۰

آیا شما اعتیاد آنلاین دارید؟!

بازدید 1075

اگر در تعطیلات به سر می‌برید اما به محض بیدار شدن مخفیانه ایمیل‌های کاری‌ خود را چک می‌کنید. اگر هتلی که در آن اقامت دارید وای‌فای نداشته باشد یا موبایل بالای کوه آنتن ندهد مضطرب می‌شوید. اگر شارژ موبایل‌تان در حال تمام شدن باشد بی‌قرار می‌شوید و نگرانید وقتی سر کار نیستید کارها بد پیش بروند.این‌ها همه نشانه‌های بارز استرس ناشی از”همیشه آنلاین بودن” است که نتیجه‌ اعتیاد به تلفن‌های هوشمند است.برای بعضی از مردم، دستگاه‌های قابل حمل و اینترنت‌دار الزام ساعت کار اداری ۹ صبح تا ۵ عصر را از بین برده است. انعطاف در ساعت کاری به زندگی کاری آن‌ها استقلال داده و اجازه می‌دهد زمان بیشتری را با دوستان و خانواده خود سپری کنند.

f7a0a54c92471ac4480e727e4ccf93df_L

اما برای خیلی‌های دیگر، تلفن‌های هوشمند تبدیل به دیکتاتورهایی در جیب‌‌هایمان شده‌اند که هیچ وقت اجازه نمی‌دهند به طور کامل خاموش شویم، استراحت کنیم و باتری‌های خود را دوباره شارژ کنیم. این نشانه‌ها برخی از مفسران را شدیدا نگران کرده است.

تعادل در کار و زندگی

کوین هولش، برنامه‌نویس ساکن پیتسبورگ، به قدری از زمانی که به استفاده از آیفون اختصاص می‌داد و معاشرت با خانواده و دوستان را فدای آن می‌کرد نگران بود که تصمیم به طراحی اپلیکیشنی به نام مومنت (Moment) گرفت تا میزان استفاده او از آیفون را کنترل کند.

این اپلیکیشن به کاربران اجازه می‌دهد ببینند چقدر از زمان خود را صرف استفاده از دستگاه خود می‌کنند و می‌توانند برای استفاده از آن محدودیت بگذراند و هرگاه زمانی که خود مشخص کرده‌اند نقض شد، اخطار دریافت کنند.

وبسایت این اپلیکیشن می‌گوید:”هدف مومنت، ترویج تعادل در زندگی شما است. تخصیص مدتی به استفاده از موبایل و مدتی هم برای معاشرت با دوستان و عزیزان اطراف شما بدون موبایل.” برخی از کارفرمایان نیز اقرار می‌کنند ایجاد تعادل بین کار و زندگی آسان نیست. به کمک نیاز داریم.

به عنوان مثال، شرکت آلمانی خودروسازی دایملر به تازگی سیستمی طراحی کرده که به طور خودکار ایمیل‌ کسانی که در تعطیلات هستند را پاک می‌کند، زیرا به این نتیجه رسیده برخی از کارمندان ممکن است اراده قطع کامل از کار در تعطیلات را نداشته باشند.

‘همیشه مضطرب’

دکتر کریستین گرنت، روانشناس در مرکز پژوهش در روانشناسی، رفتار و پیشرفت در دانشگاه کاونتری به بی‌بی‌سی گفت: “اثرات منفی این فرهنگ ‘همیشه آنلاین بودن’ این است که ذهن شما هیچ‌گاه استراحت نمی‌کند، به بدن خود اجازه تجدید قوا نمی‌دهید، بنابراین همیشه مضطرب هستید.”

“هرچقدر بیشتر خسته و مضطرب شویم، اشتباه‌های ما نیز بیشتر می‌شود. سلامت جسم و روان آسیب می‌بیند.” او معتقد است این واقعیت که در هر جای دنیا می‌توانیم با کارمان در ارتباط باشیم یک ناامنی عمیق به وجود می‌آورد.

دکتر گرنت می‌گوید “یک اضطراب عظیم در دست کشیدن از کنترل وجود دارد. در تحقیقی که انجام دادم آدم‌های زیادی بودند که تمام مدت با تکنولوژی سفر می‌کردند، فارغ از این‌که به کدام منطقه زمانی می‌روند، در نتیجه خیلی خسته بودند.”

“زنان به طور خاص مستعد بودند که یک روز کامل را در دفتر بگذرانند، به خانه بیایند، شام درست کنند و به بچه‌های برسند، و بعد قبل از خواب دوباره کار کنند. این شیفت سه‌گانه می‌تواند تاثیر زیادی بر سلامتی بگذارد.”

دکتر السدیر امسلی، رئیس جامعه طب کار نیز با نظرات دکتر گرنت موافق است: “هر سال نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر در بریتانیا گزارش می‌کنند که استرس ناشی از کار آن‌ها را مریض کرده است.”

“تغییرات در تکنولوژی یکی از عوامل تاثیرگذار است، به خصوص اگر باعث شود کارمندان احساس کنند نمی‌توانند از پس مطالبات روزافزون برآیند یا کنترل کمتری بر مدیریت میزان کار خود دارند.”

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.