۰

انجمن بلاکچین ایران: سکوت حاکمیت در برابر رمزارزها نگران کننده است

بازدید 1152

رییس انجمن بلاکچین ایران اعلام کرد که در دولت قبلی حرف درباره رمز ارزها زیاد بود و این صحبت‌ها به مرحله عملیاتی نمی‌رسید اما در حال حاضر نه صحبتی در اینباره می‌شود و نه عملی پیرامون ساماندهی رمزارزها صورت می‌گیرد. او تاکید کرد که انجمن بلاکچین و سایر تشکل‌های خصوصی این حوزه آمادگی همراهی با دولت و حاکمیت را برای ساماندهی مسأله رمزارزها و فناوری بلاکچین در کشور دارند.«عباس آشتیانی» در نشست خبری امروز انجمن بلاکچین ایران تاکید کرد که منفعل بودن حاکمیت و دولت در برابر مسأله رمزارزها موضوعی نگران کننده و ترسناک است. او با اشاره به سابقه شش ساله انجمن بلاکچین ایران اعلام کرد که این تشکل خصوصی آمادگی همراهی با نهادهای مرتبط برای ساماندهی به مسأله رمز ارزها و استخراج یا همان ماینینگ را دارد اما تاکنون هیچ خبری از وزارتخانه‌ها نشده است: «پیگیری‌های خود ما نیز نتیجه‌ای برای برگزاری جلسه نداشته است.»

برخوردها سلیقه‌ای است

به گفته آشتیانی برخورد سلیقه‌ای با مسأله رمز ارزها در کشور صورت می‌گیرد و هر نهاد ساز خودش را در این زمینه می‌زند: «انجمن بلاکچین اعتقاد دارد رشد کشور در این حوزه بدون مشارکت عمومی ممکن نیست و به دغدغه های دولت و حاکمیت احترام میگذارد و رسما اعلام می‌کند که برای تمام این دغدغه ها راهکار وجود دارد و در انجمن تدوین شده است. انجمن اعلام آمادگی کرد تا برای انتفاع کشور و کاهش جرایم تمام این پژوهش ها و راهکار ها را در اختیار دولت قرار دهد.»

«امید علوی» نایب رییس این انجمن نیز اعلام کرد بیشتر سرمایه گذاران در این حوزه حالا با وضع موجود پشیمان هستند و بسیاری از آنها متضرر شدند: « صنعتی که می‌توانست موهبت بشود برای کشور تبدیل به بحران شده است.»

او با تاکید بر اینکه به راحتی می‌توان برق اختصاص داده شده به این صنعت را مدیریت کرد اعلام کرد که معلوم نیست چه موانعی وجود دارد که دست همراهی با این صنعت نوپا از سوی دولت دراز نمی‌شود : «صنعتی چه می‌تواند از طریق مالیات درآمد سرشاری را برای مملکت ایجاد کند ولی بحث اولیه صدور مجوز فعالیت در این صنعت در هر نهادی برخورد سلیقه ای صورت میگیرد. استخراج به عنوان صنعت شناخته شده است اما عملا با این صنعتگران برخورد می‌شود.»

مشاوره با بخش خصوصی

عدم بهره گیری دولت از مشاوره بخش خصوصی بزرگترین چالشی است که امروزه این صنعت با آن درگیر است. این ادعا را علوی مطرح می‌کند و تاکید دارد که بخش خصوصی کسانی هستند که با پوست و گوشت مشکلات را حس کردند.

آشتیانی در ادامه این نشست اعلام کرد قوانین نمی‌تواند حتی ۲۴ ساعت در این حوزه ثابت باقی بماند و رویکرد قانونگذاری جهانی در این حوزه تعیین و وضع قوانین به طور مشخص نیست: «در دنیا تشکیل شوراهای متشکل از خصوصی و حاکمیتی رو شکل دادند و ماهیت وجودی ارز رمزها را شناسایی کرده و آن را به رگولاتوری بخشی ارجاع میدهند. روش خود تنظیم گرانه تا زمانی اجرا نشود؛ بلاکچین و رمز ارز در کشور رشد نمی‌کنند.»

طرح مجلس به کجا رسید؟

علوی در پاسخ به پرسش دیجیاتو مبنی بر اینکه طرح مجلس درباره رمز ارزها به کجا رسید گفت: «این طرح با مشارکت بخش خصوصی نوشته شده بود و انصافا موضوعات مهمی را در برمی‌گرفت که می‌توانست حلال بسیاری از چالش‌ها باشد. هرچند مسأله تبادل در آن چندان باز نشده بود اما موضوع استخراج و دستگاه‌های ماینینگ کاملا شفافسازی شده بود.» او ادامه داد: «متاسفانه ما هم از سرنوشت طرح خبر نداریم. یکی به ما می‌گوید یک ماه دیگر در مجلس بررسی می‌شود و یکی‌می‌گوید فعلا خبری از بررسی نخواهد بود.»

مجوز برای صرافی‌ها

علوی در پاسخ به دیگر پرسش دیجیاتو مبنی بر اینکه مسأله مجوز صرافی‌ها تا چه حد برای انجمن مهم است و چه تلاشی برای آن انجام شده گفت: «متاسفانه الان ما صرافی‌هایی داریم که حتی آدرس و شماره تلفن ندارند و مردم از آنها استفاده می‌کنند. این مسأله عطش مردم برای فعالیت در این بسترها را نشان می‌دهد اما این حجم از عدم ساماندهی واقعا نگران کننده است.‌ما همیشه به این مسأله ورود کردیم و تذکرهای لازم را مطرح کردیم. حتی لیست هشداری نوشتیم و بابت آن توبیخ شدیم اما بازهم به آموزش ادامه می‌دهیم و سعی می‌کنیم از طریق رسانه‌ها اطلاع رسانی لازم را انجام دهیم. ما برای تمام این موارد دستورالعمل‌هایی لازم را داریم ولی همکاری با ما صورت نمی‌گیرد.»

آشتیانی نیز در ادامه صحبت‌های علوی تاکید کرد که به زودی کارگروه آموزش در این انجمن افتتاح خواهد شد تا به مردم و صاحبین کسب و کار و حتی دولتمردان آموزشهای لازم داده شود: «فضا برای سودجویی الان باز است و امیدواریم این آموزش‌ها بتواند کاری کند تا این بستر درست پیش برود.»

قانونگذار نباید از ورود به مسأله رمز ارز هراس داشته باشد

آشتیانی در پاسخ به این پرسش که چرا قانونگذار به مسأله بلاکچین و رمز ارز اهمیت نمی‌دهد به دیجیاتو گفت: «شاید اگر من هم در مقام یک مسئول بودم با توجه به قوانین کشور سعی می‌کردم به این فناوری نه بگویم. اما نباید این هراس وجود داشته باشد؛ واقعیت اینست که بله گفتن به این فناوری مسئولیت می‌آورد. فرض کنید چند روز دیگر افراد زیادی متضرر شدند و درست مانند بورس از دولت مطالبه گری می‌کنند. باید آموزش لازم در این زمینه داده شود و قانونگذاری کاملی با مشارکت بخش خصوصی صورت بگیرد تا بتوان این صنعت و حواشی آن را به رسمیت شناخت.»

ماینینگ موجب رونق کسب و کارهای کشور می‌شود

آشتیانی ادامه داد: «صنعت استخراج از آن دست صنایعی است که ضمن ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم، می‌تواند به مدد درآمد مناسبی که می تواند برای سرمایه گذاران ایجاد کند موجب رونق کسب و کارهای مرتبط شود. از صنایع کوچک حوزه برق، تاسیسات و فناوری اطلاعات و ارتباطات گرفته تا صنایع کلان نیروگاهی. این صنعت به فضای گسترده ای نسبت به حجم کاری نیاز ندارد و آلایندگی بسیار پایینی دارد و اصلی ترین نیاز آن انرژی برق است که توان مصرف دائمی و شبانه روزی این صنعت، آن را به مشتری ایده آل و آرمانی صنایع نیروگاهی در دنیا بدل کرده است. میزان تقاضای برق توسط این صنعت با مدیریت صحیح می تواند موجب جذب سرمایه های جدید در صنایع نیروگاهی کشور و به دنبال آن رونق تمامی مشاغل و صنایع مرتبط با راه اندازی و نگهداری نیروگاه ها شود.»

به باور آشتیانی اگر دولت و مجلس هرچه سریعتر به صورت منطقی به فکر قانون گذاری و رفع موانع این صنعت نباشند باید در انتظار رشد هرچه بیشتر فعالیت های زیرزمینی و غیرمجاز باشیم:

«این صنعت توانایی و جذابیت جذب سرمایه گذاران بسیاری را داخل کشور دارد که با مدیریت صحیح می تواند ضمن ایجاد رونق در بسیاری از صنایع و مشاغل،بخشی از مشکلات کمبود برق در کشور را نیز به واسطه ورود سرمایه های جدید به صنعت ساخت نیروگاه های خود تامین و استفاده از ظرفیت آنها در مواقع نیاز را می تواند حل کند. همچنین دولت و وزارتخانه های مرتبط می توانند با در نظر گرفتن تعرفه های تشویقی و ارائه مشوق هایی سرمایه گذاران را به سمت سرمایه گذاری بر روی نیروگاه های تجدید پذیر و پاک هدایت کنند که البته تا به حال تنها شاهد شعارهایی در این زمینه بودیم و سرمایه گذارانی که قدم در این راه گذاشته اند تقریبا همگی متضرر شده اند.»

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.