۰

ایکس باکس وان در مقابل پلی استیشن ۴

ایکس باکس وان در مقابل پلی استیشن ۴
بازدید 1673

ایکس باکس وان در مقابل پلی استیشن ۴

ایکس باکس وان در مقابل پلی استیشن ۴

مایکروسافت در ابتدا کاملا کاربران را ناامید کرد و با محدودیت هایی که در پیش روی کاربران می گذاشت در حال باختن رقابت به رقیب بود. اما با تغییر سیاست های خود و رفع برخی از محدودیت ها مثل متصل بود همیشگی به اینترنت کاربران را به آینده این کنسول بازی امیدوار کرد. البته این را هم باید در نظر داشت که کنسول بازی پلی استیشن ۴ حدود ۱۰۰ دلار از کنسول بازی مایکروسافت ارزان تر است و این می تواند تاثیر بسزایی روی کاربران بگذارد.

سخت افزار

کنسول بازی ایکس باکس وان و پلی استیشن ۴ هر دو از نظر سخت افزاری شبیه هم هستند و تنها چند تفاوت کلیدی باهم دارند. با توجه به تجزیه و تحلیل هایی که روی این دو کنسول انجام شده است بزرگترین تفاوت بین سخت افزار های این دو سیستم در نوع رم های آنهاست. پلی استیشن ۴ از ۸ گیگ رم GDDR5 استفاده می کند، در حالی که رم ایکس باکس وان از نوع  DDR3  ولی از نوع ۸ گیگبایتی آن است. رم GDDR5 که پلی استیشن ۴ از آن استفاده می کند از همان نوع رم هایی است که در کارت گرافیک های کامپیوتری استفاده می شود.Richard Leadbetter از سایت Digital Foundry حدس می زند که پردازشگر گرافیکی پلی استیشن ۴ می تواند تا ۵۰ درصد قدرت محاسباتی خالص تر نسبت به ایکس باکس وان داشته باشد و همراه با حافظه گرافیکی سریعتر می تواند بازی ها را زیباتر اجرا کند.

در زیر می توانید با توجه به جدول این دو کنسول را با هم مقایسه کنید.

ایکس باکس وان در مقابل پلی استیشن ۴

ایکس باکس وان در مقابل پلی استیشن ۴

بازی های انحصاری

به طبع وقتی کنسول بازی جدیدی معرفی می شود چند بازی جدید و انحصاری از سوی شرکت سازنده برای آن کنسول بازی معرفی می شود که کاربران می توانند آنها را برای کنسول بازی خاص خود خریداری کنند. در طرف مایکروسافت می توانیم به بازی های new Halo, Gears of War, Fable titles اشاره کنیم و در سمت پلی استیشن ۴ نیز با بازی هایfuture Uncharted, Killzone, Ratchet ، Clank games روبرو هستیم.

در کنفرانس مطبوعاتی E3 مایکروسافت نشان داد که در این زمینه حرف هایی برای گفتن دارد. بازی های کلیدی مایکروسافت شامل Dead Rising 3, Ryse: Son of Rome, Killer Instinct, Quantum Break, Project Spark, Titanfall, Forza 5 می شود. اما پلی استیشن ۴ نیست با دست خالی نیامده است و بازی های Killzone: Shadow Fall, Infamous: Second Son, Knack, The Order, The Dark Sorcerer را معرفی کرده است. اگر شما از آن دست از کاربران هستید که علاقه فراوانی به بازی های انحصاری دارید می توانید کنسول بازی ایکس باکس وان را انتخاب کنید چرا که از پلی استیشن ۴ در این زمینه قوی تر است.

کنترل بازی

ایکس باکس وان در مقابل پلی استیشن ۴

ایکس باکس وان در مقابل پلی استیشن ۴

کنترل های بازی هر دو کنسول بازی ایکس باکس وان و پلی استیشن ۴ تکامل یافته کنترل های قبلی می باشند.کنترل بازی سونی DualShock 4 ، دارای یک پد لمسی قابل کلیک در جلو شده است که از نظر توسعه دهندگان یک گزینه اضافی در طراحی بازی می باشد. در طرف دیگر کنترل بازی وان دارای کلیک های ارگونومیگ است. بدنه DualShock 4 شامل “نوار نور” است که در جلو دسته تعبیه شده است  و با اضافه شدن PS4′s Eye camera توانایی شناسایی موقعیت حرکت چشم را دارد. در طرف دیگر مایکروسافت همین کار را با کینکت انجام می دهد.

ایکس باکس وان در مقابل پلی استیشن ۴

ایکس باکس وان در مقابل پلی استیشن ۴

علاوه بر اینها کنترل بازی سونی شامل دکمه های اشتراک گذاری، بلندگو و جک هدفون است. ایکس باکس وان از وای فای مستقیم برای اتصال کنترل به دستگاه استفاده می کند در حالی که پلی استیشن ۴ متکی بر بلوتوث ۲٫۱+EDR است. بر روی کاغذ، حداکثر سرعت ۲٫۱+EDR 3 مگابایت بر ثانیه است که در مقایسه با سرعت ۲۵۰ مگابایت بر ثانیه وای فای چیزی به حساب نمی آید. البته این سرعت زیاد شاید در نگاه اول زیاد محسوس نباشد اما در نهایت اگر مایکروسافت بخواهد چیزهای اضافی منتشرکند( اد اونز) ، مانند میکروفون برای چت صوتی و یا آپدیت برای کیبورد پد، می تواند پهنای باند کارساز باشد.جالب است بدانید که این استاندارد بیسیم عمر باتری بیشتری را برای کنترل به ارمغان می آورد و در مقایسه با کنترل بازی پلی استیشن ۴ مدت بیشتری را دوام می آورد.

حرکت و کنترل صدا

ایکس باکس وان در مقابل پلی استیشن ۴

ایکس باکس وان در مقابل پلی استیشن ۴

هر ایکس باکس وان که وارد بازار می شود همراه خود یک کینکت نسل دوم دارد. این در حالی است که پلی استیشن ۴ همراه خود یک کنترل حرکتی به همراه دوربین جدید استریو( به نام PS4′s Eye camera) دارد و هنوز سونی برنامه ای برای ارائه بسته نرم افزاری آنها اعلام نکرده است.نسخه جدید کینکت میدان وسیع تری را ارائه می دهد و افراد را نیز بهتر ردیابی می کند ( محدود به ردیابی انگشت) و حتی می تواند میزان ضربان قلب را نیز اندازه گیری کند!اولین کینکت هرگز برای بازی های چند هسته ای قوی طراحی نشده بود و خیلی زود توسعه دهندگان را بر این داشت تا بروزرسانی را برای این دستگاه در نظر بگیرند. و از آنجا که هر صاحب ایکس باکس یک کینکت هم دارد، مزایای استفاده از آن هم خیلی بیشتر خواهد بود و به طور کلی یکپارچه خواهد بود.دستگاه همیشه آماده به کار می باشد و به آسانی با فشردن دکمه ایکس باکس وان روشن خواهد شد و با تشخیص چهره به حساب کاربری وارد خواهد شد. سونی هم می گوید که دوربین این دستگاه قابلیت تشخیص چهره را دارد.البته هنوز زود است تا بگوییم که کدام دوربین بهتر است اما آنطور که از نظرات توسعه دهندگان برداشت می شود می تواند به اقبال عمومی به کینکت مایکروسافت اشاره کرد.

جعبه سرگرمی

ایکس باکس وان در مقابل پلی استیشن ۴

ایکس باکس وان در مقابل پلی استیشن ۴

مایکروسافت در اولین رویداد ایکس باکس وان که در ماه می برگزار شد به ما نشان داد ما با چیزی بیش از یک جعبه بازی ویدئویی روبرو هستیم.ایکس باکس وان اجازه می دهد که به راحتی از بازی به تلویزیون، به وب و به فیلم سویچ کنید و آن هم تنها با صدای شما. علاوه بر این ایکس باکس می توانید حین اجرا بازی برنامه ها را نیز اجرا کند.ایکس باکس وان جایگزین جعبه کابلی ( تو مایه های ستاپ باکس) شما نیست اما به شما اجازه می دهد تا آنها به دستگاه متصل کنید و شبکه شخصی خود را ایجاد کنید.در پلی استیشن ۴ با چنین جریان های ویدئویی طرف نیستیم و خبری از تلویزیون هم نیست. اما شما می توانید از طریق سرویس هایی مانند Netflix, Amazon, Hulu Plus, Redbox Instant, MLB.TV و خود سرویس نامحدود سونی بیش از ۱۵۰،۰۰۰ فیلم و برنامه تلویزیونی را مشاهده کنید. از دیگر سرویس هایی که بر روی این کنسول بازی می توان بهره برد می شود به Music Unlimited, Crackle,  و Flixster اشاره کرد.

ارتباطات

سونی از ماه ها قبل برنامه ی خاصی برای این قسمت داشت. و حالا در نسل جدید کنسول بازی این شرکت ادغام عمیق کاربران با خدمات آن را می تواند حس کرد. اگر شما از آن کاربران های خوره بازی هستید که بیشتر وقت خود را پشت کنسول بازی می گذرانید پس می توانید از خدمات ویژه این کنسول بازی استفاده کنید. چیزهایی مثل چت تصویری زنده و فیسبوک بومی سازی شده. هنگامی که دوستان شما بازی جدیدی را خریداری کنند شما خواهید فهمید و حتی قادر خواهد بود قبل از تمام شدم دانلود آن به بازی کردن بپردازید. با این حال بزرگترین تغییر علاوه بر چیزهایی که در بالا گفته شد وجود دکمه اشتراک گذاری بر روی دسته بازی PS4 است.

 با استفاده از این دکمه بازیکن ها می توانند به پخش بازی زنده بپردازند، اسکرین شات بگیرند و یا از آخرین صحنه پیروزی حماسی خود در بازی فیلم بگیرند. دوستانتان نیز در حالی که مشغول دیدن بازی شما هستند می توانند نظر بگذارند. نکته جالب این است که اگر در یک بخش سخت از بازی گیر کرده  باشید می توانید از دوست خود کمک بگیرد تا آن مرحله را بگذراند. شاید این بخش کمی سر خوردگی داشته باشد اما بالاخره می تواند کارآمد هم باشد.در پلی استیشن ۴ همچنین می توانید جریان بازی را به صورت از راه دور به یک دستگاه جانبی مثل پلی استیشن ویتا منتقل کنید و از بازی روی آن هم لذت ببرید.

داشبورد ایکس باکس وان

مایکروسافت هم به نوبه خود در حرکتی تعداد لیست دوستان ایکس باکس لایو را از تعداد ۱۰۰ عدد به نامحدود تغییر داد تا دست به یک تغییر و تحول اساسی زده باشد.در ایکس باکس وان هم می توانید از طریق اسکایپ گیم پلی دوستان تان را دنبال کنید و همچنین از طریق  Smart Match می توانید بازی های چند نفره را دنبال کنید در حالی در برنامه های دیگر مشغول گذران وقت هستید.Game DVR به طور خودکار چند ثانیه از بازی شما را ضبط می کند و اجازه میدهد تا آن را برای دیگران آپلود کنید تا تماشا کنند. البته اگر مشترک ایکس باکس لایو گولد باشید علاوه بر این می توانید ویدئو و صدا را از طریق کینکت به بازی اضافه کنید و برای تماشا دیگران قرار دهید.

قیمت دو کنسول بازی

ایکس باکس وان ماه نوامبر )آبان) با قیمت ۴۹۹ دلار از راه خواهد رسید و پلی استیشن ۴ نیز قبل از تعطیلات با قیمت ۳۹۹ دلار به بازار عرضه خواهد شد. این تفاوت قیمت بسیار قابل توجه است چرا که هر دو سیستم با یک هارد درایو کامل ۵۰۰ گیگابایتی از راه خواهند رسید.البته شاید در نگاه اول بگویید که کنسول بازی سونی بهتر است چون ارزان تر است اما باید این را هم در نظر داشته باشید که همراه ایکس باکس وان یک کینکت عرضه می شود و همین قابلیت برای پلی استیشن ۴ را باید به صورت جداگانه خریداری کنید. البته هر دو شرکت قول داده اند تا در سال ۲۰۱۴ سرویس بازی ابر را نیز راه اندازی کنند.

و حالا یک نکته

باید از مایکروسافت متشکر باشیم که دیگر قرار نیست کنسول بازی ایکس باکس وان همیشه متصل به اینترنت باشد و قابلیت بازی آفلاین هم فعال است. البته مایکروسافت می گوید هنگامی که این کنسول بازی را خریداری کردید لازم است تا در ابتدا کار فقط یکبار آن را به اینترنت متصل کنید، همین!سونی قبل تر در نمایشگاه ئی ۳ اعلام کرده بود که پلی استیشن ۴ نیاز به اینترنت ندارد اما هنوز در مورد اینکه باید یکبار این کنسول بازی به اینترنت متصل شود چیزی نگفته است.بله این خبر خوبی است اما برای گیمر های حرفه ای که علاقه دارند از ویژگی های بیشتر این کنسول بازی بهره ببرند و همچنین به بازی چند نفره بپردازند اینترنت لازم است. خبر خوش دیگر هم این است که هم بازی های قدیمی پلی استیشن ۳ و هم ایکس باکس ۳۶۰ را می توانید در این کنسول های جدید بازی استفاده کنید. البته شاید بعضی از توسعه دهندگان بازی ها محدویت هایی در جلوی بعضی از کاربران این دو کنسول بازی قرار دهند.باید دید که دوباره کدام یک از این دو کنسول بازی طوفانی در بازار و بین گیمر ها به راه خواهند انداخت و پیروز میدان خواهد شد. موضوعی که مهم است این است که هر دو کنسول بازی بسیار قدرتمند هستند و طیف گسترده ای از کاربران را پوشش می دهند و می تواند تا ساعت ها شما در اتاق نشیمن خانه تان بنشانند و بازی کردن وادار کنند. راستی اگر شما با توجه به قیمت ارز پول لازم را داشتید کدام یک از این دو کنسول بازی را خریداری می کردید؟

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.