۰

بررسی روتر دی لینک DIR-880L

بازدید 1159

e024813b29ebd45d0ef447940e0ad5c1_L

در پشت روتر یک پورت USB 2.0 و در کنار آن یک پورت USB 3.0 نیز در نظر گرفته‌شده است. از این دو پورت می‌توان برای اتصال انواع وسایل ذخیره‌سازی استفاده کرد.نشان AC1900 روی جعبه به ما می‌گوید که این روتر از حداکثر سرعت انتقال اطلاعات ششصد مگابیت در ثانیه در استاندارد ۸۰۲٫۱۱n و حداکثر سرعت انتقال اطلاعات ۱۳۰۰ مگابیت در ثانیه در استاندارد ۸۰۲٫۱۱ac فراهم می‌کند. ممکن است بگویید که استاندارد ۸۰۲٫۱۱n از حداکثر سرعت ۴۵۰ مگابیت در ثانیه پشتیبانی می‌کند. عدد ششصد مگابیت در ثانیه به لطف فناوری TurboQAM کمپانی Broadcom به‌دست‌آمده است که با انجام بهینه‌سازی‌هایی، اعلام کرده که از سرعت بیشتری در مقایسه با نمونه استاندارد پشتیبانی می‌کند. آنتن‌های پنج دسیبلی دارای ترکیب ۳×۳ بوده و از فناوری SmartBeam نیز بهره می‌برند. دی لینک می‌گوید این محصول دارای پردازشگری دو هسته‌ای است تا به‌خوبی از پس انجام امور مختلف برآید و در ضمن کل این سیستم می‌تواند میزان آنتن دهی و سرعت موردنیاز را برای دستگاه‌های اطراف خود شناسایی کرده و به‌طور خودکار تنظیم کند. DIR-880L روتری است که برای محیط‌های چندرسانه‌ای می‌تواند بسیار مؤثر واقع شود. یک خانه چندرسانه‌ای که می‌خواهد یک مجموعه DLNA پیشرفته را راه‌اندازی کند یا یک اداره که می‌خواهد بیشترین میزان آنتن دهی و سرعتی بالا برای انتقال اطلاعات داشته باشد از جمله محیط‌های ایده آل برای استفاده از این روتر هستند.

راه‌اندازی و استفاده

بالاخره D-Link به این نتیجه رسید که باید دستی به سر و روی رابط کاربری روتر ها کشیده و آنها را برای کاربرانی که اطلاعات زیادی از تنظیمات شبکه ندارند بهینه کند. رابط کاربری در روتر DIR-880L کاملاً در مقایسه با قبل فرق کرده و حالا با رابطی گرافیکی روبه رو هستیم که به شکلی مناسب اطلاعات را نمایش می‌دهد و چیدمان تنظیمات در آن نیز کاربرپسند است (تصویر ۲).

 2

در اولین مرحله، یک راهنمای قدم‌به‌قدم برای راه‌اندازی نمایان می‌شود که البته از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند (تصویر ۳).

 3

 پس از اتمام کار، یک نقشه وضعیت اتصال به اینترنت، دستگاه‌های متصل به شبکه و همچنین وسایل ذخیره‌سازی را نشان می‌دهد. در این رابط کاربری منوهای اصلی در بالا قرار داشته و هر یک دارای زیرمجموعه‌ای از گزینه‌ها هستند. دسترسی به گزینه‌های مختلف آسان و سرراست است، اما حرکت بین این گزینه‌ها با مقداری تأخیر صورت می‌گیرد.امکانات و تنظیمات موجود برای این روتر مناسب هستند. می‌توان حساب Guest Mode برای هر یک از باندهای ۲٫۴ و ۵ گیگاهرتز ایجاد کرد و نحوه راه‌اندازی DLNA و به اشتراک‌گذاری فایل‌های موجود در وسیله ذخیره‌سازی متصل به روتر روی شبکه نیز به‌سادگی صورت می‌گیرد. امکان تعریف کاربر برای استفاده از وسایل ذخیره‌سازی متصل به روتر نیز وجود دارد، اما متاسفانه نرم‌افزار SharePort کمپانی دی لینک که برای دسترسی به فایل‌ها از طریق گوشی‌های موبایل و تبلت ها طراحی‌شده، همچنان از همان طراحی قدیمی و نه‌چندان بهینه بهره می‌برد (البته کاربر همچنان می‌تواند از دیگر نرم‌افزارهای مشابه برای پخش فایل‌های چندرسانه ای در شبکه بهره ببرد). بخش QoS نیز طراحی جالبی دارد (تصویر ۴).

4

 در اینجا می‌توانید دستگاه‌های متصل به روتر را برای استفاده از پهنای باند تنها با یک Drag & Drop ساده دسته‌بندی کنید. سیستم فیلترینگ این روتر تا حدودی خلاصه طراحی‌شده (فقط فیلتر سایت‌ها) و خبری از قابلیت فیلتر کاربران یا تعیین محدودیت دسترسی برای آنها نیست.

کارآیی

روتر DIR-880L در فاصله حدود ۱,۵ متری از سطح زمین قرار داشته و با کابل شبکه به سیستم تست ما (مجهز به اتصال شبکه گیگابیتی) متصل است. نوت بوک مورد آزمایش ما نیز (Asus S200e) به یک گیرنده بی‌سیم (D-Link DWA-182 (AC1200 مجهز شده است که البته حداکثر سرعت انتقال اطلاعات در آن پایین‌تر از روتر آزمایش ما است. جدول زیر نتایج تست این روتر را نشان می‌دهد:

read

signal

 

write

تنها یک نگاه به نمودار نتایج به ما می‌گوید که این روتر در استاندارد ۸۰۲٫۱۱ac عملکردی فوق‌العاده دارد و امتیازاتی عالی را به ثبت رسانده است. باآنکه گیرنده ما از حداکثر سرعت انتقال اطلاعات روی این استاندارد پشتیبانی نمی‌کند، اما بازهم نتایج کسب‌شده (چه در بخش میزان آنتن دهی و چه در سرعت انتقال اطلاعات) بسیار عالی هستند. در مقابل، میزان آنتن دهی در باند ۲,۴ گیگاهرتز در استاندارد ۸۰۲٫۱۱n مناسب است، اما سرعت انتقال اطلاعات در سطحی معمولی قرار دارد و نکته ویژه‌ای در مورد آن دیده نمی‌شود.

رقبا:

Asus RT-AC68U: این روتر بسیار شبیه به DIR-880L بوده و نشان AC1900 را روی خود دارد. برخی از امکاناتی که ایسوس در این مدل ارائه داده بهتر است (مانند وجود دو پورت USB 3.0) اما این نکته را نیز باید به یاد داشته باشید که این روتر ساخت ایسوس قیمتی بالاتر دارد که ممکن است افراد کمتری را به خود جلب کند.

Asus-RT-AC68U

D-Link DIR-868L: اگر به یک روتر متعادل با استاندارد ۸۰۲٫۱۱ac نیاز دارید این محصول نمونه خوبی خواهد بود. حداکثر سرعت پشتیبانی شده در استاندارد ۸۰۲٫۱۱n در این روتر پایین‌تر است و دیگر خبری از آنتن‌های خارجی نیست؛ اما در مقابل هزینه کمتری نیز برای این محصول پرداخت خواهید کرد.

 D-Link-DIR-868L

اطلاعات تکمیلی

  • مزایا: کارآیی عالی روی باند ۵ گیگاهرتز استاندارد ۸۰۲٫۱۱ac، طراحی جالب آنتن‌ها، رابط کاربری بهینه‌شده و تغییریافته، مجهز به پورت USB 2.0 و USB 3.0
  • معایب: کارآیی معمولی در استاندارد ۸۰۲٫۱۱n، تنها از سیستم فیلتر وب‌سایت پشتیبانی می‌کند
  • امتیاز کلی۸٫۹ راندمان: ۹ امکانات: ۸٫۸ طراحی: ۹ ارزش: ۸٫۷
  • پیشنهاد سخت‌افزار: کاربران خانگی که قرار است یک مجموعه چندرسانه‌ای بی‌سیم را در خانه به پا کنند، کسانی که قرار است حجم بالای اطلاعات را روی شبکه منتقل کنند

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.