۰

مقایسه دوربین های نیکون D810 با نیکون D800/E

بازدید 1352

Nikon خط DSLR های مگاپیکسل با قاب کامل خود را با افزودن D810 به روز کرد اما دوربین جدید چگونه می تواند با انواع قبلی مثل D800 و  D800/E مقایسه شود. بگذارید خصوصیات و ویژگی های اصلی دوربین ها را مقایسه کنیم تا ببینیم کدام یک برای شما مناسب است. نیکون D810 جانشین D800 و D800E است. اما چون این دو دوربین تفاوت های اندکی داشتند، ما آن دو را به عنوان یک دوربین در نظر گرفته و تفاوت ها را بررسی می کنیم. چون دوربین ها تفاوت های فیزیکی اندکی دارند، احتمالاً ارزش اشاره کردن به این نکته دارد که D810 در سمت چپ  و D800/E در سمت راست تصویر ما قرار گرفته است.


ابعاد

مقایسه ی نیکون D810 با نیکون  D800/E

تفاوتی در ابعاد این دو دوربین وجود ندارد. دقیقاً به اندازه ای است که از یک DSLR حرفه ای قاب کامل انتظار دارید.


ساختار

مقایسه ی نیکون D810 با نیکون  D800/E

D810 و دوربین های پیش از آن همگی از چرم ساخته و محکم شده اند، یعنی شما نباید نگران استفاده از آن ها در شرایط سخت باشید. آلیاژ منیزیم هم یعنی آنها آنقدر محکم هستند که شما می توانید از این کالیبر ساخت انتظار داشته باشید.


وزن

مقایسه ی نیکون D810 با نیکون  D800/E

D810 کمی سبک تر است، اما فقط ۲ درصد. تصاویر بالا مربوط به زمانی است که باتری و کارت حافظه روی آن قرار گرفته اما لنز ندارد.


حسگر

مقایسه ی نیکون D810 با نیکون  D800/E

درحالیکه هر سه دوربین خاصیت تأثیرگذارحسگر CMOS 36.3 مگاپیکسل قاب کامل را دارند(۳۵٫۹×۲۴mm)  تفاوت های اصلی نیز بین آن ها وجود دارد. برای مثال حسگر D800 از یک فیلتر کم عرض (OLPF) استفاده می کند تا از موچ یا رنگ مصنوعی جلوگیری کند، درحالیکه D800E تأثیرات آن را برای تصاویر دقیق تر و با جزئیات بیشتر حذف می کند. درباره ی D810 نیکون تصمیم گرفت که فیلتر اپتیکال با عبور کم را از آن حذف کند و همه ی حسگرهای جدید تصاویر و ویدئوهایی با جزئیات بیشتر را تولید می کند.


پردازنده

مقایسه ی نیکون D810 با نیکون  D800/E

نیکون می گوید که موتور جدید Expeed با پردازنده ی چهار تصویر که در D4S گسترش یافته بود ۳۰ درصد سریعتر از نمونه های قبلی خود است. علاوه بر سریعتر بودن، موتور جدید پردازنده ی تصویر رنگبندی اثرگذارتری دارد و پارازیت ها را در اطراف همه ی نواحی حساس کم می کند.


فوکوس اتوماتیک

مقایسه ی نیکون D810 با نیکون  D800/E

هر دو نسل از DSLRهای قاب کامل با مگاپیکسل بالا خصوصیاتی مشابه سیستم Multi-Cam 3500-FX AF با شناسایی فاز TTL دارند، که از ۵۱ نقطه فوکوس استفاده می کند، ۱۵ تای آن از نوع عرضی و سریعتر هستند. اما D810 الگوریتم های AF را جدیدتر کرده است تا دقیق تر شود حتی در شرایط پرنور. دوربین جدید نیز گروه AF را داراست که ما در D4S می بینیم. این ویژگی دقت را با دنبال کردن سوژه های عکس بالا می برد، با استفاده از پنج نقطه ی فوکوس، که یکی از آن ها توسط کاربر و چهار تای دیگر توسط محیط اطراف آن انتخاب می شود.


عکسبرداری پی در پی

مقایسه ی نیکون D810 با نیکون  D800/E

این دوربین ها هیچ گاه سرعت ثبت خود را هنگام عکسبرداری متوالی کم نمی کنند. نیکون سرعت قاب کامل خود را از ۴fps در D800/E تا ۵fps در D810 به حداکثر رسانده است. همانطور که قبلا گفته شد اگر شما بخواهید حداکثر تصویر برداری را داشته باشید نیاز به حالت برش DX و بسته باتری دارید. ازین رو D810 7fps را به ترتیب در مقایسه با D800/E می زند که ۶fps بوده است.


 محدوده ی ISO

مقایسه ی نیکون D810 با نیکون  D800/E

ترکیب حسگر جدید و موتور پردازنده ی عکس یعنی نیکون D810 دامنه ی ISO بالاتری نسبت به نمونه های قبلی خود دارد. دامنه ی منفی ISO در ISO64-12 یعنی اینکه می تواند تصاویر بهتری بگیرد حتی اگر عکسبرداری در استودیو با نور مناسب باشد یا در موقعیتی با نور کمتر. همچنین می توان تا ISO 32-51 گسترش داد که اگر افزایش آن نیاز باشد برابر با ۲۰۰ ی شود.


حالت های فیلمبرداری

مقایسه ی نیکون D810 با نیکون  D800/E

بعضی افراد فکر می کردند که دنبال کردن D800/E موجب پرشی به ثبت ویدیو ۴K می شود. اما D810 ضبط فیلم Full HD 1080p در ۶۵/۵۰ fps دارد. اما رزولوشن آن هنگام فیلمبرداری تغییر می کند و D810 بر اساس D800/E ساخته شده است که  اختیارات ویدیویی بیشتری را دارد از جمله خروجی HDMI، میکروفون و هدفون.

ویژگی های جدید ویدیو شامل ISO اتوماتیک در حالت  M exposure می شود، که نیاز به تنظیم دیافراگم ندارد، گزینه ی اندازه گیری سنگین-روشن آن به جلوگیری از خروج ناگهانی نور در فیلم جلوگیری کرده و افزودن خطوط گورخری در  نواحی با نور فراوان فیلمبرداری را آسان تر می کند. یک نمای جدید با رنگ صاف/خنثی جهت فیلمبرداری راحت است چون به کاربر حداکثر انعطاف به فیلم پس از تولید می دهد. میکروفون داخلی در D810 نیز استریو است.

منظره یاب

مقایسه ی نیکون D810 با نیکون  D800/E

هردو نسل از خصوصیات دوربین دیجیتال منظره یاب اپتیکال دارند که ۱۰۰ درصد قاب را پوشش داده و ۰٫۷x بزرگ نمایی در حالت عکسبرداری FX دارد. گفته می شود که منظره یاب در مدل جدیدتر شفاف تر بوده و نشان دهنده ی رنگ های بیشتری به دلیل افزایش پوشش روی شیشه ی منشور پنج ضلعی آن می شود. همچنین صفحه نمایش OLED دارد که نشان دهنده ی اطلاعات عکسبرداری است.


صفحه نمایش

 مقایسه ی نیکون D810 با نیکون  D800/E

ظاهراً صفحه نمایش های ۳٫۲ اینچ VGA در دوربین های جدید نیکون مورد تقاضا هستند. D810 در مقایسه با D800/E، RGBW بوده و ۱٫۲۲۹K نقطه دارد که مدل قبلی ۹۲۱K داشت. این صفحه نمایش ها باید در روز روشن نمایش آسان تر و تولید رنگ بهتری داشته باشند. تعادل رنگ و شفافیت آن را میتوان تنظیم کرد، که دیگر شکایتی در مورد صفحات «سبز شده» نداشته باشند.


نوع فایل ها

مقایسه ی نیکون D810 با نیکون  D800/E

همگی میدانید که فایل های پر حجم در دوربین D800/E می توانند برای برخی از عکاسان و هارد درایو آن ها جاگیر باشد بخصوص اگر همیشه با فرمت RAW فیلمبرداری کنند. بنابراین،

گزینه ی فایل های کوچک RAW در D810 که فایل های کوچکتری تولید می کردند کارایی آسان تری داشتند که برای برخی از عکاسان امتیاز است.


وسیله ی ذخیره سازی

مقایسه ی نیکون D810 با نیکون  D800/E

در دوربین D800/E و D810 گزینه ی ثبت فیلم در کارت حافظه ی SD و کارت CompactFlash وجود دارد.  شکاف های دو کارت نیز می تواند برای گرفتن پشتیبان لحظه ای، ذخیره سازی فراوان، یا برای عکسبرداری از ترکیباتی مثل ویدئو استفاده شود. علاوه بر این دوربین خوب است که برای مقایسه با سایر دوربین ها دوربین جدید Olympus Stylus SH-1 هم مورد بررسی قرار دهید.


تنظیم لنز

مقایسه ی نیکون D810 با نیکون  D800/E

هر دو نسل از دوربین نیکون از لنز F-mount استفاده کرده اند یعنی گزینه های فراوانی در تنظیم لنز دارند.


قیمت

مقایسه ی نیکون D810 با نیکون  D800/E

D810 با قیمت ۳٫۳۰۰ دلار آمریکا ساخته شده که ۸۰۰E نیز هنگام عرضه به بازار همین قیمت را داشت و ۳۰۰ دلار بیشتر از D800 بود. اما شما می توانید منتظر بمانید تا زمان عرضه ی دوربین جدیدتر قیمت آن تا چندصد دلار کمتر شود.

جمع بندی

روشن است که می توان دوربین جدید نیکون D810 را نمونه ی جدید D800/E معرفی کرد. آیا افزایش هزینه ی آن نسبت به مدل های قبلی ارزش دارد؟ خب بستگی به پیشرفت خصوصیات آن دارد مثل سرعت بالاتر قاب، دامنه ی گسترده تر ISO و افزودن فایل های کوچک RAW که برای شما موجب تفاوت می شود. سؤال در مورد ویژگی های جدید نسبت به D800/E مشکل است.

اگر شما جهت فیلمبرداری به دنبال DSLR هستید، D810 گزینه های بهتری دارد. و اگر شما بخواهید از اتفاقات فیلمبرداری کنید فایل های کم حجم RAW از دوربین D810 می تواند تفاوت ها را به شما نشان دهد- همانطور که دامنه ی گسترده تر ISO برای عکاسان دارد.

زوم در صفحه ی تقسیم شده ی جدید D810 مناظر بزرگ شده ای را نشان می دهند که دو ناحیه ی مجزا را در دو سمت قاب نشان می دهند، و می توانند آن را برای عکاسانی بچرخانند که متخصص در عکاسی از مناظر یا معماری هستند. سپس واحد توالی سنج/متعادل کننده آینه ای دوباره تنظیم شده دارند که لرزش را در حین تصویربرداری به حداقل می رسانند. درپوش الکترونیکی  جلویی دیافراگم می تواند برای تصویر آهسته از مناظر یا عکسبرداری از ستارگان همین کار را انجام دهد.

به یاد داشته باشید که مقایسه ی خصوصیات اصلی مث این مقایسه ای که انجام دادیم هیچگاه خسته کننده نیست و برخی از پیشرفت ها و تفاوت هایی که به آن اشاره نکردیم می توانند برای شما مهم باشند. برای مثال ممکن است بفهیمد که استحکام بیشتر و باریک تر شدن D810 احساس متفاوت تر در دستان شما ایجاد می کند. همانطور که همیشه گفتیم توصیه می کنیم پیش از خرید دوربین مدتی آن را در دست گرفته و با آن کار کنید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.