۰

کاشت موفقیت آمیز اولین تراشه نورالینک داخل مغز انسان

بازدید 508

ایلان ماسک، رئیس شرکت نورالینک اعلام کرده که برای اولین بار، تراشه مغزی ساخت این شرکت با موفقیت در بافت مغز یک انسان، ایمپلنت یا کاشته شده است. تحلیل داده‌های دریافتی اولیه، نتیجه این عمل جراحی بی سابقه، مثبت ارزیابی شده و پالس‌های نورونی مغز دریافت شده‌اند. جراحی آزمایشی انجام ایمپلت روی مغز انسان توسط محققان شرکت نورالینک، در ماه سپتامبر(شهریور) از وزارت غذا و دارو(FDA) کشور آمریکا، تاییدیه های لازم را دریافت کرد.

پالس‌های نورونی، در واقع فعالیت‌های الکتریکی هستند که توسط نورون‌های مغز تولید می‌شوند. سازمان بهداشت ملی، نورون‌ها را سلول‌هایی تعریف می‌کند که از سیگنال‌های الکتریکی و شیمیایی استفاده کرده و اطلاعات را به بخش‌های مختلف مغز ارسال می‌کنند.

ایلان ماسک در شبکه اکس اطلاعات بیشتری در این‌باره اعلام کرده و می‌گوید که اولین محصول نورالینک، تلپاتی(Telepathy) نام دارد که با کمک آن، فرد می‌تواند دستگاه‌هایی مانند تلفن یا کامپیوتر را تنها با افکار خود کنترل کند. در حقیقت این محصول برای افرادی طراحی شده که معلولیت جسمانی داشته وعضوی از بدن خود را از دست داده‌اند. به گفته ماسک، هدف این دستاورد، کمک به ارتقا کیفیت ارتباط این دسته از افراد است و برای نمونه، استیون هاکینگز را مثال زد.

ایلان ماسک تا کنون وعده‌های جسورانه و منحصر به فرد زیادی داده‌ است که اکثر این وعده‌ها هرگز محقق نشده‌اند. ماسک در سال ۲۰۱۶ اعلام کرد که تا دو سال آینده، یک خودروی تسلا قرار است به صورت کاملا خودران از شهر نیویورک تا لس آنجلس رانندگی کند که این اتفاق نیفتاد. همچنین ماسک، آن سال اعلام کرد که راکت شرکت اسپیس‌اکس قرار است در سال ۲۰۱۸ به مریخ ارسال شود که این اتفاق هم نیفتاد.

نورالینک ماسک اما با انجام این جراحی ایمپلنت نشان داد که پتانسیل‌های زیادی دارد. آنا ونهاستن، پروفسور کینگز کالج لندن اشاره می‌کند که نورالینک، یکی از معدود شرکت‌هایی است که در زمینه تکنولوژی رابط‌های کامپیوتری-مغزی فعالیت می‌کند و ایمپلت تراشه داخل بافت مغز، یکی از شاخه‌های فعالیت آنهاست. کاشت تراشه داخل مغز، شاخه نوینی از این تکنولوژی محسوب می‌شود و دستاورد موفقیت‌آمیز شرکت نورالینک در این زمینه، نشان می‌دهد که این حیطه از تکنولوژی پیشرفت فراوانی داشته است.

هدف اصلی این پروژه نورالینک که «پرایم» نام دارد، بررسی و محک زدن میزان امنیت تراشه وایرلس این شرکت عنوان شده که رابط بین مغز و کامپیوتر است. این رابط با هدف کمک کردن به افرادی طراحی و تولید شده که معلولیت‌های شدید دارند مثلا از هر دو دست و دو پا فلج هستند. این تراشه می‌تواند به این افراد کمک کند تا از طریق افکار خود، وسایل دیجیتالی را کنترل کنند.

ایلان ماسک همچنین به پروژه جدید دیگری نیز اشاره کرده  که BlindSight نام داشته که به بازیابی قوه بینایی مرتبط است. البته اطلاعات و جزئیات بیشتری در این زمینه اعلام نشده است.

همچنین بر اساس گزارش جدید از روییترز، شرکت نورالینک به دلیل جابه جایی مواد خطرناک و نقض قوانین دپارتمان حمل و نقل آمریکا(DoT)، جریمه شده است.

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.