۰

چین رکورد انتقال یک ترابایت داده در یک ثانیه را با فناوری ۶G به‌ثبت رساند

بازدید 1648

چین آزمایش روی فناوری ۶G را آغاز کرده و به رکورد درخوردتوجه یک ترابایت انتقال داده فقط در یک ثانیه دست یافته است.براساس گزارشی از ساوت‌چاینا مورنینگ‌پست، درحالی‌که ۵G هنوز درسراسر جهان در حال گسترش است، چین کار روی استاندارد بعدی اتصال بی‌سیم یعنی ۶G را آغاز کرده است. این گزارشی حاکی از آن است که محققان چینی موفق شده‌اند یک ترابایت داده را در ارتفاع ۳۳۰۰ فوتی (حدود هزار متر) در یک ثانیه انتقال دهند. این اقدام باعث شده رکورد اتصال به اینترنت را تیمی به سرپرستی پروفسور ژانگ چائو از دانشکده‌ی مهندسی هوافضای دانشگاه تسینگ‌هوا (Tsinghua) بشکنند.به‌گزارش فون‌آرنا، محققان این رکورد را با استفاده از امواج رادیویی با فرکانس بسیار بالا موسوم به «امواج میلی‌متری گردابی» به‌دست آورده‌اند. این فناوری می‌تواند برای بهبود سلاح‌ها و سیستم‌های دفاعی استفاده شود. این آزمایش ثابت می‌کند که سلاح‌های مافوق صوت می‌توانند از ۶G برای شناسایی اهداف و برقراری ارتباطات بهره ببرند.

چین اعلام کرده که پیشتاز تحقیقات ۶G درجهان است

سیستم بی‌سیم آزمایشی در ترکیب مورد‌استفاده برای بازی‌های المپیک زمستانی پکن راه‌اندازی شد که می‌تواند به‌طور هم‌زمان بیش از ۱۰ هزار منبع زنده تصویری را باکیفیت چشمگیر پخش کند. پروفسور ژانگ چائو اعلام کرد که امواج میلی‌متری گردابی شباهت زیادی به امواج رادیویی ۱۰۰ سال گذشته ندارد.پروفسور چائو در‌ادامه توضیحاتش گفت که امواج میلی‌متری گردابی بُعد جدیدی به انتقال بی‌سیم اضافه می‌کند و این یعنی چین در تحقیقات مرتبط با فناوری‌های اصلی بالقوه برای ۶G در جهان پیشرو است. فناوری کنونی از امواج الکترومغناطیسی دوبعدی استفاده می‌کند که برای نمایش اطلاعات به‌سمت بالا و پایین حرکت می‌کنند. امواج میلی‌متری گرابی سه‌بُعد دارند که با حرکت چرخشی یک گردباد مقایسه می‌شوند.

این حرکت چرخشی می‌تواند حاوی اطلاعات اضافه‌ای باشد که پهنای باند ارتباطات را افزایش می‌دهد. تیمی که در چین روی این تحقیق کار می‌کند، فرستنده‌ای منحصر‌به‌فرد ایجاد کرده است که امواج اجازه می‌دهد در سه‌ حالت مختلف بچرخند تا داده‌های اضافه را حمل کنند. این تیم هم‌زمان دستگاه گیرنده‌ی ویژه‌ای ساخته‌ است که می‌تواند حجم زیادی از داده‌ها را در یک ثانیه رمزگشایی کند.در سال ۲۰۲۰، تیمی از شرکت تلگراف و تلفن نیپون ژاپن از امواج گردابی برای افزایش سرعت انتقال داده بیش از ۲۰۰ گیگابیت‌برثانیه در ارتفاع ۳۳ فوتی (حدود ۱۰ متر) استفاده کرده‌اند. یکی از محققان ۶G که در پکن و برای دولت چین کار می‌کند، گفت که این فناوری آغازگر انقلابی جدید در ارتباطات است. این محقق به‌دلیل کارهای محرمانه‌ای که انجام می‌دهد، درخواست کرده نامی از وی فاش نشود. او در‌ادامه‌ی توضیحاتش بیان کرد:

مهیج‌ترین ویژگی این فناوری سرعت نیست؛ بلکه معرفی یک بُعد فیزیکی جدیدی است که می‌تواند به ایجاد دنیایی کاملاً جدید با ظرفیت‌های تقریباً نامحدود منجر شود.

چین ۴۰ درصد از پتنت‌های ۶G جهان را دراختیار دارد

در این گزارش، آمده است که راه‌اندازی تجاری ۶G احتمالاً تا سال ۲۰۳۰ در چین آغاز خواهد شد؛ اگرچه ممکن است ارتش این کشور زودتر از این فناوری استفاده کند؛ زیرا عملکرد برای ارتش مهم‌تر از هزینه است. ماه ژانویه، تیم تحقیقاتی دیگری در تیانجین فرستنده‌‌ای تراهرتز ایجاد کرده است؛ فناوری بالقوه‌ی دیگری که می‌تواند برای برنامه‌ی تسلیحات مافوق‌صوت چین و ۶G استفاده شود.ایالات متحده در تلاش برای مقابله با این موضوع است و آوریل گذشته اعلام کرد با همکاری ژاپن ۴٫۵ میلیارد دلار برای کار روی فناوری ۶G سرمایه‌گذاری کرده است. بااین‌حال، مطالعه‌ای که سپتامبر گذشته نیکی و مؤسسه‌ی خلاق سایبری مستقر در توکیو انجام دادند، نشان داد که چین مالک بیش از ۴۰ درصد از پتنت‌های ۶G جهان است. ایالات متحده با ۳۵ درصد و پس‌از‌آن ژاپن با ۱۰ درصد در جایگاه دوم و سوم این فهرست قرار دارند. سهم اروپا و کره‌جنوبی نیز از پتنت‌های ۶G به‌ترتیب ۹ و ۴ درصد است.

درحال‌حاضر، دولت چین و بخش مخابرات این کشور روی ۵G تمرکز خواهند کرد؛ زیرا هزینه‌های فناوری موج‌های میلی‌متری با باند بالا به‌شدت کاهش یافته است. بااین‌حال، هیچ کشوری نمی‌خواهد چشمانش را از ۶G بردارد؛ فناوری جذابی که انتظار می‌رود سرعت ترابیت، یعنی ۱۰۰ برابر ظرفیت ۵G را ارائه دهد و می‌توان از آن برای برقراری ارتباط از زیر آب به فضا بهره برد. با‌‌توجه‌‌به لحن رسانه‌های چینی، برنامه‌های استفاده از ۶G در این کشور برای بهبود قابلیت‌های نظامی این کشور است.

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.