسبت به سلرون دارد اما هردو فقط برای کارهای ساده مانند وبگردی، تماشای فیلم، پخش موزیک، و کار با اسناد متنی مناسبند و اصلا برای نرم افزارها و بازی های با کیفیت و سنگین امروزی مناسب نیستند.

پردازنده های کم مصرف  Atom :

این سری از پردازنده ها بیشتر در الترا پرتابل ها ، مینی لپ تاپ ها ، لپ تاپ های تبدیل شونده و لپ‌تاپ‌های هیبریدی به کار میرود. قدرت پردازش آنها محدود است و مصرف انرژی آنها بسیار پایین است.البته شایان ذکر است که پردازنده های ضعیف تر نیز قادر به انجام عملیات حرفه ای هستند ولی برای این کار زمان بیشتری صرف می کنند.خانواده پرکاربرد Intel Core : این گروه دارای سه  سری هستند، که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم:

Core M : پردازنده های Core M بر پایه معماری x86 طراحی شده و مقدار مصرف انرژی این پردازنده ها بسیار کم و به طور میانگین در حدود ۴.۵ وات می باشد. به علت اندازه بسیار کم آنها، از این پردازنده ها در دستگاه های تبدیل شونده و یا اصطلاحا دو در یک و همچنین تبلت ها استفاده می شود.

بزرگترین ضعف موجود در محصولات هیبریدی جای خالی پردازنده هایی بود که طول عمر باتریشان را بتوان بالا نگه داشت و علاوه بر این آنقدر خنک باشد که بتواند بدون نیاز به فن کار کند، که با تولید اینگونه پردازنده ها در قالب پردازنده های سری Core M این مشکلات تا حد زیادی مرتفع گردید.

Core i3 : این گروه به عنوان پردازنده های رده متوسط خانواده Core به حساب می آیند که دارای دو هسته واقعی هستند و برای کاربردهای معمول روزمره مناسبند.

Core i5: پردازنده های نیمه حرفه‌ای خانواده Intel در دسته core i5 جای میگیرند و از دو هسته واقعی و دو هسته مجازی برخوردارند. این گروه برای اجرای نرم افزارهای گرافیکی، پردازشی، تحلیلی و سه بعدی به کار می آیند و با قیمت مناسبی نسبت به کارایی خود به بازار عرضه می شوند.

Core i7: قویترین پردازنده های اینتل با نام core i7 شناخته شده هستند که اغلب در لپ‌تاپ‌های گیمینگ وصنعتی به کار میروند. این گروه مجهز به ۲ یا ۴ هسته واقعی و چهار هسته مجازی میباشند.اگر قدرت پردازش بالا برایتان اهمیت دارد و یا با نرم افزارهای سنگین و بازی های با کیفیتی سروکار دارید باید لپ‌تاپی انتخاب کنید که از این سری پردازنده ها برخوردار باشند.

سری های مختلف پردازنده ها در قیمت لپ تاپ ها تاثیر دارد. چرا که بعضی از لپ تاپ ها با مشخصات یکسان دارای قیمت های متفاوتی هستند. یکی از دلایل این تفاوت قیمت، سری های مختلف پردازنده ها می باشد.اگر به لپ تاپ های ایسوس، لنوو، ایسر و  … توجه کنید، بسیاری از مدل های آنها که دارای قیمت پایینتری هستند از CPU های سری U استفاده می کنند و با توجه به این که تقریباً دو سوم کاربران مصرف کننده ی این سری از لپ تاپ ها هستند، بهتر است با این سری بیشتر آشنا شوند.

پردازنده های سری U جزء پردازنده های کم مصرف شرکت اینتل می باشند که با وجود مصرف پایین انرژی از قدرت و توان عملکردی مناسبی برخوردار هستند.از این پردازنده ها بیشتر در دستگاه های اولترابوک استفاده می شوند. اولترابوک ها لپ تاپ هایی نازک و سبک می باشند که مهمترین ویژگی های آنها کارایی بالا، قیمت مناسب و مصرف پایین انرژی است. مجموعه ی این عوامل پردازنده های سری U را به گزینه ای مناسب برای الترابوک ها تبدیل می کند.

پردازنده های MQ و HQ :

 این پردازنده ها از لحاظ فنی با هم مشابه هستند و تفاوت عمده ی این دو نوع در قدرت پردازش گرافیکی آنهاست، به این صورت که سری HQ از توان پردازشی بالاتری نسبت به سری MQ برخوردار است. پردازنده هایی که دارای پسوند HQ هستند از سری BGA می باشند، یعنی اینکه پردازنده روی برد ثابت است و امکان جدا کردن آن برای کاربر وجود ندارد و نیاز به BGA ماشین است. اما در پسوند MQ که از سری PGA  می باشد پردازنده روی سوکت نصب شده است و امکان جدا کردن پردازنده وجود دارد.

این سری به دلیل دارا بودن حافظه کش بیشتر و فرکانس و تعداد هسته فیزیکی بالاتر نسبت به سری U   غالبا در لپ تاپ های حرفه ای (سری های گیمینگ و مالتی مدیا) مورد استفاده قرار میگیرند.

نسل های مختلف پردازنده های اینتل :

نسل های مختلف پردازنده های اینتل علاوه بر ارتقای فناوری ساخت و افزایش خصوصیاتی مانند فرکانس هسته و حافظه کش، تغییرات دیگری نیز داشتند که باعث افزایش توان پردازشی و مصرف انرژی کمتر شده است.

در این بخش به مقایسه عملکرد ۵ نسل از پردازنده های اینتل از خانواده Nehalem  تا Broadwell خواهیم پرداخت که در وب سایت uk.hardware  منتشر شده است. به طور کلی پردازنده هایی که با معماری ریز پردازنده جدید معرفی می شوند، کاراییی بالاتری از خود نشان می دهند. تغییر معماری ریز پردازنده به تنهایی نمی تواند عاملی برای افزایش کارایی به شمار آید و مواردی مانند افزایش فرکانس پردازنده، بهینه سازی الگوریتم فناوری توربو بوست و موارد دیگر برای پرازش سریعتر داده ها به کمک یکدیگر برای بهبود عملکرد به کار می روند.

تصمیم گرفتیم تا ۵ نسل از پردازنده های اینتل را شامل Nehalem با فناوری ساخت ۴۵ نانومتری، Sandy Bridge  با فناوری ساخت ۳۲ نانومتری، Ivy Bridge  با فناوری ساخت ۲۲ نانومتری، Haswell  با فناوری ساخت ۲۲ نانومتری و در نهایت Broadwell با فناوری ساخت ۱۴ نانومتری مورد بررسی قرار دهیم تا مشخص شود پردازنده های اینتل در طی نسل های مختلف، چه میزان کارایی بیشتری ارائه می دهند. در تست های انجام شده تمامی شرایط بصورت یکسان برای پردازنده ها در نظر گرفته شده است. لیست پردازنده های به کار رفته همراه با معماری ریز پردازنده به شرح زیر می باشد:

پردازنده Core i7 875k با معماری Nehalem

پردازنده Core i7 2600k با معماری Sandy Bridge

پردازنده Core i7 3770k با معماری Ivy Bridge

پردازنده Core i7 4790k با معماری Haswell

پردازنده Core i7 5775C با معماری Broadwell

تست ها شامل دو بنچمارک CineBench R15 و Tech Arp X264 می شود که در دو حالت تک و چند رشته ای مورد بررسی قرار گرفته اند که در زیر نتایج را در قالب نمودارهایی مشاهده می کنید.

AMD :

پردازنده‌های AMD دارای دو ویژگی مهم می باشند که سبب ماندن این شرکت در بازار رقابت شده ، قدرت گرافیکی بالا و قیمت مناسب آن نسب به اینتل.پردازنده های این شرکت توان پردازشی خوبی دارند اما حافظه کش بعضی از مدل های آن پایین است و از طرفی پردازش در هر هسته آن نیز نسبت به پردازنده های اینتل ضعیف تر است.

AMD پس از خرید شرکت ATI (تولید کننده کارت های گرافیکی) ، موفق شد که قدرت گرافیکی پردازنده هایش را بهبود بخشد. این شرکت با کنار هم قرار دادن هسته پردازشی و گرافیکی در یک تراشه، نام APU را به جای واژه CPU در نظر گرفته است.از مزایای تکنولوژی APU می توان به مصرف انرژی کم و قدرت و کارایی مناسب آن اشاره کرد. اما در هنگام فعالیت همزمان هر دو بخش دمای آن بالاتر از CPU های معمولی می باشد.

اما امروزه پردازنده های گرافیکی کاملا با پردازنده ها مرکزی ترکیب و یکپارچه شده اند و به علت راحت بودن ارتباط بین دو پردازنده‌ی اصلی و گرافیکی، انجام فعالیت‌ها ساده تر شده و توان پردازشی APU ها بهینه تر می‌شود. به عنوان مثال پردازنده‌های با پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع HD 3000 یا ۴۰۰۰، حدود ۲ تا ۳ برابر سریع‌تر از پردازنده‌های قبلی هستند که پردازنده‌ی گرافیکیشان روی قالب پردازنده‌ی اصلی قرار می‌گرفت اما با آن یکپارچه نبود. با این حال بهترین پردازنده گرافیکی مجتمع قدرتی در حد یک پردازنده گرافیکی مستقل میان رده دارد.

 در مجموع می‌توان گفت که یک APU جایگزین خوبی برای کارت گرافیک رده پایین و و یک CPU است و شرکتAMD قصد دارد تا تمام پردازنده های این کمپانی را به APU تبدیل کند. برتری APU های AMD در کاربردهای گرافیکی نسبت به پردازنده‌های اینتل محسوس است.حال به بررسی برخی ویژگی های پردازنده ی شرکت AMD میپردازیم.

High DPI– این ویژگی موجب میشود متن ها و عکس های کوچک با لبه های تیزتر نشان داده شود.

Avivo HD – ویژگی Avivo HD موجب کاهش نویز تصاویر ،بهبود کیفیت رنگ ها، افزایش رزولیشن فیلم ها و در نهایت بهبود کنتراست تصاویر میشود.

AMD Turbo Core Technology  – در مورد این ویژگی میتوان گفت همان توربو بوست اینتل است که موجب افزایش فرکانس و اورکلاک میشود.

AMD Radeon™ Dual Graphics – این تکنولوژی تنها در مواقعی که هم پردازنده و هم گرافیک از شرکتAMD باشند کار میکند بطوری که در حین پردازش سنگین گرافیکی هر دو هسته گرافیکی با هم یکپارچه میشوند.

پردازشگر های این شرکت را میتوان در شش دسته A4 ، A6 ، A8 و A10 و A12 و FX قرار داد که دارای نسل های متفاوتی بوده که همانند اینتل دسته بندی میشوند. از جمله نسل اول تا نسل ششم.

تفاوت سری های A  با هم بدین شکل است که A4,A6 از دو هسته و A8,A10,A12 از ۴ هسته پردازشی استفاده میکنند.

اما در ادامه به سری های جدیدتر شرکت قدرتمند AMD می پردازیم.

کمپانی AMD  در نمایشگاه  Computex، از آخرین پردازنده های سری A خود با ۳ مدل مختلف رونمایی کرد که برای بهبود تجربه‌ی استریم آنلاین و همچنین بازی های کامپیوتری، طراحی شده اند. پردازنده های مورد بحث به هسته های مجزای گرافیکی Radeon R5, R6 و R7 و R9 مجهز شده که به طور کلی باعث می شوند با چیپ های ۱۰ تا ۱۲ هسته ای رو به رو باشیم. این موضوع به آن معناست که با یک چیپ چهار هسته ای که با معماری x86توسعه یافته اند طرف هستیم و از سوی دیگر نیز ۶ تا ۸ هسته ی جداگانه مخصوص پردازش گرافیکی بر روی چیپ نصب شده اند.

نام کد پردازنده ها، Carrizo است و از معماری اختصاصی AMD به نامExcavatorدر ساخت آنها استفاده شده است. همه ی این پردازنده ها برای لپ تاپ ها طراحی گشته اند. پردازنده های A10-8700P  و  A8-8600P  جدا از ۴ هسته ی پردازشی، از ۶ هسته ی گرافیکی Radeon R6 برخوردار هستند و این در حالیست که نمونه ی قوی تر با نام  FX-8800P، در کنار چهار هسته ی پردازشی خود، از ۸ هسته ی گرافیکی Radeon R7 بهره می گیرد.

کمپانی AMD امیدوار است تلاش هایش در توسعه ی چیپ های یاد شده، بتوانند باعث رونق یافتن بازار لپ تاپ ها شوند.

همانگونه که در ابتدای مطلب نیز گفتیم، سه چیپ جدید معرفی شده، در راستای ارائه یک تجربه کاربری بهتر برای استریم آنلاین ویدیوهای ۴k  توسعه یافته اند. از سوی دیگر AMD اذعان دارد که می توانید بازی های آنلاین بسیاری را نیز با این چیپ ها به راحتی تجربه کنید؛ برای مثال کاربر نوت بوکی که از این پردازنده ها استفاده کند، می تواند بدون اتصال نوت بوک به منبع تغذیه،‌ تا چند ساعت با رزولوشن Full HD  و با بیش از ۳۰ فریم بر ثانیه به انجام بازی Dota 2 بپردازد.مدیر ارشد کمپانی یاد شده به نام Kevin Lensing می گوید: در پردازش گرافیکی، ما برنده هستیم. با چیپ های ما می توانید عملکردی دو برابر بهتر از یک چیپ اینتل Core i7 داشته باشید.

رم RAM

رم جایگاه ذخیره برنامه های در حال اجرا و داده های موقت در سیستم عامل است. با قطع جریان برق تمامی اطلاعات آن از بین رفته و به همین دلیل به آن حافظه موقت گفته می شود. ظرفیت رم در لپ‌تاپ‌ها تنوع زیاد و اثر مستقیمی بر سرعت اجرایی دستگاه دارد. برای استفاده های معمولی و روزمره ۴ تا ۶ گیگابایت و برای استفاده های حرفه ای تر ۶ تا ۱۶ گیگابایت رم  ظرفیت مناسبی بنظر می رسد. رم لپ‌تاپ‌ها به سادگی و با رعایت نکات کوچکی مانند باس یا گذرگاه و همچنین استاندارد ساخت آن، قابل ارتقاء است.

رم های کامپیوتر و لپ تاپ دارای چند استاندارد متفاوت می باشند، DDR3 و DDR3L  استاندارد فعلی و پرکاربرد حافظه سیستم های کامپیوتری است. البته حافظه های رم DDR4 با فرکانس و قدرت بالا، بازار رم هایDDR3 را هدف گرفته اند. تنها مشکل اصلی حافظه های DDR4 قیمت بالای آنها است. بسیاری از کاربران، علاقمند به خرید رم های DDR4 در کنار پردازنده های نسل ششم،پنجم و چیپست های جدید هستند، اما قیمت آنها بالاتر از سری های قبلیست و همچنین به مادربردهای جدید برای استفاده از آنها نیاز است، به همین دلیل فعلا قابلیت رقابت با بازار سری DDR3 را ندارد. حافظه DDR3 از سریع ترین نوع رم است که هم اکنون به صورت گسترده توسط کاربران مورد استفاده قرار می گیرد و همان نوعی است که اکثر شماها هنگام ارتقاء سیستم به دنبال خرید آن هستید. DDR3 امروزه تمام بازار را از آن خود کرده و جایگزین پیشینیان خود همچون DDR و DDR2 شده است.

هارد دیسک و درایو SSD

اطلاعات و داده های کاربران بر روی هارددیسک های معمولی HDD یا درایوهای SSD ذخیره می گردد.  نوعHDD ارزان قیمت هستند و در ظرفیت های مختلفی مانند ۵۰۰ گیگابایت، یک ترابایت و یا بالاتر در بازار امروزی موجود هستند. درایوهای SSD که سرعت بالایی دارند، در ظرفیت های محدودتری مانند ۱۲۸، ۲۵۶ و… گیگابایت و با قیمت بیشتری تولید می شوند. این درایوهای گران قیمت در برابر ضربه و شوک مقاومند که این نکته میتواند در انتخاب آگاهانه شما تاثیر گذار باشد باشد. برخی از لپ تاپ های امروزی از هر دو استاندارد استفاده می کنند تا کاربر در شرایط و نیازهای متفاوت از هر دو استاندارد حافظه های امروزی بهرمند شود.

درایوهای SSHD

در طول سال های گذشته شرکت های بزرگ تولید کننده درایوهای ذخیره سازی، نوعی ابزار تحت عنوان درایو هیبریدی SSHD  تولید کردند که ترکیبی از HDD و SSD در یک ابزار بود. در پیکره بندی این درایوها، هم دیسک و هد مکانیکی متحرک HDD وجود دارد و هم چیپ ست ها و حافظه های فلش NAND مربوط درایوهای SSD. درایو هیبریدی این ویژگی را دارد که در قالب یک ابزار واحد، گنجایش و سرعت بالا را همزمان در اختیار کاربر قرار می دهد که این امر به خصوص برای رایانه های قابل حمل (به دلیل کمبود فضا) می تواند بسیار کاربردی و ایده آل باشد. اما تفاوت عمده درایو هیبریدی با استفاده ترکیبی از HDD و SSD در این است که ابزار شما به عنوان یک اتصال یکپارچه در سیستم شناخته می شود و کارایی بیشتر و دقیقتری در خواندن و نوشتن اطلاعات نسبت به پیکره بندی ترکیبی دارد. علاوه بر این، در پیکره بندی ترکیبی کاربر به صورت شخصی باید انتخاب کند که کدام اطلاعات روی HDD  و کدام اطلاعات روی SSD ذخیره گردند که این امر ممکن است با اشتباهاتی همراه بوده و کارایی مورد نظر کاربر را نتیجه ندهد. اما در درایوهای هیبریدی این انتخاب توسط خود ابزار و از طریق firmware و نه از طریق درایور انجام می گیرد. به این ترتیب که در اولین بار استفاده از این ابزار اطلاعات در قسمت HDD ذخیره می شوند و در ادامه با سنجش میزان استفاده کاربر از نرم افزارها و اطلاعات مختلف، برخی از فایل ها به صورت خودکار به حافظه SSD منتقل شده و باقی فایل ها در همان بخشHDD  باقی می مانند و در صورت نیاز از آن قسمت بارگذاری می شوند. این روند باعث می شود فعالیت های روزمره و معمول کاربر با سرعت بیشتری انجام گیرد و در عین حال ظرفیت کم بخشSSD  بی دلیل پر نشود. نکته جالب اینجاست که به واسطه این طراحی هوشمندانه، سرعت اجرای برخی از نرم افزارها از جمله سیستم عامل به مرور زمان افزایش پیدا کرده و راندمان سیستم بین ۴ تا ۱۲ درصد بیشتر می شود. این درایو ها در کنار مزیت های فراوان خود از قیمت بالایی نیز برخوردار هستند.

باتری

برای بیان مشخصات باتری تعداد سلولها و ظرفیت باتری را بیان میکنند. ۲سلولی، ۴سلولی و موارد مشابه دیگر. باید گفت که تعداد سلولها آنچنان مهم نیست و توجه به ظرفیت باتری که با واحد وات ساعت مشخص می شود، مهم است. میزان مصرف باتری به مواردی مثل قدرت پردازنده، نوع نمایشگر و گرافیک دوم مربوط است. اگر کارایی باتری برایتان اهمیت دارد، بهتر است دستگاهی را انتخاب کنید که به پردازنده Atom یا سری U از خانواده Core و APU یا FX از خانواده AMD مجهز است، اما اگر سخت افزار قوی اهمیت دارد مجبور خواهید بود شارژدهی کم باطری لپ تاپ خود را متحمل شوید.

گرافیک

آیا یک گیمرحرفه ای هستید و یا از نرم افزارهای گرافیکی سنگین استفاده میکنید؟ پس حتما به این قسمت توجه کنید… همان طور که قبلا گفته شد درتمام پردازنده‌های به کار رفته در لپ‌تاپ‌‌ها، هسته گرافیکی با عنوان گرافیک مجتمع یا یکپارچه وجود دارد. این هسته‌های گرافیکی برای کارهای روزمره کارایی دارند ولی نمی توان انتظار بازی های سه بعدی امروزی و یا اجرای نرم افزارهای سنگین گرافیکی را از آنها داشت.

اگر استفاده شما به انجام فعالیتهایی از قبیل ویرایش فایلهای متنی، وبگردی و پژوهش محدود است، گرافیک یکپارچه (آنبورد) پاسخگوی نیاز شما خواهد بود. اما در صورتیکه قصد دارید به ویرایش تصاویر و کارهای گرافیکی و بازیهای جدید و سنگین بپردازید، باید از گرافیکی قدرتمند در کنار گرافیک مجتمع بهره ببرید.

علاوه بر گرافیک یکپارچه پردازنده، از کارتهای گرافیکی سری جیفورس شرکت انویدیا و یا کارتهای رادئونAMD نیز در لپ‌تاپ‌ها استفاده می شود. هرنسل از این کارتهای گرافیکی برای کاربرد خاصی مناسبند. گروهی دیگر از محصولات انویدیا به نام کوادرو برای استفاده های حرفه ای در زمینه انیمیشن و تدوین به کار می آیند.

کار تهای گرافیک  GT و GTX شرکت nvidia :

بدون شک با نام و پسوند های G ، GT و GTX برخورد کرده اید. به طور خلاصه تفاوت این گروه ها از کارت های گرافیک nvidia را بیان خواهیم کرد. مدل هایی از کارت های گرافیک nvidia که پیشوند GTX دارند، از مدل های با پیشوند GT قوی تر هستند. گرافیک های nvidia با پیشوند G و GT سری های میان رده  این شرکت وGTX سری قوی آن است.

کارت های گرافیک مخصوص رندرینگ (Rendering) :

گروهی دیگر از محصولات دو شرکت AMD و Nvidia را کارت های گرافیک مخصوص رندرینگ تشکیل می دهند. این محصولات برای کارهای حرفه ای در زمینه ی انیمیشن، تدوین، کارهای گرافیکی سنگین و در کل رندرهای حرفه ای استفاده می شود. نام این دسته محصولات در شرکت AMD ، FirePro و در شرکت Nvidia ،Quadro می باشد.

تکنولوژی کراس فایر AMD:

 کراس فایر نام یک فناوری شرکت ATI  می باشد که توسط این فناوری می توان هم زمان از چند کارت گرافیک توسط یک مادربرد استفاده کرد. به وسیله ی این فناوری، یک چیپست کنترل کننده برروی برد اصلی نصب می‌شود و وظیفه ی کنترل کانال‌های واسطه و ادغام اطلاعات آنها برای نمایش بر روی صفحه ی نمایشگر را بر عهده دارد.

در برد اصلی پردازنده‌های گرافیکی که قابلیت استفاده از این فناوری را دارا می باشند، دو رابط برای اتصال به کارت‌های گرافیکی دیگر تعبیه می‌شود که از یک رابط برای انتقال داده‌ها و از یک رابط برای برگشت ان‌ها استفاده می شود. به طور رسمی تا ۴ عدد کارت گرافیک را می توان به صورت کراس فایر نصب کرد که در این صورت به آن Quad Cross fire می گویند. این فناوری برای اولین بار به صورت رسمی در سال ۲۰۰۵ میلادی برای رقابت با فناوری SLI شرکت انویدیا معرفی شد.

در تکنولوژی SLI شرکت انویدیا ۲ کارت گرافیک به طور هم زمان وظیفه رندر کردن تصاویر را بر عهده دارند و خروجی تصاویر از یکی از آن دو صورت میگیرد. لازم به ذکر است این قابلیت تنها در سیستم های خانگی (PC) و در مادربردهایی قابل استفاده است که دارای فن آوری SLI باشند.

برای مشاهده لیست لپ تاپ های مخصوص بازی اینجا کلیک کنید

نمایشگر

وضوح تصویر، تکنولوژی پنل نمایشگر، پوشش صفحه نمایش و میزان روشنایی آن از جمله مواردی است که هنگام معرفی یک نمایشگر به آنها اشاره می شود.

وضوح تصویر یا رزولوشن یک صفحه نمایش با ضرب دو عدد نشان داده می شود. مثلا مفهوم رزولوشن ۷۶۸×۱۳۶۶ این است که در هر سطر از نمایشگر ۱۳۶۶ پیکسل و در هر ستون آن ۷۶۸ پیکسل وجود دارد. هرچه تعداد پیکسلها بیشتر باشد، نمایشگر جزئیات بیشتری را نمایش می دهد. علاوه براین تعداد پیکسلها در هر اینچ که با PPI مشخص می شود نکته مهمتری است که بیانگر دقت یک صفحه نمایش است. بین دو لپ‌تاپ ۱۵٫۶ و ۱۳ اینچی که هر دو رزولوشن یکسان ۷۶۸×۱۳۶۶ دارند، PPI مدل ۱۳ اینچی ۱۱۸ است و در مدل ۱۵٫۶ اینچی این عدد  ۱۰۰ می باشد.

رایجترین نمایشگرها در لپ‌تاپ‌ها، پنلهای HD با رزولوشن ۷۶۸×۱۳۶۶ می باشد که برای کاربردهای روزانهبسیار مناسب است. اما برای انجام کارهای گرافیکی مثل تدوین مدلهای Full HD با رزولوشن ۱۰۸۰×۱۹۲۰ توصیه می شود. این محصولات اکثرا دارای روکش های مات صفحه نمایش می باشند.

برای نشان دادن رزولوشن نمایشگر از عبارات مخفف استفاده می شود که موارد زیر بیشترین کاربرد را دارند:

High Definition (HD) : وضوح تصویر ۷۶۸×۱۳۶۶ پیکسل

High Definition Plus (HD+) : وضوح تصویر ۹۰۰×۱۶۰۰ پیکسل

Full HD (FHD) : وضوح تصویر ۱۰۸۰×۱۹۲۰ پیکسل

Ultra HD (UHD) : وضوح تصویر۲۱۶۰×۳۸۴۰ پیکسل

Quad HD (QHD) : وضوح تصویر۱۴۴۰×۲۵۶۰ پیکسل

دو مدل UHD و QHD در مدلهای حرفه ای به کار میرود

پنل نمایشگر: بیشتر تولیدگنندگان در محصولات خود دونوع پنل IPS و TFT را به کار میبرند. پنلهای TFT که قیمت پایینتری دارند در لپ‌تاپ‌های میان رده استفاده میشود. نقطه ضعف آنها این است که اگر زاویه شما نسبت به نمایشگر تغییر کند، کیفیت رنگها افت می کند. اما در پنلهای IPS علاوه بر اینکه مشکل زاویه دید تا حد زیادی حل شده است، دامنه رنگ گسترده تری هم به کاربر ارائه می شود. لپ‌تاپ‌های رده بالا یا سری های گیمینگ و مالتی مدیا بیشتر از این پنلهای گران قیمت بهره مند میگردند.

روشنایی: میزان روشنایی صفحه نمایش را با واحد Nit می سنجند. هرچه عدد آن بیشتر باشد نوری هم که از نمایشگر خارج می شود بیشتر است و استفاده از آن در محیطهای باز و روشن آسانتر است. البته نور بیشتر، باتری بیشتری نیز مصرف می کند. میانگین میزان روشنایی در لپ‌تاپ‌ها ۱۸۰Nit است که در بعضی مدلها این عدد به ۴۰۰ میرسد.

پوشش نمایشگر: دونوع پوشش مات و براق بر روی نمایشگرها به کار میرود. پوششهای براق رنگهای بهتر و زنده تری نمایش می دهند اما این نمایشگرها مثل آینه عمل می کنند و تصویر کاربر و نورهای اطراف را انعکاس می دهند. به همین دلیل چشم را زودتر خسته می کنند و استفاده از آن در محیط باز و پر نور به راحتی ممکن نیست.

در مقابل استفاده از نمایشگرهایی که پوشش مات دارند در محیط های باز و روشن راحت تر است و چشم را نیز کمتر خسته می کنند.

برای مشاهده لیست لپ تاپ های دارای صفحه نمایش لمسی اینجا کلیک کنید

برای مشاهده لیست لپ تاپ های با سایز نمایشگر ۱۳ اینچ اینجا کلیک کنید

برای مشاهده لیست لپ تاپ های با سایز نمایشگر ۱۴ اینچ اینجا کلیک کنید

برای مشاهده لیست لپ تاپ های با سایز نمایشگر ۱۵٫۶ اینچ اینجا کلیک کنید

برای مشاهده لیست لپ تاپ های با سایز نمایشگر ۱۷ اینچ اینجا کلیک کنید

اتصالات و امکانات

مواردی مانند درگاه USB و HDMI و شبکه های بی‌سیم  Wi-Fi امکانات مهمی است که اغلب دستگاه ها به آن مجهزند. امکاناتی دیگر مثل بلوتوث، خروجی VGA، درگاه اترنت یا همان پورت LAN و درایو نوری به علل مختلف مانند سایز دستگاه و موارد مشابه دیگر در همه لپ‌تاپ‌ها وجود ندارد ولی در صورت نیاز میتوان از دستگاه های اکسترنال یا تبدیلهای موجود استفاده کرد.

طراحی

ظاهر دستگاه و کیفیت ساخت آن نکته ای است که نمی توان هنکام انتخاب یک محصول به آن توجه نکرد. مواردی مثل جنس و رنگ بدنه و شفاف یا مات بودن آن در زیبایی ظاهری لپ تاپ تاثیر دارد. بعضی جزئیات مثل طراحی و اندازه قاب نمایشگر، میزان انحنا در حاشیه و لبه‌ها، شکل قرارگیری لولاها، جای تعبیه درگاه‌ها، امکانات اطراف صفحه‌کلید و محل قرارگیری دست از مواردی است که توجه به آنها هنگام انتخاب کالا ضروری به نظر می رسد. به طور کلی ضخامت بیشتر یک لپ تاپ از جذابیت ظاهری آن کم می کند ولی ممکن است این مورد به علت استفاده از سخت افزارهای قوی باشد که در این مورد بهتر است از ضخامت زیاد دستگاه صرف نظر کرد. در بین دسته های مختلف لپ تاپها، الترابوکها از ظرافت و زیبایی چشمگیری برخوردارند. گونه لپ تاپهای هیبریدی نیز جذابیت ظاهری خاصی دارند. علاوه بر زیبایی ظاهری حتما به نوع طراحی و کیفیت ساخت آن نیز باید توجه کرد.

سیستم خنک کننده لپ تاپ

لپ تاپ ها به دلیل ساختار مجتمع و محدودیت فضا، از سیستم خنک کننده ضعیف تری نسبت به کامپیوتر های رومیزی بهره می برند و برخلاف کامپیوترهای رومیزی، ایجاد تغییرات یا تقویت سیستم خنک کننده در لپ تاپ ها وجود ندارد. در نتیجه کاربران لپ تاپ ها باید هر از چند گاهی و با استفاده از نرم افزار هایی که برای کنترل حرارت اجزاء انواع کامپیوتر،تولید شده اند، از میزان حرارت کاری قطعات اطلاعات کسب کرده و از کارکرد صحیح سیستم تهویه دستگاه اطمینان حاصل کنند. تا دچار مشکلات مختلف و رایجی مانند خرابی گرافیک، سی پی یو، و دیگر قطعات حیاتی لپ تاپ که تولید کنندگان حرارت بالایی نیز هستند، نشوند.

بهتر است قبل از خرید لپ تاپ مورد نظر خود به این مورد نیز توجه شود تا سیستم تهویه لپ تاپ مورد نظر نسبت به سخت افزار به کار رفته در آن از عملکرد مناسبی برخوردار باشد.

توصیه میکنیم برای خنک تر ماندن لپ تاپ و در نتیجه افزایش طول عمر دستگاه از کول پد های استاندارداستفاده نمایید.

وزن و قابلیت حمل

 

ذهن خریداران هنگام انتخاب یک کالا بیشتر متوجه قدرت سخت‌افزاری، برند، نمایشگر و طرح ظاهری است و کمتر به وزن دستگاه اهمیت می دهند. در حالی که مدت زمان استفاده ومیزان جابجایی لپ‌تاپ‌ اهمیت زیادی در انتخاب یک محصول دارد. مثلا شخصی که به طور مداوم به لپ تاپ خود نیاز دارد و باید آن را همیشه همراه خود داشته باشد، بهتر است دستگاهی با سایز ۱۳ یا ۱۴ اینچی انتخاب کند که وزن کمتری دارد. یکی از علل دیگر وزن دستگاه بهره گیری از سخت افزارهای مختلف با قدرت های متفاوت است.

نتیجه گیری

در نهایت باید گفت که انتخاب یک دستگاه مناسب ارتباط مستقیمی با نیاز کاربر داشته که با توجه به موارد ذکر شده در این مقاله می توانید بهترین و آگاهانه ترین انتخاب خود را تجربه کنید. فروشگاه اینترنتی بهینه پردازش با ارائه جدیدترین لپ تاپ های موجود در بازار ایران به همراه اطلاعات کامل و همچنین نقد وبررسی های تخصصی محصولات و بسیاری امکانات بی نظیر دیگر لذت یک خرید آگاهانه را برای شما رقم خواهد زد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.