۰

بررسی کامل گوشی سامسونگ گلکسی نوت اج

بازدید 1416

7f2357fd4d3a42103f948b736e2de311_L

هر از چند گاهی کمپانی های سازنده محصولات مختلف با تولید محصولی ویژه و خاص، به کاربرانشان یادآوری می کنند که در یک حلقه تکرار و خسته کننده گرفتار نیستند و هنوز خلاقیت در آنها وجود دارد. برای مثال کمپانی های سازنده خودرو گاهی نمونه های Concept و مفهومی که شاید حتی به تولید انبوه نرسند ارائه می دهند. همین اتفاق نیز ممکن است برای سازندگان لوازم خانگی، ساعت، لباس و هر وسیله دیگری رخ دهد. سال ۲۰۱۴ و همزمان با برگزاری نمایشگاه IFA 2014، سامسونگ در کنار معرفی گوشی گلکسی نوت ۴، یک نسخه ویژه از آن به نام گلکسی نوت اج را نیز معرفی کرد که با داشتن لبه سمت راست خمیده، سعی دارد به عنوان محصولی ویژه در بازار گوشی های هوشمند رده بالا عمل نماید. حالا گلکسی نوت اج به ایران رسیده و ما نیز این فرصت را پیدا کرده ایم تا پیش از به پایان رسیدن سال ۱۳۹۳ بررسی دقیق و کاملی از آن داشته باشیم.

designa

طراحی

در زمان معرفی گلکسی نوت اج، برخی از کاربران از ارائه یک گوشی متفاوت و خاص به بازار هیجان زده شدند و برخی دیگر در برابر این طراحی نامتقارن و اینکه وجود لبه خمیده تاثیر خاصی در بهبود تعامل کاربر با گوشی نخواهد داشت جبهه گرفتند. لبه خمیده گلکسی نوت اج در واقع مسیری میانبر برای دسترسی به برخی قابلیت های گوشی است. تعبیه این لبه باعث شده تا این گوشی در مقایسه با گلکسی نوت ۴ اندکی پهن تر شده و در ضمن دکمه روشن و خاموش نیز به بالای گوشی منتقل شود که نتیجه کلی آن، کاهش سطح ارگونومی و راحتی استفاده در مقایسه با نوت ۴ است.

edge1

خوشبختانه دکمه Home در پایین صفحه نمایش همچنان حضور دارد و اگر دسترسی به دکمه Power برایتان مشکل است، می توان از دکمه Home (که به سنسور اثر انگشت نیز مجهز شده است) استفاده کرد. بد نیست بدانید که اندازه صفحه نمایش در نوت اج به مقدار بسیار اندک کوچکتر از نوت ۴ بوده و طول گوشی نیز اندکی کمتر از نوت ۴ است. کیفیت ساخت گوشی مشابه با همان چیزی است که در گلکسی نوت ۴ دیده ایم. فریم دور گوشی آلومینیومی است و قاب پلاستیکی پشت دارای روکشی نرم است که در کل حس خوبی از در دست گرفتن این گوشی ایجاد می کند.

دوربین، اتصال هدفون، بلندگوی تک کانال، سنسور ضربان قلب و قلم با همان شکل و شمایل نوت ۴ به گلکسی نوت اج منتقل شده اند. دسترسی به باتری داخلی همچنان وجود داشته و از بابت رنگ نیز تنها دو انتخاب مشکی و سفید در اختیار خواهیم داشت (نوت ۴ در چهار رنگ مختلف عرضه شده است).

 

صفحه نمایش

سامسونگ برای آنکه بتواند ابعاد را در سطحی مناسب حفظ کند، از صفحه نمایشی با اندازه کلی ۵٫۶ اینچ در این محصول استفاده کرده است که ۰٫۱ اینچ کوچکتر از نوت ۴ است، اما از آنجا که این صفحه نمایش پهن تر است، دارای دقت تصویر بالاتری در مقایسه با نوت ۴ است (۲۵۶۰×۱۶۰۰ پیکسل با تراکم پیکسلی ۵۲۴ پیکسل در اینچ).

sun

در واقع ۱۶۰ پیکسل از عرض صفحه نمایش به لبه خمیده گوشی اختصاص یافته و سطح صاف صفحه نمایش از دقتی برابر با نوت ۴ بهره می برد. پانل صفحه نمایش همچنان از نوع Super AMOLED بوده و از بابت کیفیت و دقت تصویر و همچنین روشنایی تجربه ای بسیار نزدیک به نوت ۴ را ارائه می دهد. حداکثر میزان روشنایی در سطح مناسبی بوده و در نور مستقیم روز نیز می توان آنچه روی صفحه نمایش داده می شود را خواند و تماشا کرد. تنظیمات صفحه نمایش همانند قبل دارای چهار پروفایل مختلف است و حالت Basic به شکلی مناسب و نزدیک به حالت طبیعی رنگ ها و روشنایی را به تصویر می کشد (البته نوت ۴ در این زمینه به مقداری اندک بهتر عمل می کند).

خصوصیات و ویژگی های پانل Super AMOLED در این گوشی نیز وجود دارد. کنتراست بسیار بالا از جمله این ویژگی ها است و زمینه که از زوایای تند عمودی به صفحه نمایش بنگرید، با تغییراتی در طیف رنگی مواجه خواهید شد (این مسئله به هیچ وجه آزار دهنده نبوده و لازم نیست نگران آن باشید!). سامسونگ به جای استفاده از شیشه محافظ Gorilla Glass 4 (که در نوت ۴ به کار گرفته شده)، از Gorilla Glass 3 استفاده کرده است که شاید بتوان گفت حرکتی رو به عقب است، اما همین لایه محافظ نیز کارایی خوبی دارد و در برابر خط و خش و چربی دست مقاومت می کند.

 

سخت افزار

برخلاف گلکسی نوت ۴ که در دو نسخه با چیپ ست های مختلف موجود است، به نظر می رسد گلکسی نوت اج تنها در یک نسخه با چیپ ست Snapdragon 805 ارائه شده است. این چیپ ست دارای چهار هسته پردازشی Krait 450 با فرکانس کاری ۲٫۷ گیگاهرتز و پردازنده گرافیکی Adreno 420 است. این مجموعه قدرتمند در پردازش ها و امور گرافیکی به خوبی عمل کرده و در هیچ کجا شما را تنها نخواهد گذاشت.

hard

بقیه موارد در زمینه سخت افزار و امکانات موجود مشابه با گلکسی نوت ۴ است. مقدار حافظه RAM در هر دو مدل سه گیگابایت بوده و فضای ذخیره سازی از طریق کارت حافظه microSD قابل افزایش است. ارتباط بی سیم نیز شامل اتصال Wi-Fi دو بانده با استاندارد ۸۰۲٫۱۱ac، GPS، بلوتوث ۴٫۱ و موارد دیگر می شود و از این بابت می توانید مطمئن باشید که چیزی کم نخواهید داشت! باتری با آنکه دارای ظرفیت کمتری در مقایسه با نوت ۴ است، اما خوشبختانه هنوز ویژگی Fast Charging برای آن در نظر گرفته شده و کاربر این امکان را دارد تا در مدت زمان ۳۰ دقیقه، باتری را تا ۶۰ درصد شارژ کند.عمر باتری نیز برای یک روز کاری سخت و شلوغ کافی خواهد بود.

جدول زیر مقایسه ای بین گلکسی نوت ۴ و گلکسی نوت اج را در زمینه ابعاد نشان میدهد:

 

Samsung Galaxy Note Edge

Samsung Galaxy Note 4

ابعاد (میلیمتر) ۱۵۱٫۳×۸۲٫۴×۸٫۳ ۱۵۳٫۵×۷۸٫۶×۸٫۵
وزن (گرم) ۱۷۴ ۱۷۶
چیپ ست Qualcomm Snapdragon 805 Samsung Exynos 5433 یا Qualcomm Snapdragon 805
هسته های پردازشی پردازنده چهار هسته ای Krait 450 فرکانس ۲٫۷ گیگاهرتز چهار هسته Krait 450 فرکانس ۲٫۷ گیگاهرتز (در نسخه مجهز به Snapdragon 805) / چهار هسته Cortex-A53 با فرکانس ۱٫۳ گیگاهرتز و چهار هسته Cortex-A57 با فرکانس ۱٫۹ گیگاهرتز در نسخه Exynos 5433
پردازشگر گرافیکی Adreno 420 Adreno 420 در نسخه Snapdragon 805 / Mali-T760 در نسخه Exynos 5433
اندازه صفحه نمایش ۵٫۶ اینچ، محافظ Gorilla Glass 3 ۵٫۷ اینچ، محافظ Gorilla Glass 4
دقت و تراکم پیکسل صفحه نمایش ۲۵۶۰×۱۶۰۰ پیکسل، ۵۲۴ پیکسل در اینچ ۲۵۶۰×۱۴۴۰ پیکسل، ۵۱۵ پیکسل در اینچ
حافظه ذخیره سازی ۳۲ یا ۶۴ گیگابایت فضای ذخیره سازی، قابلیت افزایش با کارت حافظه microSD تا ۱۲۸ گیگابایت ۳۲ گیگابایت فضای ذخیره سازی، قابلیت افزایش با کارت حافظه microSD تا ۱۲۸ گیگابایت
حافظه RAM سه گیگابایت
دوربین ۱۶ مگاپیکسل، فیلم‌برداری ۴K، تشخیص صورت، HDR، عکاسی و فیلم‌برداری همزمان، لرزشگیر اپتیکال، دوربین جلو ۷/۳ مگاپیکسل، پانوراما
سنسورها شتاب سنج، Proximity، قطب نمای دیجیتال، ژیروسکوپ، بارومتر، سنسور ضربان قلب، سنسور UV، سنسور دما، سنسور اثر انگشت، سنسور اکسیژن خون
باتری لیتیوم یون با ظرفیت ۳۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت، ۱۸ ساعت زمان مکالمه (در شبکه ۳G) لیتیوم یون با ظرفیت ۳۲۲۰ میلی‌آمپر ساعت، ۲۰ ساعت زمان مکالمه (در شبکه ۳G)
امکانات ارتباطی اتصال Wi-Fi 802.11ac دو بانده، بلوتوث ۴٫۱، پورت اینفرارد، NFC، GPS

کارایی

برای تست کارایی باتری را تا انتها شارژ کرده و در حالی که حالت صرفه جویی در توان مصرفی خاموش است به اجرای تست ها پرداختیم. جدول زیر نتایج تست گلکسی نوت اج را نمایش می دهد:

تجربه چیپ ست Snapdragon در مقایسه با Exynos مشابه همان چیزی است که قبلا در مدل های مشابه دیده بودیم. چیپ ست Snapdragon در مقایسه با Exynos عملکردی بهتر در بازی ها و تست های گرافیکی دارد، اما در زمینه امور محاسباتی پایین تر از Exynos قرار می گیرد. با این حال باید گفت که چیپ ست Snapdragon 805 نیز آنقدر قدرتمند است که در سناریوهای مختلف به خوبی عمل می کند و مشکلی از بابت کارایی یا تاخیر در پردازش ها نخواهید داشت.

تجربه استفاده

اولین مسئله ای که در زمان مواجه با این گوشی ممکن است به ذهن بیاید این است که لبه خمیده و حساس به لمس آن، در زمان در دست گرفتن گوشی و لمس اشتباهی ممکن است فعال شده و کاربر را دچار دردسر کند. باید بگوییم در چند روزی که این گوشی را برای تست در اختیار داشتیم به هیچ وجه با چنین مشکلی روبرو نشدیم و به نظر می رسد سامسونگ موارد ضروری لازم برای جلوگیری از این مسئله را در ذهن داشته است. راست دست ها مشکلی در استفاده از لبه خمیده گوشی نخواهند داشت، اما اگر جزو کسانی هستید که عادت دارید با دست چپ با گوشی کار کنید، ممکن است در استفاده از لبه خمیده با مشکلاتی روبرو شوید (البته از آنجا که نوت اج در رده فبلت ها قرار می گیرد، در نهایت مجبور خواهید بود اغلب اوقات با دو دست با آن کار کنید!).

use

در اولین برخورد با صفحه Home گوشی متوجه می شوید که دیگر خبری از آیکون های همیشگی در پایین صفحه نبوده و با انتقال آنها به لبه خمیده، به محیطی بسیار خلوت در صفحه Home روبرو هستیم. از آنجا که طرفدار محیط کاربری خلوت هستم، این مسئله برایم بسیار خوشایند بود و حس بهتری از کار با گوشی داشتم. آیکون های ضروری همه به لبه خمیده منتقل شده اند و کاربر می تواند بر اساس نیاز خود آن ها را تغییر دهد. همچنین امکان ساخت فولدر در لبه خمیده گوشی وجود دارد تا به کمک آن بتوانید آیکون های بیشتری را در لبه کناری قرار دهید. علاوه بر آیکون ها، این امکان وجود دارد تا موارد بیشتر همچون وضعیت آب و هوا، مقدار دیتای مصرف شده روی شبکه، خبر های ورزشی و موارد دیگر را روی این نوار مشاهده کنید.

edge

کاربر می تواند موارد مورد نیاز را از میان انتخاب های موجود برگزیده و همچنین آن ها را طبق سلیقه خود مرتب کند. حرکت بین این گزینه ها از طریق لمس افقی انگشت روی صفحه نمایش و به سادگی انجام پذیر است. علاوه بر این موارد، می توان به چند ابزار اختصاصی سامسونگ در این بخش نیز دسترسی داشت که شامل کورنومتر، خط کش، چراغ قوه و ضبط صدا می شود. کسانی که از گوشی به عنوان ساعت استفاده می کنند، می توانند خوشحال باشند، زیرا نمایش ساعت و تاریخ در لبه کناری گوشی در زمانی که صفحه نمای خاموش است، جلوه ای زیبا به آن می بخشد.

در نهایت نمایش Notification ها از این بخش نیز امری تازه است که می تواند شکلی کاربردی و جالب داشته باشد. برای دیدن این موارد لازم نیست صفحه نمایش گوشی را روشن کنید. با حرکت انگشت روی این لبه به چپ و راست، تنها لبه خمیده صفحه نمایش روشن شده و شما می توانید موارد مختلفی همچون Notification ها را مشاهده کنید، بدون آنکه نیازی به روشن بدون کل صفحه نمایش باشد. این قابلیت ها در زمان استفاده از بخش های مختلف گوشی در دسترس است و در واقع یک صفحه نمایش جانبی در اختیارتان گذاشته شده تا به سرعت به برخی امکانات مورد نیاز دسترسی داشته باشید.

use3

نرم افزار های مختلف گوشی نیز توانایی استفاده از لبه خمیده گوشی را دارند. برای مثال در زمان استفاده از دوربین، دکمه شاتر و برخی کلید های دیگر در لبه خمیده نمایش داده می شوند و باید اعتراف کرد این حرکت کاملا پسندیده بوده و نحوه کنترل گوشی در زمان عکاسی را بهتر می کند (به خصوص زمانی که گوشی را با یک دست و به صورت عمودی گرفته اید). مثال دیگر زمانی است که مشغول کار با یک نرم افزار هستید و یک تماس صوتی دریافت می کنید. در این حالت نام شخص تماس گیرنده در لبه خمیده نمایش داده شده و از طریق دکمه های ظاهر شده روی این بخش می توانید به تماس پاسخ داده یا آن را رد کنید.

home-screen

رابط کاربری TouchWIZ گلکسی نوت اج در بقیه موارد دقیقا مشابه با تجربه استفاده از گوشی گلکسی نوت ۴ است. منوی دستگاه، بخش Notification، تنظیمات و موارد دیگر همگی مشابه با گلکسی نوت ۴ بوده و تغییری در آن ها مشاهده نمی شود. امیدواریم تا در آپدیت اندروید ۵ برای این گوشی (و همچنین نوت ۴) سامسونگ فکری به حال برخی پیچیدگی های موجود در رابط کاربری و به خصوص صفحه تنظیمات داشته باشد و شکلی ساده تر به آن ببخشد. قلم S Pen نیز با داشتن چیپ ست Wacom کارایی بسیار خوبی دارد و علاقمندان به طراحی را مجذوب خود خواهد کرد. کاربر می تواند در زمان استفاده از قلم، لمس صفحه از طریق انگشت را غیر فعال کرده و با خیال آسوده و بدون نگرانی از لمس سهوی صفحه نمایش از طریق انگشت، به طراحی یا نوشتن یادداشت بپردازد.

 camera-interface

دوربین

دوربین گلکسی نوت ۴ یکی از بهترین ها در نوع خود است و این دوربین عالی در گلکسی نوت اج نیز به کار گرفته شده است. سنسور ۱۶ مگاپیکسلی دوربین در اندازه ۱/۲٫۶ اینچ و با نسبت تصویر ۱۶:۹ ساخته شده است. لنز دوربین دارای فاصله کانونی ۳۱ میلیمتر و دیافراگم f/2.2 است و به سیستم لرزشگیر اپتیکال نیز مجهز شده است. رابط کاربری دوربین همان چیزی است که در نوت ۴ وجود دارد، با این تفاوت که حالا دکمه های تنظیمات به لبه خمیده صفحه نمایش منتقل شده است. تنظیمات موجود برای دوربین مشابه با نوت ۴ بوده و در ضمن قابلیت فیلمبرداری ۴K نیز وجود دارد (توصیه میکنیم به مقاله بررسی دوربین گوشی گلکسی نوت ۴ مراجعه کنید). دوربین جلوی گوشی نیز ۳٫۷ مگاپیکسل بوده و همان امکانات نوت ۴ را در اختیارتان قرار میدهد.

در حالت خودکار، دوربین اکثر از حالت Center-Weight Average و Multi Segment برای ارزیابی نور محیط استفاده می کند. همچنین در شب سرعت شاتر ممکن است به ۱/۱۰ ثانیه هم کاهش پیدا کند که می توان احتمال لرزش تصویر را افزایش دهد (با آنکه می دانیم این دوربین به سیستم لرزشگیر اپتیکال مجهز است، اما باز هم در سرعت شاتر بسیار پایین ممکن است شاهد وقوع لرزش در تصویر باشید). همچنین همانند دوربین نوت ۴، برخی تصاویر گرفته شده در نور کم روشن تر از آن چیزی هستند که در واقعیت وجود دارد. بدون توضیح اضافه دیگری به سراغ تصاویر گرفته شده با دوربین این گوشی می رویم!

cam-sample-1

سرعت شاتر ۱/۱۳۲۴ ثانیه، ISO 40

cam-sample-10

سرعت شاتر ۱/۲۹۸۴ ثانیه، ISO 40

cam-sample-2

سرعت شاتر ۱/۶۷۸ ثانیه، ISO 40

cam-sample-3

سرعت شاتر ۱/۲۵ ثانیه، ISO 200

cam-sample-4

سرعت شاتر ۱/۱۰ ثانیه، ISO 400

cam-sample-5

سرعت شاتر ۱/۷۵۶ ثانیه، ISO 40

cam-sample-6

سرعت شاتر ۱/۶۹۴ ثانیه، ISO 40

cam-sample-7

 سرعت شاتر ۱/۲۵ ثانیه، ISO 250

 cam-sample-8

سرعت شاتر ۱/۱۶۸۴ ثانیه، ISO 40

 cam-sample-9

سرعت شاتر ۱/۱۸۵۶ ثانیه، ISO 40

 

نتیجه گیری

در مدت زمان استفاده از این گوشی، مواقعی بودند که وجود لبه خمیده به عنوان صفحه نمایش دوم از گوشی برایمان جالب و کاربردی بود. شاید بتوان گفت حس استفاده از لبه خمیده در این گوشی اندکی نزدیک به حس کار کردن با اولین نسل از ساعت های هوشمند است که با آنکه محدودیت های مختلفی داشتند، اما در برخی مواقع می توانستند راه گشا باشند. لبه خمیده در گلکسی نوت اج نیز در حال حاضر حسی مشابه را دارد و با آنکه تنها به امکانات ارائه شده از سوی سامسونگ و رابط کاربری TouchWiz مجهز شده، اما همین موارد نیز در زمینه های مختلف می توانند کاربردی باشند.

end

دسترسی سریع به نرم افزار ها، نمایش ساعت و تقویم و رویدادها، Notification، اطلاعات آب و هوا و برخی موارد دیگر همگی جزو ویژگی های خوب این لبه خمیده هستند. انتقال برخی از کنترل ها به لبه خمیده نیز باعث شده تا محیط نرم افزار ها خلوت تر شوند. قطعاً زندگی بدون لبه خمیده نیز ادامه خواهد داشت و همچنان معتقدم این گلکسی نوت ۴ سامسونگ است که لقب بهترین فبلت موجود در بازار را در اختیار دارد. با این حال شاید بد نباشد تا به بلوغ رسیدن قابلیت های لبه خمیده از سوی سامسونگ صبر کرده و ببینیم این کمپانی چه ایده های دیگری در ذهن دارد.در حال حاضر، می توان گلکسی نوت اج را برای کسانی مناسب دانست که به دنبال یک فبلت خاص و قدرتمند برای انجام امور خود هستند و حوصله صبر کردن هم ندارند!

رقبا

note4

Samsung Galaxy Note 4:

اصلی ترین رقیب گلکسی نوت اج کسی نیست جز گلکسی نوت ۴ که با داشتن قیمت پایین تر و امکانات مشابه، کار انتخاب بین این دو گوشی را بسیار دشوار می کند. علاوه بر قیمت، اینکه بدانیم باتری گلکسی نوت ۴ قدرتمند تر بوده و از Gorilla Glass 4 بهره گرفته است نیز بیش از پیش کاربر را در انتخاب و خرید دچار وسوسه می کند.

iphone

Apple iPhone 6 Plus:

همواره یک گزینه در دسترس و سریع برای نشان دادن خاص بودن و متفاوت بودن وجود دارد و آن خرید آیفون است! نسخه Plus از آیفون ۶ در رده فبلت ها قرار می گیرد و با آنکه دارای صفحه نمیاش عالی و دوربین با کیفیت مجهز به سیستم لرزشگیر اپتیکال قدرتمند است، اما لبه های زیادی که در بالا و پایین گوشی تعبیه شده چندان دل نشین نیست.

اطلاعات تکمیلی

  • مزایا:سخت افزار قدرتمند، دوربین عالی، قلم کاربردی و دقیق، کیفیت بالای صفحه نمایش، ویژگی های جالب برای لبه خمیده، سنسور اثر انگشت، استفاده از سیستم شارژ سریع، تعبیه سه میکروفن
  • معایب:انتقال دکمه Power با بالای گوشی، ارگونومی ضعیف تر در مقایسه با نوت ۴، باتری ضعیف تر در مقایسه با نوت ۴، قیمت

منبع

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.