۰

چگونه آنتی‌ویروس اورجینال بخریم؟

بازدید 1218

antivirus

بازار آنتی‌ویروس طی سال‌های اخیر با تنوع بسیاری از لحاظ برند، سرویس و خدمات و… مواجه است و این موضوع در کنار سایر عوامل موجب شده تا بازار این کالا این روزها مخاطبان بیشتری داشته باشد.افزایش آگاهی نسبت به خطرات و تهدیدات اینترنتی، در کنار رشد استفاده از کامپیوترهای همراه و گوشی‌های موبایل هوشمند نیز تا حدود زیادی به رشد بازار نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس کمک کرده است.با توجه به این موضوع رقابتی شدید بین عرضه‌کنندگان کالا و خدمات در این زمینه به وجود آمده است و هر کدام از نمایندگی‌های فروش و پشتیبانی و عرضه‌کنندگان مستقل در صدد ارایه خدماتی بهتر به مشتریان خود هستند.

با این وجود، این سردرگمی نزد برخی از کاربران وجود دارد که به‌واقع چه تفاوتی بین آنتی‌ویروس‌های اورجینال و غیر‌اورجینال یا قفل شکسته است و اصلا خطر ویروس‌های کامپیوتری در چه حد جدی است.همچنین بسیاری از خریداران آنتی‌ویروس در انتخاب بین نمونه‌های گوناگون سردرگم هستند. با توجه به این موضوع ما در گزارشی به بررسی بازار این کالا پرداخته و همچنین به مجموعه نکاتی که هنگام خرید یک آنتی‌ویروس باید مورد توجه قرار گیرد اشاره کرده‌ایم. پس اگر قصد خرید دارید یا در این مورد با سوالاتی مواجه هستید این مطلب را بخوانید.


نگاهی به بازار آنتی‌ویروس ایران

در سال‌های اخیر در پی تلاش نمایندگی‌های فروش و رسانه‌ها‌ برای تغییر رفتار مصرف‌کنندگان و کاهش اعتماد به نمونه‌های قفل شکسته، وضعیت بازار آنتی‌ویروس با سال‌های قبل بسیار متفاوت است و می‌توان گفت که بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد از کاربران کامپیوترهای شخصی همراه به سراغ نرم‌افزارهای اورجینال آنتی‌ویروس رفته و ترجیح می‌دهند کاربر یک نسخه اورجینال و امن باشند تا یک نمونه غیر‌قابل اعتماد.
می‌توان گفت که بازار نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس پس از سال‌ها تلاش حالا به دوران بهره‌برداری رسیده است و کاربران به این آگاهی دست یافته‌اند که پرداخت بهای بیشتر به شرط حفاظت از اطلاعات و تامین امنیت دستگاه صرفه اقتصادی دارد.
حقیقت این است که با جدی‌تر شدن کاربری کامپیوتر و اینترنت در کشور، بازار نرم‌افزارهای اصل یا اورجینال نیز جای خود را در این کاربری باز کرده است، اما به هر حال نمونه‌های غیراورجینال نیز همچنان مخاطبان خود را دارند و هستند افرادی که حاضرند به‌ازای پرداخت مبلغی کمتر روی امنیت دستگاه خود خطر کنند. اما گویا تعداد این کاربران در مقایسه با کاربران نسخه‌های اورجینال قابل مقایسه نیست و درصد کمی را تشکیل می‌دهد.
کارشناسان نیز می‌گویند، امروزه امنیت بحث مهمی است که اکثر کاربران رایانه‌های شخصی از پی‌سی گرفته تا تبلت و حتی گوشی‌های همراه برای حفاظت از دستگاه خود از شر ویروس‌های مخرب به سراغ راهی مطمئن رفته‌اند که انتخاب آنتی‌ویروس مناسب ساده‌ترین راه است.
به گفته آنها، در سال‌های اخیر شرکت‌های عرضه‌کننده آنتی‌ویروس تمام تلاش خود را کرده‌اند تا استفاده از آنتی‌ویروس‌های اورجینال را بین مصرف‌کنندگان فرهنگ‌سازی کنند و این تلاش هم نتیجه داده است؛ چراکه طی سال‌های اخیر حدود ۹۵ درصد از ارگان‌های دولتی، نظامی و انتظامی ‌و… به سمت نمونه‌های اورجینال کشیده شده‌اند و همچنین کاربران خانگی و شرکتی و… نیز با توجه به خطراتی که ویروس‌های مخرب برای سیستم و اطلاعات آنها ایجاد می‌کنند به سمت استفاده از نرم‌افزارهای امنیتی اورجینال رفته‌اند.
به گفته آنها همچنین رشد تنوع از لحاظ تعداد کاربری در بسته یا پکیج‌های نرم‌افزاری موجب شده است تا توجه‌ها بیش از پیش به سمت این محصولات اورجینال جذب شود.
کارشناسان می‌گویند، رشد تنوع در بازار آنتی ویروس طی سال‌های اخیر و همچنین عرضه نمونه‌های تک‌کاربره، دو‌کاربره و چند‌کاربره باعث شده تا کاربران در رده‌های درآمدی گوناگون به خرید نمونه‌های اورجینال روی آورند.
فعالان بازار در مورد برندهای محبوب و سطح رقابت در بازار آنتی‌ویروس هم می‌گویند: در حال حاضر کسپرسکی، نود ۳۲، نورتون، آویرا، بیت‌دیفندر، پاندا و مک‌آفی در کنار سایر برندها در بازار آنتی‌ویروس حضور دارند که برخی از برندها همچنان به‌دلیل وجود برخی از مسایل دارای نمایندگی رسمی فروش و خدمات پس از فروش در ایران نیستند، اما شرکت‌های واسطه این مشکل را حل کرده و نمایندگان فروش برخی از این برندها در کشور خدمات خوبی به خریداران ارایه می‌کنند.
به این ترتیب در حال حاضر اکثر برندهای موجود در بازار دارای خدمات پس از فروش مطلوب و پشتیبانی خوبی هستند. برخی از برندها نیز دارای نمایندگی رسمی در کشور بوده و در ضمن از حمایت یا حتی طرح‌های تشویقی که شرکت مادر برای برخی خریداران در برخی از کشورها قایل می‌شود، بهره‌مند می‌شوند.
به گفته فعالان بازار، در میان برندهای گوناگون شاید بتوان گفت رقابت بین برندهای کسپرسکی و نود۳۲ باشد و این ۲ برند بیشترین سهم فروش را در بازار آنتی‌ویروس به خود اختصاص داده‌اند.‌ آنها ارایه خدمات پس از فروش مناسب، ارایه راهنمایی و مشاوره و رفع عیب آنلاین یا حتی در محل به مشتریان را از دلایل موفقیت برندهایی نظیر کسپرسکی در ایران دانستند.
ضمن اینکه تنوع بالای محصول برای رده‌های گوناگون کاربری و شناسایی و از بین بردن انواع ویروس‌ها از دیگر مواردی است که باعث موفقیت آنتی‌ویروس‌های محبوب بازار شده است.
باشگاه فعالان آی‌تی‌سی که زیر نظر شرکت فراسو به گردآوری و ارایه اطلاعات آماری می‌پردازد، نیز اعلام کرده که در بازار ایران آنتی‌ویروس‌های برند نود‌۳۲ با کسب ۳/۳۴ درصد از سهم محبوبیت بازار در رتبه نخست محبوب‌های بازار آنتی‌ویروس ایستاده‌اند. پس از این برند نیز کسپرسکی با کسب ۷/۲۲ درصد در رتبه دوم محبوب‌ترین آنتی‌ویروس بازار ایران قرار گرفته است. پس از این ۲ برند نیز آویرا با کسب ۱۷ درصد، مک‌آفی با کسب ۳/۱۰ درصد، نورتون با کسب ۸ درصد و بیت‌دیفندر با کسب ۲/۷ درصد در رتبه‌های بعدی محبوبیت بازار آنتی‌ویروس ایستاده‌اند.بر اساس این گزارش، سایر برندهای بازار آنتی‌ویروس نیز تنها ۲/۱ درصد از سهم محبوبیت بازار را به خود اختصاص داده‌اند.
istock_000015382653small

نکاتی برای خرید آنتی‌ویروس

در وهله اول سعی کنید تحت هیچ شرایطی به نسخه‌های قفل شکسته نرم‌افزار آنتی‌ویروس اعتماد نکرده و از خرید این آنتی‌ویروس‌ها خودداری کنید.برای تهیه محصولات اورجینال، می‌توانید از فروشگاه‌های معتبر موجود در بازار یا سایت‌های معتبر اینترنتی استفاده کنید.
همچنین بهتر است قبل از خرید مشخص کنید که از آنتی‌ویروس خود چه انتظاری دارید و به‌عبارت دیگر نوع کاربری خود را مشخص کنید؛ چراکه امروزه جاسوسی اینترنتی، برای کاربران کامپیوتر به واقعیتی گریزناپذیر تبدیل شده است. حاصل کمی غفلت هنگام گشت‌زدن در وب، ممکن است شما را با کوکی‌های متجاوز و پاپ‌آپ‌های تمام‌نشدنی روبه‌رو سازد. بسیاری از کاربران برای اینکه از شر این پلیدی‌های اینترنت در امان بمانند، به نرم‌افزارهای ضدجاسوسی (Anti Spyware) پناه می‌برند. اما اگر انتخاب برنامه‌های ضدجاسوسی و ضدتبلیغاتی از روی دقت صورت نگیرد، درمان ممکن است بدتر از خود مرض از آب در بیاید. اگر به‌دنبال راهی برای مقابله با پاپ‌آپ‌ها هستید، گوگل، یاهو و MSN ابزارهای خوبی برای مسدود کردن این پنجره‌ها را به‌طور رایگان عرضه می‌کنند.
همچنین باید میزان کشف ویروس آنتی‌ویروس را بررسی کنید و میزان به‌روزرسانی‌های آنتی‌ویروس را مد نظر قرار دهید. هرچه تعداد به‌روز‌رسانی یک آنتی‌ویروس بالاتر باشد، نشان می‌دهد که شرکت عرضه کننده سریع‌تر به عرضه امضاهای ویروس‌های جدید می‌پردازد و طبیعتا سیستم‌ها با توجه به به‌روز‌رسانی‌های بیشتر با احتمال آلودگی کمتری روبه‌رو هستند.
همچنین باید به این نکته توجه کنید که هیچ‌کدام از نرم‌افزارهای ضدویروس موجود در بازار جادو نمی‌کنند و باید از نحوه کاربری و همچنین کاربرد آنتی‌ویروس مطلع باشید.
ضدویروس وقتی برای شما بهترین است که بتواند نسبت به نرم‌افزارهای دیگر به‌صورت کامل‌تری نیازهای‌تان را برآورده کند. اطلاعاتی که فروشنده نرم‌افزار ارایه می‌کند همیشه خوب است، ولی انتخاب ضدویروس نباید تنها براساس ادعاهای فروشنده باشد؛ ضمن اینکه باید بدانید همه نرم‌افزارهای ضد‌ویروس بر کارایی سیستم تاثیر می‌گذارند.
اغلب اوقات اندازه‌گیری میزان این تاثیر سخت است، ولی به هر حال به‌عنوان یک معیار مهم در انتخاب ضدویروس مطرح است. پس برای انتخاب یک ضدویروس مناسب ناچارید چند آزمایش را انجام دهید. مثلا می‌توانید زمانی را که برای پویش‌های مختلف (تحت شرایط مختلف) توسط یک ضدویروس مصرف می‌شود، محاسبه کرده و در این مدت، زمان میانگین استفاده از حافظه و cpu را نیز اندازه‌گیری کنید. یا اینکه زمانی را که برای اسکن on demand نیاز است، برای محصولات مختلف اندازه‌گیری کنید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.