۰

فلیتر اینستاگرام و حذف رقیب صدا و سیما

بازدید 1488

خبرها حاکی از آن است که به تازگی سردار سید کمال ‌هادیان‌فر، رییس پلیس فتای ناجا عنوان کرده است وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات طرح جدیدی برای فیلترینگ هوشمند محتوای مجرمانه در اینستاگرام در نظر گرفته است و البته وزارت ارتباطات این خبر را تکذیب کرد. سردار‌ هادیان‌فر نیز خبری که اعلام کرده را به کلی تکذیب کرد!
بازهم خبرها و شایعاتی در رابطه با فیلترینگ اینستاگرام منتشر شد و بازهم تکذیب‌ها در پی آن انتشار یافت. این روند به هیچ عنوان تازگی ندارد. همانگونه که پیش از فیلترینگ تلگرام و دیگر شبکه‌های مجازی نیز خبرهایی مبنی بر امکان فیلترینگ و سپس تکذیب‌ها انتشار می‌یافتند. همواره پیش از فیلترینگ یک شبکه مجازی، با خبرهای احتمال فیلتر شدن و سپس تکذیب‌های شدید و جدی مواجه بوده‌ایم. بنابراین دور از ذهن نیست اگر بگوییم تصمیم‌هایی برای فیلترینگ اینستاگرام به صورت جدی اتخاذ شده و ممکن است در آینده نزدیک شاهد اجرا شدن آن باشیم. اینستاگرام به ویژه پس از ایجاد شبکه IGTV و امکان بارگذاری ۶۰ دقیقه فیلم و کلیپ مورد غضب مسوولان بسیاری از جمله مدیران صدا‌و‌سیما مواجه شد و به گونه‌ای مخالف این شبکه مجازی شدند که گویی مدیران اینستاگرام شبکه IGTV را ایجاد کرده‌اند تا تنها انحصار صدا‌و‌سیمای ایران را از میان ببرند اما به ظاهر عنوان کرده‌اند برای رضایت خاطر کاربران‌شان چنین امکاناتی را به وجود آورده‌اند! برخی از مسوولان نیز دلیل لزوم فیلتر شدن اینستاگرام را فعالیت غیرقانونی عده‌ای در حوزه قمار و شرط‌بندی عنوان کرده‌اند و جالب آنکه بیشتر این اشخاص مقیم کشورهای دیگر هستند.
به هر روی به خاطر تخلف چند راننده، خیابان را مسدود نمی‌کنند. در این میان همواره پیش از فیلتر شدن شبکه‌های مجازی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان می‌کند مخالف فیلترینگ است، گاهی به اندازه‌ای بر این مخالفت تاکید می‌شود که عده‌ای به شک می‌افتند.
خبرهای جدید برای فیلترینگ
رییس پلیس فتای ناجا از طرح جدید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای فیلترینگ هوشمند محتوای مجرمانه در اینستاگرام خبر داد.
به گزارش ایسنا،سردار سید کمال ‌هادیان‌فر درباره تغییر بستر اقدامات مجرمانه فضای مجازی پس از فیلترشدن تلگرام گفت: همچنان بیشتر جرائم در فضای تلگرام رخ می‌دهد، به طوری که طبق آخرین آمارها ۶۴ درصد جرائم در تلگرام و حدود ۳۲ درصد در اینستاگرام رخ می‌دهد.
وی درباره اینکه آیا امکان فیلترشدن اینستاگرام وجود دارد یا خیر، گفت: تصمیم‌گیری در این خصوص برعهده کارگروه تعیین محتوای مجرمانه یا شورای‌عالی فضای مجازی است.
رییس پلیس فتای ناجا با اشاره به طرح جدید وزارت ارتباطات برای فیلترینگ هوشمند محتوای مجرمانه در اینستاگرام گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سرویس جدیدی را طرح کرده که اگر این سرویس جدید بیاید می‌تواند با عبور از SSL جدید اینستاگرام‌، فیلترینگ هوشمند را در اینستاگرام ارائه دهد که اگر این طرح را ارائه دهد بخشی از محتوای مجرمانه کم می‌شود.
هادیان‌فر در مورد امکان رفع فیلتر از توئیتر نیز گفت: ما کاملا مخالف رفع فیلتر توئیتر هستیم و دلایل خودمان را نیز در این خصوص ارائه داده‌ایم.
طرحی برای فیلترینگ هوشمند اینستاگرام ارائه نکرده‌ایم
پیرو انتشار اظهارنظری منسوب به رییس پلیس فتا درباره طرح وزارت ارتباطات برای فیلترینگ هوشمند اینستاگرام، رییس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات توضیحاتی ارائه کرد.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سیدجمال‌ هادیان‌طبایی گفت: وزارت ارتباطات طرحی برای پالایش هوشمند اینستاگرام به مراجع ذیربط ارائه نکرده است. البته برخی نهادها پیشنهادهایی برای فیلترینگ هوشمند به وزارت ارتباطات ارائه داده‌اند که به دلیل غیرفنی بودن قابلیت اجرا نداشته است.
رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات اظهار کرد: وزارت ارتباطات هیچ نکته پوشیده‌ای از مردم ندارد و اجرای هر طرح جدیدی را از مسیر رسمی و رسانه‌ای با مردم در میان می‌گذارد.
هادیان‌طبایی افزود: البته دیروز در تماس تلفنی که با سردار‌ هادیان‌فر داشتیم، وی چنین مصاحبه‌ای را تکذیب کرد. از اصحاب محترم رسانه انتظار می‌رود در انتشار اخبار به منبع و صحت آن توجه ویژه‌ای داشته باشند.
از طرفی کارشناسان معتقدند انگیزه برخی مسوولان برای فیلتر کردن اینستاگرام، امکانات جدید آن مانند شبکه IGTV بوده که به نوعی رقیب صدا‌و‌سیما محسوب می‌شود.
پرویز زاهد، کارشناس فناوری اطلاعات در گفت‌و‌گو با «جهان صنعت» اظهار کرد: هرچندوقت یکبار موافقان و طرفداران فیلترینگ اینستاگرام از فیلترشدن این شبکه مجازی خبر می‌دهند و این خبرها و شایعات به دلیل علاقه شدید آنها به فیلتر شدن اینستاگرام منتشر می‌شوند.
او افزود: یکی از دلایل تمایل برخی از مسوولان به فیلتر کردن اینستاگرام، شبکه IGTV این فضای مجازی است که به کاربران خود امکان می‌دهد تا ۶۰ دقیقه فیلم وکلیپ را بارگذاری کرده و منتشر کنند.
این امر اینستاگرام را به رقیب جدی صدا وسیما تبدیل کرده و به همین دلیل عده‌ای تلاش می‌کنند تا این شبکه مجازی فیلتر شود.
زاهد درباره نتایج فیلتر شدن اینستاگرام بیان کرد: به عقیده من فیلتر کردن اینستاگرام موجب می‌شود کاربران اینترنتی روی به تلگرام آورند، چراکه اکنون به دلیل فیلتر بودن تلگرام بسیاری از کاربران کمتر از این پیام‌رسان استفاده کرده و بیشتر به اینستاگرام روی آورده‌اند اما اگر اینستاگرام هم فیلتر شود مجددا از تلگرام استفاده می‌کنند.
او درباره امکان پیوستن کاربران اینترنتی به سروش و دیگر پیام‌رسان‌های داخلی گفت: با فیلتر شدن اینستاگرام مردم به خاطر لجبازی هم که شده از پیام‌رسان‌های ملی رویگردان می‌شوند. در نتیجه با توجه به حجم بالای مطالب در اینستاگرام، تلگرام را به دیگر شبکه‌های مجازی ترجیح می‌دهند.
این کارشناس فضای مجازی در رابطه با سرنوشت کسب‌و‌کارهایی که در اینستاگرام در حال فعالیت هستند پس از فیلترینگ این شبکه مجازی اظهار کرد: اگر صد هزار نفر در اینستاگرام کسب‌وکاری راه‌اندازی کرده باشند با فیلتر شدن این شبکه مجازی، صد هزار نفر به افراد ناراضی کشور افزوده‌ایم؛ آن هم در شرایط بد اقتصادی کشور.
او در رابطه با کسب‌و‌کارهای غیرقانونی و شرط‌بندی‌های غیرمجاز در اینستاگرام گفت: به خاطر چند راننده بد خیابان را نمی‌بندند. اگر قماربازان در شبکه‌های مجازی مانند اینستاگرام فعالیت می‌کنند می‌توان تبادلات مالی آنها را ردیابی کرده و حساب‌های بانکی‌شان را مسدود کرد نه اینکه اینستاگرام را به دلیل چند خلافکار فیلتر کنیم. ضمن اینکه در اینستاگرام نیز امکان مسدود کردن حساب‌های کاربری افراد متخلف وجود دارد.
سخن آخر
اگرچه عده‌ای تصور می‌کنند با فیلترینگ شبکه‌های مجازی بین‌المللی حذف رقیب کرده و راه را برای فعالیت شبکه‌های مجازی ملی باز می‌کنند اما با این کار تنها مردم را بیشتر بر سر لج می‌اندازند و اگر هم پیش از این قصد داشتند به سروش و ایتا و‌… بپیوندند اکنون دیگر از تصمیم خود منصرف می‌شوند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.