۰

بالا و پایین اینترنت چیزها

بازدید 1307

تصور کنید هنگامی که باد لاستیک خودروتان کم می‌شود، لاستیکتان با ارسال پیامی به نمایشگر اتومبیلتان این موضوع را به شما اطلاع دهد و یا سیستم سخنگوی خودرو اعلام کند که لاستیک ماشین را باید بازبینی کنید. فرض کنید سقف خانه‌تان مجهز به گیرنده‌های انرژی خورشیدی باشد و پس از دریافت انرژی، آن را برای تامین برق خانه مورد استفاده قرار دهد. در نظر بگیرید که دیگر هیچ‌وقت مامور اداره‌های برق، آب و گاز برای خواندن کنتر به در منزلتان مراجعه نکنند و اطلاعات کنتر هر فرد از طریق اینترنت چیزها برای ادارات مربوطه ارسال شود.

 

 

واقعیت این است که در صورت اجرای فناوری اینترنت چیزها امکان انجام تمام این موارد که شاید به نظر تخیلی بیایند وجود دارد. اینترنت چیزها در صورت تحقق تمام اشیای پیرامون ما از لاستیک خودرو و جدول‌های کنار خیابان گرفته تا گیاهان پارک‌ها و حتی کفش و کتانی، ما را به اینترنت وصل می‌کند و هر یک از این اجزا می‌توانند با ارسال پیام وضعیت خود را اطلاع دهند؛ یعنی اگر راننده‌ای تخلف کرده و خارج از سرعت تعیین‌شده در یک محدوده حرکت کند، بلافاصله خودرویی که به اینترنت متصل شده مراتب را به اطلاع ماموران راهنمایی و رانندگی رسانده و حتی شاید با کمک سیستم اتوماسیون در کسری از ثانیه برگ جریمه هم صادر شده و از طریق ایمیل قبض جریمه روی گوشی هوشمند راننده متخلف به‌نمایش در آید.

از سوی دیگر فرد می‌تواند از طریق گوشی هوشمندش قیمت برق تولیدشده از طریق سوزاندن مواد فسیلی، توربین و انرژی خورشیدی و قیمت هر یک را در لحظه ببیند و بر اساس قیمت تصمیم بگیرد که از کدام‌یک می‌خواهد استفاده کند. در صورت مجهز بودن خودرو به موتورهای قابل دریافت چند نوع مختلف از انرژی، همچنین راننده می‌تواند به خرید گاز، بنزین، شارژ الکتریکی یا حتی استفاده از انرژی خورشیدی به‌عنوان سوخت خودروی خود پرداخته و با اطلاع از قیمت هر یک از این سوخت‌ها، به‌صرفه‌ترین آنها را در لحظه انتخاب کند.

جالب است بدانید که در کشور ما نیز به پروژه اینترنت چیزها توجه شده است و تاکنون چند شرکت به واردات و نصب برخی از تجهیزات هوشمند کردن خانه‌ها با کمک اینترنت چیزها اقدام کرد‌ه‌اند و البته چند شرکت استارت‌آپی نیز تجهیزاتی برای هوشمندسازی ساخته‌اند و صدالبته که راه درازی تا تحقق واقعی اینترنت چیزها باقی‌مانده است.

کاربردهای متنوع اینترنت چیزها

باوجود آنکه هنوز زیرساخت‌های لازم برای اجرای اینترنت چیز‌ها به‌طور کامل فراهم نشده، اما روزی نیست که خبر از رونمایی فناوری جدید در این شاخه شنیده نشود.

یکی از کاربرهای جدید اینترنت چیزها سنسورهای حساس به نور و صدایی است که در اطراف خانه کار گذاشته می‌شود و می‌توانند به سرعت کوچک‌ترین حرکت‌ها از نزدیک شدن کسی به خانه یا ورود به محوطه حیاط را ضبط کرده و به صاحب خانه اطلاع دهند. این سنسورها که شبیه چراغ‌های تزیینی رنگی هستند، در اطراف حیاط خانه‌ها نصب شده و به‌دلیل ظاهر تزیینی‌شان در حکم یک وسیله حفاظتی جلب نظر هم نمی‌کنند. در صورت نیاز می‌توانید به کمک پهباد متصل به این چراغ‌ها فرد وارد شده به منطقه خانه‌تان را تعقیب کرده یا از او عکس‌برداری یا فیلم‌برداری کنید. در صورتی هم که فقط یک حیوان و مثلا سگ یا گربه به خانه وارد شده باشند با کمک این چراغ‌های هوشمند می‌توان فلاش زده و حیوان را فراری داد.

این سیستم که Sunflower Home Awareness نام دارد، توسط الکس پاچیکوف ساخته شده و توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.

کاربردهای اینترنت چیزها به اینجا ختم نمی‌شود و اتصال لباس‌ها به اینترنت یکی از مسایلی است که توجه به جزییات ارایه‌شده روی آن شما را شگفت‌زده خواهد کرد. کمپانی Avery Dennison به‌تازگی فناوری هوشمندی برای تعریف بارکد روی لباس‌های تولیدی خود تعریف کرده تا با استفاده از آن هر کسی که لباس‌های این کمپانی را خریداری کند، هنگام نیاز به شستن لباس فقط لباس‌ها را در لباسشویی قرار دهد؛ در این هنگام بارکد لباس خود به صورت خودکار پیام ارسال کرده و دستور شروع عملیات شستشو و چگونگی شستن لباس را شرح می‌دهد. کمپانی مورد اشاره یک کت هوشمند هم ساخته و آن را مورد آزمایش قرار داده که قادر است با کمک فناوری NFC با ماشین لباسشویی ارتباط برقرار کرده و دستور شستشو را صادر کند.

اگرچه تاکنون در ایران چند نمایشگاه شهر هوشمند و همگی با عنوان فریبنده اولین همایش شهر هوشمند برگزار شده و صدالبته که هیچ‌یک هم نتیجه مشخصی نداشته‌اند و از حد انتشار مقاله و خبر فراتر نرفته‌اند، اما در آمریکا این موضوع با جدیت بیشتری پیگیری شده و البته نتایج عملی نیز درپی داشته است. در آمریکا دو شرکت شناخته‌شده AT&T و GE با همکاری یکدیگر مشغول کار روی پروژه‌ای برای متحول کردن کارایی چراغ‌های روشنایی سطح شهرها هستند. نصب سنسور، میکروفن و دوربین روی چراغ‌های روشنایی کمک می‌کند تا کنترل ترافیک و آلودگی هوا و فضای پارک خودروها راحت‌تر شده و حتی در مواقع اضطراری مثل شرایط تیراندازی و آشوب بتوان از این فناوری برای ارسال هشدار استفاده کرد.

چالش‌های اینترنت چیزها

یکی از دلایلی که باعث شده اینترنت چیزها با سرعت مورد انتظار محقق نشود و تاخیراتی در اجرای آن حتی در کشورهای پیشرفته وجود داشته باشد، مسایل امنیتی است. در دنیای امروز اینترنت، باج‌افزارها، هکرها و سارقان الکترونیک یک پای ثابت و همیشگی اینترنت بوده‌اند. در دنیایی که اینترنت چیزها در آن محقق شده باشد، منازل، خودروها، هواپیماها، کشتی‌ها وحتی اسلحه‌ها به اینترنت متصل شده‌اند و خطر اتصال هکرها به آنها یا وارد شدن ویروس به برنامه آنها همواره یک تهدید امنیتی جدی قلمداد می‌شود.

یکی از راهکارهای حل این مشکل، تعیین استانداردهای امنیتی ویژه برای شرکت‌های سازنده محصولات اینترنت چیزها است تا هکرها و ویروس‌ها نتوانند به‌سادگی به آنها نفوذ کرده و در آنها خرابی به بار آورند، اما با این وجود باز هم میزان خطرات امنیتی بی‌شک هیچ‌وقت به صفر نخواهد رسید.

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

اگرچه امروز همچنان در عمل از اینترنت چیزها استفاده نمی‌شود، اما سرمایه‌گذاری‌های هنگفت کشورهای پیشرفته و به‌خصوص ایالات متحده آمریکا و کره جنوبی گویای این است که ما نیز باید هرچه سریع‌تر خود را برای نصب تجهیزات اینترنت چیزها وسرمایه‌گذاری در این حوزه آماده کنیم.

فراموش نکنیم که اگر ما همزمان با شروع به فعالیت کشورهای پیشرفته در زمینه IT شروع به فعالیت می‌کردیم، امروز شاید در رده کشورهای پیشرو در حوزه IT قرار می‌گرفتیم. بر همین اساس اگر همین امروز برای استفاده از اینترنت چیزها اقدام کنیم می‌توان امیدوار بود که آینده روشنی در این حوزه در انتظارمان باشد و در غیر این‌صورت در این زمینه نیز نمی‌توانیم در رده کشورهای پیشرو و اثرگذار در آینده قرار گیریم.

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.