۰

رونمایی سامسونگ از پلتفرم جدید Artik در جهت توسعه اینترنت اشیاء

بازدید 1032

artik-710x434

این روزها بحث اینترنت اشیاء یکی از داغترین و تا حدودی می‌توان گفت نوپاترین بحث‌های روز است و شرکت‌های مختلف یکی پس از دیگری سعی می‌کنند بخت خود را در این بخش آزمایش کنند. سامسونگ تا امروز به شکلی پراکنده کارهایی را بر روی این بخش انجام داده بود، اما اکنون ظاهرا با معرفی پلتفرم جدید این شرکت در دنیای اینترنت اشیا، باید خود را آماده رقابت نفس‌گیرتری را در این بخش کنیم. در ادامه با ما باشید.

این شرکت رسما از پلتفرم آینده‌ی خود در زمینه‌ی اینترنت اشیا رونمایی کرد. خانواده‌ای از پردازنده‌ها که به دستگاه‌های مختلف مانند سرورها، اسمارت‌فون‌ها، لوازم خانگی، گجت‌های پوشیدنی و… قدرت می‌دهند و به گونه‌ای تعامل را در بین آنها برقرار می‌کنند.در جریان کنفرانس جهانی اینترنت اشیا در سانفرانسیسو آمریکا که روز سه‌شنبه(دیروز) برگزار شد، Young Sohn یکی از مدیران ارشد شرکت از پلتفرم جدید این شرکت تحت عنوان Artik پرده برداشت که به لطف آن، ۳ لایه محاسباتی به بخش نرم‌افزاری دستگاه‌ها اضافه شده و توسعه‌دهندگان به لطف آنها قادر خواهند بود تا سنسورهای متنوعی را در دستگاه‌های خود بکار گیرند و آنها را بیش از پیش با هم به تعامل وادارند.در هسته مرکزی پلتفرم Artik تعداد ۳ محاسبه‌گر با نام‌های ARTIK 1, ARTIK 5 و ARTIK 10 قرار داده شده‌اند که می‌تواند رنج بسیار گسترده‌ای از دستگاه‌های مختلف را تحت پوشش خود قرار دهند.

کوچکترین عضو خانواده Artik 1 است که برای دستگاه‌های کوچک و کم‌توان طراحی شده که به گفته Sohn قیمتی پایین‌تر از ۱۰ دلار را یدک می‌کشد، هرچند که اشاره‌ای دقیق به جزییات آن نکرد.
عضو میانی خانواده Artik 5 نام دارد که برای دستگاه‌های با رنج متوسط مخصوصا ساعت‌های هوشمند و گجت‌های پوشیدنی طراحی شده است و با پردازنده‌ی ۱گیگاهرتزی ۲ هسته‌ای، ۵۱۲ مگابایت رم، ۴ گیگابایت حافظه داخلی و ارتباطات Wifi، بلوتوث و قابلیت رندر ویدیو، گزینه‌ی مورد نظر سامسونگ برای این بخش از دستگاه‌های مصرفی می‌باشد.

Screen-Shot-2015-05-12-at-10_51_04-AM

اما سراغ قدرتمندترین عضو خانواده می‌رویم، جایی که Artik 10 با مشخصات قابل توجه خود، خودنمایی می‌کند. این کیت برای دستگاه‌های قدرتمند مانند اسمارت‌فون‌ها و Serverهای خانگی طراحی شده و به پردازنده‌ای ۸ هسته‌ای در کنار ۲گیگابایت رم و ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی و پشتیبانی از Wifi، بلوتوث و ویدیوهای HD گزینه‌ای ایده‌آل برای توسعه‌دهندگان خواهد بود.

به گفته آقای Sohn قیمت این کیت پایین‌تر از ۱۰۰ دلار خواهد بود، هرچند که اشاره‌ی دقیقی به قیمت آن نداشت. این گزینه به صورت پیش‌فرض در کیت Artik برای توسعه‌دهندگانی که روز گذشته آن را از سامسونگ دریافت کردند، وجود دارد.اما بخش سخت‌افزاری فقط بخشی از ماجراست و نکته‌ی کلیدی در پشت این قطعات نهفته است، جایی که سامسونگ از سرویس جدید ابری خود تحت عنوان SmartThings Open Cloud پرده برداشت و به لطف آن توسعه‌دهندگان به سادگی هرچه تمام‌تر می‌توانند دستگاه‌های مد نظر خود را زیر یک چتر بزرگ قرار دهند و به آنها اجازه می‌دهد تا اپ‌ها و سرویس‌های بسیار متنوع‌تری را در این زمینه تحلیل و طراحی کنند.

رییس بخش اینترنت اشیا شرکت SmartThings که اخیرا شرکت آنها توسط سامسونگ خریداری شد، در جریان کنفرانس اشاره کرد که به لطف پلتفرم جدید، حجم کدنویسی کاهش یافته و کار برای افرادی که به تازگی به توسعه اینترنت اشیا پرداخته‌اند به مراتب راحت‌تر از قبل خواهد شد.Hawkinson در جلسه پرسش و پاسخ پایان کنفرانس گفت که در واقع سرویس کلاد جدید، به عنوان خواهر پلتفرم Artik ایفای نقش می‌کند و به نوعی بر اهمیت آن تاکید کرد. به گفته وی، تولیدکنندگان دستگاه‌های مصرفی، مجبور نیستند به توسعه‌ی پلتفرم خود در زمینه اینترنت اشیا بپردازند و با بستر موجود می‌توانند به مقاصد خود دست یابند.

گرچه این برای اولین بار نیست که سامسونگ پا در قلمرو اینترنت اشیا می‌گذارد و این شرکت در ابتدای سال جاری میلادی نیز از خانه‌ی هوشمند جدید خود رونمایی کرد، اما این بار تا حدود زیادی می‌توان گفت که سامسونگ با پلتفرم سخت‌افزاری Artik و نرم‌افزاری کلاد آن پا در قلمرو کوالکام و اینتل گذاشت که آنها نیز هریک سرویس اختصاصی خود را در بخش خانه‌های هوشمند به بازار عرضه کرده‌اند و باید خودمان را برای رقابتی دیدنی در آینده‌ای نزدیک آماده کنیم.

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.