۰

نظر سازندگان گوگل‌گلاس درباره هولولنز

بازدید 945

هولولنز

شرکت مایکروسافت در انتهای ماه آوریل نسخه نمایشی دیگری از محصول جدیدش با عنوان هدست هولولنز را به‌نمایش گذاشت. هولولنز در اصل کامپیوتری است که روی سر کاربر نصب می‌شود، اما به جای صفحه‌کلید، ماوس یا صفحه‌لمسی تصاویر سه‌بعدی را در جلوی کاربر منعکس می‌کند و تعامل از طریق این تصاویر صورت می‌گیرد. با توجه به آنچه از دموهای این محصول دیده‌ایم، به‌نظر می‌رسد هدست واقعیت مجازی مایکروسافت تحولی در عرصه محاسبات ایجاد خواهد کرد.
باید توجه داشت شرکت مایکروسافت تنها شرکتی نیست که در عرصه واقعیت مجازی فعالیت داشته است؛ شرکت گوگل پیش از این در سال ۲۰۱۲ از گوگل‌گلاس پرده برداشت. این محصول ابعادی کوچک‌تر از هولولنز داشته و تصاویر را به‌صورت سه‌بعدی منعکس نمی‌کند.
اما این محصول هیچ‌گاه نتوانست به عرصه عمومی برسد و هنوز شرکت گوگل نسخه‌ای رسمی برای مصرف روزمره ارایه نکرده است. با توجه به گزارش‌ها شرکت گوگل تصمیم دارد این محصول را برای مصارف صنعتی بهینه کند.
از دیگر سو شرکت فیس‌بوک هم به‌شدت برای پروژه اوکولوس‌ریفت (Oculus Rift) سرمایه‌گذاری کرده است؛ این شرکت مجموعه اوکولوس را به قیمت دو میلیارد دلار در ماه مارس ۲۰۱۴ خریداری کرد.
هرچند شرکت‌های مایکروسافت، گوگل و فیس‌بوک برای این پروژه‌های مشابه هزینه‌های هنگفت اختصاص داده‌اند، اما موانع قابل توجهی در این عرصه دیده می‌شوند. در حقیقت نه‌تنها باید محصولی بسازید که مردم با حیرت و انگیزه سراغش بروند، بلکه باید کاری کنید نگرانی‌های امنیتی آنها را نیز برطرف کنید. تیم بیزینس‌اینسایدر سراغ برخی از کارکنان اسبق پروژه گوگل‌گلاس رفته و از آنها درباره محصول هولولنز سوالاتی پرسیده است. در اینجا مروری داریم بر پاسخ‌های این افراد:
– نکته اول اینکه مردم زیاد با این محصولات به‌ویژه در جمع احساس راحتی نمی‌کنند. یکی از بزرگ‌ترین موانع محصولات پوشیدنی مانند هولولنز این است که برای مردم عادی طبیعی به‌نظر نمی‌رسند؛ گوگل‌گلاس و هولولنز هر دو به جای اینکه شبیه عینک‌های معمولی باشند به کامپیوترهایی شباهت دارند که روی سر شما نصب کرده‌اند. باوهانلی (Beau Hanley) که مدتی به‌عنوان متخصص بازاریابی برای گوگل‌گلاس کار می‌کرد، می‌گوید: «من معتقدم مردم به‌طور کلی با این محصولات راحت نیستند؛ چراکه موجب جلب توجه دیگران می‌شود و خیلی‌ها این جلب توجه را نمی‌پسندند».
– مایکروسافت باید از پروژه گوگل‌گلاس درس می‌گرفت؛ بر اساس گزارش‌های اخیر، به‌نظر می‌رسد گوگل می‌خواهد استراتژی معطوف به گوگل‌گلاس را متحول کند. یکی از کارکنان اسبق گوگل معتقد است مایکروسافت باید به این موضوع توجه می‌کرد: «من تعجب می‌کنم که چرا مایکروسافت از این‌همه هزینه‌ای که گوگل برای پروژه گلاس خرج کرد، درسی نگرفته است. مارگوت بویر (Margot Boyer)، رییس بازاریابی پونچو (Poncho) که پیش از این در بخش توسعه تجاری گوگل‌گلاس کار می‌کرده، می‌گوید: «آنها یک مطالعه موردی حقیقی در مقابل‌شان داشتند که به آن بی‌توجهی کردند».
– هرچه تعاملات کوچکتر و گسسته‌تر باشند، بهتر خواهند بود. با توجه به دموهایی که تاکنون از شرکت مایکروسافت دیده‌ایم گویی عمل تعامل کاربر با هولولنز از طریق اشیایی صورت می‌گیرد که برای دنیای اطراف غیرقابل دیدن هستند. هانلی معتقد است عملیات گسسته‌تر بیشتر با سلیقه مصرف‌کنندگان جور در می‌آیند. با این حال او نمی‌داند هولولنز از محبوبیت بیشتری برخوردار خواهد شد یا چنین نیست. هانلی در ادامه می‌افزاید: «به نظر من حداقل تعامل بهترین نوع تعامل را ایجاد خواهد کرد. اگر در خیابان قدم می‌زنید و دست‌تان را به شکلی غریب تکان می‌دهید، باید بدانید این چیزی نیست که در یک محیط عمومی قابل قبول باشد. چنانچه مایکروسافت شیوه تعامل با این دستگاه را ساده‌تر کند، موفق‌تر خواهد بود».
– به‌نظر می‌رسد برای استفاده مفید از دستگاه به یک متخصص نیاز داریم. سیمون اسمیت (Simon Smith) به‌عنوان یکی از مدیران پروژه گوگل‌پلاس که تا جولای ۲۰۱۴ در این شرکت حضور داشته از اهمیت سرویس‌هایی مانند Google Now سخن می‌گوید و معتقد است شرکت مایکروسافت هم باید برای هدست‌هایش به چنین سرویس‌هایی فکر کند. البته با توجه به وجود سرویس جدید مایکروسافت به نام کورتانا به‌نظر می‌رسد دستیار هدست هولولنز همین سرویس کورتانا خواهد بود.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.