۰

فیسبوک و توئیتر هزاران حساب کاربری ایرانی، روس و ونزوئلایی را مسدود کردند

بازدید 962

از چندی پیش که فیسبوک به صورت رسمی اتاق جنگ خود را برای جلوگیری از تأثیر رسانه‌های جعلی بر انتخابات میان دوره مجلس امریکا برپا کرد می‌شد اقدامات علنی این شرکت بر علیه اخبار (به اصطلاح) جعلی آغاز شد. در همین راستا فیسبوک با همکاری توئیتر روز پنج‌شنبه هزاران حساب کاربری ایرانی، روس و ونزوئلایی را مسدود کردند.روز پنج‌شنبه خبرگزاری NBCNews امریکا در خبری اعلام کرد که فیسبوک در آخرین دور از مسدودسازی حساب‌های منتشر کننده اخبار منحرف کننده و جعلی که به اصطلاح «ترول» نامیده می‌شوند، اقدام به قطع دسترسی صدها کاربر به حساب‌هایشان نموده است.

برخلاف دوره‌های گذشته در این موج جدید از مسدودسازی فیسبوک و توئیتر منابع اطلاعاتی یکدیگر را به اشتراک گذاشته و همین عامل باعث شده تا سرعت، دقت و حجم حذف حساب‌های کاربری ترول بسیار بیشتر از دوره‌های قبلی باشد. این حساب‌ها، آنطور که این دو شرکت اعلام کرده‌اند مربوط به کاربران کشورهای خارجی (ایران، روسیه و ونزوئلا) بوده و تلاش می‌کردند اخبار نامعتبر و جعلی در خصوص انتخابات میان دوره امریکا را گسترش دهند.

بر اساس اعلام بزرگترین شبکه اجتماعی دنیا، فقط در این دوره ۷۸۳ حساب کاربری که به صورت دقیق اتهام «رفتار ساختگی و هماهنگ» آنها اثبات شده از سوی ipهای ایرانی هدایت می‌شده و البته توسط متخصصین فیسبوک حذف گردیده‌اند. طبق آنچه فیسبوک اعلام کرده این حساب‌ها که متناسب با مشخصات صاحب حساب، حساب‌های نظیری نیز در اینستاگرام نیز وجود داشته است، در بسیاری موارد تلاش می‌کردند تا خود را به جای رسانه‌های خبری معرفی نمایند ولی در واقع بازیگرانی از داخل ایران آنها عامل کنترل و هدایت آنها بوده‌اند.

 

 

شیوه عملکرد این رسانه‌ها به این صورت بوده که با معرفی خود به عنوان یک رسانه محلی، برخلاف اصول فعالیت این دست از رسانه‌ها فعالیت کرده و محتوای رسانه‌های دولتی ایرانی را برای بازنشر در سطح فیسبوک مورد استفاده قرار می‌دادند. دامنه فعالیت این حساب‌ها در ۲۶ کشور دنیا از جمله ایالات متحده امریکا بوده و توانسته‌اند با حدود ۲ میلیون دنبال کننده حدود ۳۰ هزار دلار برای تبلیغات خود در فیسبوک و اینستاگرام هزینه کنند که نشان می‌دهد پشتوانه مالی قدرتمندی نیز دارند.

همانطور که گفتیم عملیات حذف اخیر نمونه‌ای نادر از همکاری فیسبوک و توئیتر بوده است و این دو شرکت در انجام یک عملیات مشترک توانسته‌اند لیست این افراد را استخراج و نسبت به حذف حساب آنها اقدام کنند.

در این گزار به این موضوع هم اشاره شده است که ۲۶۰۰ حساب ایرانی مطالبی را منتشر کرده‌اند که مصداق بارز تلاش برای هدف قرار دادن یک رویداد سیاسی و در کشورهای امریکا، اسرائیل، عربستان سعودی و پاکستان بوده است.

علاوه بر فیسبوک توئیتر نیز اعلام کرده که ۴۱۸ حساب کاربری متعلق به کاربران روس به ظن فعالیت آنها در جهت متشنج کردن فضای سیاسی و انتخاباتی این کشور فعالیت می‌کردند که آنها نیز پس از شناسایی به صورت کامل حذف و دسترسی کاربرانشان محدود و مسدود شده است.

در عین حال توئیتر ۱۱۹۶ حساب کاربری دیگر را که نیز به دولت ونزوئلا نسبت داده می‌شود و در پست‌های آنها مطالب مدافع رئیس جمهور قانونی آن «نیکلاس مادورو» کار می‌شده را نیز مسدود کرده است. همچنین توئیتر اعلام نموده که چیزی در حدود شش هزار پست متعلق به این حساب‌های داخل خاک امریکا را به دلیل تلاش برای نشر اخبار جعلی در مورد همین انتخابات میان‌دورده ای مجلس، مسدود نموده است.

در نهایت این دو شرکت اعلام کرده‌اند که فعالیت آنها در جهت کاهش اخبار جعلی بسیار افزایش پیدا کرده است و باید منتظر خبرهای بیشتری در مورد آن باشیم که مسلماً طی رویدادی آتی سیاسی و اقتصادی بسیار بیشتر خواهند شد.

برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.