۰

چه کشورهایی اینترنت ۵G را زودتر از دیگران برای شهروندان خود عرضه می‌کنند؟

بازدید 1002

سال ۲۰۱۹ به صورت رسمی اولین سال فعالیت اینترنت تجاری ۵G در جهان است و کشورهای مختلفی با سرمایه‌گذاری‌های انجام شده، حضور خود را در بین باشگاه ارائه دهندگان خدمات۵G آغاز خواهند کرد. در این مطلب قصد داریم ببینیم کدام کشورها اولین شبکه و اینترنت نسل پنجم را به شهروندان خود ارائه خواهند داد.رقابت بین شرکت‌های مخابراتی بزرگ و کشورها برای ارائه زودتر خدمات ۵G بسیار شدت گرفته است. در حال حاضر این شبکه در بسیاری از کشورهای دنیا در حالت تست و آزمون است و سرویس‌دهندگان و شرکت‌های بسیار زیادی تمرکز خود را برای ارائه نسخه‌های اولیه و آزمایشی آن گذاشته اند و برخی کاربران خاص و ویژه نیز به صورت روزمره از این شبکه‌ها استفاده می‌کنند تا نواقص، معایب و ایرادات احتمالی آنها مشخص شده و رفع گردد.

در حال حاضر ۴ کشور در مرحله‌ای قرار گرفته‌اند که می‌توانند در دو سال آینده اولین شبکه‌های تجاری ۵G را به شهروندان خود ارائه دهند. البته همانطور که می‌دانید تست‌های اولیه ۵G در بسیاری از کشورها آغاز شده ولی در این مطلب هدف ما نام بردن و بررسی وضعیت کشورهایی است که می‌توانند در دو سال آینده به همه کاربران خدمات ۵G ارائه کنند.

کره‌جنوبی

دو شرکت بزرگ اپراتور خدمات رادیویی در کشور کره جنوبی وجود دارند که می‌توانند اولین چراغ ۵G شرق آسیا را روشن کنند. اپراتور بزرگ SK Telecom باندهای فرکانسی ۳٫۵ گیگاهرتز و ۲۸ گیگاهرتز را در حال حاضر انتخاب نموده تا اولین بستر ۵ جی خود را در آنها راه‌اندازی کند.

در کنار این شرکت، اپراتور Korea Telecom نیز که از اوایل سال ۲۰۱۷ برنامه خود برای ارائه خدمات ۵G را اعلام کرده و در جریان المپیک زمستانی ۲۰۱۸ کره این خدمات را به صورت آزمایشی ارائه داد نیز دومین اپراتور کره‌ای است که این خدمات را ارائه خواهد کرد. هر دو شرکت فعالیت عمومی خود را در سالی ۲۰۱۹ در زمینه ارائه خدمات ۵G آغاز خواهند کرد و شهرهای بوکوانگ، گانگ نئونگ، جئونگ سئون، پیونگ چانگ و سئول، اولین شهرهای این کشور خواهند بود که چراغ ۵G را روشن خواهند کرد.

چین

چین کشوری است که نسبت به دیگر رقبا، بالاترین سرعت را در پیشرفت و پیشبرد فناوری ۵Gرقم زده است. سازمان بین‌المللی GSMA پیشبینی کرده است که چینی‌ها تا سال ۲۰۲۵ در حدود ۴۰ درصد از کل پوشش و اتصال به شبکه ۵G را به خود اختصاص دهد. بر اساس مطالعاتی که در آکادمی فناوری ارتباطات و اطلاعات که مرکز تحقیقاتی وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین است، صورت گرفته، صنایع و خدمات وابسته به فناوری ۵G باید تا سال ۲۰۲۵ به سهم ۳٫۲ درصدی از کل تولید ناخالص ملی چین را به خود اختصاص دهد، ۸ میلیون شغل ایجاد نموده و مبلغ ۲٫۹ تریلیون یوآن معادل ۴۲۲٫۴ میلیارد دلار امریکا را به اقتصاد این کشور اضافه کند.

از آنجایی که تحقیقات انجام شده نشان از تمایل بسیار بالای کاربران و شهروندان چینی به سمت ۵G دارد، پیشبینی می‌شود که شرکت‌های کوچک و بزرگ بسیار بیشتری به سمت این فناوری حرکت کرده و فرصت‌های شغلی بسیار زیادی نیز در زمینه تخصصی و فروش ایجاد گردد.

ژاپن

ژاپن یکی از بهترین عملکردها در خصوص ۵G را داشته و تلاش‌های بسیار زیادی در خصوص زیرساخت‌های لازم برای ارائه خدمات ۵G در این کشور صورت گرفته است. بر اساس بررسی تخصصی که Nikkei Asia انجام داده است اپراتور بزرگ NTT DoCoMo و سرویس امنیتیSohogo که یکی از شرکت‌های پیشرو در ارائه خدمات امنیتی مخابراتی ۵G در ژاپن است، تلاش‌های بسیار زیادی را صورت داده‌اند تا برای اولین پروژه بزرگ خود، مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۰ توکیو را بر روی بستر ۵G با کیفیت بالا، استریم کنند. در ادامه نیز طی چند ماه بعد از بازی‌های المپیک، اولین شبکه‌های ۵G تجاری در دنیا عرضه خواهند شد.

امریکا

ایالات متحده نیز یکی از کشورهای پیشرو در زمینه ۵G است ولی با این تفاوت که ویژگی‌ها و مزایای خاصی در این خصوص دارد. در حال حاضر این کشور یکی از بهترین و کامل‌ترین شبکه‌های پوشش ۴G در دنیا را به خود اختصاص داده است و طبق وسیعی از فرکانس‌های رادیویی مورد استفاده در این کشور به دلیل استفاده از فرکانس‌های اشتراکی و لایسنس نشده، برای استفاده به عنوان ارائه خدمات شرکت‌های مخابراتی، مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر آن، امریکا یکی از بهترین عملکردها در خصوص استفاده بهینه از طیف فرکانس رادیویی را ارائه می‌کند که این خصوصیت نیز با اعطای مجوز به شرکت‌های مخابراتی جهت استفاده از فرکانس‌هایی است که پیش از این برای کاربردهای پخش رسانه‌ای از آنها استفاده می‌شده است.البته در کنار این مزایا، معایبی را نیز در ساختار ۵G خود دارد که باعث کندتر شدن توسعه شبکه در داخل کشور نیز می‌شود. در این کشور به دلیل وجود ساختار فدرال و مختص محلی، دولت‌های ایالتی، محدودیت‌های متنوعی در خصوص استفاده از برج‌های مخابراتی و خدمات مبتی بر رادیو دارند که اخذ مجوز و هماهنگی با آنها پروسه‌ای سخت و غالباً زمانبر برای اپراتورها خواهد بود. با این حال شرکت‌های بزرگ فعال در خاک ایالات متحده مانند AT&T وSprint اعلام کرده اند که در سال آینده اولین مناطق خاک امریکا را تحت پوشش خود قرار می‌دهند ولی به دلیل مسائلی که در بالا به آنها اشاره کردیم، فراگیر شدن این شبکه در امریکا زمان بیشتری از دیگر رقبا می‌طلبد.

به هر حال کمیته FCC به اتفاق ارائه مأخوذه در جلسات اخیر خود از اعضای کمیته، اعلام کرده که  نزدیک به ۱۱ گیگاهرتز از فرکانس‌های بالای طیف موبایل، به صورت ویژه در اختیار شبکه ۵Gقرار خواهد گرفت و اپراتورهای مختلف می‌توانند با استفاده از آنها خدمات خود را عرضه کنند.در کنار کشورهای اعلام شده در لیست فوق، کشورهای اروپایی نیز به نظر برنامه‌های بسیاری برای ورود به این حوزه دارند ولی با توجه به اخبار منتشر شده، این کشورها زودتر از سال ۲۰۲۱ این خدمات را به شهروندان خود ارائه نمی‌دهند.

برچسب‌ها:, ,

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.