۰

محدودیت‌های اینترنتی عامل چرخه تشدیدشونده زیان برای اقتصاد کشور است

بازدید 832

رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران معتقد است که محدودیت‌های اینترنتی عامل چرخه تشدیدشونده زیان برای اقتصاد کشور است. فرزین فردیس، رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران، در یک گفت‌وگوی مفصل به بررسی حواشی مختلفی پرداخته که در چند ماه گذشته دامن اینترنت، حوزه کسب‌وکارهای دیجیتال و دانش‌بنیان و فعالان استارت‌آپی را گرفته است. او از محدودیت‌های دولت بر اینترنت و از اتهام‌های ناروای وارد شده به بخش خصوصی می‌گوید.

نیمه دوم سال ۱۴۰۱ برای اغلب کسب‌وکارهای اینترنتی، استارت‌آپ‌ها و بنگاه‌هایی که بخش زیادی از فروش خود را در فضای مجازی و پلتفرم‌ها انجام می‌دادند، دوران سختی محسوب می‌شود؛ در این دوران و به بهانه مسائل امنیتی، اینترنت سراسری بارها قطع شد، سرعت آن کاهش یافت، برخی پلتفرم‌ها مسدود یا فیلتر شد و تلاش‌ها برای گشایش در این حوزه نتیجه‌ای در بر نداشت. علاوه بر این در فضای نااطمینانی و بستر مناسبی که برای پراکندن اخبار نادرست و شایعه‌ها فراهم شده بود، برخی از شرکت‌های بخش خصوصی اعم از استارت‌آپ‌ها و دانش‌بنیان‌ها یا تولیدی و صنعتی در معرض اتهام‌هایی قرار گرفتند که اثبات نشد اما هزینه زیادی برای آنها در پی داشت.

رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگویی تفصیلی، که پیش از این بخش‌هایی از آن منتشر شده است، با نقد شرایط کنونی که ناشی از سلطه و تفوق نگاه امنیتی بر سازمان‌های توسعه‌ای است، نسبت به عادی‌سازی قطع اینترنت هشدار داد و تاکید کرد نباید نخستین راه برای کنترل نارضایتی‌های اجتماعی، قطع اینترنت در نظر گرفته شود.

فرزین فردیس، در گفت‌وگو با استودیو اتاق تهران، عنوان کرد که متاسفانه وضع محدودیت‌های دائمی بر اینترنت مدافعان زیادی در نهادهای مختلف دارد که در شرایط بروز نارضایتی، نقش پررنگی در تصمیم‌گیری‌ها دارند. او گفت: «ممکن است در دیگر کشورها نیز گاهی به دلایلی اینترنت قطع یا محدود شود اما نهادهای ناظر و پایش‌کننده اینترنت در دنیا نشان می‌دهند که بازه اعمال محدودیت بر اینترنت همیشه بسیار کوتاه است و بسیار به ندرت دیده شده که قطعی یا محدودسازی اینترنت به صورت عامدانه و با تصمیم سیاستمدار برای یک بازه زمانی طولانی اعمال شود.»

او با اشاره به زیان‌های بالای چنین رفتاری در حوزه سیاستگذاری افزود: «چنین رویکردی یک چرخه تشدیدشونده زیان برای اقتصاد ایجاد می‌کند. در کشور ما وقتی از سرمایه‌گذاران دعوت می‌کنیم در اقتصاد دیجیتال فعال شوند و سرمایه‌گذاری کنند، می‌گویند کسب‌وکار شما به سیمی بند است، به دکمه‌ای بند است و هر لحظه ممکن است قطع شود. آنها وارد سرمایه‌گذاری در این حوزه نمی‌شوند چون می‌دانند ریسک زیادی دارد و هر لحظه ممکن است اینترنت قطع شود.»

فردیس هم‌چنین با تاکید بر اینکه محدودیت‌های اینترنتی بر تمام اقتصاد کشور و نه فقط حوزه دیجیتال اثر گذاشته است، گفت: «ما خودمان که در حوزه اقتصاد دیجیتال کار می‌کنیم تصور نمی‌کردیم قطعی اینترنت تا این اندازه روی دیگر کسب‌وکارها هم اثرگذار باشد، اما وقتی داده‌ها و آمارهای دیگر کسب‌وکارها مثلاً اتحادیه پوشاک را می‌بینیم متوجه می‌شویم آنها هم به اندازه ما دردشان گرفته و ازشان خون رفته است، چون بخش زیادی از فروش‌ کالا را از طریق پلتفرم‌های مجازی و اینترنت پیش می‌بردند.»

او هم‌چنین با اشاره به اتهام‌هایی که علیه استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در مورد همکاری با نهادهای امنیتی مطرح شده است، رویکرد آنها در قبال حراست از داده‌های کاربران را قابل دفاع خواند و گفت: «آیا این شرکت‌ها می‌توانند به مقام قضایی پاسخ ندهند؟ آیا کسی می‌تواند ادعا کند در برابر دستور مقام قضایی مقاومت می‌کند و اطلاعات شخصی یا شرکت خودش را بیان نمی‌کند؟ اتفاقاً استارت‌آپ‌ها در حراست از داده‌های کاربران بسیار مسوولانه عمل کردند. مشکل این است قوانین حفاظت از داده‌های شخصی در کشور ما ناقص است. بنگاه‌های حوزه اقتصاد دیجیتال در حفاظت از داده‌های کاربرانشان بسیار مسوولانه‌تر و بهتر از کسب‌وکارهای دیگر در حوزه‌های دیگر عمل کردند که گاهاً بسیار بیش از آنچه خواسته شده بود را در اختیار قرار دادند.»

رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران، با توصیه به پرهیز از ضربه وارد کردن به سرمایه‌های کشور عنوان کرد که اگر جایی رانت وجود دارد باید برای حذف رانت تلاش کرد نه اینکه هدف رانت را تغییر دهیم. فرزین فردیس گفت: هدف ما باید تغییر و دگرگونی رفتارهای غلط باشد. در زمان تخریب بی‌محابای نهادها و بنگاه‌ها باید حواس‌مان باشد که با این روند دیگر ساختمانی باقی نمی‌‌ماند که زیر سقفش پناه بگیریم.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.