۰

بررسی دوربین Nikon D3200

بازدید 2262

Nikon D3200-lenzak

دوربین Nikon D3200 زمانی که معرفی شد آب دهان همه را سرازیر کرد. سنسور ۲۴ مگا پیکسلی آن شبیه هیچ کدام از دوربین های DSLR آماتوری موجود در بازار نبود. اما از آن جا که مگاپیکسل همیشه عامل تصمیم گیرنده نیست، پس آیا این دوربین می تواند در بازار باقی بماند؟ یا حتی می تواند انتخاب مناسبی برای آماتور ها باشد؟ در ادامه این مطلب لنزک به بررسی این مدل دوربین نیکون خواهیم پرداخت.

 

امتیاز:

Nikon D3200
بررسی های لنزک
۴/۵ stars

امتیاز این مدل نیکون بر اساس رتبه بندی سایت PocketLint عدد ۴ از ۵ است

مزایا:

  • کیفیت تصویر فوق العاده
  • مد راهنما برای تازه کار ها
  • ضبط فیلم با کیفیت فول اچ دی (با ورودی میکروفون خارجی)
  • عمر باتری عالی

معایب:

  • صفحه نمایش خیلی سرد و آبی رنگ
  • به عنوان یک دوربین برای افراد تازه کار گران است
  • مد فوکوس خودکار از همان سیستم قدیمی استفاده می کند (دوربین Sony A65 در این مد بهتر عمل می کند)
  • از مد فوکوس خودکار در لنز های قدیمی غیر از مدل AF-S پشتیبانی نمی کند
  • فلاش اکثراً در مد خودکار عمل می کند حتی جاهایی که لازم نیستند

قدرت مگا پیکسل

Nikon D3200-2-lenzak

این مسئله غیر قابل انکار است که میزان فروش دوربین ها در سال های اخیر بر اساس میزان مگاپیکسل آنها بوده است. اما بسیاری از کاربران یا به صورت دقیق تر بگوییم افراد تازه کار به این مقادیر بالا نیازی ندارند.

احتمالاً مدل D3200 فقط برای آماتور ها ساخته نشده چون در کلاس خود بالاترین مگاپیکسل را در بین دوربین های DSLR در اختیار داشته و مناسب ترین انتخاب موجود در بازار برای دوربین ۲۴ مگاپیکسل است. این مقدار دقت در تصویر، برای آن دسته از عکاسانی مناسب است که می خواهند عکس های پرتره و منظره ای با کیفیت فوق العاده برای پرینت های بسیار بزرگ بگیرند.

این افراد مسلماٌ می دانند که به دنبال چه دوربینی هستند. برای تازه کار ها مقدار مگاپیکسل در حالت کلی تقریباً بی اهمیت است اما ممکن است زمانی که می خواهند بخشی از یک عکس را قطع (کراپ) کنند مناسب باشد زیرا این قطع تصویر بدون افت کیفیت خواهد بود.

این یک آپشن جذاب است که با قابلیت بهبود قطع تصاویر در داخل دوربین مجهز شده است. اما نیکون در اینجا یک مسئله را فراموش کرده است، چیزی که سونی مدتی است از آن در دوربین های سری آلفای خود استفاده می کند: قابلیت بزرگنمایی تصویر پیش نمایشی در صفحه نمایشگر (و در نتیجه بزرگنمایی در تصویر نهایی) بدون استفاده از تمام قدرت سنسور. برای مثال، بزرگنمایی ۲x باعث دو برابر شدن دید تله فتوی لنز شده و در مدل D3200 همچنان تصاویر با کیفیت ۱۲ مگاپیکسل بدون افت کیفیت ظاهر می شوند اما این قابلیت جذاب که در بالا در مورد آن صحبت شد در دوربین نیکون وجود ندارد.

نور راهنما

Nikon D3200-3-lenzak

سادگی در استفاده یک خصوصیت اصلی در این دوربین است. با استفاده از مد راهنما که در مدل D3100 نیز وجود دارد شما می توانید هر نوع عکسی را با استفاده از راهنمای تصویری از هر صحنه ای که دوست دارید بگیرید. به عنوان مثال گزینه “capture red in sunsets” به صورت خودکار تعادل سفیدی دوربین را تنظیم می کند. یک متن و تصویر به شما نشان می دهند که چطور دمای رنگ بالاتر از ۵۰۰۰K رنگ قرمز را از این صحنه غروب حذف می کند. با تغییر تنظیمات در مد راهنما می توانید تغییرات را بر روی تصویر مشاهده کنید.

بنابراین مد راهنما یک پروسه آموزشی است که به تازه کار هایی کمک می کند که ممکن است بدانند تصویر نهایی به چه شکل باید باشد اما نمی دانند که از کدام مد دوربین و یا تنظیمات استفاده کنند.

البته این تنظیمات خودکار همیشه بهترین نیستند و مطمئناً شرایطی وجود دارد که در آنها تنظیمات دیگر تاثیرات بهتری از خود نشان می دهند. به عنوان مثال حساسیت (ISO) خودکار قابل انتخاب است اما به صورت پیش فرض غیرفعال می باشد. یک منوی کوچک برای روشن کردن آن وجود دارد اما یک تازه کار ممکن است نتواند آن را بیابد و یا حتی نداند که چنین گزینه ای وجود دارد.

در مد خودکار اکثراً از فلاش دوربین استفاده می شود که این مسئله می تواند باعث اذیت شود اگرچه می توان از طریق مد راهنما آن را خاموش کرد. کاربران حرفه ای از دکمه قدیمی info که در دوربین های نیکون وجود دارد برای دستیابی سریع به منویی که در نمایشگر پشت نشان داده می شود استفاده می کنند. اگر چه معنی info ممکن است برای تازه کار ها معنای منطقی ای از عملکرد آن نداشته باشد اما در واقع این دکمه برای دستیابی به تنظیمات اساسی در دوربین قرار داده شده است.

برای تسریع در دستیابی به تنظیمات یک دکمه برای مد قابل برنامه ریزی (Fn) قرار داده شده که در سمت چپ جلوی دوربین قرار دارد. ترکیب این دکمه و کلید گردان پشت دوربین باعث تسریع در دستیابی به منو ها می گردد.

عملکرد

امکان عکسبرداری با استفاده از چشمی دوربین و یا از طریق صفحه نمایش آن وجود دارد. این صفحه نمایش ۳ اینچی که شامل ۹۲۱ هزار نقطه است ممکن است به نظر کاملاً مناسب بیاید اما هنگامی که با آن یک فیلم ضبط شده را مشاهده کنید متوجه می شوید که صفحه خیلی آبی رنگ است که ممکن است کار تنظیمات دقیق رنگ را بسیار سخت کند. این مورد فقط در دوربین مورد بررسی ما موجود نبود زیرا ما نمونه های دیگری را تست کردیم که نتایج یکسان بودند.

فوکوس خودکار در هر جای صفحه می تواند مورد استفاده قرار گیرد. البته این مد به سریعی فوکوس هنگام استفاده از چشمی دوربین نیست به این معنی که در صورتی که از چشمی استفاده کنید فوکوس خودکار سریعتر از حالت صفحه نمایش است.

توجه کنید که برای گرفتن عکس های پویا از حالت چشمی دوربین استفاده کنید. صفحه نمایش برای عکس های ساکن و زمانی که امکان نزدیک کردن چشم به دوربین وجود ندارد مناسب است. مد عکسبرداری پیاپی (Burst) 4 عکس را در یک ثانیه می گیرد. به دلیل استفاده از پردازنده Expeed 3 دوربین در گرفتن این عکس ها هیچگونه مشکلی ندارد.

توجه داشته باشید که اگرچه ۴ فریم در یک ثانیه به نظر تعداد بالایی نیست اما هر کدام از این عکس ها کادر ۶۰۱۶×۴۰۰۰ پیکسل داشته و هر کدام می توانند از ۱۲ مگا بایت تجاوز کنند. حتی در حالتی که در مد RAW عکاسی کنید هر کدام از این عکس ها دارای سایز تقریبی ۲۵ مگا بایت خواهند بود که این مقادیر آمار بالایی است.

با یک کارت حافظه SD کلاس ۱۰ ما ۸ عکس پیاپی در این مد گرفتیم که دوربین از پس آن ها بر آمد. همچنین شایان ذکر است که یک فرستنده بیسیم نیز برای این دوربین وجود دارد. این مدل به نام WU-1A بوده و تنها با دوربین مدل D3200 سازگار است. با استفاده از این فرستنده شما می توانید عکس های خود را به گوشی اندروید انتقال داده و یا از طریق آن دوربین را کنترل کنید.

سیستم فوکوس خودکار در این دوربین همان سیستم ۱۱ نقطه ای ۱۰۰۰ مالتی-کم (۱۱-point multi-CAM 1000) است که مدت چندین سال است که در چند سری از دوربین های نیکون مورد استفاده قرار گرفته است.

این سیستم در جاهایی که نور مناسب باشد به خوبی کار می کند. حتی یک چراغ در حالت فوکوس خودکار نیز برای جاهای کم نور وجود دارد اما در حالت کلی سرعت بالایی ندارد. عملکرد آن در حد افراد تازه کار است اما قیمت آن ممکن است طوری به نظر برسد که انگار تجهیزات بیشتری دارد.

رقابت قیمت ها

آیا قیمت D3200 مناسب است؟

قیمت آغازین این دوربین حتی از مدل D5100 نیز بیشتر بود. این در حالیست که مدل D5100 از لحاظ مشخصات از D3200 بالاتر است. اگر چه از لحاظ دقت، سنسور بسیار عالی عمل می کند اما هیچ ویژگی خاصی در عملکرد فوکوس خودکار آن مشاهده نمی گردد. پس از این دوربین، مدل A65 از شرکت سونی قرار دارد. این دوربین رده متوسط نیز از سنسور ۲۴ مگاپیکسلی استفاده می کند اما قابلیت های پیشرفته دیگری مانند سیستم فوکوس خودکار سریع تر دارد. اما در کنار این قابلیت ها قیمت آن نیز بالاتر است.

مگاپیکسل شگفت انگیز

باید بگوییم کیفیت عکس در این دوربین عالی است. علاوه بر دقت ۲۴ مگاپیکسلی این دوربین، حساسیت وسیع که در بازه ۱۰۰ تا ۶۴۰۰ قرار دارد در بعضی موارد مفید است.

جزئیات اساسی در یک عکس در حساسیت های (ISO) پایین بیشتر قابل مشاهده است. حساسیت بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ اکثر جزئیات را پوشش می دهد. در حالی که حساسیت های بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ نشانگر پردازش بیشتری می باشد. این تنظیمات حساسیت در عکس، خود را کمی نرم تر (منظور از نرمی تاری خاصی است که با افزایش حساسیت در عکس ایجاد می شود) از حالت قبل نشان داده اما مقداری نیز خاکستری تر خواهد شد اما در حالت کلی هنوز کیفیت خوبی دارد.

در حساسیت ۱۶۰۰ نویز رنگی خود را در عکس نشان داده و نرمی بیشتری در عکس وجود دارد. در حالی که در حساسیت ۳۲۰۰ مقدار نرمی در عکس بیشتر می شود اما رنگ، بیشتر از بین می رود. در این حالت اگر چه جزئیات بالا نیست (مانند جزئیاتی که در ایزوهای پایین تر مشاهده می شود) اما هنوز هم می توان عکس های خوبی گرفت.

حساسیت ۶۴۰۰ فاقد جزئیات است اما می تواند در بعضی از شرایط مورد استفاده قرار گیرد. با به کار گیری Hi1 (ایزو ۱۲۸۰۰) محدودیت زیادی در استفاده این تنظیمات در عکس ایجاد می شود اما هنوز هم عکس با این تنظیمات وحشتناک به نظر نمی رسد. اگر چشمان فوق العاده تیز بینی داشته باشید می توانید نویز رنگی را در عکس هایی که با حساسیت های بالاتر از ۱۰۰ گرفته شده اند، ببینید. این نویز ها تا جایی که حساسیت به ۴۰۰ نرسیده قابل صرفنظر کردن هستند اگرچه این حساسیت به ضرر اکثر عکس ها نخواهد بود.

نوردهی در حالت کلی در این دوربین دقیق است. اگر چه به دلیل کیفیت نامناسب صفحه نمایش ممکن است تعادل رنگ ها درست نشان داده نشوند اما با این حال تنظیم خودکار تعادل سفیدی دقیق است. دقت تصویر فوق العاده است و این خصوصیتی است که این دوربین را متمایز می کند.

استاد فیلم

کاملاً بدیهی است که یک دوربین آماتوری با ضبط فیلم با کیفیت عالی باید در بازار موجود باشد. مدل D3200 دقیقاً همین دوربین است. این مدل قابلیت ضبط فیلم به صورت فول اچ دی و با سرعت فریم ۲۴، ۲۵ و ۳۰ را داراست. همچنین فیلم ضبط شده با فرمت MOV بوده و از کدک H.264 استفاده می کند.

در کنار یک میکروفون داخلی مونو، یک جک میکروفون خارجی ۳٫۵ میلی متری نیز تعبیه شده است. این جک بسیار مفید است زیرا در صورت استفاده از لنز های Nikon AF-S صدای موتور فوکوس خودکار در فیلم های گرفته شده ضبط می شود. فوکوس خودکار در حالت های «یک باره» و «مداوم» برای انتخاب در دسترس هستند.

همچنین کاربر می تواند مد فوکوس دستی را انتخاب کند. انتخاب مد نوردهی به صورت خودکار بوده و هیچ انتخاب دستی در این قسمت وجود ندارد.

نتیجه گیری:

پس از توضیحاتی که در مورد دوربین Nikon D3200 داده شد می توان از دو منظر به این دوربین نگاه کرد: اول، مدل بهبود یافته D3100 با دقت تصویر فوق العاده بالاتر و کیفیت بهتر و دوم، دوربینی که در عنوان برای آماتور ها عرضه شده اما در بازار جایگزین خوبی برای یک دوربین رده متوسط DSLR است.

مورد دوم را باید جدی گرفت زیرا دوربین Sony Alpha A65 همین سنسور را دارد اما قیمت آن ۱۰۰ پوند بیشتر است. ولی توجه داشته باشید که A65 هم فوکوس خودکار سریع تر و هم مد عکسبرداری مداوم (Burst Mode) سریع تر دارد و کیفیت تصویر آن نیز اگر مانند D3200 نباشد تقریباً با آن برابر است. قیمت مدل D3200 از مدل D5100 (که مشخصات بالاتری دارد) و دوربین Canon EOS 600D بیشتر است.

کیفیت تصویر این دوربین فوق العاده بوده و عکس های شگفت انگیزی را می توان با آن گرفت. این دوربین آغاز جدیدی در دوربین های آماتوری است. مد راهنما یک ابزار عالی برای آموزش عکاسی به کسانی است که در ابتدای راه قرار دارند. اما اگر این عامل برای شما مهم است در این صورت مدل D3100 نیز دارای مد راهنما بوده و قیمت بسیار پایین تری نیز دارد.

به طور خلاصه می توان گفت که همه چیز بستگی به نیاز های شما دارد: اگر به دنبال کیفیت عکس های عالی با دقت بالا هستید و یا می خواهید فیلم های با کیفیت عالی بگیرید و همچنین در صورتی که یک تازه کار هستید دوربین Nikon D3200 عالی بوده و از دوربین های رده متوسط DSLR بهتر است.

نظر شما در مورد دوربین نیکون D3200 چیست؟ چه دوربینی را به تازه کار ها توصیه می کنید؟

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.