۰

تاٌثیر فناوری در جهان شبکه های اجتماعی

بازدید 940

پیشرفتهای جدید فناوری بر روی تمام ابعاد زندگی انسان امروز، از نحوه وقت گذراندن در خانه، ارتباطات او از طریق شبکه های اجتماعی تا اشتغال با روشهای جدید، آشکارا تأثیرگذاشته است.به گزارش فصلنامه ارتباطات ، هنگامی که در مورد پیشرفت های دنیای دیجیتال و همزیستی فزاینده آن با زندگی روزمره صحبت می کنیم، منظوراست که بیشتر مورد هدف مصرف کننده بوده و در خط‌مقدم این دگرگونیها قرار دارد؛ فناوری هااز تلفن های هوشمند گرفته تا واقعیت مجازی، به عنوان فناوری هاجدی معرفی میشوند.فناوری هاجدی با سرعت شگفت انگیزی در جامعه ما نفوذکرده، به‌گونهای که همه ما شاهد تغییر روند زندگی برای همیشه هستیم.

فناوری مصرف کننده

یکی از مهمترین موضوعات قابل تعمق که فناوری مصرف کننده در دهه اخیر به‌واسطه آن بسیاری از جنبه های زندگی ما را تحت تأثیر قرار داده، شبکه های اجتماعی است. شبکه های اجتماعی امروز دارای ارتباط ذاتی با زندگی ما هستند و نمی توان این موضوع را انکار کرد که فناوری تأثیر مهمی بر توسعه شبکه های اجتماعی داشته است.یکی از مهمترین جنبه های فناوری مصرف کننده که بهطور شگرف منجر به توسعه رسانههای اجتماعی شده، فناوری تلفن هاهوشمند است.

بر اساس گزارش اتحادیه اپراتورهای تلفن همراه، علاقه برای استفاده ازتلفن هاهوشمند، برنامه های شبکه های اجتماعی را به ابزارهای بسیار کاربرپسند تلفن همراه تبدیل کرده است.

پیام‌رسانهای اجتماعی

پیامرسانی از طریق شبکه های اجتماعی در سالهای اخیر به پدیدهای گسترده تبدیل‌شده است. در حال حاضر بسیاری از کاربران از برنامه های پیام‌رسانی اجتماعی برای برقراری ارتباط به‌جای پیام های متنی «سنتی» استفاده می کنند. ظهور واتساپ و مسنجر فیسبوک قطعاً به انقلاب تلفن های هوشمند اشاره دارد و نشان میدهد که چگونه مصرف گسترده تلفن هاهوشمند باعث ایجاد چنین برنامه های پیامرسان اجتماعی شده است که تقریباً در ابتدای دهه غیرقابل‌تصور بود.

ازآنجایی‌که استفاده از تلفن های هوشمند روزبهروز گستردهتر میشود، خدمات نسل چهارم تلفن همراه – ۴G – نیز گسترش‌یافته و برنامه هایی مانند واتساپ و مسنجر فیس‌بوک در حال تبدیل‌شدن به رسانه های برتر برای برقراری ارتباط هستند. بدون گسترش تلفن های هوشمند و داده های تلفن همراه، پیامرسانی اجتماعی تأثیری که اکنون می-گذارد را قطعاً نخواهد داشت.

ویدئو

ازآنجاکه تعداد بیشتری از افراد به تلفن هاهوشمند و نسل چهارم شبکه های ارتباطی دسترسی دارند، افزایش تماشای فیلم با گوشی تلفن همراه به دلیل مزایایی که این فناوری دارد، نیز روزبه‌روز شتاب بیشتری مییابد. درعین‌حال با توجه به اینکه تلفن هاهوشمند به صورت استاندارد از دوربین های یکپارچه برخوردار هستند، مردم به طور فزایندهای قادر به ضبط ویدئو عکس گرفتن هستند که یکی از غالب ترین رسانه ها در فیدهای شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام است.

کاربران ترجیح میدهند محتوای دلخواه را به صورت تصویری انتشار دهند که این شکل طبیعی فناوری مصرف کننده، شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و اسنپ چت را توسعه خواهد داد. ترکیب فناوری نسل چهارم ارتباطی در کنار دوربین های یکپارچه باکیفیت بالا و وضوح بهتر موجب پذیرش بیشتر از سوی کاربران این دو شبکه اجتماعی شده است.

از سویی دیگر اضافه شدن ارزش‌افزوده «استوری» به اینستاگرام موجب افزایش محبوبیت این شبکه اجتماعی شد. در همین حال فیس‌بوک مسنجر نیز به دنبال اجرای طرحی برای استفاده از دوربین تلفن هوشمند برای برقراری ارتباط است.

بازی کردن

صنعت بازی در طی دو دهه گذشته با پیشرفتهای جدید و مهیج فناوری همراه بوده است. این پیشرفتها شامل کنسولها و کارت های گرافیکی بوده است. در همین حال شاهدیم صنعت بازی در حوزه اعلانات و جوایز مربوط به بازی ارتباط نزدیکتری با شبکه های اجتماعی پیداکرده است. برای نمونه یوتیوب به یک انجمن آنلاین بزرگ برای گیمرها تبدیل‌شده است و مردم در حال تماشای آنلاین تعداد زیادی از بازیکنان هستند.

این پدیده به ظهور گیمرهای حرفه ای نیز کمک کرده است. افرادی که با به اشتراک گذاشتن ویدئو در یوتیوب و ویمئو به بازتعریف جنبه های خاص بازی پرداخته اند؛ بنابراین می توان انتظار داشت که در آینده رابطه بین بازی ها و شبکه های اجتماعی به‌صورت گسترده تری درهم تنیده تر شود.

فناوری هوشمند
با توجه به گسترش تلفن هاهوشمند در زندگی، ظهور خانه های هوشمند نیز روبه رشد است. خانه هایی که طیف گستردهای از خدمات آن به‌وسیله تلفن همراه کاربردی می شود؛ از پنجره ها و سطل های زباله گرفته تا اجاقها و یخچال ها و دیگر وسایل خانه به‌صورت هوشمند در دسترس خواهند بود که دورنمایی از آینده بالقوه خانه‌هایمان هستند.

اکنون شاهدیم که یخچال‌فریزرهایی هستند که با نمایشگرهایشان به شبکه وای فای متصل هستند و شما به‌راحتی قادر به کنترل و نظارت بر آن در خارج از منزل هستید و این میتواند دنیای جدیدی از فرصتها را برای شبکه های اجتماعی در آشپزخانه فراهم کند. جالب خواهد بود که ببینیم چگونه محصولات خانه هوشمند به زندگی روزمره ما متصل میشوند و میتوانند با شبکه های اجتماعی ما پیوند زده شوند. گرچه هنوز فناوری هوشمند در مقایسه وسیعش شکل نگرفته است اما بهطور حتم در دهه های آینده گستره آن وسیع‌تر خواهد شد.

باید گفت، نیازها و تقاضای مصرف‌کننده، نیروی محرکه روندهای جدید فناوری است که به‌نوبه خود تأثیراتی در جهان دیجیتال به‌صورت گسترده تر خواهد داشت و به دنبال آن دنیای شبکه های اجتماعی بیشتر از قبل تحت تأثیر دنیای فناوری مصرف قرار خواهد گرفت.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.