۰

آینده رسانه های اجتماعی

بازدید 897

چند سال پیش، از اینکه دوستان و اقوام را در کنار خود داشتیم، خرسند بودیم اما امروزه که بنا بر بسیاری از مقتضیات زندگی آن ها را در کنار خود نداریم باز خوشحالیم، زیرا به‌واسطه حضور شبکه های اجتماعی می توانیم، تعاملات خود را داشته باشیم و مهارت هایمان را با آنان به اشتراک بگذاریم، خدمات را ارتقا دهیم و کالاهایی را خرید یا به فروش برسانیم.

به گزارش فصلنامه ارتباطات ، بر اساس آمارهای ارائه‌شده، شبکه های اجتماعی روزبه‌روز محبوب تر می شوند. بیش از ۸۰ درصد از ۴٫۶۶ میلیارد نفر انسان روی کره زمین که از اینترنت استفاده می کنند را کاربران شبکه های اجتماعی تشکیل می دهند و انتظار می رود این سهم در آینده افزایش یابد.

امروزه بسیاری از شرکت های معروف، از تولیدکنندگان مواد غذایی گرفته تا شرکت های بزرگ خودروسازی، بیش‌از‌پیش به واسطه شبکه های اجتماعی همچون فیس‌بوک، توییتر، اینستاگرام و سایر سیستم‌عامل ها با مشتریان ارتباط برقرار می کنند. برخی از برندهای معروف نیز حتی وب سایت های خود را خاموش ویا غیرفعال کرده و کاملاً به شبکه های اجتماعی روی‌آورده اند.

 این موضوع گویای آن است که جهان چگونه و با چه سرعتی سریع تغییر می کند. حال این پرسش مطرح می شود که چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا زندگی کاملاً به یک واقعیت مجازی تبدیل می شود؟ در سال ۲۰۲۱ از کاربران و تبلیغ کنندگان شبکه های اجتماعی چه انتظاری می توان داشت؟

نقش روبه رشد شبکه های اجتماعی

امروزه، سیستم‌عامل های اجتماعی بر اساس دیدگاه کارشناسان فیس‌بوک از یک شبکه‌اجتماعی فراتر رفته و به یک سیستم عامل اجتماعی تبدیل شده اند. آن ها در حوزه تجارت و بازرگانی نه فقط پوشش دهنده فعالیت های تجاری، بلکه شاخص بسیار مشخص برای فروش مستقیم هستند. سیستم‌عاملی که کاربران در آن سهم عمده دارند.
بر اساس تحقیقات انجام شده، مردم به فروش از طریق شبکه های اجتماعی اعتماد دارند و به راحتی به وسیله اینستاگرام و واتس آپ محصولات خود را خریداری می کنند.
از سویی دیگر به شکل تاثیرگذاری تبلیغات روی کاربران تلفن همراه متمرکزشده است. بدان معنا که تبلیغات کالا و خدمات از فرم ها و شیوه های خاصی برای هدف‌گیری استفاده می کنند. (برای نمونه هنگام استفاده از iBeacon، شما یک اعلان را از طریق تلفن همراه از یک کافه یا فروشگاه نزدیک دریافت می‌کنید) که روش تعداد خریدهای خودجوش را افزایش می‌دهد.

نقش رو به رشد دستگاه های تلفن همراه

بر اساس آمارهای ارائه‌شده، ۹۱ درصد از کل کاربران شبکه های اجتماعی به‌وسیله دستگاه های تلفن همراه به کانال-های مورد‌علاقه خود دسترسی پیدا می‌کنند. این برای بازاریابان به چه معناست؟ شبکه های اجتماعی دارای قالب های تبلیغاتی ویژه ای برای برنامه های تلفن همراه هستند؟
تبلیغات اختصاصی موبایل به‌واسطه طیف وسیع مخاطبان و سهولت دسترسی به آنان محبوبیت بیشتری پیدا خواهد کرد و افراد متخصص بیش از گذشته یاد می گیرند که فاکتور وابستگی سود به وفاداری مشتری را ارزیابی و لحاظ کنند. در‌نتیجه، شرکت ها از «صفحات پیشرو» به سمت شکل گیری دقیق تر اجتماعات مشتریان وفادار حرکت می‌کنند.

ویژگی های جدید

درواقع عملکرد اصلی شبکه های اجتماعی و ایجاد این‌گونه شبکه ها در ابتدا به‌منظور برقراری ارتباط با افراد جدید و یافتن دوستان قدیمی بوده است اما در ادامه مسیر و تحت تأثیر فناوری های جدید، شبکه های اجتماعی مسیر توسعه خود را تغییر دادند. آن‌ها اکنون به‌عنوان نماینده آنلاین یک شخص یا شرکت عمل می کنند و برای آن ها فرصتی برای ایجاد یک نام تجاری فراهم می آورند.

 اقدامی که بر رفتار کاربران و نیازهای آن‌ها اثرگذار بوده و خدمات جدیدی را ایجاد می کند درنتیجه بسیاری از تحولات اخیر مانند جست‌وجوی اطلاعات، ذخیره سازی پرونده ها، امکان ویرایش تصاویر، توانایی هدایت وبلاگ در شبکه های اجتماعی و خدمات اجتماعی، بسیار مورد‌توجه قرار می گیرند و از نظر بسیاری از کاربران، شبکه های اجتماعی تقریباً مترادف خود مفهوم اینترنت هستند.

شبکه های اجتماعی بصری

اطلاعات ویدئویی و گرافیکی همیشه محبوبیت بیش تری نسبت به متن داشته اند. به همین دلیل اینستاگرام و Pinterest اکنون به‌طور فعال توسعه‌یافته اند. به طور حتم هر دو سرویس در توسعه SMM تأثیرگذار خواهند بود. به‌زودی آن ها نیز به اندازه فیس بوک به‌عنوان یک ابزار بازاریابی، مهم خواهند بود.

خدمات جغرافیایی اجتماعی

شرکت ها عموماً از ابزارهایی مانند Nextdoor برای تبلیغ محصولات استفاده می‌کنند. همچنین این ابزارها نه‌تنها توسط مشاغل کوچک، بلکه توسط بانک ها، شرکت های ارتباط از راه دور و نمایندگان صنعت فناوری اطلاعات نیز مورد‌استفاده قرار می گیرند.

اتوماسیون کمپین های SMM (Social Media Marketing)
امکانات اتوماسیون کمپین های SMM شامل:

–    نظارت بر شبکه های اجتماعی و وبلاگ ها
–    بهینه ‌سازی تبلیغات هدفمند در شبکه های اجتماعی
–    بهینه‌سازی هدایت انجمن ها و وبلاگ ها
–    تجزیه‌وتحلیل (تجزیه و تحلیل ترافیک اجتماعی و جمعیتی)

استخدام اجتماعی

در حال حاضر کارشناسان منابع انسانی بیش از همه برای یافتن نامزد مناسب جهت استخدام برای یک موقعیت خاص شغلی به شبکه های اجتماعی مراجعه می کنند. درعین‌حال آن ها به ایجاد ایده درباره نامزد شغلی، نمایه روان شناختی، ارزیابی وی و ارتباط با همکاران و مدیران سابق کمک می کنند.

برخی از روندهای بسیار مهم که درنتیجه توسعه شبکه های اجتماعی، تأثیر بسزایی در زندگی ما خواهد داشت، عبارتند از:

–    همگرایی رایانه ها، دستگاه های تلفن همراه، تلویزیون، لوازم‌خانگی و اتومبیل
–    توسعه فناوری های تجزیه و تحلیل برای داده های عظیم ساختاریافته و بدون ساختار (کلان داده)

–    تمرکز روی رسانه های تعاملی – رسانه های دارای فرصت نه فقط برای مصرف، بلکه برای مشارکت. این رسانه ها به کانال اصلی برای به‌دست‌آوردن و اشتراک اطلاعات برای نسل Z تبدیل می شوند؛ نسلی که تلویزیون تماشا نمی کند، روزنامه ها یا مجلات را نمی خواند و به رادیو گوش نمی دهد

–    توسعه الگوریتم های رباتیک و هوش مصنوعی که اساس خدمات جدید اطلاعاتی، سرگرمی، توصیه ای و سایر خدمات را تشکیل می دهند.

بروز و حضور شبکه های اجتماعی موجب شده تا تقاضای زیادی برای روش های جدید تجارت به وجود آید. روش هایی درباره یافتن ابزارهای مؤثرتر و فناوری های تبلیغاتی فروش و هم چنین پشتیبانی مشتری. در حال حاضر شرکت های بازاریابی شروع به تغییر «شخصی سازی انبوه» یا «موقعیت شخصی سازی انطباقی» می کنند. به زبان ساده، در حال شروع دوره شخصی سازی تبلیغات هستند.

رسانه قدرتمندتر از تفنگ

به نظر می رسد شبکه های اجتماعی این شانس را دارند که به نقطه هم گرایی همه این روندها تبدیل شوند و نیازهای تجارت را برای یافتن مؤثرترین روش های کار با مشتری نهایی برآورده کنند.

این مستلزم بازتعریف نقش و مسئولیت شبکه های اجتماعی است. آن ها دیگر صرفاٌ مجموعه ای از نمایه افراد و اجتماعات نیستند! شبکه های اجتماعی در حال حاضر بسیار بیش تر از واسطه های اطلاعاتی و فناوری های ارتباطی شده اند، نیرویی که ستاره های جهان را تولید می کند. سیاست مداران و احزاب سیاسی قدرتمند جدیدی را به ارمغان می آورد، هم چنین برندها، محصولات، معانی و ایده های جدیدی را عرضه می کند.

این نیرو قدرت کافی برای ارتقا یا تخریب اعتبار، پروژه ها، محصولات و شرکت ها را دارد؛ و این اصل مسئولیت شبکه-های اجتماعی است که مجبور به پذیرش جایگاه آنان می شود

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.