۰

مقایسه‌ی هدست‌های واقعیت مجازی Samsung Gear VR و Oculus Rift DK2

بازدید 1082

8350

این مقایسه با مقایسه‌های پیشین ما که به بررسی ویژگی‌ها و مشخصات دو محصول موجود در بازار و مصرفی مشتریان می‌پرداختیم فرق دارد.کیت توسعه‌ی Oculus Rift تحت عنوان DK2 یک محصول مورد مصرف مشتریان نمی‌باشد، اما مقایسه‌ی آن با Samsung Gear VR، یک هدست واقعیت مجازی که در دسترس مشتریان قرار دارد، می‌تواند جذاب باشد. در ادامه به بررسی و مقایسه‌ی ویژگی‌ها و مشخصات این دو دستگاه پرداخته‌ایم که شما را به خواندن آن دعوت می‌کنیم.

محصول قابل دسترس مشتری

oculus-rift-vs-gear-vr-3

Oculus Rift DK2 برای استفاده‌ی مشتریان طراحی نشده، بلکه برای توسعه‌دهندگان است. و درحالیکه Gear VR سامسونگ در معرض فروش عموم قرار دارد، در کنار نام آن در تصویر بالا ستاره‌ای قرار دادیم، زیرا سامسونگ این محصول را تحت عنوان “نسخه‌ی ابتکاری” برای علاقمندان اولیه و توسعه‌دهندگان اعلام کرده است.

نرم‌افزار

oculus-rift-vs-gear-vr-17

کمپانی نوپای Oculus که اکنون تحت مالکیت فیس‌بوک قرار دارد، نرم‌افزار مورد نیاز هر دو دستگاه مورد مقایسه‌ی ما را فراهم کرده است.

دستگاه میزبان

oculus-rift-vs-gear-vr-13

هیچ کدام از این دو هدست، دستگاهی مجزا به شمار نمی‌روند، اگرچه Gear VR شبیه به چنین دستگاه‌هایی می‌باشد. اما در کنار این دستگاه باید از اسمارت‌فون Galaxy Note 4 برای استفاده از نمایشگر، پردازنده و تقریبا هر مورد دیگر به جز لنزها استفاده کنید.

Oculus Rift DK2 (و نسخه‌ی مخصوص مشتریان آینده‌ی آن) هم به کامپیوتر متصل می‌شود تا امکان استفاده از امکانات بیشتر برای آن وجود داشته باشد.

وایرلس

oculus-rift-vs-gear-vr-19

از طرف دیگر، اتکا به اسمارت‌فون به Gear VR مزیت برخورداری از وایرلس را بخشیده است. اما Oculus Rift اینگونه نیست.

اتصالات

oculus-rift-vs-gear-vr-2

نوت ۴ از طریق پورت micro USB به Gear VR متصل می‌شود، درحالیکه اتصال ریفت به کامپیوتر از طریق کابل‌های USB و HDMI (یا DVI-D) صورت می‌گیرد.

حرارت بیش از حد

oculus-rift-vs-gear-vr-12

این بخش از نقایص بزرگ محصول سامسونگ است. بازی‌هایVR فشار زیادی بر روی نوت ۴ وارد کرده و آن را به سرعت داغ می‌کنند، به طوری که اغلب پس از ۲۰ دقیقه یا کمی بیشتر عملکرد پایین‌تری را از این دستگاه می‌بینیم.

منابع نرم‌افزاری

oculus-rift-vs-gear-vr-1

شیوه‌‌ی دریافت برنامه و اپلیکیشن در هر پلتفرم بستگی به محیط موبایل و دسکتاپ آنها دارد. مانند هر دستگاه موبایل، Gear VR برنامه‌های خود را از طریق یک فروشگاه (در این مورد Oculus Home app) دریافت می‌نماید. و مانند محیط‌های کامپیوتری، کیت توسعه ریفت می‌تواند هر برنامه‌ی سازگاری را اجرا نماید.

میدان دید

oculus-rift-vs-gear-vr-7

DK2 دارای میدان دید کمی عریض‌تر نسبت به Gear VR است.

اندازه نمایشگر

oculus-rift-vs-gear-vr-5

نمایشگرهای درون این دو هدست هر کدام ۵٫۷ اینچی می‌باشند. البته Gear VR از نمایشگر گلکسی نوت هم بهره می‌برد، اما ریفت هم از این مزیت برخوردار است و از نمایشگر نوت ۳ استفاده می‌کند.

رزولوشن نمایشگر

oculus-rift-vs-gear-vr-4

نمایشگر درون DK2، به طور قابل توجهی کم وضوح‌تر از نمایشگر محصول سامسونگ است و دارای رزولوشن ۱۰۸۰p یا ۹۶۰×۱۰۸۰ می‌باشد.

نوع نمایشگر

oculus-rift-vs-gear-vr-6

هر دو نمایشگر از تکنولوژی AMOLED استفاده می‌کنند و دارای سطوح مشکی عمیق و رنگ‌های غنی می‌باشند.

پیگیری حرکتی

oculus-rift-vs-gear-vr-14

به منظور اجتناب از سردرگمی، هر دو هدست به حرکات سر کاربر واکنش نشان می‌دهند:برای مثال با چرخاندن سر خود، محیط اطراف را در جالت ۳۶۰ درجه‌ای خواهید دید.

اما Oculus Rift دارای یک بعد اضافی نیز است. این محصول دارای یک دوربین کوچک می‌باشد که می‌توانید آن را در کنار کامپیوتر و یا مانیتور خود قرار دهید که حرکات شما به جلو و عقب را ردیابی کند. با این عمل با حرکت به جلو اقدام به زوم بر روی بخش‌های خاصی از محیط مجازی خواهید کرد.

تاخیر

oculus-rift-vs-gear-vr-5

تاخیر، سرعت یک هدست در واکنش به حرکات سر را نشان می‌دهد. هر دو دستگاه دارای تاخیر کمتر از ۲۰ میلی‌ثانیه می‌باشند.

فوکوس قابل تنظیم

oculus-rift-vs-gear-vr-0

هر دو هدست دارای چرخ‌های داخلی می‌باشند که به کاربران خود امکان تنظیم فوکوس را می‌دهد تا بتوانند منظره‌ی محیط مجازی خود را تا حد ممکن واضح سازند. هدست ریفت شامل دو مجموعه لنز جداگانه است که یکی برای کاربران با دید نرمال و یا کمی نزدیک‌بین و دیگری برای کاربران بیشتر نزدیک‌بین طراحی شده است.

نیاز به استفاده از عینک

oculus-rift-vs-gear-vr-8

افراد می‌توانند با استفاده از Oculus Rift DK2 از عینک‌های خود استفاده نکنند. اما با Gear VR نمی توان از عینک‌ها استفاده نکرد، اما محدوده‌ی فوکوس قابل تنظیم آن به اندازه‌ی کافی وسیع است که اغلب افراد را در یافتن یک تنظیمات با وضوح مناسب با مشکل مواجه نکند.

کنترل‌های داخلی

oculus-rift-vs-gear-vr-11

Gear VR دارای ترک‌پد، کلید پشتی و کنترل‌های ولوم در سمت راست خود است. کیت توسعه‌ی Oculus فاقد کلیدهای کنترلی داخلی می‌باشد و باید از کامپیوتر یا از لوازم جانبی بهره برد.

در هر دو هدست، باید از کنترلری برای اجرای بازی‌های حرفه‌ای استفاده کرد. هر کنترلر سازگار با کامپیوتر سازگار با ریفت نیز خواهد بود، درحالیکه کنترلر‌های بلوتوث سازگار با محصولات اندروید هم با Gear سازگاری خوبی دارند.

اسپیکر

oculus-rift-vs-gear-vr-3

هدست Gear VR دارای اسپیکری نیست، اما اگر از هدفون استفاده نکنید می‌توانید صدای پخش شده را از طریق نوت ۴ دریافت نمایید. اما بهتر است از هدفون‌ یا میکروفون گوشی استفاده شود.

تاریخ عرضه

oculus-rift-vs-gear-vr-16

از دلایل واضحی که Rift از نظر رزولوشن نمایشگر عقب‌تر از Gear قرار دارد، قدیمی‌تر بودن آن می‌باشد. Oculus هنوز تاریخ عرضه‌ی نسخه‌ی مصرفی Oculus Rift را اعلام نکرده، اما بسیاری بر این باورند که این اتفاق در سال جاری رخ می‌دهد.

قیمت

oculus-rift-vs-gear-vr-15

Gear VR با برچسب قیمت ۲۰۰ دلار، دستگاه ارزان‌تر مقایسه‌ی ما به شمار می‌رود اما همچنین باید یک دستگاه نوت ۴ (که حدود ۷۰۰ دلار قیمت دارد) را در کنار آن خریداری کنید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.