۰

بیت کوین ابزار جدید کلاهبرداری در ایران

بازدید 1006

 خبری که این روزها در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه قرار گرفته در رابطه با روبات‌های تلگرامی است که بیت‌کوین استخراج می‌کنند‌‌. این خبر به اندازه‌ای مهم بود که حتی مدیران تلگرام نیز نسبت به آن واکنش نشان دادند‌‌. البته کارشناسان فناوری اطلاعات و امنیت سایبری این خبر را تکذیب کرده و شایعه نامیده‌اند‌‌.
به ‌جز روبات‌های استخراج بیت‌کوین، شنیده‌ها حاکی از آن است که در برخی از نقاط کشورمان برخی گروه‌های هرمی در ایران به استخراج بیت‌کوین می‌پردازند‌‌. این گروه‌ها مانند گلد کوئیست گروه‌های هرمی بوده و زیرمجموعه‌هایی دارند و به تناسب تعداد زیرمجموعه‌هایشان درآمد کسب می‌کنند‌‌. شیوه استخراج بیت‌کوین بسیار زمانبر و سخت بوده و برای استخراج آن برق بسیاری مصرف می‌شود و نیاز به تجهیزات بسیاری دارد‌‌. شنیده‌ها حاکی از آن است که این افراد در اطراف قم فعالیت می‌کنند و بیت‌کوین‌های استخراج شده را به فردی در آمریکا می‌فروشند‌‌. افراد فعال در این زمینه ماهانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به طور متوسط درآمد دارند‌‌. به طور کلی افرادی در دنیا هستند که ارز مجازی استخراج می‌کنند‌‌. این در حالی است که به گفته کارشناسان نه‌تنها ارز مجازی از روش هرمی استخراج نمی‌شود بلکه استخراج آن در ایران قانونی نیست‌‌. البته بانک مرکزی تاکنون ایرادی بر فعالیت در این زمینه نگرفته است‌‌.البته بانک مرکزی این فعالیت ها را جرم تلقی نمی کند.
استخراج ارز مجازی غیرقانونی است
اوایل اردیبهشت‌ماه سال‌جاری، بانک مرکزی در بخشنامه‌ای اعلام کرد به کارگیری ابزار بیت‌کوین و سایر ارزهای مجازی در همه مراکز پولی و مالی کشور ممنوع است‌.
به گزارش روابط‌عمومی بانک مرکزی، در جلسه سی‌ام شورای عالی مبارزه با پولشویی در نهم دی‌ماه پارسال، به کارگیری ابزار بیت‌کوین
و سایر ارزهای مجازی در همه مراکز پولی و مالی کشور ممنوع اعلام شد‌‌.
بر این اساس و از آنجا که انواع ارزهای مجازی از این قابلیت برخوردارند که به ابزاری برای پولشویی و تامین مالی تروریسم و به طور کل، جابه‌جایی منابع پولی مجرمان بدل شوند، حوزه نظارت بانک مرکزی برای پیشگیری از وقوع جرائم از طریق ارزهای مجازی، موضوع ممنوعیت به‌کارگیری ارزهای مجازی را به بانک‌ها ابلاغ کرده است‌.
بانک مرکزی تاکید کرده با توجه به اهمیت موضوع، همه شعب و واحدهای تابعه بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری و صرافی‌ها باید از انجام هرگونه خرید و فروش این ارزها یا انجام هرگونه اقدامی که به تسهیل یا ترویج ارزهای یاد شده بینجامد، اجتناب کنند زیرا با متخلفان از این مقررات برابر قوانین و مقررات مربوط برخورد خواهد شد‌.
ارز مجازی از طریق هرمی استخراج نمی‌شود
کارشناسان معتقدند ارز مجازی از روش گروه‌های هرمی استخراج نمی‌شود و این کار غیرقانونی است‌‌. در واقع سودجویانی به بهانه استخراج ارز مجازی به کامپیوتر زیرمجموعه‌های خود دسترسی پیدا کرده و در ازای سودی ناچیز در حال استفاده از فضای کلود هستند‌‌.
روبن غنی‌پور، منتور مالی، سرمایه‌گذاری و تجاری‌سازی در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: این گفته‌ها که روبات‌های تلگرامی ارز مجازی استخراج می‌کنند دروغ است‌‌.
او افزود: در ایران بیت‌کوین و دیگر ارزهای مجازی استخراج می‌شوند اما به صورت هرمی و شبکه‌ای‌‌. هر فردی با مجموعه‌گیری تلاش می‌کند تا سود بیشتری کسب کند اما در نهایت ماهی یک تا ۳ دلار درآمد خواهد داشت‌‌.
غنی‌پور در ادامه بیان کرد: شیوه اصلی استخراج ارز مجازی از طریق ماینینگ یا اصطلاحا ماین کردن است و در ایران نیز گروه‌هایی هستند که ارز مجازی استخراج می‌کنند اما نه از طریق روش هرمی و شبکه‌ای‌‌. در واقع آنها به دروغ این گونه جلوه می‌دهند که از طریق هرمی و با استفاده از سیستم زیرمجموعه‌هایشان ارز مجازی به ویژه بیت‌کوین را استخراج می‌کنند‌‌.
سودجویان در حال تقلب هستند
او درباره روشی که عده‌ای از کلاهبرداران و سودجویان ادعا می‌کنند با آن ارز مجازی استخراج می‌کنند گفت: آنها ادعا می‌کنند اگر لپ‌تاپ خود را تمام‌مدت روشن نگه دارید و اجازه دسترسی به سیستم خود را به مدیران گروه‌های هرمی بدهید حتی در زمانی که خواب هستید نیز می‌توانید کسب درآمد کنید‌‌؛ ادعایی که کاملا دروغ است و به هزینه‌های جانبی آن نمی‌ارزد‌‌. از سوی دیگر این روش به منظور جذب زیرمجموعه و مخاطب رخ می‌دهد اما در عمل به استخراج ارز مجازی منجر نمی‌شود‌‌. مردم از این گروه‌های هرمی و دروغ‌هایی که در رابطه با آن گفته می‌شود استقبال می‌کنند اما افرادی که به بهانه استخراج ارز مجازی مجموعه‌گیری می‌کنند در واقع تقلب می‌کنند‌‌.
غنی‌پور در رابطه با سود استفاده از سیستم زیرمجموعه‌ها برای سودجویانی که مجموعه‌گیری می‌کنند بیان کرد: استفاده از دستگاه‌های زیرمجموعه‌ها و اتصال به CPU آنها برای متقلبانی که مجموعه‌های هرمی می‌سازند سودآور است‌‌. تجمیع این دستگاه‌ها موجب می‌شود مدیران این گروه‌های هرمی از فضای کلود آنها استفاده و سود کنند‌‌.
این منتور مالی با اشاره به اینکه ماینینگ یک روش بسیار سودآور بوده و یکی از مهم‌ترین ابزارهای مالی طی ۵۰۰ سال اخیر به شمار می‌رود اظهار کرد: تفاوت ماینینگ و استخراج ارز مجازی با روش هرمی که در ایران عنوان می‌شود مانند تفاوت صنعت بیمه اتومبیل با صنعت خودروسازی است‌‌.
استخراج ارز مجازی در ایران غیرقانونی است
او با اشاره به اینکه استخراج و خرید و فروش ارز مجازی در ایران غیرقانونی است بیان کرد: اگرچه در ایران ارز مجازی استخراج می‌شود اما بانک مرکزی نظارتی روی آن ندارد و این فعالیت‌ها کاملا غیرقانونی است‌‌. دولت هیچ مجوزی برای ماینینگ و استخراج ارز مجازی صادر نکرده و این فعالیت‌ها ممنوع هستند‌‌. تا جایی که حتی واردات و استفاده از تجهیزات مرتبط نیز در ایران ممنوع هستند‌‌.
غنی‌پور با اشاره به اینکه اگرچه دولت صنعت ارز مجازی، ماینینگ و بلاکچین را پذیرفته اما فعالیت در این زمینه را قانونی ندانسته اظهار کرد: مانند آن است که دولت جواهر و طلاسازی را به عنوان یک صنعت پذیرفته باشد اما اجازه خرید و فروش و یا ساخت طلا را صادر نکرده باشد‌‌. در این صورت نمی‌توان به بهانه اینکه دولت صنعت طلاسازی را به رسمیت شناخته در این حوزه فعالیت کرد‌‌.
استخراج ارز مجازی کاملا هم قانونی است
افرادی که در زیرمجموعه گروه‌های هرمی بیت‌کوین فعالیت می‌کنند با نظرات کارشناسان مخالفند و معتقدند نه تنها سر آنها کلاه نرفته بلکه بدون هیچ هزینه‌ای به درآمد رسیده‌اند و این معامله‌ای سودآور است‌‌.
مصطفی حسن‌زاده، کارشناس کنترل کیفیت در گفت‌و‌گو با «جهان صنعت» اظهار کرد: من برای فعالیت در زمینه بیت‌کوین در موتور جست‌وجوی Crypto tap ثبت‌نام کردم‌‌. سپس به صورت انفرادی فعالیت کرده و بیت‌کوین استخراج کردم‌‌. پس از چندی مجموعه‌گیری را آغاز کردم‌‌. در این روش هر میزان زیرمجموعه بیشتری داشته باشیم سود بیشتری کسب خواهیم کرد‌‌.
او در رابطه با تفاوت این روش با نتورک مارکتینگ یا بازاریابی شبکه‌ای بیان کرد: در این روش تمامی اعضای مجموعه از سود گروه سهم می‌برند اما در بازاریابی زنجیره‌ای افراد بالادست و سرگروه بیش از همه سود می‌کنند‌‌.
حسن‌زاده با اشاره به اینکه استخراج ارز مجازی کاملا قانونی است تاکید کرد: سایت‌های تهران کالا و ایران کالا هر روز قمیت بیت‌کوین را اعلام می‌کنند‌‌. این فعالیت از مالیات نیز معاف است‌.
او درباره شیوه فعالیت اظهار کرد: هر فردی که عضو شبکه هرمی می‌شود یک لینک دریافت می‌کند که دارای کد است‌‌. متقاضیان عضویت در مجموعه هرمی اگر در مرورگر جست‌وجو کنند کد را پیدا می‌کنند و می‌توانند زیرمجموعه کد مربوطه شوند‌‌.
این فعال در حوزه بیت‌کوین درباره درآمد روزانه این فعالیت بیان کرد: روزانه ۳۰ تا ۵۰ سنت درآمد دارد اما اگر زیرمجموعه بزرگی داشته باشید می‌توانید درآمد خود را به روزی ۱۰ تا ۱۵ دلار نیز برسانید‌‌.
او با انکار این امر که دسترسی به سیستم‌های کامپیوتر زیرمجموعه‌ها و روشن بودن ۲۴ ساعته کامپیوترها موجب خرابی کامپیوتر و مصرف زیاد برق می‌شود تاکید کرد: مرورگری که ارز مجازی استخراج می‌کند به هیچ عنوان آسیبی به سیستم کاپیوتری افراد نمی‌زند‌‌. در واقع استفاده از کامپیوتر زیرمجموعه‌ها برای قدرت بخشیدن به اطلاعات ارز مجازی است و دلیل دیگری ندارد و تنها یک صدم از CPU آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد‌‌. مصرف برق نیز چندان افزایش نمی‌یابد‌‌.
حسن‌زاده با اشاره به درآمدزایی و سودآور بودن این روش اظهار کرد: من شغل دیگری دارم اما در کنار آن از روشن بودن کامپیوترم سود می‌کنم آن هم بدون کوچک‌ترین هزینه‌ای‌‌. این نه تنها بد نیست بلکه بسیار سودآور ست‌‌. اگر هم درآمد کمی داشته باشم نگرانی ندارم چراکه هیچ هزینه‌ای در مقابل آن نکرده‌ام‌‌.
او با اشاره به رسمیت شناخته شدن بلاکچین در ایران گفت: در دانشگاه صنعتی شریف یک درس ۳ واحدی را به بلاکچین اختصاص داده‌اند که ۱۸۰ نفر از دانشجویان این دانشگاه به همراه ۴۰ نفر متقاضی آزاد در آن شرکت کرده‌اند‌‌. این امر بیانگر اهمیت بلاکچین در ایران و قانونی بودن فعالیت در این زمینه است‌.

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.