۰

کارزار درخواست بازگشت نظارت دیوان عدالت اداری بر دو شورای فضای مجازی و انقلاب فرهنگی کلید خورد

بازدید 1178

«بازگشت نظارت دیوان عدالت اداری بر دو شورای فضای مجازی و انقلاب فرهنگی » عنوان کارزاری است که در اعتراض به مصوبه ی خارج شدن مصوبات شورای عالی فضای مجازی و همچنین شورای عالی انقلاب فرهنگی از شمول آئین دادرسی دیوان عدالت اداری از ۴ تیرماه آغاز شده است .

جهت امضاء و شرکت در این کارزار کلیک کنید

در متن این کارزار اعلام شده :

 اولین بنیان حاکمیت قانون و حکومت قانون‌مدار، محدودسازی قدرت است و بُعد اساسی و تکاملی آن، بُعد نظارتی است. به این معنا که نظارت‌پذیر شدن همه ارکان قدرت، عنصر اساسی حاکمیت قانون به معنای واقعی کلمه است.تصمیم جدید مجلس شورای اسلامی مبنی بر خارج شدن مصوبات شورای عالی فضای مجازی و همچنین شورای عالی انقلاب فرهنگی از شمول آئین دادرسی دیوان عدالت اداری، نشان داد مجلس به عنوان اصلی‌ترین نهاد قانون‌گذار، به نوعی صلاحیت رقبای خود و نهاد‌های غیر انتخابی را در عرصه قانون‌گذاری به رسمیت شناخته است و با تصویب این اصلاحیه، به جامعه این پیام را ارسال نمود که هنوز به حاکمیت بی کم و کاست قانون، اعتقادی راسخ ندارد.

رسیدگی به مصوبات شورای عالی فضای مجازی از صلاحیت دیوان عدالت اداری خارج می‌شود

 

البته هم‌اکنون این طرح در جریان بررسی است و نیاز به موافقت شورای نگهبان دارد. براساس ماده ۱۲ این طرح: عبارت «مجلس خبرگان و شورای عالی امنیت ملی» به عبارت «مجلس خبرگان رهبری، شورای عالی امنیت ملی و شورای عالی انقلاب فرهنگی» اصلاح می‌شود و شماره تبصره هم به تبصره (۱) اصلاح و تبصره (۲) به ماده مذکور الحاق می‌شود. طبق تبصره ۲ «رسیدگی به مصوبات شورای عالی فضای مجازی در حوزه تحت صلاحیت این نهاد» از شمول حکم این ماده خارج است.

ماده ۱۲ قانون «تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری» مقرر کرده که هیئت عمومی دیوان عدالت اداری کشور حق دارد به شکایت‌ اشخاص حقیقی و حقوقی در مورد تخلف از آیین‌نامه‌ها و مقررات دولتی، شهرداری‌ها و مؤسسات عمومی غیردولتی رسیدگی کند. در تبصره این ماده چند مورد از جمله «تصمیمات رئیس قوه قضائیه و مصوبات و تصمیمات شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس خبرگان و شورای عالی امنیت ملی» از شمول این حکم خارج شده‌اند و در صورت تأیید شورای نگهبان، شورای عالی فضای مجازی نیز به این موارد اضافه می‌شود.

به نظر میرسد مجلس برای ادامه کار برای طرح صیانت ، موانع احتمالی را می خواهد از سر راه خود بردارد.طرح صیانت یکی از جنجالی ترین طرحهایی است که اینروزها حواشی زیادی را ایجاد کرده است . طرحی که ابهامات زیادی را برای فعالان این حوزه در خصوص چگونگی اجرای آن ایجاد کرده است ؟ طرحی که طی سالهای اخیر تاکنون چندین مرتبه تغییر نام داده و پیش نویس های زیادی از آن منتشر شده است ولی تاکنون نتوانسته است اقناع عمومی را بهمراه داشته باشد

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.