۰

کرونا و توفان فناوری !

بازدید 1066

وقتی از طوفان بیرون آمدی دیگر همان آدمی نیستی که قدم به درون طوفان گذاشت … هاروکی موراکامی

اگر بخواهیم دوران قبل از کرونا و بعد از آن را نگاهی دقیق بیاندازیم به قول نویسنده برجسته ژاپنی ، دیگر همانی نخواهیم بود که قبل از طوفان کرونا ، بودیم ! در واقع شیوع و همه گیری کرونا ، در تمام حوزه ها بسیاری از مناسبات دنیای مدرن را دستخوش تغییر و دگرگونی عمیقی کرده است .

این تغییرات گسترده در دنیا اگرچه به ضرورت در امان ماندن از خطرات ابتلا به کرونا صورت گرفته است ، اما با وجود آسیب ها و تهدیدهای بسیار آن ، در بعضی از حوزه ها و مناسبات فرصت هایی هم ایجاد کرده است تا بعد از کرونا دیگر شاهد همان مناسبات سابق نباشیم !در کشور ما ، هم مثل تمام دنیا ، تغییرات بسیاری در تمام مناسبات جاری شاهد بودیم . و سرعت این تغییرات هم اگر چه شاید به شدت کشورهای پیشرفته نبوده اما در همان راستا اتفاق افتاده است .برجسته ترین اتفاقی که بعد از همه گیری کرونا در کشور ما اتفاق افتاد ، دخالت دادن فناوری و دیجیتالی کردن روندهای جاری سازمانها و ارایه خدمات در این بستر بود . در واقع طبق برنامه ریزی های مختلفی که پیشتر صورت گرفته بوده قرار بود در بستر دولت الکترونیک همین روند در سالهای آتی عملیاتی شود اما شیوع کرونا سرعت و زمان آن را به شدت وارد فاز عملیاتی جدی تری کرد و سازمانها را مجبور کرد روند الکترونیکی و دیجیتالی شدن فرایندهایشان را با سرعت به جلو ببرند .

حتی در بسیاری از فرایندهای جاری سازمانها مخصوصا در حوزه آموزش ، با وجود آماده نبودن زیر ساختهای لازم ،در ابعاد سازمانی و هم نزد خدمات گیرندگان اما با تمام کم و کاستی ها روند تا الان به پیش رفته است .روند الکترونیکی و دیجیتالی شدن فرایندها ، در واقع فرصتی هم فراهم کرده است تا سیاست گذران کلان حوزه فناوری ، با تامل عمیق در دوران قبل از کرونا و بعد از آن و با تجاربی که از این طوفان به دست آورده اند ، بر همان تفکر سابق نباشند .حوزه فناوری همچنان که پیشتر عنوان شده است در تمام کشورهای پیشرفته ، از حوزه های زیر ساختی محسوب شده و بر همان محور سیاست گذاری می شود . اما در کشور ما شاید قبل از شیوع کرونا ، اهمیت کالاهای فناوری خیلی جدی گرفته نمی شد و بسیاری آنرا در رده کالاهای لوکس به حساب می آوردند و با همین دیدگاه هم سیاست گذاری می شد . اما روند کنونی به خوبی و به وضوح نشان داد که معمولی ترین کالاهای این حوزه چقدر نقش بارز و برجسته ای در روند دیجیتالی شدن و دورکاری ( از ابزارهای کارآمد در کاهش برخورد های فیزیکی ) فرایندهای سازمانی ، به عهده دارند و اهمیت سیاست گذاری ها در تمام سطوح حوزه فناوری را بیش از گذشته نشان داد .قطعا بعد از تجربه دیجیتالی شدن  ، شاهد دگرگونی بیشتری در فرایندهای درونی سازمانها خواهیم بود و این دگرگونی همچنان بر اهمیت فناوری و عمیق بیشتر آن در مناسبات جامعه در بخشهای مختلف خواهد افزود .

سازمانها با تجارب عمیقی که از روند دورکاری ها و استفاده از فناوری در دوران کرونا به دست آورده اند قطعا بیش از گذشته به اهمیت  فناوری و کامیابی شغلی در افزایش بهره وریشان تامل خواهند کرد . و با تجارب دورکاری که از کرونا حاصل شده است قطعا انتظار می رود فرایند جلسات فیزیکی پرتعدد و گاها بی حاصل ، ماموریت های بین شهری و بسیاری از امورات رایج از این دست در سازمانهای مخصوصا دولتی با روی آوردن به فناوری و دیجیتالی شدن  آنها حذف شده و فرصت برای دخالت دادن فناوری در فرایند مدیریت سازمانی بیشتر فراهم شود. و در آینده نزدیک بعد از کرونا ، نقش فناوری قطعا  بسیار با اهمیت تر از گذشته خواهد بود  ، از این رو انتظار می رود سیاست گذاری های کلان هم در راستای این دگرگونی ها به پیش رفته و با نگاه زیر ساختی به حوزه فناوری تصمیم سازی شده و محدودیت ها و ممنوعیت های واردات کالاهای حوزه برداشته شود . از طرفی انتظار می رود با تعدیل تعرفه های گمرکی واردات کالاها ، باید انگیزه های لازم برای وارد کنندگان ایجاد کرد تا با روان تر شدن کانال واردات ، بتوانند کالاهای با کیفیت را با قیمت و خدمات بهتری برای بازار فناوری تامین کنند .

قطعا همچنان که گفته شد ، با تجاربی که از کرونا کسب شده است ، بعد از آن هم استفاده از فناوری دیگر به همان روال قبل از کرونا برنخواهد گشت و شاهد عمق بیشتر فناوری در مناسبات سازمانها و جامعه خواهیم بود و لزوم  سیاست گذاری کلان منعطف شده و فراوانی کالاها در بازار فناوری بیش از گذشته اهمیت خواهد یافت .

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.