۰

بهترین دوربین‌ها برای فیلم‌برداری ۴K

بازدید 1217

49bd8b547ef08dc22b76ace42c2e4bdb_L

فیلم‌برداری با فرمت ۴K برخلاف فیلم‌برداری با فرمت ۳D از اقبال عمومی بیشتری برخوردار شده است و دلیل این مقبولیت گسترده به کاربردی‌تر بودن این فرمت در بین فیلم‌برداران غیر سینمایی بازمی‌گردد. وقتی شما با دوربین‌های فیلم‌برداری ۴K فیلم‌برداری می‌کنید، حتی اگر بخواهید تصویر نهایی شما کیفیت HD یا Full HD نیز داشته باشد، بازهم در هنگام ویرایش می‌توانید بدون نگرانی از دست دادن کیفیت، با خیال راحت دوباره تصویر را قاب‌بندی، زوم یا با تصاویر دیگر ترکیب کنید. به همین دلیل برای فیلم‌برداری خبری که معمولاً بدون کارگردانی و با سرعت انجام می‌شود، این قابلیت موجب آسودگی خیال فیلم‌برداران و ویرایشگران از قاب‌بندی ویدئوها بدون افت کیفیت می‌شود. اگر شما هم جزو آن دسته از کسانی هستید که می‌خواهند با دوربین‌های ۴K فیلم‌برداری کرده، اما نمی‌خواهند برای مدل‌های گران‌قیمت سینمایی هزینه کنند، می‌توانید نگاهی به این لیست بیندازید. قطعاً در این لیست مدل‌هایی هستند که با بودجه شما همخوانی دارند. دوربین‌هایی که در اینجا معرفی می‌کنیم، نه‌تنها ارزان‌تر از مدل‌های سینمایی هستند، بلکه کوچک‌ترند و درعین‌حال امکانات و شباهت بیشتری به دوربین‌های دیجیتال واقعی دارند. این دوربین‌های ۴K سینمایی نیستند.

 Canon EOS-1D C

CanoEOS1DC

هنگامی‌که کانن دوربین EOS-5D Mark II را باقابلیت فیلم‌برداری Full HD معرفی کرد، برای نخستین‌بار فاصله بین دوربین‌های عکاسی و فیلم‌برداری کمرنگ و از آن به بعد یکی از مهم‌ترین فاکتورهای برتری یک دوربین عکاسی حرفه‌ای به امکانات فیلم‌برداری آن نیز مرتبط شد. اکنون بازهم کانن سعی کرده با معرفی دوربین DSLR نه‌چندان ارزان‌قیمت Canon EOS-1D C به عکاسان حرفه‌ای این امکان را بدهد که تجربه فیلم‌برداری با فرمت ۴K را با این دوربین داشته باشند. درواقع Canon EOS-1D C یک نسخه تغییریافته از دوربین DSLR سطح بالای این شرکت یعنی Canon EOS-1D X است که به امکانات فیلم‌برداری پیشرفته‌ای همچون ۴K مجهز شده است. این دوربین می‌تواند علاوه بر فیلم‌برداری با فرمت ۴K (2160×۴۰۹۶) با رزولوشن Full HD (1080×۱۹۲۰) هم فیلم‌برداری کند، همچنین یک حسگر فول‌فریم CMOS با دقت تصویر ۱۸,۱ مگاپیکسل دارد و ویدئوهای ضبط‌شده را روی دو کارت حافظه CF ذخیره می‌کند. البته فیلم‌برداری ۴K این دوربین توسط تمامی سطح حسگر انجام نمی‌شود، زیرا پردازشگر دوربین امکان منتقل کردن تمامی اطلاعات دوربین را با این دقت ندارد. بلکه در هنگام فیلم‌برداری ۴K سطح کوچک برش خورده‌ای از تصویر (در ابعاد یک حسگر APS-C) وظیفه ضبط تصاویر را بر عهده دارد و البته این ویدئوها را تنها با سرعت ۲۴ فریم در ثانیه منتقل می‌کند؛ اما اگر از دقت تصویر Full HD دوربین استفاده کنید، سرعت ویدئوها می‌تواند به ۲۴، ۳۰ و ۶۰ فریم بر ثانیه نیز برسد. البته در این حالت دوربین می‌تواند از تمامی سطح حسگر استفاده کند که موجب می‌شود کیفیت تصویر بسیار شبیه به دوربین‌های ۳۵ میلی‌متر سینمایی باشد. ویدئوها در هنگام پخش هم روی صفحه‌نمایش ۲/۳ اینچی دوربین و هم از طریق کابل HDMI روی یک پخش‌کننده HD قابل پخش و کادربندی است. در کنار حسگر بزرگ، دو پردازنده DIGIC 5+ وظیفه کاهش نویز دوربین را برعهده دارند که باعث می‌شود حتی در بالاترین حساسیت این دوربین یعنی ISO 51200 نیز در محیط‌های تاریک ویدئوها کاملاً قابل‌استفاده باشند. خوشبختانه هر دو سری لنزهای EF و EF Cinema کانن روی این دوربین قابل‌استفاده هستند، البته هنگام استفاده از لنزهای سینمایی کانن باید مد برش ۳۵ میلی‌متر روی دوربین فعال شود. نهایتاً اینکه در بخش صدا هم این دوربین مجهز به جک‌های ورودی و خروجی صدای استریو است که برای صدابرداری روی خود دوربین مناسب می‌باشد.

Sony A7S

SonyA7S

وقتی سونی برای اولین‌بار ویدئوی تبلیغاتی این دوربین را که در کنار دریا و زیر نور ماه گرفته‌شده بود منتشر کرد، کیفیت و تصویر کاملاً شفاف و بدون نویز عجیب‌وغریب آن‌همه را شگفت‌زده کرد، به‌طوری‌که به آن لقب دوربین دید در شب داده شد. این دوربین بدون آیینه باقابلیت تعویض لنز، مجهز به یک حسگر فول‌فریم ۱۲,۲ مگاپیکسلی است و برخلاف کانن ۱D C می‌تواند هنگام فیلم‌برداری ۴K از تمامی سطح حسگر فول‌فریم خود استفاده کند. به همین دلیل ویدئوهای ضبط‌شده توسط آن شباهت عجیبی به ویدئوهای دوربین‌هایی مانند RED دارد؛ اما ضبط ویدئوی ۴K با این دوربین یک محدودیت عجیب دارد، این دوربین نمی‌تواند ویدئوهای Ultra HD را مستقیماً روی کارت حافظه داخل خود دوربین ضبط کند و باید حتماً به یک رکوردر ۴K جانبی متصل شود. این اتصال از طریق درگاه HDMI روی دوربین انجام می‌شود و ویدئوها را بلافاصله منتقل می‌کند. البته ضبط ویدئوهای Full HD دیگر چنین محدودیتی را ندارد و می‌تواند با سرعت‌های ۶۰p، ۶۰i، ۳۰p و ۲۴p مستقیماً روی کارت حافظه انجام شود. همچنین در صورت استفاده از دقت تصویر HD عادی می‌توانید از سرعت ۱۲۰ فریم در ثانیه هم استفاده کنید. پردازشگر فوق‌العاده سریع Bionz X در این دوربین امکان عکاسی و فیلم‌برداری در محدوده حساسیت ۵۰-۴۰۹۶۰۰ ISO را فراهم می‌کند که در کنار وضعیت اختصاصی S-Log2 می‌تواند محدوده پویا یا Dynamic Range دوربین را به میزان ۱۳۰۰ درصد (۱۳ برابر) افزایش دهد. این قابلیت موجب ایجاد تصاویری فوق‌العاده شفاف و بدون نویز در بخش‌های تاریک و همچنین عدم برق‌زدگی در بخش‌های روشن می‌شود. A7s نخستین دوربین فول‌فریم جهان است که می‌تواند از تمامی سطح حسگر خود برای فیلم‌برداری ۴K استفاده کند.

PANASONIC LUMIX DMC-GH4

PANASONICLUMIXFZ1000

PANASONIC LUMIX DMC-GH4 نخستین دوربین بدون آیینه باقابلیت تعویض لنز در جهان است که توانست فیلم‌برداری ۴K را ارائه کند. قیمت و ابعاد و امکانات مناسب و حرفه‌ای این دوربین آن را به یکی از نخستین انتخاب‌های فیلم‌برداران برای فیلم‌برداری با فرمت Ultra HD تبدیل کرده است. حسگر این دوربین ۱۶ مگاپیکسلی Digital Live MOS نام دارد و با تکنولوژی جدیدی ساخته‌شده که به گفته پاناسونیک تاثیر رولینگ شاتر کمتری نسبت به حسگرهای معمول CMOS در هنگام فیلم‌برداری دارد. تاثیر رولینگ شاتر یا rolling shutter در دوربین‌های عکاسی که فیلم‌برداری هم می‌کنند بیشتر هنگامی پدیدار می‌شود که دوربین با سرعت زیاد حرکت می‌کند و موجب کشیدگی در تصویر می‌گردد. هنگام فیلم‌برداری با فرمت ۴K حجم اطلاعات انتقالی دوربین برابر ۱۰۰Mbps است که این مقدار زمان استفاده از رزولوشن Full HD این دوربین به ۲۰۰ مگابیت در ثانیه می‌رسد. از امکانات دیگر فیلم‌برداری با این دوربین می‌توان به امکان انتخاب فرمت ضبط از بین فرمت‌های MOV, MP4 و AVCHD با سرعت‌های مختلف اشاره کرد. همچنین به‌تازگی شرکت پاناسونیک یک گریپ جدید بانام DMW-YAGH برای این دوربین ارائه کرده که هم برای گرفتن خروجی‌های ۴K قابل‌استفاده است و هم اینکه در صورت استفاده از فرمت Full HD این دوربین می‌تواند چهار خروجی موازی همزمان را برای ضبط و پخش روی دستگاه‌های مختلف فراهم کند.

PANASONIC LUMIX FZ1000

PANASONICLUMIXFZ1000

پاناسونیک دوربین LUMIX FZ1000 را نخستین دوربین کامپکت با قابلیت فیلم‌برداری ۴K در جهان نامیده است. البته FZ1000 بزرگ‌تر از آن است که بتوانید آن را به‌عنوان یک دوربین کامپکت در دست بگیرید، اما به‌اندازه کافی کوچک‌تر (۵,۱×۳,۹×۵,۴ اینچ) و با ۸۰۰ گرم وزن بسیار سبک‌تر از دوربین‌های DSLR است. پاناسونیک برای این دوربین جمع‌وجور حسابی سنگ تمام گذاشته و آن را به یک لنز ۲۵-۴۰۰mm لایکا با دیافراگم باز F/2.8-F/4 مجهز کرده است. حسگر این دوربین ۲۰ مگاپیکسلی نسبت به مدل‌هایی که تا اینجا معرفی کردیم چندان بزرگ نیست و تنها یک اینچ قطر دارد، اما از اغلب مدل‌های کامپکت موجود در بازار بزرگ‌تر است و با کمک پردازنده Venus Engine چهار هسته‌ای جدید پاناسونیک می‌تواند ویدئوهای ۴K را روی کارت حافظه دوربین ضبط کند؛ اما نکته جالب آن برای عکاسان این است که در این دوربین می‌توانند از تمامی صحنه‌های یک ویدئوی ۴K با دقت هشت مگاپیکسل (۲۱۶۰*۳۸۴۰ ) خروجی عکس بگیرند. این خصوصیت برای کسانی که می‌خواهند از سوژه‌های بسیار پرسرعت عکاسی کنند فوق‌العاده است. از نکات مثبت دیگر این دوربین می‌توان به لرزشگیر پنج محوره Hybrid O.I.S اشاره کرد که برای لنزی با این فاصله کانونی فوق‌العاده ضروری است؛ همچنین از دیگر قابلیت‌های مهم فیلم‌برداری می‌توان به فیلم‌برداری با سرعت ۱۲۰ فریم در ثانیه در رزولوشن Full HD و قابلیت عکاسی Time Lapse و Stop-Motion اشاره کرد.

GoPro Hero4 Black Edition

GoProHero4BlackEdition

سازنده معروف و محبوب دوربین‌های اکشن، در چهارمین نسل از دوربین‌های خود یک شگفتی بزرگ را رو کرده است. نسخه Hero3 Black Edition قابلیت فیلم‌برداری ۴K با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه را دارد. نسخه قبلی این دوربین نیز امکان فیلم‌برداری ۴K را داشت، اما سرعت آن محدود به ۱۵ فریم بر ثانیه می‌شد که برای فیلم‌برداری از صحنه‌های اکشن کارآیی کمی داشت. اکنون این دوربین‌ها می‌توانند در دقت پایین‌تر ۲٫۷K با سرعت ۶۰ فریم برثانیه و در دقت Full HD با سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه ویدئو ضبط کنند. سیستم صدابرداری این دوربین نیز به‌طور کامل از نو طراحی‌شده و اکنون صدایی با دو برابر دامنه پویای بیشتر نسبت به مدل قبلی خود را دارد. از دیگر امکانات تغییریافته در این دوربین می‌توان به امکان عکس‌برداری بهبودیافته با دقت ۱۲ مگاپیکسل، کیفیت بالاتر حسگر در نور کم و اینترفیس بهتر برای راحتی کار با تنظیمات و کنترل‌های دوربین اشاره کرد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.