۰

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: نفی رمزارزها از سوی بانک مرکزی اشتباه است

بازدید 2498

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بر لزوم استفاده از ظرفیت رمزارزها در نظام اقتصادی کشور تأکید کرد. به باور پورابراهیمی، اینکه بانک مرکزی بخواهد مسیری را در ره‌نگاشت رمزارزها تعریف کند که این موضوع را از اساس نفی کند، اقدام اشتباهی است.«محمدرضا پورابراهیمی»، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، در گفت‌وگو با فردای اقتصاد اظهار داشت حوزه رمزارزها یک مقوله جدید در اقتصاد است که هرگونه تصمیمی درباره آن باید در یک فضای تخصصی و علمی باشد.

او با تأکید بر اینکه بایستی از ظرفیت رمزارزها برای نظام اقتصادی کشور استفاده کرد، گفت اگر این حوزه مشکلات و ایراداتی دارد، یا باید رفع شود یا باید هنگام تصمیم‌گیری آن‌ها را مدنظر قرار داد.

در سند ره‌نگاشت فین‌تک که از سوی بانک مرکزی درحال تدوین است، درباره رمزارزها از کلمات «محدودسازی» و «شفاف‌سازی» استفاده شده است. پورابراهیمی دراین‌باره اظهار داشت: «این اشتباه بانک مرکزی است که بخواهد مسیری را در ره‌نگاشت رمزارزها تعریف کند که این موضوع را از اساس نفی کند. درحالی‌که می‌شود بستر آن را فراهم و با نظارت، مدیریت کرد.»

او تأکید کرد که ریسک ناشی از فعالیت رمزارز در نظام اقتصادی کشور را نباید به دوش مردم انداخت: «نمی‌توانیم بگوییم قبول نداریم و اساساً وجود ندارد، چون وجود دارد و چه قبول کنیم چه نکنیم، مردم از رمزارزها استفاده خواهند کرد. هنر ما این است که در بستر یک فضای قانونی این امکان را فراهم و چهارچوب‌های آن را تهیه کنیم.»

آخرین وضعیت ساماندهی رمزارزها

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه دولت محدود نشده است و می‌تواند در ذیل قوانین موجود، آیین‌نامه‌های اجرایی مناسبی را درباره رمزارزها تعیین کند، گفت:«مهم‌ترین چیزی که در مجلس به‌دنبال آن هستیم، تعریف جایگاه قانونی رمزارزها در نظام اقتصادی است. اما در این میان با نگاه متفاوتی که در دولت‌ها شکل گرفته، مواجه شدیم.»

به گفته وی، بحث ساماندهی رمزارزها در دولت سیزدهم به معاونت اقتصادی رئیس‌جمهور سپرده و به دولت پیشنهاد شد تا لایحه‌ای تحت عنوان ساماندهی رمزارزها در نظام اقتصادی را تهیه و به مجلس ارسال کند: «با وجود توافق با دولت، تا پایان سال گذشته هیچ لایحه‌ای از سوی دولت نیامد. نمی‌دانیم نگارش متن آن توسط معاونت اقتصادی ریاست‌جمهوری به کجا رسید»

پورابراهیمی اظهار داشت مجلس اعتقاد دارد که نمی‌توان کشور را در حوزه رمزارزها مسکوت گذاشت و حتماً باید از این حوزه برای رفع شرایط تحریمی به نفع اقتصاد کشور استفاده کرد: «اگر تهدیدهایی هم دارد، باید آن را مدیریت کنیم. باورمان بر این است که رمزارز می‌تواند به اقتصاد ملی ما کمک کند.»وی ابراز امیدواری‌کرد که در صورت توافق با دولت، تا پیش از اتمام دوره یازدهم مجلس موضوع رمزارزها قانونمند شود.

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.