۰

تراشه اختصاصی گوگل تنسور برای گوشی های پیکسل ۶

بازدید 1855

طی چند ماه گذشته بود که گوگل اعلام کرد که به دنیای تراشه های موبایل وارد شده و اکنون در خبر معرفی گوشی های پیکسل ۶ و ۶ پرو، تراشه ی تنسور را با تشریح جزئیات برای جهان رو نمائی نموده است.گوگل در رویداد Pixel Fall Event به طور واضح و کامل چیپ ست Tensor را بزرگ ترین نو آوری سخت افزاری تلفن همراه در تاریخ این شرکت نام نهاد. هدف گوگل از ساخت این چیپ ست دست یافتن چیزهایی می باشد که تلفن های هوشمند می توانند آن را انجام دهند. این شرکت قصد دارد به صورت مستقیم ترقی های روزمره ی هوش مصنوعی را به گوشی های پیکسل نفوذ دهد و به هدف خود در ارتباط با فناوری Ambient Computing دست یابد.

این مقاله توسط تیم لحظه آخر تهیه شده است.سایت لحظه آخر ارائه دهنده تورهای خارجی و داخلی مطمئن با قیمت های ارزان مانند تور قشم از تهران می باشد. امید است با کسب اطلاعات و استفاده از تکنولوژی های روز دنیا ، زندگی بهتری برای خود رقم بزنید.درادامه با ما همراه باشید.

این پردازنده کاملا توسط گوگل ساخته شده و شرکت گوگل نیز اذعان دارد که به صورت کامل از خصوصیات هوشمندی که لازمه ی هوش مصنوعی است پشتیبانی و حمایت می کند تا گوشی های پیکسل در مقابل دیگر رقبا برتر شوند و از ان ها متمایز گردند.

شرکت گوگل اعلام کرده است که اسمارت فون ها« یک دستگاه مرکزی برای سیستم های هوش محدوده ای» می باشند. طی مراسم Pixel Fall Event این شرکت درباره ی محاسبات محدوده ای به ایراد سخن پرداخت در حالی که آخرین بار در سال ۲۰۱۹ و در مراسم معرفی گوشی های پیکسل ۴ این کار را کرد.

در مصاحبه ای که ریک استرلو با سایت ورج داشت بیان کرد که گوگل در سال ۲۰۱۷ دریافته است که «رویکرد افزوده یک پردازنده هوش مصنوعی به یک گوشی برای هوش مصنوعی پاسخگو نمی باشد و باید یک پردازنده ی کامل برای به جلو سوق دادن کارهای دلخواهش آماده کند» او این گونه می گوید که « پردازنده ی تنسور به طور خاص برای استفاده از آخرین پیشرفت های هوش مصنوعی گوگل در گوشی های تلفن همراه این شرکن ساخته شده است. این جا زمینه ای است که سال ها از ان عقب افتاده ایم و اکنون می توانیم فصل جدیدی در زمینه نو آوری تلفن هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی باز کنیم»

در مراسم Pixel Fall Event جزئیات این پردازنده مورد تشریح قرار گرفت. گوگل گفت این پردازنده از دو هسته با کارائی بالای ARM Cortex-X1 با فرکانس کاری ۲٫۸ گیگا هرتز تشکیل شده، همچنین ۲ هسته با کارایی متوسط A76 CPU در فرکانس ۲٫۲۵ گیگا هرتز نیز وجود دارد. فناوری ۵ نانومتری و نه ۷ نانومتری در کنار هم طراحی و جا سازی شده اند و ۴ هسته پردازشی با کارایی پائین اما مصرف انرژی موثر A55 هم در این پردازنده قرار گیری شده است.

این که گوگل از ۲ هسته ی X1 استفاده کرده برای این بوده که اجازه داده کارهای متوسط روی گوشی هم سریع تر و با قدرت بیشتری انجام گیرد. در یک پردازنده ی عادی، کارهایی مانند گوگل لنز توسط هسته های میانی اجرا شده اما الان در پردازنده ی تنسور این هسته های X1 می باشند که توان پردازش های متوسط به بالا را دارند و همین داستان باعث بهتر شدن کارائی گوشی می گردد. گوگل پیکسل ۶ حدودا ۸۰ درصد سرعتش از گوگل پیکسل ۵ با تراشه ی اسنپدراگون G765 بیشتر است.

بر روی پردازنده ی تنسور یک پردازنده ی گرافیکی ۲۰ هسته ای قرار دارد که به بیان شرکت گوگل:« تجربه ی بازی برتری را برای محبوب ترین بازی های اندرویدی» را ارائه خواهد داد. این GPU 370 درصد سریع تر از پیکسل ۵ با پردازنده ی گرافیکی Adreno 620 عمل می کند. یک زیر سیستم CPU هسته ی امنیتی تنسور می باشد که سبب اجرای ایزوله ی برنامه ها و کارهای حساس و کنترل ها شده است.

این هسته توسط تراشه ی امنیتی اختصاصی TitanM2 عمل کرده که بخشی از پردازنده تنسور نمی باشد اما شرکت گوگل از ان برای رویاروئی با حمله های پیشرفته تجزیه و تحلیل الکترومغناطیسی، مشکلات ولتاژ و تزریق خطای لیزری بهره گیری می نماید. تراشه ی اصلی Titan M همراه با نرم افزارهایی که بر پایه ی آن هستند، مانع از برگشتن تلفن همراه به ورژن های قدیمی اندروید می شود که با آسیب پذیری های امنیتی همگام می باشد. در ضمن از باز شدن قفل بوت لودر ممانعت ورزیده و رمز عبور قفل صفحه ی گوشی را تایید می نماید.

پردازنده ی تنسور یک موتور یادگیری ماشینی با نام Tensor Processing Unit دارد که به واسطه ی گروه Google Research برای Google Research به صورت سفارشی ساخته شده است. مدل های ML هنوز به شکوفائی بالا نرسیده اند و در یک مسیر حرکت کرده و به سوی پیشرفت می روند.

یک واحد ISP جهت سرعت دهی به الگوریتم های HDRNet هم در پردازنده تنسور نصب شده است. واحد Context Hub هم یادگیری ماشینی در زمینه ی مصرف برق بسیار کم را ارائه می نماید. خصوصیاتی همچون صفحه نمایش همیشه روشن و Now Playing و تجربه های کاربری هوش محدوده ای به واسطه ی این واحد کنترل و مدیریت می شوند در حالی که باتری خالی نمی گردد.

گوگل این گونه می گوید:« با پیچیده شدن اپلیکیشن های موبایل، آن ها باید روی چندین بخش از تراشه اجرا شوند که به ان محاسبات ناهمگن می گویند. برای دست یافتن به عملکرد خوب در این برنامه های موبایل پیچیده، باید تصمیماتی در سطح سیستم برای SoC گرفته می شد. ما تضمین کردیم که زیر سیستم های مختلف داخل پردازنده تنسور به خوبی با هم کار کنند؛ نه این که عناصر فردی را برای حداکثر سرعت بهینه سازی کرده باشیم»

گوگل در ارتباط با نسل های بعدی پردازنده سفارشی Tensor صحبتی نکرده است اما به احتمال زیاد این شرکت نسل بعدی را با اضافه کردن یک شماره به آن ارائه می نماید. مانند تراشه ی Titan M که ما در حال حاضر Titan M2 را شاهد می باشیم. یقینا شرکت گوگل تراشه های سفارشی بیشتری را برای اسمارت فون ها به تولید خواهد رساند و مدیران گوگل نیز اذعان نمودند که تنسور یک پایه سخت افزاری برای آینده بوده و تجربه های بهتری را روی گوشی های گوگل به وجود می اورد.

برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.