۰

آشنایی با ربات مار مانند شن نورد، با ویژگی های مار زنگی

بازدید 1583

ربات ها شبه موجودات زنده ای هستند که این روزها، شباهاتشان به موجودات زنده بیشتر و بیشتر شده است! حتی می توان گفت در برخی موارد دارای توانایی هایی هستند که از انسان ها پیشی می گیرند، حالا هیچ فرقی ندارد که این ربات انسان نما باشد یا حیوان نما! به هر حال متخصصان در تلاشند تا با الگو گیری از انسان و حیوان، این ربات ها را بسازند، و بعد از آن برخی کارهای مهم و حیاتی را بدان ها واگذار کنند.

Snake robot

اگر رباتی وجود دارد که به دنبال قربانیان در محل حادثه می‌ گردد، و یا حتی برای کشف یک سیاره دیگر طراحی و ساخته شده است، پس قطعا بهتر است در شن و ماسه گیر نکند تا بتواند مأموریت خود را بطور کامل انجام دهد. اگرچه در حال حاضر ممکن است احتمال رخ دادن این اتفاق زیاد نباشد، اما به دلیل اهمیت این موضوع دانشمندان به تازگی مطالعاتی در مورد یکی از بهترین شن و ماسه نوردان در قلمرو حیوانات، یعنی مار زنگی (نوعی مار کوچک) انجام داده اند.

Snake robot

پس از اینکه آن ها الگوهای حرکت این مار را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند، با الهام از این الگوها، یک ربات ماری طراحی کرده اند، که به کمک این طراحی ربات ها بهتر می توانند از تپه های شنی صعود کنند.

Snake robot

توانایی مار زنگی کوچک در حرکت سریع در بین شن و ماسه و نوسان داشتن در هنگام جهت گیری بسیار معروف و شناخته شده است. عموما مار زنگی را از سریع ترین و فرز ترین مارهای روی زمین می شناسند که البته به دلیل اهمیت کار این دسته ربات ها دانشمندان تصمیم گرفتند از این نوع مار الهام بگیرند.

Snake robot

از سوی دیگر، ربات ماری دانشگاه کارنگی ملون، ، به طور مرسوم عملکرد خیلی خوب و کاملی نداشت، بطوریکه در یک مأموریت باستان شناسی در سال ۲۰۱۱ در دریای سرخ، این ربات نتوانست در دامنه های شنی غارها حرکت کند.

Snake-robot1

البته دانشمندان تلاش های خود را در همین جا متوقف نمی کنند، بلکه با دیدن کم و کاستی ها سعی بر آن دارند تا نه تنها مشکلات را برطرف کنند، بلکه تلاش دارند تا ویژگی های جدیدی به مار های فلزی یا همان ربات های ماری اضافه کنند تا بتوانند به این وسیله، ابزاری فراتر از یک ابزار عادی برای لحظات حساس در اختیار داشته باشند!

Snake robot

خوشبختانه برایCMU، محققان در موسسه فناوری جورجیا و دانشگاه ایالتی اورگان به تازگی علاقه مند به استفاده از ربات برای کمک به خود نسبت به درک درست آنچه باعث می‌شود تا مارهای زنگی به خوبی حرکت کنند، شده اند. به این منظور، آن ها با ایجاد یک محوطه شیب دار پر شده با شن در باغ وحش آتلانتا کار خود را شروع کردند، سپس شش مار زنگی را برای صعود از پایین به بالا روی شن ها قرار دادند و از حرکت آن ها با دوربین های مجهزی فیلم برداری کردند.با تجزیه و تحلیل ویدیوی سرعت بالای این خزندگان در عمل، پیچیدگی های خاص حرکت آن ها آسان تر تشخیص داده شد.

Snake robot

به طور خاص، دانشمندان متوجه شدند مارها با حرکت بدن خود در دو موج مستقل کنترل شده، صعود می کنند.مار ها می توانند بخش هایی از بدن خود را که در تماس با شن و ماسه می باشد، توسط تنظیم مداوم و پیوسته نسبت دو موج، در هر دو جهت عمودی و افقی، کنترل کنند. آنها دریافتند که هرچه شیب تندتر شود، سطح تماس کل نیز افزایش می یابد.

Snake robot

وقتی این الگو برای حرکات ربات برنامه ریزی شد، ربات ماری قادر به بالا رفتن از دامنه هایی شد که قبلا برایش غیر ممکن بود که البته این می تواند کمک کننده بسیاری به جستجوهای زیر خاکی، هنگام کشف بناهای تاریخی، یا هنگام بروز زلزله و طوفان اشاره کرد.

طبق اظهارات Howie Choset استاد رباتیک دانشگاه کارنگی ملون: “این نوع ربات ها اغلب به عنوان الهام گرفته شده بیولوژیکی توصیف می شود، اما در اغلب موارد، الهام گیری فراتر از یک مشاهده گاه به گاه از سیستم بیولوژیکی پیش نمی رود. در این مطالعه، ما زیست شناسی و رباتیک را به واسطه علم فیزیک، بنحوی با هم ترکیب کردیم و آنها را بکار گرفتیم که تا به حال دیده نشده است.”مقاله ای در مورد این پژوهش در مجله ساینس منتشر شده است.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.