۰

فیسبوک دو ابزار جدید برای ارتقای تجربه تماشای ویدئوهای ۳۶۰ درجه معرفی کرد

بازدید 1415

فیسبوک به تازگی دو ابزار جدید در اختیار ناشران ویدئوهای ۳۶۰ درجه قرار داده تا به کمک شان بتوانند تجربه کاربران از تماشای این ویدئوها را ارتقاء ببخشند. از سپتامبر ۲۰۱۵ که پشتیبانی از ویدئوهای ۳۶۰ درجه به فیسبوک اضافه شده، بیش از ۲۵۰ هزار ویدئو با این خصوصیت در این شبکه اجتماعی بارگذاری شده اند.

360-full-screen-930x413-w600

از آنجا که تعداد این ویدئوها در پلتفرم فیسبوک رو به افزایش است، سازندگان آن ها به اطلاعاتی در مورد چگونگی ساخت آن ها و این که چه بهینه سازی هایی باید برای ارائه تجربه ای بهتر به کاربران انجام بدهند، احتیاج دارند.

به همین خاطر، فیسبوک اخیرا دو ابزار جدید را برای ساخت ویدئوهای ۳۶۰ در پلتفرم خود معرفی کرده است. مورد اول، Guide نام دارد که مثل یک “نقشه” برای جستجو در ویدئوهای ۳۶۰ درجه هنگام پخش شدن آن ها عمل می کند. فیسبوک ادعا کرده که این ابزار تجربه ای لذت بخش و آسان از تماشای این ویدئوها را برای کاربران به ارمغان می آورد و باعث می شود که به هیچ وجه صحنه های مهم هر ویدئو را از دست ندهند.

قابلیت یادشده چیزی مشابه علامت گذاری ویدئوها در یوتوب است که می توانید با آن لحظه های مهم در یک ویدئو را بوکمارک کنید. برای استفاده از آن، اولین کاری که انجام می دهید باید تیک زدن مربعی باشد که ضبط شدن ویدئو در حالت ۳۶۰ را تأیید می کند.

حالا در تب Controls ویدئو، می توانید حالت Guide را فعال کرده و برای یافتن سکانس های مهم برای برجسته سازی، ویدئو را از اول تا آخر تماشا کنید. حالا برای اضافه کردن Guide یا راهنما به ویدئو کافیست در لحظه مورد نظر گزینه +Add Point را برگزینید.

publisher-tools-heatmap1-w600

ابزار Guide فیسبوک به طور پیش فرض فعال است، و زمانی که ویدئوی ۳۶۰ درجه شما در زمان پخش به نقطه عطف خود می رسد، با ظهور علامتی که قبلا برایش گذاشته اید توجه بیننده به آن نقطه جلب خواهد شد. البته بیننده ویدئو می تواند با سوایپ به خارج از آن صحنه علائم را غیر فعال نماید.

اگر می خواهید نحوه کار Guide را در عمل ببینید، می توانید همین حالا ویدئویGoPro از شنای با کوسه ها یا کلیپ نیویورک تایمز از دوندگی یوسین بولت در المپیک ۲۰۰۸ را تماشا کنید.

اما ابزار دومی که فیسبوک برای ویدئوهای ۳۶۰ درجه منتشر کرده، به ناشران این ویدئوها کمک می کند تا بدانند که مردم به چه چیزهایی در ویدئوها بیشتر جلب می شوند. این ابزار مشابه همان ابزاریست که سرویس های آنالیز وبسایت ها از آن استفاده می کنند: heatmapping. ابزار مورد بحث بخش هایی از ویدئوهای ۳۶۰ درجه که مردم بیشترین وقت خود را در آن گذرانده اند را برجسته می سازد.

هدف از به کارگیری heatmapping به عنوان یک ابزار این است که بینندگان یک ویدئوی ۳۶۰ درجه، برای تماشای جالب ترین قسمت های آن بهتر راهنمایی شوند. این قابلیت برای هر ویدئوی ۳۶۰ درجه ای که از تاریخ اول می ۲۰۱۶ به بعد در فیسبوک بارگذاری شده و به آمار ۵۰ هزار بازدید رسیده قابل دسترسی خواهد بود.

publisher-tools-guide-w600

ناشران ویدئوها می توانند گزینه Heatmapping را در تنظیمات Publishing Tools قسمت Video Library فیسبوک فعال نمایند. لازم به گفتن نیست که دو ابزار یاد شده فقط و فقط برای ویدئوهای ۳۶۰ درجه قابل استفاده هستند و نمی توان از آن ها در ویدئوهای معمولی بهره گرفت.

گفتنی است که رقابت میان سرویس های ارائه کننده ویدئوهای ۳۶۰ درجه روز به روز در حال افزایش است. یوتوب و فلیکر رقبای قدرتمند فیسبوک در این حوزه هستند، و نکته دیگر این که دیگر برای ساخت ویدئوهای ۳۶۰ درجه دیگر نیازی به وجود افراد متخصص و خبره نیست. این روزها همه می توانند با خرید دوربین های Ricoh Theta و دوربین Gear 360 سامسونگ، به راحتی به ساخت چنین ویدئوهایی اقدام کنند.

برچسب‌ها:, , ,

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.