۰

سرنوشت کارت‌های سوخت چه می‌شود؟

بازدید 991

کارت‌های سوخت

تک‌نرخی شدن بنزین احتمالا بسیاری از ناهنجاری‌های اقتصادی در کشور را اصلاح خواهد کرد. البته نباید فراموش کرد که برای رساندن قیمت هر لیتر ۸۰ تومانی بنزین به نرخ‌های نزدیک به هزینه تولید راهی جز حرکت قدم به قدم نبود و افزایش یکباره قیمت شوک شدیدی به اقتصاد و امنیت کشور وارد می‌کرد. برای اجرای این کار دو راه وجود داشت؛ یا رجوع به راهکارهای قدیمی مبتنی بر کوپن کاغذی یا استفاده از سامانه‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات. با همت مدیران و کارشناسان کشور، یکی از بزرگ‌ترین سامانه‌های جمع‌آوری و کنترل اطلاعات بر مبنای فناوری اطلاعات در ایران اجرا شد و توانست با گذر از فراز و نشیب‌های فنی و اجتماعی در کوران تلاطم‌های سیاسی و اقتصادی نمره قبولی به دست آورد.
امروز با تک‌نرخی شدن سوخت برخی از بی‌استفاده بودن و گاه از هدر رفتن سرمایه‌های کشور در استفده از این سامانه صحبت می‌کنند. اما چنین برداشتی از یک سامانه پیچیده که در سرتاسر کشور هر روز میزبان هزاران تراکنش مردم است، خام و احتمالا گاهی با سوء نیت است. برای توضیح بیشتر سعی می‌کنم به طور خلاصه به چند مورد از استفاده‌های کلیدی این سامانه بپردازم..
اول: استفاده از این سامانه باعث شفاف‌سازی میزان تولید و واردات بنزین و اطلاع دقیق از میزان مصرف بر مبنای کوچک‌ترین تقسیم‌بندی‌های جغرافیایی شده است. این شفافیت بی‌سابقه باعث کاهش شدید قاچاق بنزین از مبادی تولید و واردات و در مبادی توزیع و قطع ید مفسدان اقتصادی در حوزه تولید و توزیع سوخت شده است. بزرگ‌ترین نشانه این موضوع این است که از سال ۸۶ تا ۹۴ مصرف سوخت در کشور از ۶۵ میلیون لیتر در روز تنها به ۶۹ میلیون لیتر در روز افزایش یافته که با نرخ افزایش خودرو در کشور هماهنگ است و نشانه‌ای از افزایش‌های بی‌رویه ناشی از خروج شدید سوخت از چرخه توزیع رسمی کشور وجود ندارد.
دوم: استفاده از این سامانه باعث شفاف‌سازی آمارهای انتظامی و ترافیکی شد و در حالی که سال‌ها اطلاعی از تعداد موتورسیکلت‌ها و خودروهای فعال به نسبت پلاک‌های موجود در دسترس نبود، پس از چند دوره ابطال کارت‌های بدون استفاده، (اگرچه هنوز راه دور زدن بسته نیست و خروجی آن با خطا همراه است) این آمارها به روز شد.
سوم: اطلاعاتی که روزانه در مورد میزان مصرف سوخت برمبنای نوع خودرو، محل استفاده، ساعت استفاده، مسیر مورد استفاده و … از این سامانه به دست می‌آید، گنجینه‌ای طلایی برای داده‌کاوی و تولید خروجی‌های‌ کلیدی آماری است که بدون این سامانه هیچ وقت با چنین دقت و به روزبودنی امکان‌پذیر نبود.
چهارم: بهترین استفاده از کارت‌های سوخت برای آینده، تبدیل آن‌ها به کارت حمل‌ونقل است؛ کارتی که از آن بتوان برای انواع پرداخت خرد در صنعت حمل و نقل مانند بنزین‌زدن، پرداخت پول پارکینگ‌ها و پارکومترها، پرداخت عوارض جاده‌ها، پرداخت طرح ترافیک و… استفاده کرد و با تکیه بر تجربیات بین‌المللی برای پرداخت‌‌هایی مانند عوارض جاده‌ای و پارکینگ از طریق این کارت‌ها تخفیف قایل شد و به راحتی از عمق نفوذ این کارت‌ها در بین مردم برای راه‌اندازی سریع و بی‌دردسر طرح‌های مکانیزه ترافیکی استفاده کرد

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.