۰

آمار نفوذ اینترنت در تجارت و اقتصاد/ آینده معاملات آنلاین

بازدید 919

اینترنت، تحولات عظیمی را در توسعه تکنولوژی به وجود آورده است در این میان، اقتصاد نیز به عنوان یکی از جدی ترین بهره برداران اینترنت و فناوری های نوین خود را مطرح کرده است.به گزارش خبرگزاری مهر، تاریخ دنیای مدرن به واسطه ظهور و بروز تحولات جدید دستخوش تغییر و دگرگونی شده است. همان طور که ماشین بخار در زمان خود، تحولی در دنیای صنعت و به دنبال آن اقتصاد به وجود آورد؛ ظهور اینترنت نیز تغییرات بزرگی را با خود به دنبال داشت. بیل گیتس در یکی از کتاب های خود از اینترنت با اصطلاح “جاده ای به سوی آینده” یاد می کند.
تجارت الکترونیک

* ورود اینترنت به اقتصاد با نام “تجارت الکترونیک”
تجارت الکترونیک به آن دسته از خرید و فروش کالا یا خدماتی اطلاق می شود که خریدار، کالا یا خدمت مورد نظر خود را از طریق اینترنت و سایت های تجارت الکترونیک انتخاب و از همین طریق نیز آن را خریداری می کند. تجارت الکترونیک که در ابتدای این قرن همچنان در حاشیه قرار داشت، در سال های اخیر مسیر توسعه و گسترش را در پیش گرفته است.
اگرچه سهم خرید کالا یا خدماتی که از طریق تجارت الکترونیک عرضه می شوند، نسبت به کل هزینه های مصرفی هنوز اندک است اما نفوذ تجارت الکترونیک در خرید و فروش برخی کالاها یا خدمات (کالاها، اقلام فرهنگی، خدمات مسافرتی و سایر موراد) بسیار مهم تر ارزیابی می شود.

* آماری از نفوذ اینترنت در تجارت و اقتصاد
در سال ۲۰۰۹، سی و هفت درصد از اروپایی های شانزده تا هفتاد و چهار ساله، خرید یا سفارش اینترنتی داشته اند. آمارها حاکی از ورود اینترنت به تجارت و اقتصاد را نشان می دهند به طوری که تنها در یک سال، پنج درصد و طی پنج سال یعنی از ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹، هفده درصد افزایش را ثبت کرده اند. در سال های آینده، توسعه تجارت الکترونیک به تدریج سریع تر نیز پیش خواهد رفت.

* آمار باورنکردنی از معاملات آنلاین
در سال ۲۰۲۰، آمار معاملات آنلاین از مرز صد و ده میلیارد یورو عبور می کند. به طور طبیعی، این محاسبات بسیار شکننده و آسیب پذیر هستند اما تا حد قابل توجهی ریتم توسعه بخش بازار را طی ده سال آینده تعیین می کنند.

* اینترنت، مرزهای تجارت را محو  می کند
تجارت الکترونیک دیگر به مرزهای جغرافیایی محدود نمی شوند. با استفاده از خدمات الکترونیک حتی شرکت های کوچک نیز می توانند به بازارهای جهانی دسترسی یابند و خدمات یا کالاهای خود را بفروشند یا مواد مورد نیازشان را خریداری کنند. از سوی دیگر با استفاده از این امکان، محدودیت زمانی نیز از میان می رود زیرا ارائه خدمات اینترنتی در تمام روزهای هفته و به صورت بیست و چهار ساعته امکان پذیر است.

* بی اعتمادی نسبت به اینترنت در تجارت
یکی از مهم ترین معایب تجارت الکترونیک این است که هنوز اینترنت به زندگی شخصی بسیاری از افراد راه پیدا نکرده و علت این امر نیز می تواند نداشتن آگاهی یا بی اعتمادی نسبت به فناوری های روز باشد. عدم اعتماد به اعتبار معاملات تجاری در اینترنت را می توان به عنوان چالشی بزرگ مطرح کرد.

عده ای از مردم نیز نمی خواهند اطلاعات شخصی و خصوصی خود را برای سوال های امنیتی که در سایت های اینترنتی پرسیده می شود، افشا کنند. بارها دیده شده حتی آنهایی که از سطوح اجتماعی بالایی برخوردار بوده اند نیز پرسش هایی درباره مشروعیت و اعتبار سایت های تجارت الکترونیک پرسیده اند که پرسش ها نشانه ای از بی اعتمادی آنها به دنیای تجارت الکترونیک را برملا می سازد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.