۰

نه به اینترنت حجمی!

بازدید 1198

در حالی که یک سال از وعده رگولاتوری مبنی بر تغییر روش محاسبه اینترنت حجمی برای سرویس‌های اینترنت پرسرعت ثابت (ADSL) در “آینده نزدیک” می‌‌گذرد

اما گویا “آینده نزدیک” مورد نظر مسوولان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هنوز فرا نرسیده و کماکان ارایه‌دهندگان اینترنت به ارایه اینترنت حجمی مشغول‌اند.

در حالی که رگولاتوری با استناد به مصوبه شماره ۲۳۷ کمیسیون تنظیم مقررات رادیویی قرار بود به سمت تغییر مدل اینترنت ثابت از حجمی به سرعتی برود اما در عمل این اتفاق رخ نداد و با نقض غرض تنها به حذف سرویس‌های نامحدود اکتفا شد.

در شرایطی که با وجود شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها، میزان مصرف کاربران از اینترنت رشدی نجومی داشته است بسیاری از افراد مدام نگران اتمام بسته‌های اینترنتی خود هستند. روشن است که با اجرایی شدن این روش که البته نیاز به طی کردن پروسه پیچیده‌ای هم ندارد و تنها با برگزاری چند جلسه کارشناسی و تعرفه‌گذاری قابل اجراست، محتوای بیشتر بدون محدودیت در حجم دانلود در اختیار مشترکان قرار خواهد گرفت و به گفته معاون سازمان تنظیم مقررات این روش گامی مثبت در جهت ارایه خدمات باکیفیت با قیمت مناسب برای کاربران خواهد بود و با توجه به رواج سرویس‌های ویدیویی این تصمیم می‌تواند کارساز باشد.

اما می‌توان حدس زد که یکی از دلایل اجرایی نشدن این تصمیم شاید وجود مشترکانی باشد که “مادام الدانلود” هستند و با برداشته شدن سقف دانلود، احتمالا بی‌هیچ انصاف و حساب و کتابی مدام به مصرف بی‌رویه بپردازند. هرچند می‌توان به راحتی مشترکانی که فرهنگ استفاده درست از اینترنت را ندارند، شناسایی کرد و تمهیداتی برایشان اندیشید و بخش اعظم مردم را که سودشان در استفاده از اینترنت سرعتی به جای حجمی است، فدای تعداد اندکی نکرد که در هرحال و در هرجامعه‌ای وجود دارند.

به نظر می‌رسد حذف اینترنت حجمی یکی از مهمترین اتفاقاتی باشد که در صورت محقق شدن رضایت صددرصدی کاربران اینترنت را به دنبال خواهد داشت، مشروط بر اینکه با تعرفه‌گذاری به گونه‌ای عمل نکرد که کاربران خواستار بازگشت اینترنت حجمی شوند!

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.