۰

نکاتی برای ثبت تصاویری بهتر با دوربین تلفن های هوشمند

بازدید 1342

ximg_54b8534045af9.jpg.pagespeed.ic_.2gSloJfPvn

دیگر آن دوربین های قدیمی وجود ندارند و تقریبا کسی از آنها استفاده نمی کند. البته قطعا عکساسان حرفه ای امروزه از دوربین های DSLR بهره می برند اما بیشتر ما از تلفن های هوشمندمان برای عکس گرفتن استفاده می کنیم.

دوربین های موجود در تلفن های هوشمند هر روز بهتر و بهتر می شوند، اما برخی ای ویژگی ها هرگز تغییری نداشته اند. نکاتی که در این مطلب به آنها می پردازیم به شما کمک می کنند تا بتوانید تصاویر بهتری را با دوربین تلفن های هوشمند خود ثبت کنید. اما دقت داشته باشید که اینجا منظور دوربین اصلی دستگاه است و نه دوربین های سلفی جلو موبایل ها که اکثرا کم کیفیت هستند.

۱- فوکوس

قبل از اینکه بخواهید عکس بگیرید، به صفحه نمایش دقت کنید و مطمئن شوید بر روی شیء مورد نظر فوکوس کرده اید. اگر دیده سوژه مورد نظر فوکوس نشده است، مکان خود را کمی تغییر دهید. همچنین می توانید بر روی سوژه مورد نظر تپ نمایید تا فوکوس بر روی آن صورت گیرد. اما دقت داشته باشید دقیقا بر روی محلی فوکوس داشته باشید که می خواهید از آن عکس تهیه کنید.

ximg_54b857dfe3e3f.jpg.pagespeed.ic.nuurkHRgRm

۲- زوم نکنید، بزرگنمایی دیجیتال خوب نیست

در اینجا یک تفاوت بزرگ بین دوربین های عکاسی قدیمی و دوربین تلفن های هوشمند وجود دارد. اغلب دوربین های قدیمی امکان بزرگنمایی اپتیکال را داشتند و هنگامی که می خواستید بزرگنمایی کنید، لنز دوربین به صورت فیزیکی به نحوی جابجا می شد تا تصویر مورد نظر بزرگتر شود.

تلفن های هوشمند مدرن امروزی هم امکان بزرگنمایی را فراهم نموده اند اما نباید از آن استفاده کنید! زیرا به دلیل کوچک بودن لنز بکار رفته در این محصولات، امکان جابجایی فیزیکی لنز برای بزرگنمایی وجود ندارد. به عبارت دیگر بزرگنمایی دیجیتالی بیشتر شبیه به برش یک تصویر است و مانند این است که یک عکس بگیرید و سپس بخشی از آن را بریده و به اندازه تصویر اصلی بزرگ کنید. این دقیقا همان کاری است که قابلیت بزرگنمایی دیجیتال انجام می دهد. شما در واقع یک بخش از تصویر را برش می دهید قبل از اینکه آن را به ثبت برسانید. هرچه به سوژه ها بزرگنمایی بیشتری بدهید، تصویر گرفته شده شما جزئیات کمتری را نشان خواهد داد و کیفیت آن هم کتر خواهد شد.

البته قطعا زمانی هم پیش می آید که در هر صورت باید از بزرگنمایی دیجیتال استفاده کنید. معمولا این شرایط زمانی پیش می آید که می خواهید از یک سوژه یک عکس سریع بگیرید و کیفیت آن تصویر برایتان اهمین نداشته باشید. باز هم یاد اوری می کنیم که بزرگنمایی دیجیتال در واقع عمان برش تصویر است، پس تا آنجا که می توانید از این ویژگی استفاده نکنید. همیشه امکان برش تصویر گرفته شده وجود دارد که می توانید با ابزارهای ویرایش تصاویر اینکار را براحتی انجام دهید.

ximg_54b8562c816b8.jpg.pagespeed.ic.Jzt53xtuPk

۳- از فلاش های LED موبایل ها استفاده نکنید و از نور طبیعی محیط بهره ببرید

این نکته در مورد دوربین های عکاسی قدیمی هم صدق می کند. استفاده از نور فلاش اغلب به شما کمکی نخواهد کرد، بخصوص اگر نمی دانید دقیقا می خواهید چکاری انجام دهید. استفاده از این ویژگی باعث می شود بخشی از تصویر نور بیشتری داشته باشد در حالیکه قسمت های دیگر عکس تاریک می شوند، اما این ویژگی الزاما یک امتیاز مثبت ارزیابی نمی گردد. البته قطعا اگر بخواهید از سوژه ای در شب و یا محلی تاریک تصویری تهیه کنید که جزئیات آن سوژه فقط برایتان مهم باشد، این قابلیت بکارتان می آید اما احتمالا کیفیت مورد نظر شما بدست نخواهد آمد و جزئیات به آن گونه ای که هست ثبت نمی گردند. در واقع می توان از نور محیط برای ثبت تصاویر بهتر و با کیفیت تر و دارای جزئیات بیشتر بهره بهتری برد.

اینکه از فلاش استفاده نکنید، شاید بنظر شما خوب نباشد اما می توانید همانطور که اشاره کردیم از نور محیط استفاده کنید. ممکن است بخواهید به تنظیمات دوربین دستگاه خود بروید و آن را غیر فعال نمایید تا در شرایط نوری خوب، مورد استفاده قرار نگیرد. اینکار باعث می شود تصاویر با کیفیت بسیار بیشتر ثبت شوند.

ximg_54b85554583f3.jpg.pagespeed.ic.CI5CZa3mh6

۴- از دوربین پشتی دستگاه استفاده کنید و نه از دوربین جلو

تصاویر سلفی این روزها بسیار پرطرفدار شده و مردم سراسر دنیا عکس های مختلفی را با استفاده از دوربین جلوی تلفن های هوشمند از خود ثبت می رسانند. در هر صورت تولید کنندگان تلفن های هوشمند هر روز دوربین های بهتری را بعنوان دوربین جلوی دستگاه بکار می برند که کیفیت بالاتری برای ثبت تصاویر دارند. اما به جای استفاده از دوربین جلو، کافیست یکبار با استفاده از دوربین اصلی که در پشت دستگاه قرار دارد استفاده کنید و آنگاه متوجه تفاوت کیفیت خواهید شد. البته درست است که استفاده از دوربین سلفی برای گرفتن عکس از خود راحت تر است اما می توانید در صورت نیاز از شخص دیگری بخواهید تا از شما عکس بگیرد. حتی با کمی تمرین می توانید با دوربین پشتی، خودتان هم عکس های خوبی از چهره تان بگیرید.

موضوعی که در مورد دوربین جلو تلفن های هوشمند بیان شد همان دلیلی است که اکثر افراد به خاطر آن از تبلت های برای عکس گرفتن استفاده نمی کنند. زیر این محصولات نسبت به تلفن های هوشمند از دوربین های به طبع ضعیف تری استفاده می کنند.

ximg_54b8560f7ea3c.jpg.pagespeed.ic.Svh0DQFxll

۵- از اپلیکیشن های مختلف برای ثبت عکس استفاده کنید و تنظیمات دوربین را به صورت دستی اعمال کنید

آخرین نسخه سیستم عای های محبوب اندروید و iOS هر دو API های مربطو به دوربین را به صورت کامل ارائه کرده اند. اپلیکیشن های شخص ثالث می توانند با استفاده از این API ها کنترل های پیشرفته بیشتری را نسبت به اپلیکیشن های پیشفرض تلفن های هوشمند ارائه کنند و ویژگی هایی را برای کاربران اضافه نمایند که تولید کننده دستگاه هم از آن بهره ای نبرده است.

کافیست اپلیکیشن های مختلفی که برای استفاده از دوربین و عکاسی ساخته شده اند را تست کنید. شما خود بهتر می دانید که دقیقا بدنبال جه هستید. قطعا هر اپلیکیشن ویژگی هایی را ممکن است ارائه کنید که در دیگر اپلیکیشن ها وجود نداشته باشید و اصلا به همین دلیل است که در حال حاضر اپلیکیشن های زیادی برای این منظور ساخته شده اند. در این بین برخی از اپلیکشن ها مانند Manual برای آیفون و Camera FV-5 برای اندروید محبوبیت بالایی دارند و هر دو تنظیماتی شبیه به دوربین های DSLR را برای کاربر فراهم می کنند. ولی دو اپلیکیشن یاد شده رایگان نیستند و برای تهیه آنها باید مبلغی را بپردازید.

ximg_54b858c0b5de5.jpg.pagespeed.ic.EHeU77X2yG

در آخر یادتان باشد که نکات عمومی عکاسی با تلفن های هوشمند را نیز فراموش نکنید. لنز دوربین دستگاه را همیشه تمیز نگه دارید و از قرار دادن وسایلی مانند کلید در جیبی که تلفن هوشمندتان را در آن گذاشته اید، خودداری کنید زیرا ممکن است به لنز دوربین دستگاه شما اسیب وارد سازد. البته اینکه لنز بکار رفته در دوربین دستگاه شما تا چه حد در برابر خط و خش مقاوم است، بستگی به موادی دارد که تولیدکننده در آن بکار برده است.

منبع: HowToGeek

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.