۰

اپلیکیشنهای ایرانی در تحریم جدید اپل از کار افتاده است

بازدید 1734

تقریبا همه اپلیکیشنهای ایرانی که از سیب‌اپ برای نصب آی و اس استفاده می‌کردند از کار افتاده‌اند.دلیل آن هنوز دقیقا مشخص نشده است : برخی معتقدند که اپل متوجه شده اپلیکیشنهای ایرانی که پیش از این آنها را به دلیل تحریم مسدود کرده بود از طریق سیب‌اپ به نوعی آن تحریم را دور می‌زده‌اند.برخی دیگر می‌گویند دلیل این موضوع بحث از کار افتادن پلیکیشنهای اینترپرایز است که طی هفته های اخیر بسیار داغ شده است. با از کار افتادن اکانت اینترپرایز سیب اپ همه اپلیکیشنهایی که از این مسیر استفاده می‌کردند از کار افتادند.

موج مسدود کردن اپلیکیشنهای ایرانی از دیروز آغاز شد و امروز تعداد زیادی از اپلیکیشنها به همین دلیل مسدود شده‌اند.اپلیکیشنهایی چون آپ ، تپسی، دیجی‌کالا ، اسنپ ، الوپیک، اسنپ مارکت، اسنپ فود، ریحون، پلاک، تیوال، سینما تیکت، پیاده ،  دیجی استایل ، همراه من ، رای چت، استادکار  و … از کار افتاده است.همچنین اپلیکیشن اغلب بانکهای ایرانی مثل بانک ملی ، بانک ملت ، بانک مهر و … کار نمی‌کنند.سایت سیب اپ از صبح امروز بدون توضیحی با یک پیغام فعلا در دسترس نیست هم از کار افتاده است.

 

 

 

تکرار تحریم های اینترنتی

این برای نخستین بار نیست که اپل اپلیکیشنهای ایرانی را مسدود می‌کند.حدود دوسال قبل این شرکت بسیاری از اپلیکیشنهای ایرانی را که از داخل آنها پرداخت انجام می‌شد را مسدود کرد.بعد از آن اپلیکیشنهای ایرانی به ناچار به سراغ مسیرهای نامتعارف  دیگری – به جای مسیر مستقیم ثبت در اپ استور – رفتند.سیب اپ تلاش می‌کرد خلا نبود یک فروشگاه اپلیکیشن در حوزه آی او اس را پر کند و طی دو سال اخیر هم تقریبا نقشی مشابه مارکت بازار در فضای اندروید ایران بازی کند.اما مشکل آنجاست که اپل به خاطر اکوسیستم بسته خود مشابه گوگل نیست و سیستم عرضه اپلیکیشن در آن سختگیرانه است.از سوی دیگر تحریم اپلیکیشنهای ایرانی در این عرصه بخشی از کل تحریمهای تکنولوژی است که در این راستا علیه ایرانیان به اجرا درآمده است.

راه حل شرکتها برای مقابله با بسته شدن اپلیکیشنهای آی او اس

برخی از استارتاپها به دنبال مسدود شدن اپلیکیشنهای آی او اس خود از کاربران خواسته‌اند از نسخه وب اپلیکیشن استفاده کنند.برخی از شرکت ها مانند اسنپ استفاده از وب اپلیکیشن را به عنوان را حل حذف اپلیکیشن خود به کاربران پیشنهاد داده‌انداسنپ ( IIG )  به عنوان مثال یکی از کسب وکارهایی است که تقریبا بسیاری از اپلیکیشنهای گروه خود را در جریان مسدود سازی اخیر از دست داده است.این شرکت به کاربران پیشنهاد کرده از وب اپلیکیشن استفاده کنند.

برخی استارتاپهای دیگر اما راه حل های دیگری را در پیش گرفته‌اند.تپسی از کاربران خواسته با حذف  از نسخه موجود در سایت برای نصب اپلیکیشن آی او اس استفاده کنند.برخی دیگر فعلا راه حلی برای جایگزین کردن اپلیکیشن مسدودشده ارایه نکرده‌اند. از جمله اپلیکیشن آپ است.شرکت آسان پرداخت ( آپ ) در توییتی نوشته است که مشغول بررسی این موضوع است.همچینن بانک ملت نیز با ارسال پیامکی به مشتریانش از آنها خواسته با حذف اپلیکیشنن آی او اس آن را دوباره از روی سایت این شرکت نصب کنند.

راه حلهای سیب اپ برای حل مشکل اپلیکیشنهای آی او اس

مدیرعامل سیب اپل در گفت و گو باسایت GSM میگوید که مسیر وب اپلکیشن راه حل مناسبی برای جایگزین کردن اپلیکیشن نیست.او می‌گوید:وب‌اپلکیشن‌ها ساختار خوبی دارند و برای کسانی که نخواهند از اپلیکیشن‌ استفاده کنند راه ‌حل خوبی است اما مسلما کیفیت و دسترسی اپلیکیشن‌ها را ندارد. برای مثال وب‌اپلیکیشن‌ها به دفترچه تلفن شما، دوربین و به عکس‌های روی گوشی کاربر به راحتی دسترسی ندارند. قابلیت ارسال نوتیفیکیشن ندارند و سرعت و کیفیت اینترنت روی عملکردشون تاثیر مستقیم دارد. این راه‌حل موقت خوبی است اما راه‌حلی نیست که جایگزین دائمی اپلیکیشن‌ها شود.

مدیرعامل سیب اپ : در حال بررسی چند راه حل هستیم . برخی از آنها سریع و برخی تا شش هفته زمان نیاز دارند

به گفته وی به زودی اپلیکیشنهای اصلی و مهم روی یک لندینگ پیج قرار خواهند گرفت و طی چند هفته آینده از یک روش به نام اد هاک است که هر ۱۰۰ کاربر را با یک اکانت توسعه دهنده اپل تلفیق می‌کنند.راه حل سوم به گفته مدیرعامل سیب اپ ، راه‌حل Ad-Hoc خواهد بود

او می‌گوید: . اما نیاز به ۳ تا ۶ هفته زمان برای آن داریم. این راه‌حل به این گونه‌ است که از اکانت عادی دولوپر‌ی اپل استفاده خواهد کرد که هزینه‌ی هر اکانت ۱۰۰ دلار است که هر ۱۰۰ آیفون در یک اکانت جای می‌گیرند و سیستم اتوماتیک آن مدت‌ها پیش توسط سیب اپ تهیه و توسعه داده شود و در این ۳ تا ۶ هفته ما تعداد بالایی اکانت دولوپری اپل تهیه خواهیم کرد و فرآیندهای تایید اپلیکیشن‌ها و قرار گرفتن روی سیستم جدید را شروع خواهیم کرد. این راه‌حل برای اپلیکیشن‌هایی که کاربر خارجی دارند نیز کاملا قابل استفاده است و دیگر قابل بسته شده توسط اپل نخواهد بود.

مدیر پیام رسان گپ : مجوز دولت آمریکا را داشتیم اما اپل ما را بست

همچنین مدیرعامل گپ نیز با انتشار توییتی از مسدود شدن اپلیکیشن آی او اس گپ خبر داد.وی با انتشار متن مجوز اداره خزانه داری آمریکا نوشت : ما مجوز اداره خزانه داری آمریکا را داشتیم اما اپل ما را بست در حال بررسی راه‌های دیگری هستیم.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.