۰

وزیر ارتباطات: پروژه فیبر نوری نیازمند اعتبار ۵۰ هزار میلیارد تومانی است

تصویر پیدا نشد !
بازدید 497

زارع‌پور با بیان اینکه پروژه فیبر نوری منازل و کسب‌و‌کارها به بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد اظهار داشت بخش خصوصی در این سرمایه‌گذاری شریک خواهد بود. وی اعتقاد دارد ارائه اینترنت پرسرعت و امن، بخش مهمی از پروژه شبکه ملی اطلاعات است.وزیر ارتباطات با حضور در مجلس شورای اسلامی به تشریح برنامه‌های این وزارتخانه پرداخت. وی با تاکید بر تقویت شبکه زیرساخت و شبکه حاکمیتی کشور گفت: «طی ماموریتی که به رئیس شرکت زیرساخت داده شده، باید این مهم تا سال آینده به ۲ برابر افزایش می‌یابد. برای پروژه فیبر نوری منازل نیز ظرفیت باید تا ۳ برابر افزایش پیدا کند.»

او در ادامه با بیان اینکه پروژه فیبرنوری منازل و کسب‌و‌کارها به بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد اظهار داشت:

«برای آن ۲۰ میلیون پورت پرسرعت پیش‌بینی شده که هر کدام به ۲.۵ میلیون تومان منابع نیاز دارد. البته بخش خصوصی در این حوزه سرمایه‌گذاری را انجام می‌دهد که به دلیل بازدهی بلندمدت سرمایه در این بخش باشد بخشی از تسهیلات برای بخش خصوصی فراهم شود.»

به گفته وزیر ارتباطات شبکه با کیفیت، پرسرعت و امن داخلی بخشی از پروژه شبکه ملی اطلاعات بوده که در این بخش پروژه فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها راه اندازی می‌شود تا همه مردم حتی در روستاها که لیاقت سرعت های چندصد مگابیت بر ثانیه‌ای را دارند به آن دست پیدا کنند:

«اگر ما شبکه داخلی پر سرعت خود را داشته باشیم به هیچ وجه نباید کندی و قطعی را مردم احساس کنند. همچنین با تحقق شبکه فیبر نوری داخلی ارتباطات بین المللی نیز تسهیل می شود و ما می توانیم به عنوان HUB منطقه ای ترانزیت اطلاعات نیز عمل کنیم.»

زارع‌پور یکی دیگر از برنامه‌های وزارت ارتباطات را توسعه مراکز تبادل داده‌های داخلی دانست و گفت: «یکی از نگرانی‌های ما در بحث شبکه که نمایندگان نیز در این زمینه مراجعات بسیاری از جانب مردم دارند، دسترسی روستاها به اینترنت است؛ در این زمینه با محدودیت هایی مواجهیم که از مجلس انتظار کمک داریم تا بتوانیم برنامه های خود را محقق کنیم.»

درخواست از نمایندگان برای حمایت

این عضو کابینه دولت رئیسی در ادامه به وضعیت دسترسی روستاها به اینترنت اشاره کرد و گفت:

«حدود ۴۰ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار وجود دارد که مکلف شدیم به آن‌ها شبکه اینترنت برسانیم، براساس آخرین ارزیابی ها ۸۰ درصد آنها به اینترنت دسترسی دارند و این در حالی است که آمارهای قبلی حاکی از دسترسی ۹۰ درصدی روستاها به اینترنت بود.»

به گفته زارع‌پور کیفیت دسترسی روستاها به اینترنت به دلیل مستهلک شدن شبکه و عدم توسعه، قابل قبول نبوده که این مسئله باید به سرعت حل و فصل شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره مشکلات شبکه اینترنت که طی روزهای اخیر مطرح شد، گفت:

«طی ۱۰ سال گذشته به ویژه ۲ الی ۳ سال گذشته توسعه لازم در شبکه ارتباطات کشور صورت نگرفت و شبکه طی ۱۰ سال قبل ثابت باقی ماند. این مهم به دلیل افزایش هزینه‌ها ، قیمت تجهیزات، افزایش قیمت دلار و درآمدهای ریالی بوده است. از سوی دیگر تعرفه‌ها نیز ثابت مانده و همه این موارد دست به دست هم داده تا توسعه لازم صورت نگیرد.»

وی از نمایندگان مجلس خواهش کرد در لایحه بودجه ۱۴۰۱ سقف درآمدهای دولت از محل درآمدهای اپراتورها مورد حمایت قرار گیرد تا اپراتورها به شرایطی بحرانی مخابرات دچار نشوند: «همچنین درخواست داریم بندی که درخصوص عدم افزایش نرخ تعرفه اینترنت بود، مورد توجه قرار گیرد، چرا که اگر این مهم مجددا به تصویب برسد، مسیر توسعه زیرساخت ها دچار مشکل خواهد شد.»

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.