۰

برنامه‌های وزارت ارتباطات برای ۱۴۰۳؛ از دو برابر کردن پوشش فیبر نوری تا توسعه ۱۰ درصدی ۵G

بازدید 633

زارع‌پور می‌گوید در سال آِینده پوشش فیبر نوری به ۱۴ میلیون می‌رسد، توسعه ۵G حداقل ۱۰ درصد می‌شود و شبکه‌ی مادر مخابراتی همچنان توسعه پیدا می‌کند.در آستانه آغاز سال جدید وزیر ارتباطات از برنامه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال ۱۴۰۳ خبر داده است. توسعه فناوری‌های مختلف اصلی‌ترین برنامه‌ای است که این وزارتخانه برای سال آینده دارد. گسترش و توسعه پوشش فیبر نوری همچون سال‌های گذشته مهم‌ترین برنامه‌ای است که زارع‌پور و همکارانش برای سال آینده در نظر گرفته‌اند.

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، از زمان آغاز وزارتش توسعه پوشش فیبر نوری را در صدر لیست برنامه‌هایش قرار داده و برای سال آینده هم رساندن میزان پوشش فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها به ۱۴ میلیون را هدف قرار داده است.

بر اساس آمارهای وزارت ارتباطات میزان فعلی پوشش این فناوری حدود ۷ میلیون است و حالا این وزارتخانه قصد دارد تا سال آینده این عدد را دو برابر کند. البته هدفی که وزارت ارتباطات برای توسعه پوشش فیبر نوری تا پایان سال ۱۴۰۲ در نظر گرفته بود رساندن پوشش فیبر نوری به ۱۰ میلیون بود که در نهایت محقق نشد. حالا اما زارع‌پور اعلام کرده است:سال گذشته در همین زمان، ۲٫۵ میلیون پوشش داشتیم اما در حال حاضر از ۷ میلیون عبور کرده و تقریباً ۳ برابر شده است. می‌توان گفت که امسال توانستیم به پوشش فیبرنوری ۴٫۵ میلیون اضافه کنیم. تلاش ما این است که برای سال آینده این ۷ میلیون دو برابر شود و تقریباً به حدود ۱۴ میلیون برسیم.

وزیر ارتباطات با بیان این که پروژه فیبر نوری تا پایان دولت در سال ۱۴۰۴ تمام شهرها را پوشش خواهد داد اعلام کرد که در حال حاضر «این امکان در بیش از ۱۵۰ شهر برای مردم فراهم است البته در برخی شهرها هنوز پوشش صد در صد نشده است و تنها ۷۰ یا ۸۰ درصد است اما در حال حاضر برای هفت میلیون خانوار این امکان وجود دارد.»

او هم‌چنین وعده داده است که تا شهریور ماه ۱۴۰۳ و همزمان با هفته دولت کل استان تهران تحت پوشش فیبر نوری قرار بگیرد. او در این خصوص به خبرگزاری مهر گفت: «در حال حاضر پوشش فیبر نوری در بیش از ۴۰ شهر تهران شروع شده، اپراتورها مشخص شده‌اند و حدود ۳۰ درصد پیشرفت در شهرهای استان تهران داریم. اگر شهرداران و فرمانداران استان تهران همکاری کنند این آمادگی را داریم که تا هفته دولت سال آینده پوشش فیبر نوری شهرهای استان تهران را تمام کنیم.»

پوشش ۵G تا سال آینده بیش از دو برابر می‌شود

علاوه بر پیش بردن فناوری فیبر نوری در سال پیش رو، وزارت ارتباطات در فکر توسعه نسل پنجم تلفن همراه و افزایش پوشش ۵G است. زارع‌پور توضیح داده است که میزان پوشش نسل پنجم از سه تا چهار درصدی که اکنون هست تا پایان سال آینده به حداقل ۱۰ درصد می‌رسد. او در همین زمینه به شرط افزایش تعرفه‌ اینترنت اشاره کرده و توضیح داده است که اپراتورها با تعهد نسبت به رساندن پوشش نسل پنجم به حداقل ۱۰ درصد اینترنت را ۳۴ درصد گران کردند.

توسعه شبکه مادر مخابراتی یکی دیگر از برنامه‌هایی است که وزیر ارتباطات در دستور کار سال آینده وزارتخانه‌اش قرار داده است. او در این خصوص چنین توضیح می‌دهد:توسعه شبکه مادر مخابراتی، یعنی شبکه زیرساخت، کشور را در پیش رو داریم. از ابتدای دولت تا الان بیش از ۵۰ درصد به ظرفیت شبکه اضافه شده است و انشاءالله این مسیر ادامه دارد که بتوانیم شبکه را در همه لایه‌ها یعنی از لایه دسترسی و لایه تجمیع داخل شهرها توسعه دهیم.

طبق اعلام زارع‌پور، وزارت ارتباطات علاوه بر برنامه‌های بلندمدت برای سال آینده، برنامه‌های کوتاه‌مدتی هم برای نوروز پیش رو در نظر دارد. به گفته او، در ایام نوروز در مکان‌های مذهبی و توریستی احتمال حضور مردم بیشتر است و نیاز به ارتباطات ویژه وجود دارد. بنابراین کشور نیاز به زیرساخت‌های ویژه ارتباطی دارد و در این اماکن خاص باید امکانات خاصی در نظر گرفته شود.

نصب BTSهای سیار در نقاط مذهبی و گردشگری برای داشتن اینترنت پایدار

در همین راستا وزیر ارتباطات اعلام کرده است: «مصرف اینترنت در ایام نوروز شاید حدود چهار یا پنج درصد افزایش داشته باشد اما همکاران ما همچنان مشغول هستند، به‌طور مثال در حرم امام رضا (ع) با نصب BTS-های سیار متعدد یا افزایش پهنای باندی که در مشهد اتفاق می‌افتد، تلاش بر این است برای لحظاتی که پیک خیلی زیادی به شبکه وارد می‌شود به‌ویژه در قبل و لحظه تحویل سال تجربه کاربری خوبی را برای هموطنان رقم بزنیم.»

زارع‌پور به این نکته نیز اشاره کرده است که در کشور از لحاظ پهنای باند اینترنت مشکلی وجود ندارد و حتی بیشتر از نیاز کشور پهنای باند داریم اما در لایه دسترسی دچار مشکل هستیم:در حال حاضر در اینترنت داخل کشور و اینترنت بین‌الملل، ۲.۵ برابر نیاز کشور پهنای باند داریم. مشکل تأمین پهنای باند نداریم اما مسئله در لایه دسترسی نقاطی است که تقاضا زیاد می‌شود و لایه دسترسی باید آن را پاسخ دهد برای همین حتماً در نقاطی که ترافیک بیشتر می‌شود به‌صورت ویژه‌ای نیاز کاربران را تأمین می‌کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات سال ۱۴۰۲ را در صنعت فضایی درخشان ارزیابی کرده و با اشاره به پرتاب ماهواره‌ها در این سال، توضیح داد: «درخشان‌ترین سال در فضایی شدن کشور سال ۱۴۰۲ بود. ۶ پرتاب داشتیم و ماهواره‌های متعدد در مدار قرار گرفتند. موفق شدیم زیست در فضا را برای اولین بار بعد از ۱۰ سال تعطیلی احیا کنیم.»

بیش از ۲۰ ماهواره برای سال آینده در دست ساخت هستند

در سال آینده هم وزارت ارتباطات در حوزه فضایی برنامه‌هایی دارد. به گفته زارع‌پور، ساخت بزرگ‌ترین پایگاه فضایی کشور در سال ۱۴۰۲ آغاز شده و فاز اول آن در سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد. ساخت بیش از ۲۰ ماهواره، انجام پرتاب‌های متعدد و ساخت منظومه فضایی از جمله برنامه‌های صنعت فضایی کشور برای سال بعد است.

زارع‌پور در این خصوص گفت: «قرارداد با بخش خصوصی برای ساخت منظومه فضایی منعقد شده و سال آینده هم صنعت فضایی را پیش خواهیم برد و خبرهایی خوبی خواهیم داشت. پرتاب‌های متعددی پیش‌بینی شده، رویدادهای فضایی مختلف و افتتاح فاز اول پایگاه فضایی را خواهیم داشت که انشاءالله این امکان را می‌دهد تا بتوانیم در مدارهای مختلف ماهواره پرتاب کنیم؛ چراکه ما در حال حاضر امکان پرتاب ماهواره به مدارهای خورشید آهنگ را نداریم که از این پایگاه این اتفاق خواهد افتاد.»

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.