۰

مقایسه تخصصی اسمارت فون های Google Nexus 6 و Apple iPhone 6

بازدید 1814

8460

 

اپل سال گذشته دو دستگاه اسمارت فون را با مشخصه های مشابه به ارمغان آورده است، که یکی از این دستگاهها به اصطلاح فبلت بوده و بی شک هدف این شرکت برای ورود به عرصه رقابت در بخش فبلت های بازار می باشد. خوب این شوک آور نیست که می بینیم گوگل همین روند را با دستگاه Nexus 6 دنبال کرده است. در این مقاله تصمیم داریم تا به مقایسه مشخصات گوشی نکسوس۶ در مقابل یکی از بهترین و محبوب ترین گوشی های بازار یعنی iPhone 6 اپل بپردازیم.

 

Google-Nexus-6-vs-Apple-iPhone-6-07

طراحی

نکسوس ۶ دارای ساختار قوی تری نسبت به سلف خود است، چیزی که بدون شک برای همه ما قابل درک می باشد، اما با این حال شامل طراحی ارزشمند آیفون ۶ نیست. در اینجا در حال مقایسه یک طراحی پلاستیکی با فلزی می باشیم. آیفون۶ دارای نمای زیبا با بدنه آلومینیومی خود است، در حالی که بدنه پلاستیکی نکسوس۶ به احتمال زیاد تحمل ضربه های کوچک را با اثرات ناچیز دارد. سایز گوشی نکسوس بزرگ است، در نتیجه آیفون۶ بطور قابل توجهی برای نگه داشتن راحت تر و آسان تر می باشد.

 

 

با توجه به ساختار ارزشمند گوشی آیفون، دکمه پاور و کنترل های ولوم این دستگاه بهتر احساس می شود، در حالی که این مجموعه از نکسوس۶ نیز کوچک بوده و تمیز آنها سخت تر است. اسپیکرهای جلوی دستگاه نکسوس جای قدردانی دارد، ایده آل تر بوده، چرا که صدا را به سمت ما پخش می کنند. آیفون ۶ دارای سنسور اثرانگشت Touch ID در زیر دکمه هوم می باشد. این مشخصه برای امنیت دستگاه و پرداخت از طریق Apple Pay تعبیه شده است.

vs_size

صفحه نمایش

جدی بگوییم، ما نمی توانیم جزئیات بی عیب و نقص و کامل نمایشگر بزرگ ۵٫۹۶ اینچی ۱۴۴۰×۲۴۶۰ AMOLED نکسوس ۶ را منکر شویم، البته جزئیات قابل ملاحضه ای با نمایشگر ۴٫۷ اینچی پانل ۷۵۰×۱۳۳۴ IPS LCD گوشی آیفون نشان داده شده است. گرچه هر دو به اندازه کافی در مشاهده از فاصله نرمال خوشایند بوده اند، اما از بررسی نزدیک تر ما نمی توانیم منکر مقدار قابل توجهی از جزئیات و شفافیت نمایشگر نکسوس۶ شویم.

 

Google-Nexus-6-vs-Apple-iPhone-6-05

پانل IPS LCD دستگاه آیفون با ارائه ماکزیمم روشنایی ۶۰۶ نیت نیز به مراتب قوی تر است، در حالی که دستگاه نکسوس مقدار ۲۷۰ نیت را ارائه می دهد. درنتیجه قادر به مشاهده نمایشگر آیفون۶ در زیر نور مستقیم خورشید هستیم، در حالی با نکسوس ۶، صفحه دستگاه بطور وحشت آوری محو شده و در نتیجه دیدن آن سخت می شود. بعلاوه آیفون۶ در بازتولید رنگ بهتر کار کرده، چنانکه رنگ ها دارای نمای طبیعی تر هستند و در مقابل رنگ های نمایشگر نکسوس۶ نیز فوق اشباع شده است.

 

apple

google

 

 

حداکثر روشنایی (nit)
مقدار بیشتر، بهتر است
حداقل روشنایی (nit)
مقدار کمتر، بهتر است
کنتراست
مقدار بالاتر، بهتر است
دمای رنگ (کلوین) گاما Delta E RGBCMY
مقدار کمتر، بهتر است
Delta E grayscale
مقدار کمتر، بهتر است
Apple iPhone 6 ۶۰۶
(عالی)
۷
(خوب)
۱:۱۵۶۳
(عالی)
۷۱۶۲
(خوب)
۲٫۲۳ ۳٫۵۱
(خوب)
۳
(خوب)
Google Nexus 6 ۲۷۰
(ضعیف)
۱
(عالی)
غیرقابل اندازه گیری
(عالی)
۶۵۵۱
(عالی)
۱٫۹۴ ۵٫۶۱
(متوسط)
۲٫۳۲
(خوب)
حداکثر روشنایی
مقدار کمتر، بهتر است
حداقل روشنایی
مقدار کمتر، بهتر است
کنتراست
مقدار کمتر، بهتر است
دمای رنگ
مقدار کمتر، بهتر است
گاما
مقدار کمتر، بهتر است
Delta E RGBCMY
مقدار کمتر، بهتر است
Delta E grayscale
مقدار کمتر، بهتر است
Google Nexus 6 ۴۵٫۲% ۰% غیرقابل اندازه گیری ۱۳٫۷% ۱٫۵% ۲۴٫۲% ۱۵۱٫۷%
Apple iPhone 6 ۸۲٫۳% ۸۵٫۷% ۸۶٫۹% ۲٫۳% ۱۰٫۸% ۶٫۶% ۲۴%

رابط کاربری و قابلیت ها

سیستم عامل iOS 8 با برخی مشخصه های درخور توجه ارائه شده، چنانکه همان سطح از اندروید های قدیمی را به ارمغان می آورد. نکسوس۶ دارای اندروید نسخه جدید ۵٫۰ لالی پاپ است، و این واقعیت غیرقابل انکار است که گوگل از رقیب خود یک قدم جلوتر است.

Google-Nexus-6-vs-Apple-iPhone-6-06

شکاف بسادگی آشکار است زمانی که زبان طراحی و مشخصه های نرم افزاری دو پلتفرم مربوطه با هم مقایسه می شوند. در واقع، این دو عناصر مشترکی از طراحی مسطح لایه ای را به اشتراک می گذارند، اما گوگل از افکت های جابجایی و دیگر انیمیشن های کوچک بهتر استفاده کرده، چنانکه Android 5.0 Lollipop دارای حس دینامیک تری است. همچنین مهمتر اینکه در بخش شخصی سازی قادر به مغلوب ساختن iOS 8 است.

رابط کاربری اسمارت فون Google Nexus 6 گوگل

iOS 8 با خود ابزارها و ترفندهای جدید گوناگونی را به ارمغان آورده، چنانکه تجربه هم سطحی از اندروید را ارائه می دهد، از جمله اینها می توانیم به پشتیبانی از کیبورد و ویجت های third party اشاره کنیم، اما لالی پاپ این تجربه را به یک سطح کاملا جدید افزایش داده است.

مثلا آپشنی برای پین/قفل دستگاه نکسوس۶ با اجرای اپلیکیشن خاصی وجود دارد، همچنین از کاربران متعدد پشتیبانی می کند، اینها جزء مشخصه های نرم افزاری است که در تجربه iOS 8 آیفون۶ پیدا نمی شود. یکی از مشخصه های سیستم عامل اپل که لالی پاپ فاقد آن است، توانایی کوچک کردن رابط کاربری در هر زمانی با فشردن آرام دوبل بر روی دکمه هوم می باشد. حتی با وجود تجربه های غنی Lollipop، پلتفرم iOS با خود نمای بهتر و اپلیکیشن های third party کاربردی تر را به ارمغان آورده است.

 

 

رابط کاربری iOS 8 اسمارت فون Apple iPhone 6

پردازنده و فضای ذخیره سازی

وظایف پایه مانند ناوبری در پیرامون رابط و باز کردن اپلیکیشن، همه در کل در رویکرد مشابه بی دردسری میان این دو تلفن مدیریت می شوند. این همان چیزی است که ما از دو گوشی انتظار داریم، چنانکه نکسوس ۶ به پردازنده چهار هسته ای ۲٫۷ گیگاهرتزی Snapdragon 805 SoC با سه گیگابایت رم مجهز شده، در حالی که آیفون۶ دارای تراشه ۶۴ بیتی Apple A8 با یک گیگابایت رم است. نتایج عملکرد بازی با آیفون ۶ نیز هموارتر و سریعتر بوده است.

ben

متاسفانه هیچ یک از این دو گوشی دارای قابلیت ارتقای حافظه نمی باشند و نکسوس۶ در دو پیکربندی ۳۲ و ۶۴ گیگابایت ارائه می شود، اما آیفون در سه پیکربندی ۱۶، ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایتی در دسترس است.

 

Google-Nexus-6-vs-Apple-iPhone-6-01

اینترنت و اتصالات

نیازی به گفتن نیست، آیفون۶ در بخش وبگردی استثنایی کار کرده است، در حالی که نکسوس۶ برای استفاده در این بخش عملی تر است، چرا که دارای نمایشگر بزرگتر با جزئیات بیشتر می باشد. هر دو تلفن دارای ارتباطات سریع ۴G LTE بوده، چنانکه پردازش صفحات سریع و کنترل های ناوبری کار خود را روان انجام می دهند.

Google-Nexus-6-vs-Apple-iPhone-6-08

آیفون۶ از باندهای LTE بیشتری نسبت به هر اسمارت فون دیگر پشتیبانی می کند. نکسوس۶ در دو مدل، یکی برای پشتیبانی از شبکه های آمریکا و دیگری برای بازارهای بین المللی در نظر گرفته شده است.

فراتر از این، هر دو دارای مجموعه ای مشابه از مشخصه اتصالات مورد انتظار یافت شده در هر تلفن پیشرفته ای می باشند و بطور خاص می توانیم به aGPS ،Bluetooth ،dual-band 802.11 a/b/g/n/ac Wi-Fi و NFC اشاره کنیم.

 

Google-Nexus-6-vs-Apple-iPhone-6-08

دوربین

دستگاه آیفون دارای دوربین فوق العاده ۸ مگاپیکسلی می باشد، در حالی نکسوس۶ به سنسور دوربین بزرگتر ۱۳ مگاپیکسل مجهز شده است.

 

نرم افزار دوربین اسمارت فون Google Nexus 6 گوگل

 

نرم افزار دوربین اسمارت فون Apple iPhone 6 اپل

با بررسی اپلیکیشن های دوربین دستگاههای مربوطه به این نتیجه رسیدیم که هر دو شرکت به ارائه رابط های تمیزتر ترجیح می دهند، چنانکه شامل حالت های عکسبرداری و کنترل های دستی اندک هستند. این شرکت ها به سادگی بر ارائه عکسبرداری خیلی سریع، بدون انحراف تمرکز کرده اند. با این حال، باید اشاره کنیم که نوت۴ دارای قابلیت ضبط UHD 4K بوده، در حالی که آیفون دارای مشخصه ضبط اسلوموشن در سرعت ۲۴۰FPS است.

زمان گرفتن یک تصویر به ثانیه
زمان کمتر، بهتر است
زمان گرفتن یک تصویر HDR به ثانیه
زمان کمتر، بهتر است
امتیاز CamSpeed
مقدار بالاتر، بهتر است
امتیاز CamSpeed همراه با فلاش
مقدار بالاتر، بهتر است
Apple iPhone 6 ۱٫۹ ۲ ۶۱۹ ۴۳۲
Google Nexus 6 ۴ بدون داده ۳۹۳ ۳۰۳

مردم به این باور اعتقاد دارند که مگاپیکسل بالاتر موجب نتایج بهتر می شود. در این مقایسه به تنهایی، این روند تفکر برچیده می شود، چرا که آیفون ۶ در بخش عملکرد دوربین شکست نخورده است. خوب، نکسوس۶ با توجه به مگاپیکسل بالاتر خود قادر به ضبط ذره ای جزئیات بیشتر است، اما تصاویر آیفون نیز شفاف تر بوده و صحیح نوردهی شده اند. بعلاوه، آیفون۶ بسادگی با عملکرد نوری کم نیز نابسودنی است، یعنی اینکه تصاویر این دستگاه بطور قابل توجهی روشن تر هستند، دارای نویز کمتر می باشند و تن رنگ ها شفاف است.

حالت ضبط ویدئوی UHD 3840 x 2160 دستگاه نکسوس۶، جزئیات باورنکردنی را ضبط می کند. با این حال، در مقایسه با ضبط ویدئوی ۱۰۸۰ پیکسل اپل در این بخش از سناریو نیز با ارائه کیفیت نمای مطلوب تر ما را تحت تاثیر گذاشته است.

چندرسانه ای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.