۰

راهنمای خرید دوربین در سه کلاس مختلف

بازدید 1531

راهنمای خرید دوربین
اگر با کاربرانی که به عکاسی علاقه‌مندند صحبت کنید، متوجه خواهید شد که هر قشر با توجه به بودجه‌ای که در اختیار دارد، دوربینی را برای خود انتخاب می‌کند.در این هفته به بررسی سه دوربین در سه کلاس مختلف کامپکت، بدون آینه و DSLR می‌پردازیم تا با آگاهی بیشتری به سراغ سوژه‌های خود بروید.

Nikon D810

زمانی که نیکون، مدل D800 را معرفی کرد، سنسور ۳۶ مگاپیکسلی آن دوربین‌های مدیوم فرمت را از نظر رزولوشن به چالش فرا خواند و بسیاری از عکاسان تبلیغاتی و آتلیه‌ای که از این نوع دوربین‌ها برای عکاسی استفاده می‌کردند آزادی عمل عکاسی با D800 را به‌عنوان ابزار اصلی تصویربرداری انتخاب کردند. نیکون مدلی از D800 را با پسوند E نیز می‌سازد که از کاربرد فیلتر Anti-Aliasing در برابر سنسور آن خودداری شده و نتیجه آن قدرت تفکیک بالاتر در تصاویر خروجی آن است. هم‌اکنون ۲ سال از تولید این ۲ دوربین می‌گذرد و نیکون با داشتن اشتیاق فراوان برای ارایه بهترین کیفیت تصویر، دوربین D810 را معرفی کرده است. دلیلی ندارد کاربران ۲ دوربین قبلی دستگاه‌شان را برای خرید این مدل جدید بفروشند؛ چون تفاوت این سه دستگاه آن‌قدرها معنادار نیست اما اگر می‌خواهید با دوربین APS-C خود وداع کنید و وارد دنیای عکاسی با دوربین‌های فول‌فریم شوید، D810 نیکون انتخابی مطلوب است.
Nikon D810

بدنه و طراحی

ظاهر دوربین D810 شباهت زیادی به مدل‌های قبلی دارد و هر کسی که از ۲ مدل قبل استفاده کرده باشد، در نخستین برخورد می‌تواند به‌سادگی از این دوربین برای عکاسی استفاده کند. درزهای بدنه این مدل نیز در برابر نفوذ گرد و غبار و رطوبت عایق‌بندی شده و کیفیت مونتاژ بدنه منیزیمی دستگاه همراه تمام دکمه‌ها، پیچ‌ها و انتخابگرهای آن در حد ممتاز است. دستگیره دستگاه نسبت به مدل‌های قبلی عمیق‌تر و باریک‌تر شده و در دست گرفتن آن حسی متفاوت از دوربین‌های قبلی به کاربر می‌دهد، اما در کل در دست بسیار راحت است و اگر دستگیره جانبی آن نیز نصب شود می‌توان در حالت پرتره راحت‌تر عکاسی کرد. این دستگیره جانبی را می‌توان با باتری قلمی یا لیتیومی به‌کار برد که نوع اول زمانی که دسترسی به برق برای شارژ وجود ندارد بسیار کارآمد است و همچنین با کمک این دستگیره می‌توان سرعت عکاسی پیاپی دوربین را نیز افزایش داد.
چشمی دوربین D810 یکی از بزرگ‌ترین و واضح‌ترین چشمی‌های به‌کار رفته در دوربین‌های DSLR است و بزرگ‌نمایی ۷/۰ برابر آن نمایی بزرگ از سوژه در اختیار کاربر قرار می‌دهد. نمایش اطلاعات در این چشمی از طریق یک پنل OLED انجام می‌شود و به همین دلیل دوربین می‌تواند اطلاعاتی به مراتب پیچیده‌تر را روی تصویر اپتیکی دنیای بیرون نمایش دهد. نمایشگر اصلی D810 دارای قطر ۲/۳ اینچ و رزولوشن ۲/۱ میلیون پیکسل است و با داشتن پیکسل‌های سفید درخشندگی بالاتری دارد، اما در هنگام عکاسی بهترین روش زیر نظر داشتن پارامترها علاوه بر نمای چشمی، نمایشگر جانبی سیاه و سفید دستگاه است که در بخش فوقانی نصب شده و تمام اطلاعات اصلی عکاسی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. سنسور این دوربین نیز همانند ۲ مدل قبلی بالاترین رزولوشن را در دنیای دوربین‌های غیر مدیوم فرمت دارد و می‌توان حساسیت آن را بین ۳۲ تا ۵۱۲۰۰ تغییر داد. این سنسور همچنین خروجی ۱۰۸۰/۶۰p را در فیلم‌برداری ممکن می‌سازد که برای ایجاد کلیپ‌های تصویری نرم و روان به‌خوبی عمل می‌کند. ۲ شکاف کارت SD و CF در دستگاه به کاربر امکان ذخیره‌سازی همزمان را می‌دهد و می‌توان ترتیبی داد تا با پر شدن یکی، دیگری وارد عمل شود یا عکس‌ها روی یکی و فیلم‌ها روی دیگری ضبط شود. باتری ارایه‌شده همراه دوربین D810 از نوع EL-EL15 انتخاب شده که مشابه مدل‌های قبلی است و با یک‌بار شارژ کامل می‌توان از آن برای ثبت حدود ۱۲۰۰ عکس کار کشید که در صورت استفاده نکردن از فلاش به ۳ هزار عکس افزایش می‌یابد.
Nikon-D810

کنترل‌ها و تنظیمات

تنظیمات دوربین D810 نیکون مشابه هر DSLR پیشرفته دیگر است و وجود یک دکمه برای هر پارامتر، کار عکاسی با آن را بسیار ساده می‌کند. یکی از تفاوت‌های اصلی دوربین‌های کانن و نیکون، رویکرد سازنده اول در کاربرد یک دستی و تمرکز نیکون بر کارکرد دو دستی است، به‌طوری که کانن اغلب دکمه‌های نورسنجی، وایت بالانس و حساسیت را در سمت راست دوربین نصب می‌کند که به معنای نگه‌داشتن آن با انگشت اشاره و چرخاندن پیچ فرمان با انگشت بزرگ است، اما در دوربین‌های نیکون این تنظیمات در سمت چپ بدنه نصب شده‌اند و با توجه به اینکه کاربران DSLR همواره با هر ۲ دست دوربین را می‌گیرند می‌توان کار تنظیم پارامترها را بین ۲ دست تقسیم کرد. این ۲ رویکرد بر هم ارجحیت ندارند و کاربر می‌تواند به‌سادگی با هر دو کنار بیاید؛ تنها بحث سلیقه مطرح است. دکمه‌های نوردهی، ضبط فیلم و حالت عکاسی در بخش راست قسمت فوقانی دوربین نصب شده‌اند و پارامترهای نورسنجی، وایت بالانس، کیفیت تصویر و حساسیت نیز روی انتخابگر Drive قرار گرفته‌اند که مورد اخیر نیز به قفل مجهز شده تا به‌صورت تصادفی نچرخد. در بخش پشتی پیچ فرمان عقب، دکمه‌های فعال‌سازی وضوح‌یابی، قفل نوردهی و نورسنجی، جوی‌استیک با کلید قفل نقاط وضوح‌یابی، انتخابگر فیلم‌برداری و عکاسی و دکمه نمای زنده در مرکز و تنظیمات مربوط به مرور تصاویر دیده می‌شوند و ۲ دکمه در بخش جلویی دوربین نیز نصب شده که بسته به اندازه دست می‌توان از انگشت‌های بزرگ، حلقه و کوچک دست راست برای دسترسی به آنها استفاده کرد و عملکردشان قابل برنامه‌ریزی است.

کارایی و کیفیت‌

دوربین D810 نیکون یک ابزار عکاسی پیشرفته است و زمانی که با لنزهای باکیفیت و حرفه‌ای این برند همراه شود، مجموعه‌ای سنگین در اختیار کاربر خواهد بود که با تجربه عکاسی با دوربین‌های بدون آینه و منشور تفاوت دارد. در مقایسه با تصاویر ثبت‌شده با D800 می‌توان کیفیت D810 را اندکی بهتر دانست و البته باید توجه داشت که کیفیت عکاسی مدل قبلی نیکون نیز واقعا خوب است. تصاویر خروجی از D810 را می‌توان تا حساسیت ۱۰۰۰ عملا بدون نویز پنداشت و حتی تصاویر ثبت شده با حساسیت ۶۴۰۰ را می‌توان پس از اندکی ویرایش برای پرینت‌های بزرگ و متوسط به‌کار برد. با اینکه تصاویر ثبت شده با حداکثر حساسیت دوربین دارای مقدار قابل توجهی نویز هستند، اما برای انتشار در وب یا پرینت‌های کوچک به‌خوبی کارایی دارند. D810 نیز عیوب خاص خود را دارد که خوشبختانه انگشت‌شمارند. بزرگ‌ترین عیب دستگاه که عکاسان صنعتی به‌خوبی متوجه آن می‌شوند، اما عکاسان طبیعت به‌ندرت با آن برخورد می‌کنند، از فقدان فیلتر AA ایجاد می‌شود و به بافت‌های ریزدانه منظم که در ساخته‌های دست بشر فراوان‌اند ظاهری موج‌دار می‌دهد که در علم تصویربرداری به Moire موسوم است. حجم جزییات ثبت‌شده در تصاویر RAW دوربین به‌قدری زیاد است که در شرایط با کنتراست بالا می‌توان به سادگی با نوردهی منفی ۲ عکاسی کرده و در برنامه‌های ویرایشی سایه‌های تصویر را بدون نگرانی تقویت کرد. قابلیت نورسنجی Highlight Priority نوردهی تصویر را طوری تنظیم می‌کند که بخش‌های نورانی کمترین سوختگی را داشته باشند و پس از آن می‌توان با ویرایش تصویر عکسی با گستره پویایی بالا داشت. دوربین D810 یک ابزار فیلم‌برداری بسیار پیشرفته نیز هست و با کمک خروجی باکیفیت، سوکت اتصال هدفون و میکروفون، خروجی Flat تصویری که هنگام تدوین و ویرایش آزادی عمل زیادی به کاربر می‌دهد و امکان ضبط RAW از طریق خروجی HDMI دوربین، آن را به انتخابی عالی برای فیلم‌برداری تبدیل می‌کند و در این خلال می‌توان از فهرست بلند و بالای لنزهای نیکون نیز کمک گرفت.

Olympus Tough TG3

 

Olympus Tough TG3
افرادی که ورزش‌های هیجان‌انگیزی همانند صخره‌نوردی، بانجی جامپینگ، قایقرانی در آب‌های خروشان یا پارکور را انتخاب می‌کنند، هنگام مستندسازی حرکات خود همواره دوربین‌شان را در معرض نابودی قرار می‌دهند و یک دوربین دیجیتال معمولی نمی‌تواند پاسخگوی تمام نیازهای آنها باشد. اگر شما نیز به این ورزش‌ها اشتغال دارید بهتر است ابزار تصویربرداری خود را از میان دوربین‌های مقاوم انتخاب کنید. الیمپوس مدت زیادی است در زمینه ساخت این رده از دوربین‌ها فعالیت دارد و دستگاه Tough TG3 یکی از جدید‌ترین مدل‌هایی است که برای علاقه‌مندان ساخته است. بدنه این دوربین به‌طور کامل در برابر نفوذ گرد و غبار مقاوم است و می‌تواند نفوذ آب را تا عمق ۱۵ متری، دمای منفی ۱۰ درجه سلسیوس، فشار ۱۰۰ کیلوگرمی و پرتاب از فاصله ۲ متری روی سطوح سخت را به‌خوبی تحمل کند. بدنه دوربین‌ TG3 به‌عنوان دستگاهی که در رده دوربین‌های ۴۰۰ دلاری و ارزان‌تر قرار می‌گیرد بسیار مستحکم طراحی شده است. اجزای فلزی بدنه آن به‌خوبی کنار همدیگر مونتاژ شده اند و اثری از لرزش و صداهای هشداردهنده در آنها دیده نمی‌شود. این دستگاه برای تصویربرداری از یک سنسور ۱/۲٫۳ اینچی بهره می‌برد که هم‌اکنون در بسیاری از دوربین‌های کامپکت خانگی کاربرد دارد و کیفیت تصویر آن در هر حال از سنسور کوچک گوشی‌های هوشمند بهتر عمل می‌کند. در برابر این سنسور، لنزی با فاصله کانونی معادل ۲۵ تا ۱۰۰ میلیمتری با بزرگ‌نمایی چهار برابر نصب شده که گشودگی f/2.0 در آن امکان تصویربرداری بهتر در نور کم را فراهم می‌کند. یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های دستگاه، امکان اتصال لوازم جانبی به لنز آن است که در این میان می‌توان به LED حلقوی برای نوردهی بهتر سوژه و همچنین لنزهای فیش‌آی و تله اشاره کرد و ادوات مذکور نیز خاصیت ضدآب دارند. لنز این دوربین به حالت سوپر ماکرو مجهز است که به کمک آن می‌توان از سوژه‌هایی که تنها یک سانتیمتر با لنز فاصله دارند عکاسی کرد و در این حالت LED حلقوی مذکور برای روشن کردن سوژه بسیار خوب عمل می‌کند.
دوربین‌ TG3 الیمپوس دارای دکمه‌های متعددی است که در اغلب موارد کاربر را از سر زدن دایمی به منوها معاف می‌کند و قابلیت تنظیم شاتر و دیافراگم در آن برای بسیاری از کاربران آزادی عمل زیادی به همراه دارد. از قابلیت‌های مهم دوربین می‌توان به ارتباط Wifi اشاره کرد که علاوه بر ساده کردن کار انتقال و اشتراک‌گذاری تصاویر، به معنای ارتباط با گوشی یا تبلت نیز هست و می‌توان از ادوات هوشمند برای کنترل دستگاه استفاده کرد. برای مرتبط کردن دستگاه با گوشی یا تبلت کافی است برنامه اختصاصی الیمپوس روی وسیله هوشمند نصب و بارکد QR به‌نمایش درآمده روی دوربین اسکن شود. پس از برقراری ارتباط می‌توان از GPS داخلی دوربین برای ثبت موقعیت عکاسی نیز بهره برد و مسیر طی شده را نیز به‌صورت Track ذخیره کرد.
روشن شدن دوربین‌ TG3 ظرف کمتر از یک ثانیه صورت می‌گیرد و با کمک وضوح‌یابی سریع آن می‌توان بدون دردسر از سوژه های نسبتا سریع نیز عکس گرفت.

Fujifilm X-T1

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
دوربین های بدون آینه و منشور فوجی‌فیلم ظاهری همانند سایر رقبای خود دارند و بیش از آنکه به یک دوربین حرفه‌ای شبیه باشند، به دوربین‌های فیلمی قدیمی شباهت دارند، اما دوربین X-T1 از این قاعده مستثنا است و در میان دوربین‌های فوجی‌فیلم بیشترین شباهت را به یک DSLR واقعی دارد. بدنه بزرگ‌تر دستگاه به معنای دکمه‌ها و تنظیمات بیشتر است و کاربرانی که به بدنه بزرگ یک DSLR عادت دارند، می‌توانند به‌سادگی از آن برای تصویربرداری استفاده کنند.
فوجی‌فیلم همواره در ارایه بهترین کیفیت ساخت پیشرو بوده و دوربین X-T1 را نیز با همان کیفیت عالی ساخته است. بدنه دستگاه از آلیاژ منیزیم ساخته شده و به کلیدهایی از جنس آلومینیوم نیز مجهز شده است. شاید کم‌استحکام‌ترین بخش بدنه دستگاه، کارت حافظه آن باشد که می‌توان آن را با فشار اندکی از بدنه دوربین جدا کرد. دستگیره بزرگ دوربین در مقایسه با سایر محصولات سری X فوجی‌فیلم در دست گرفتن X-T1 را بسیار ساده می‌کند و خطر لیز خوردن دوربین را به حداقل می‌رساند. یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های این دوربین، چشمی آن است که با داشتن بزرگ‌نمایی ۷۷/۰ برابر از فناوری OLED بهره می‌برد و واجد ۳۶/۲ میلیون پیکسل است. چشمی مذکور با نزدیک شدن به چشم نمایشگر اصلی را خاموش می‌کند و نمایی عالی از دنیای اطراف در اختیار کاربر قرار می‌دهد. راه دیگر، کادرگیری با X-T1 استفاده از نمایشگر چرخان آن است که سه اینچ قطر و ۰۴/۱ میلیون پیکسل رزولوشن دارد و می‌توان آن را به بالا و پایین چرخاند.
دوربین X-T1 برای تنظیم نوردهی، نورسنجی، سرعت شاتر، حساسیت، عکاسی پیاپی، قفل نوردهی و نورسنجی دکمه‌های اختصاصی دارد و علاوه بر دکمه‌های چهارجهته، ۲ دکمه قابل برنامه‌ریزی دیگر نیز دارد که کاربر را با شش پارامتر دلخواه دیگر همراهی می‌کنند. به این ترتیب کار انتخاب پارامترهای عکاسی با دستگاه بسیار آسان شده و به سر زدن دایم به منوها برای یافتن کنترل‌های مورد نظر نیازی وجود نخواهد داشت. سرعت وضوح‌یابی X-T1 به لنز به‌کار رفته بستگی دارد و در صورت استفاده از لنزهایی که وضوح‌یابی داخلی دارند می‌توان با سرعتی بسیار بالا روی سوژه متمرکز شد، اما لنزهای قدیمی‌تر دهانه X فوجی فیلم ممکن است سرعت عمل دوربین را از حد معمول اندکی کندتر کنند. با کمک سیستم وضوح‌یابی تشخیص فاز این دوربین می‌توان با سرعت هشت فریم در ثانیه به ثبت تصاویر پرداخت و دوربین پس از ثبت هر عکس مجددا روی سوژه متمرکز می‌شود. با این حال بافر دستگاه پس از ثبت حدود ۲۰ عکس پر شده و سرعت عکاسی به دو تا سه فریم در ثانیه کاهش می‌یابد. سنسور APS-C دستگاه که رزولوشن ۱۶ مگاپیکسلی دارد و توسط فوجی‌فیلم طراحی شده توانایی ضبط فیلم با کیفیت ۱۰۸۰/۶۰p را به کاربر می‌دهد، اما به‌نظر می‌رسد فناوری X-Trans بیشتر برای عکاسی طراحی شده باشد، چون قدرت تفکیک کلیپ‌های ضبط شده چندان بالا نیست و رنگ‌ها را با دقت زیادی ثبت نمی‌کند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.