۰

گوگل با پروتکل جدید QUIC به اینترنت سرعت می‌بخشد

بازدید 1585

google-new2-600x400

گوگل در تلاش است تا به هر نحوی سرعت شبکه‌ی جهانی وب را برای کاربران افزایش دهد. این شرکت برای راه‌اندازی پروتکل شبکه‌ی خانگی خود، به نام ارتباطات اینترنتی سریعِ UDP یا ۱QUIC برای نیروی ضربت مهندسی اینترنت و ایجاد نسل جدیدی از استانداردهای اینترنت برنامه‌هایی دارد.احتمالاً واژه‌ی QUIC برای شما غریب است، اما زمانی که شما از مرورگر Google’s Chrome استفاده می‌کنید؛ در واقع از این پروتکل شبکه استفاده کرده‌اید.

QUIC چیست؟
QUIC یک پروتکل انتقالِ با تأخیر کم برای اینترنت پیشرفته است، یک پروتکل اینترنتی که اغلب برای جریان‌های رسانه‌ای، بازی و خدمات ۲VoIP  به کار برده می‌شود.
در ژوئن سال ۲۰۱۳ ، غول موتور جستجو اولین پرده‌برداری از پروتکل QUIC را انجام داد که در طی آن با افزودن این پروتکل به مرورگر Chrome، این مرورگر نیز به‌روز‌رسانی‌ شد.این پروتکل در حال حاضر از ویژگی‌های جدیدی برخوردار است، اما ویژگی کلیدی آن اجرای پروتکل جریان چند‌گانه بر روی پروتکل UDP به جای پروتکل TCP است.

ایده‌ی پشت QUIC چیست؟
QUIC به منظور سرعت بخشیدن به برنامه‌های کاربری وبِ حساس به تأخیر توسعه داده شد. از جمله‌ی این برنامه‌های کاربردی می‌توان به جستجو اشاره کرد که با کاهش تعداد زمان‌های رفت و برگشت (RTT) شبکه، اتصال به یک کارگزار را به تأخیر می-اندازد.تیم Google’s Chrome در پستِ یک وبلاگ نوشت: “روش استانداردِ ایجاد مرورگر وب شامل برقراری ارتباطی بیشتر با پروتکل UDP و پروتکل TCP است؛ که به ۲ تا ۳ رفت و برگشت به کارگزار برای ایجاد ارتباطی امن نیاز دارد، قبل از آنکه مرورگر بتواند درخواست صفحه‌ی وب واقعی را بدهد. QUIC طراحی شده است تا یک سرویس‌گیرنده بتواند بدون هیچ رفت و برگشتی شروع به ارسال اطلاعات کند؛ که در نتیجه‌ی آن صفحات وب سریع‌تر بارگذاری می‌شوند. ”
برخی از ویژگی‌های برجسته‌ی QUIC:

  •  مهاجرت بسته به منظور کاهشِ از دست دادن بسته
  • مکانیزمی برای کنترل ازدحام جایگزینی
  • انتقال UDP برای جلوگیری از انسداد سرِ خط۳
  •  امنیتی بالا شبیه به امنیت خدمات لایه‌ی انتقال (TLS)
  •  تصحیح خطای بسته به منظور کاهش زمان تأخیرِ ارسال مجدد
  •  یک شناسه‌ی اتصال به منظور کاهش زمان اتصال مجدد برای سرویس‌گیرنده‌های تلفن همراه
  • اتصالی پر سرعت (۰-RTT) به همراه پروتکل TCP باز سریع، اتصالی شبیه به اتصال TLS Snapstart.

نکته‌ی قابل توجهی وجود دارد که:
با کمک QUIC گوگل قصد دارد تا بهترین ویژگی‌های هر دو پروتکل UDP و TCP را به وسیله‌ی ابزار‌های امنیتی پیشرفته و با هدف سربار اتصال Zero-RTT و پشتیبانی SPDY بهتر، با هم ترکیب کند.
SPDY یک پروتکل شبکه است که در سال ۲۰۰۹توسط شرکت Google معرفی شد و اخیراً در پروتکل HTTP/2 (نسخه‌ی دوم پروتکل انتقالِ ابر متن) به کار گرفته شده است.

اتصالات اینترنتی پرسرعت QUIC:
SPDY نیز توسط برخی فناوری‌ها از جمله مرورگر Chrome خود شرکت Google، Mozilla’s Firefox، Microsoft’s Internet Explorer 11، بسیاری از وب‌گاه‌ها مانند Facebook و برخی از نرم‌افزار‌هایی که صفحات وب را به کارگزار‌ها انتقال می‌دهند، پشتیبانی می‌شود.
تیم Chrome توضیح داد: “امروزه، قریب به نیمی از درخواست‌های کارگزار‌های Chrome به Google از طریق پروتکل QUIC رسیدگی می‌شود و ما همچنان در حال سرعت بخشیدن به این پروتکل هستیم تا در نهایت انتقالی سریع از سوی سرویس‌گیرنده‌های Google – هم Chrome و هم برنامه‌های تلفن همراه – به سمت کارگزار‌های Google فراهم آوریم.
غول موتور جستجوی شرکت Google، نمی‌دانست که پروتکل QUIC چه‌قدر می‌تواند سریع باشد؛ اما در نهایت باز هم هدفش بهبود وب‌ای است که ما امروزه‌ استفاده ‌می‌کنیم.

برچسب‌ها:, ,

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.