۰

درخواست انجمن صنفی VODها از رئیسی برای کاهش نظارت صدا و سیما روی تولیدات سینمایی

بازدید 1064

انجمن صنفی VODها از رییس جمهور خواسته تا تعریف درست و جامعی از تنظیم گری صوت و تصویر در فضای مجازی ارائه شود تا نقش مرکز ملی فضای مجازی و صدا و سیما در زمینه نظارت بر تولیدات سینمایی مشخص شود. این انجمن تاکید داشته که نظارت‌های صدا و سیما باعث از بین رفتن اعتماد کاربران به آنها شده و همچنین بازی کردن با سرمایه‌های مالی بزرگ بخش خصوصی است. در نامه انجمن صنفی VODها تاکید شده که ممیزی‌های سازمان‌های نظارتی بر تولیدات ناشی از نگاه اشتباه به جامعه ایرانی و کاملا سلیقه‌ای است.

انجمن صنفی VODها طی نامه‌ای خطاب به ابراهیم رییسی با ذکر این موضوع که ایران توانسته در دو سال اخیر با اتکا بر تولیدات داخلی در حوزه‌ها نمایشی، مخاطبین زیادی را در زمینه بازار نمایش ویدیویی جذب کند تاکید کرده که این پلتفرم‌ها توانستند به شکل قابل توجهی از بینندگان برنامه ماهواره‌ای بکاهند. در این نامه همچنین با اشاره به سهم ترافیک اینترنت داخلی و افزایش آن توسط پلتفرم‌های VOD اعلام شده که این موضوع باعث اشتغال زایی ۱۰ هزار نفر در ماه شده است.

انجمن صنفی VODها در نامه خود به موضوع دعوای سیاسی و فرهنگی وزارت ارشاد و صدا و سیما پرداخته و آن را دلیل سردرگم شدن پلتفرم‌های تولید محتوای ویدیویی دانسته است. در این بخش از نامه دقیقا چنین آمده است: «پلتفرم‌ها نیز سردرگم بین اظهارنظرهای عجیب نهادهای دولتی و حاکمیتی روزهای بسیار سختی را می گذرانند. دونهادی که هرکدام به دلیلی خود را متولی امر دانسته یا می دانند یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صداوسیما با سوابق رویارویی درطول چند دهه، این بار عرصه جدیدی برای هماوردی یافتند. غافل از اینکه سرمایه و نیروی انسانی که عمدتا جوان هستند، تاب ‌‌آوری این حجم از نادیده گرفته شدن و اختلافات سیاسی را نداشته و نیازمند توجه بیش از پیش نهادهای متولی صنعت نمایش بر خط است.»

این انجمن با تاکید بر این موضوع که همیشه به تنظیم‌گری اعتقاد دارند اعلام کرده محدودیت‌ها و رفتارهای اعمال شده توسط صدا و سیما اما باعث شده که فضای کاری پلتفرم‌ها مخدوش و پرتنش بشود. انجمن صنفی VODها این موضوع را باعث ایجاد بی‌اعتمادی بین‌کاربران دانسته است: « ما همواره به تنظیم‌گری در این عرصه اعتقاد داشته و داریم و آن را برای خود و کشور نیز سودمند می‌دانیم. اما محدودیت ها و رفتارهای اعمال شده یکسال اخیر توسط صدا و سیما، چنان فضای کسب و کار و فعالیت پلتفرم ها را مخدوش و با تنش مواجه کرده است که در خوشبینانه ترین حالت دیگر امکان اعتماد به گفتار، اقوال و تصمیمات مجموعه های ذیربط برای رونق و حمایت از پلتفرم های VOD را نمی توان باور کرد. این در حالی‌ است که نهاد تنظیم‌گر که اصالتا باید بی طرف باشد، به دنبال بسط اقتدار خود در این عرصه است و هم اکنون به عنوان رقیبی که از قضا خود را تنظیم گر هم می داند اوضاع را بسیار پیچیده کرده است.»

انجمن صنفی VODها با اشاره به ایجاد سامانه‌های جدیدی برای نظارت مانند سامانه الماس اعلام کرده که وظیفه نظارت بیشتر از پیش هم شده است و نظارت آن را «کاملا سلیقه‌ای» و «ناشی از نگاه اشتباه به جامعه ایرانی» قلمداد کرده است: «و این یعنی بازی کردن با سرمایه های بخش خصوصی و نیروی انسانی که سرمایه کشور است و روز به روز ناامیدتر می‌شود.»

این انجمن تاکید کرده که وزارت ارشاد هم در این میان نتوانسته اقدام درست و درمانی کند و سیاست «یکی به نعل یکی به میخ» را پیشه کرده است: «این وزارتخانه اساساً متوجه دوره جدیدی که عرصه صوت و تصویر در جهان وارد آن شده است نشدند و در قالب قدیمی خود ماندند.»

به گفته انجمن صنفی VODها اکنون پلتفرم‌ها برای سال ۱۴۰۰ چیزی نزدیک به دو هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در بخش تولید را در برنامه‌شان داشته‌اند واین گردش مالی بدون اتکاء به منابع دولتی بوده است: «درحال حاضر سوال مقدّر این است که اگر بنا باشد صدا و سیما متولی حوزه صوت و تصویر فراگیر باشد، آیا طبیعی است که خود اقلیمش را برمبنای واژه تفسیر برانگیز و فارغ از بقیه جریانهای حاکمیتی مشخص کند؟»

این انجمن اعلام کرده «درحال حاضر طبق مطالعات بین المللی نزدیک به ۸۰ درصد مصرف پهنای باند در جهان درسال ۲۰۲۰ حوزه صوت و تصویر (ویدیوها،گیم ها،…) می باشد و احتمالا این سهم در ایران نیز به ۸۰ درصد خواهد رسید، پس اگر قرار باشد تنظیم گری این ۸۰ درصد توسط سازمان صدا و سیما صورت پذیرد، آیا سهم مرکز ملی فضای مجازی که نهاد عالی و بالادستی صنعت است با تمام تاکیدات مقام معظم رهبری ۲۰ درصد باقیمانده است، که از قضا ربطی به حوزه صوت و تصویر ندارد؟ آیا وقت آن نرسیده که برای پایان دادن به این هرج و مرج، تعریف درست و جامعی از تنظیم‌گری ارائه شود؟»

این انجمن در نهایت از رئیسی خواسته تا «در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۰ که به نام تولید، پشتیبانی و مانع زدایی نام گذاری شده است مقرر فرمایید موضوع به شکل جدی و فوری و با استفاده از نظرات و دغدغه های فعالان این عرصه در انجمن VOD مورد بررسی قرارگرفته و شرایطی فراهم شود تا شبکه نمایش خانگی بیش از پیش درکنار خانواده های ایرانی و تولیدات کشورمان مانند دیگر کشور ها سفیر فرهنگی در نقاط مختلف جهان باشد.»

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.