۰

غول‌های دنیای مجازی علیه سازمان‌های جاسوسی

بازدید 1090

هشت شرکت بزرگ اینترنتی از دولت‌ها خواستند، جاسوسی اینترنت توسط سازمان‌های اطلاعاتی را کنترل کنند. اپل، ای او ال، توئیتر، فیس بوک، گوگل، لینکد این، مایکروسافت و یاهو همچنین خواستار اصلاح قوانین شنود شده‌اند.

39eee751af30032eeece2f48de2de4ba_L

نامه سرگشاده هشت شرکت آمریکایی به کنگره و رئیس جمهور این کشور نخستین اقدام جامع از جانب شرکت‌هایی است که در سال‌های اخیر از یک طرف اعتماد کاربران را به خود جلب کرده‌‌اند و از طرف دیگر ناچار به همکاری با سازمان‌های جاسوسی بوده‌اند. آنها علاوه بر این نامه سرگشاده، اقدام به پخش آگهی در روزنامه‌های گوناگون نیز نموده‌اند.

هشت غول اینترنتی خواستار اصلاح قوانینی شده‌اند که به سازمان‌های جاسوسی، از جمله “آژانس امنیت ملی آمریکا” این امکان را می‌دهد، دست به شنود بی‌ حد و مرز تلفن‌ها و کنترل کاربران اینترنتی بزنند.

شرکت‌های معترض در یک وبسایت مشترک، “پنج اصل” را برای اصلاح سیستم‌های کنترل‌ و شنود دولتی برشمرده‌اند. بر این اساس، سازمان‌های جاسوسی باید موظف شوند، از کنترل گسترده کاربران در اینترنت پرهیز کنند و تنها در موارد مشخص و در چهارچوب قوانین، برای کنترل افراد مظنون اقدام نمایند.

علاوه بر این سازمان‌های جاسوسی باید تحت کنترل شدیدتر قرار بگیرند و شرکت‌های اینترنتی مجاز باشند، افکار عمومی را در جریان همکاری خود با سازمان‌های امنیتی و جاسوسی قرار دهند.

شرکت‌های اینترنتی آمریکایی همچنین خواستار “گردش آزاد اطلاعات” شده‌اند و از سازمان‌های اطلاعاتی خواسته‌اند، مانع انجام این کار نشوند یا با کنترل شدید، به این امر لطمه نزنند. ایجاد یک چهارچوب قانونی بین‌المللی برای درخواست اطلاعات کاربران از جانب دولت‌ها، از دیگر خواسته‌های هشت شرکت اینترنتی است.

زمان تغییر و تحولات اساسی

شرکت‌های اینترنتی در نامه سرگشاده خود به کنگره و باراک اوباما تاکید کرده‌اند که زمان تغییر و تحولات اساسی فرارسیده است.

مارک زاکربرگ، رئیس فیس بوک می‌گوید: «گزار‌ش‌هایی که در رابطه با کنترل‌های دولتی منتشر شد، بیانگر ضرورت ایجاد یک چهارچوب مشخص برای جمع‌آوری اطلاعات از جانب دولت‌ها هستند ».

برد اسمیت، سرپرست مشاوران حقوقی مایکروسافت نیز تاکید می‌کند: «مردم از تکنولوژی‌هایی که به آن اعتماد نداشته باشند استفاده نخواهند کرد. دولت‌ها این اعتماد را به مخاطره انداختند و اکنون موظف به جلب اعتماد مردم هستند».

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.