۰

آیا «هوآوی»، «اپل» را شکست می دهد؟

بازدید 1500

قرار گرفتن برند«هوآوی» در لیست سیاه و فرمان دونالد ترامپ مبنی بر لزوم قطع هرگونه همکاری شرکت‌های امریکایی با این غول فناوری چینی، واکنش‌های متفاوتی را به‌دنبال داشته و بسیاری معتقدند چین هم باید در اقدامی تلافی جویانه محصولات امریکایی از جمله اپل را تحریم کند تا به این ترتیب یکی از بزرگ‌ترین بازارهای این برند تلفن همراه از دست امریکا خارج شود و ضرر و زیان قابل توجهی به این کشور وارد شود. ولی درمقابل، عده‌ای دیگر معتقدند که چین با این کار تنها خودزنی خواهد کرد و هیچ دستاورد مثبتی برای این کشور و کمپانی هوآوی به همراه نخواهد داشت. اما واکنش‌ها نسبت به ورود چین و امریکا به فاز تازه جنگ سرد چه بوده و واقعیت چیست؟ آیا چین می‌تواند محصولات اپل را تحریم کند؟

 

 

 

۵میلیون شغل اپل در چین

به‌دنبال انتشار خبر تحریم کامل هوآوی ازسوی امریکا و همراهی کمپانی‌های بزرگ امریکایی ازجمله گوگل، کوالکوم و…، کاربران چینی فعال در شبکه‌های اجتماعی مختلف دست به کار شدند تا از برند بومی خود، تمام قد دفاع کنند و حتی برخی اصرار داشتند که گوشی‌های اپل در این کشور باید خاموش شود. اما آیا واقعاً تحریم محصولات اپل می‌تواند هوآوی را نجات دهد؟ این موضوع مورد توجه مؤسسه پژوهشیIDC قرار گرفته و در گزارش خود آورده است در سال گذشته هوآوی ۲۰۶میلیون دستگاه تلفن همراه به فروش رساند که ۱۰۵میلیون مورد آن به دست کاربران در سرزمین پهناور چین رسید. این موضوع نشان می‌دهد که هوآوی ۲۶٫۴درصد از بازار داخلی چین را در اختیار داشته است. درمقابل اپل با کسب سهم ۹٫۱درصدی از بازار چین به‌عنوان پنجمین برند پرفروش تلفن همراه در این کشور شناخته شده است که البته این رقم رو به کاهش است. در این گزارش آمده است با توجه به تصمیم اخیر دونالد ترامپ انتظار می‌رود خود به خود میزان سهم این برند از بازار تلفن همراه چین در سراشیبی قرار بگیرد، چرا که عزم ملی چینی‌ها برای تحریم خرید محصولات اپل هم بر این موضوع تأثیر خواهد گذاشت.
اما وب سایت «فون آرنا» به این موضوع از جنبه‌ای دیگر نگاه کرده و یادآور شده است که اپل به طور مستقیم و غیرمستقیم شغل‌های زیادی را در چین ایجاد کرده و شاید اعمال تحریم ازسوی چینی ها باعث از دست رفتن این فرصت‌های شغلی شود. اپل از حدود ۵میلیون شغل در چین پشتیبانی می‌کند که در این میان، حدود ۱٫۸میلیون شغل تنها در اکوسیستم اپ استورIOS ایجاد شده است. طبق این گزارش، کمپانی تایوانی فاکسکان که پیمانکار اپل در چین محسوب می‌شود نیز بیش از یک میلیون شغل در چین ایجاد کرده است.
بنابراین اگر ترامپ بخواهد به تحریم اپل ازسوی چینی‌ها واکنش نشان دهد خیل عظیمی از کارگران چینی شاغل در کمپانی‌های پگاترون و فاکسکان اخراج خواهند شد و این خط تولیدها خاموش می‌شود؛ موضوعی که البته پیش از این نیز ترامپ نسبت به آن روی خوش نشان داده و بارها از اپل خواسته بود که کارخانه‌های تولید محصولات خود را به خاک امریکا بازگرداند اما نیروی کار ارزان موجود در چین و چند کشور دیگر، اپل را از این کار تاکنون بازداشته است. در پایان این گزارش آمده است: بنابراین به نظر نمی‌رسد چین هرگز به فکر بایکوت محصولات اپل باشد و اگر حرفی هم زده می‌شود تنها جنبه احساسی دارد.

هشتگ‌هایی در حمایت از هوآوی

اما تاکنون واکنش‌ها نسبت به فرمان جدید ترامپ چه بوده است؟ بخش عمده واکنش‌ها در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی فعال در چین انجام شده است. به‌عنوان مثال «هو شین» سردبیر نشریه گلوبال تایمز چین به‌دنبال انتشار اخباری مبنی بر قرار گرفتن هوآوی در لیست سیاه وزارت بازرگانی امریکا در شبکه‌های اجتماعی بومی چین نوشت: «من آیفون خود را که ۹سال از آن استفاده کرده‌ام کنار می‌گذارم و از این پس تنها از محصولات هوآوی استفاده خواهم کرد.» وی در ادامه نوشت: «من هنگام استفاده از آیفون احساس گناه می‌کنم، چرا که معتقدم ترامپ زورگواست و نباید زیر حرف زور رفت. تصمیم ترامپ نه تنها چین بلکه کشورهای دیگر را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد، چرا که به این ترتیب دیگر هوآوی نمی‌تواند از سیستم عامل اندروید و سایر محصولات گوگل استفاده کند.
کاربران چینی که نسبت به برند داخلی خود تعصب زیادی دارند هم با ایجاد هشتگی روی پلتفرم Weibo یک شبکه اجتماعی بومی که مشابه توئیتر عمل می‌کند سعی کردند از هوآوی حمایت کنند. هشتگ«هوآوی نیازی به زنجیره تأمین قطعات و نرم افزارهای امریکایی ندارد» بیش از ۵۰میلیون بار دیده شد و هشتگ «حمایت از هوآوی» نیز هزاران لایک داشته است.
هرچند در این هشتگ‌ها برخی معتقدند به‌منظور دفاع از هوآوی، باید محصولات اپل بایکوت شود ولی برخی می‌گویند ممکن است تحریم و بایکوت اپل در چین در کوتاه مدت به کاهش فروش و درآمدزایی اپل منجر شود که البته در درازمدت مطمئناً اپل راهکاری پیدا خواهد کرد. برخی کاربران هم عنوان کردند که تلاش می‌کنند تا با خرید محصولات هوآوی مانع درآمدزایی اپل، این کمپانی امریکایی شوند.

جنگ سرد دو اقتصاد برتر

اما کل ماجرا چیست؟ تنش بین امریکا و چین هفته گذشته وارد فاز تازه‌ای شد و دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا به منظور وارد کردن فشار حداکثری به چین، نام هوآوی را در یک لیست سیاه قرار داد و بدین ترتیب، کمپانی‌های امریکایی ازجمله گوگل باید برای ارائه هرگونه خدمات به هوآوی از دولت مجوز بگیرند. طبق فرمان ترامپ، گوشی‌های آینده هوآوی به سیستم عامل اندروید، گوگل پلی، یوتیوب، موتور جست و جوی گوگل و… دسترسی نخواهند داشت هرچند برخی معتقدند به‌دلیل متن باز بودن اندروید، هوآوی همچنان می‌تواند از این ظرفیت بهره بگیرد. به هرحال به‌دنبال اعتراضات گسترده کمپانی‌های امریکایی، ترامپ یک روز پس از اعلام فرمان خود، یک فرصت ۹۰روزه به کمپانی‌های امریکایی داد تا پروژه‌های نیمه تمام خود را با هوآوی به سرانجام برسانند که در میان آنها نام گوگل نیز دیده می‌شود ولی درنهایت با پایان یافتن این فرصت، هوآوی باید فکر تازه‌ای بکند. گفتنی است که جنگ اقتصادی بین دو اقتصاد بزرگ جهان با افزایش تعرفه‌های گمرکی توسط دونالد ترامپ کلید خورد و بسیاری معتقدند فرمان جدید ترامپ در کنار افزایش تعرفه‌های گمرکی احتمالاً باعث افزایش قیمت آیفون تا ۱۴درصد خواهد شد. ترامپ معتقد است هوآوی از نرم افزارهای خود بهره می‌گیرد تا به جاسوسی دولت چین از شهروندان امریکایی و جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات آنان کمک کند؛ اتهامی که هوآوی هرگز آن را نپذیرفته است.
اما هوآوی نیز در برابر همه این تهدیدها بیکار ننشسته و علاوه بر اینکه سخنگوی این کمپانی در هفته گذشته اعلام کرد، تا پاییز ۲۰۱۹ از سیستم عامل بومی این کمپانی رونمایی خواهد کرد بتازگی نیز عنوان شده است که این شرکت درحال انجام مذاکراتی با سرویس«Aptoide» برای یافتن جایگزین گوگل پلی است. این سرویس، متن باز بوده و دسترسی به کدهای آن برای عموم آزاد است پس فرمان ترامپ برای آن لازم الاجرا نیست.

برچسب‌ها:, ,

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.