۰

‫بررسی تخصصی اسمارت فون BlackBerry Classic

بازدید 1085

8461

در حال حاضر شرکت بلک بری در تلاش است تا خود را در رقابت بالای میان دنیای دستگاههای موبایل شناور نگه دارد، چنانکه به سمت اختراع دستگاه ها و پلتفرم های جدید برای ماندن در این فضا از صنعت روی آورده است. از Z10 کاملا صفحه لمسی گرفته تا QWERTY دوباره طراحی شده در Passport، هیچ استدلالی وجود ندارد که این شرکت به منظور یافتن فرم فاکتور درست تجربه های زیادی را کرده است. متاسفانه، هیچ یک از این دستگاهها قادر به ایجاد تاثیر قابل توجهی در مصرف کنندگان نشدند. زمان زیادی از معرفی گوشی BlackBerry Classic شرکت نگذشته است که برخلاف اسم خود دارای طراحی سنتی می باشد.

BlackBerry-Classic-Review-004

درون جعبه:• کابل شارژ microUSB• شارژر دیواری• هدفون های استریو• دفترچه راهنما

طراحی

 

BlackBerry-Classic-Review-009

صادقانه بگوییم که Classic تقریبا دارای نمای یکسان با گوشی BlackBerry Bold 9900 ساخت ۲۰۱۱ این شرکت می باشد، گرچه اندکی در سایز بزرگتر است. از یک سو طراحی کلاسیک دستگاه موردپسند ما بوده، اما از سوی دیگر ما تمایل به دیدن طراحی عمیق تر و تکاملی تر را داشتیم. طراحی در تضاد کامل با Passport بلک بری است، چرا که شامل یک طراحی صنعتی متهورانه در این زمان می باشد.

VS_SIZE

custom-review-phone-white-BlackBerry-Classic

صفحه کلید

خداروشکر، بلک بری تصمیم به استفاده از کیبورد کلاسیک classic Bold از گذشته خود کرده، این کیبورد با سبک و طرح جدیدتر کیبورد Passport مخالف است. این کیبورد شامل همان کلیدهای برجسته، نوارهای فولادی جداکننده و پاسخ لمسی می باشد که همچون اسمارت فون های قدیمی بلک بری، کار تایپ را لذت بخش می نماید. گوشی کلاسیک شامل مجموعه ای از دکمه های فیزیکی در زیر نمایشگر خود و ترکپد اختیاری می باشد.

صفحه نمایش

این دستگاه دارای نمایشگر ۳٫۵ اینچی ۷۲۰×۷۲۰ با محافظ Gorilla Glass 3 کورنینگ می باشد. دارای رزولوشن پایین تر و سایز کوچکتر نسبت به نمایشگر Passport است، اما دریافتیم که با تراکم پیکسل ۲۹۴ppi نیز دقیق تر است، این مقدار تراکم پیکسل برای جزئیات خوب و مقدار عادلانه ای از شفافیت و وضوح نیز کافی است.

BlackBerry-Classic-Review-016

اوج روشنایی نمایشگر گوشی کلاسیک، ۹۰۰ نیت است که نه تنها در روزهای روشن تر، قابل مشاهده تر است، بلکه به صراحت شفاف ترین نمایشگر یک اسمارت فون است که ما دیده ایم. گرچه همه چیز با این نمایشگر خوب است، اما بزرگترین شکایت ما در واقع به سایز نمایشگر مربوط می شود. با توجه به سایز کوچکتر و ماهیت مربعی، ما پیوسته مجبور به مینیمایز کردن اپلیکیشن ها هستیم، هر زمانی که انگشت خود را از پایین صفحه به سمت بالا حرکت می دهیم، مانند عمل مورد نیاز برای اسکرول عمودی در مرورگر.

حداکثر روشنایی (nit)
مقدار بیشتر، بهتر است
حداقل روشنایی (nit)
مقدار کمتر، بهتر است
کنتراست
مقدار بالاتر، بهتر است
دمای رنگ (کلوین) گاما Delta E RGBCMY
مقدار کمتر، بهتر است
Delta E grayscale
مقدار کمتر، بهتر است
BlackBerry Classic ۹۰۰
(عالی)
۷
(خوب)
۱:۱۱۷۰
(خوب)
۶۳۰۷
(عالی)
۱٫۹۸ ۲٫۲۱
(خوب)
۱٫۹۲
(عالی)
BlackBerry Passport ۸۹۴
(عالی)
۴
(عالی)
۱:۱۱۶۱
(خوب)
۷۰۴۲
(خوب)
۲٫۳۸ ۳٫۵۶
(خوب)
۲٫۹۱
(خوب)
BlackBerry Q10 ۲۴۲
(ضعیف)
۱۷
(ضعیف)
غیرقابل اندازه گیری
(عالی)
۶۸۵۶
(عالی)
۲٫۲۲ ۶٫۷۶
(متوسط)
۶٫۰۸
(متوسط)
حداکثر روشنایی
مقدار کمتر، بهتر است
حداقل روشنایی
مقدار کمتر، بهتر است
کنتراست
مقدار کمتر، بهتر است
دمای رنگ
مقدار کمتر، بهتر است
گاما
مقدار کمتر، بهتر است
Delta E RGBCMY
مقدار کمتر، بهتر است
Delta E grayscale
مقدار کمتر، بهتر است
BlackBerry Q10 ۴۸٫۳% ۴۱٫۲% غیرقابل اندازه گیری ۱۸% ۱۴٫۹% ۳۱٫۵% ۱۳۳٫۴%
BlackBerry Passport ۸۰٫۹% ۷۵% ۷۶٫۵% ۱۰% ۸٫۸% ۱۲٫۱% ۳۰٫۶%
BlackBerry Classic ۹۱% ۸۵٫۷% ۹۷٫۴% ۶٫۳% ۱۰٫۶% ۶۴٫۷% ۹۹٫۵%

رابط کاربری و قابلیت ها

BlackBerry OS 10.3.1 جدیدترین نسخه این پلتفرم است که هیچ تجربه بیش از حد متفاوتی در اینجا و با گوشی کلاسیک وجود ندارد که ما با Passport ندیده باشیم. مثلا، این دستگاه از مشخصه هایی مانند BlackBerry Assistant، دسترسی به کاتالوگ اپلیگیشن ها از BlackBerry World و Amazon Appstore، و BlackBerry Blend بهره می برد. مورد آخر به ما اجازه دسترسی به فانکشن های خاصی از طریق تبلت و کامپیوترمان را می دهد. بعلاوه ما می توانیم کارهایی مانند پاسخگویی به پیام های متنی، بررسی ایمیل ها و یا حتی مشاهده محتویات مالتی مدیا را از کامپیوترمان براحتی انجام دهیم.

 

همانطور که گفتیم این شرکت ترک پد را هم در کیبورد خود بازگردانده است، که با این مشخصه راه حل جایگزینی را برای ناوبری در سراسر پلتفرم ارائه می دهد. بعلاوه صفحه لمسی هم برای استفاده وجود دارد. این ترک پد می تواند به عنوان کرسور در وبگردی، یا اجازه انتخاب سری از پیام ها در اینباکس، و یا قرار دادن دقیق کرسور در یک نقطه خاص استفاده شود. بعلاوه این پلتفرم با مشخصه Docs To Go همراه شده که در کنار کیبورد QWERTY خوب کار می کند.

BlackBerry-Classic-Review-017

گرچه این شرکت تغییرات و بهینه سازی هایی را با پلتفرم خود نسبت به چند سال پیش اعمال کرده، اما همچنان در مقایسه با رقبایش محدودتر می باشد. این مساله زمانی بیشتر آشکار می شود که ما به نصب برخی اپلیکیشن های محبوب third party تلاش می کنیم. در حالی که اپلیکیشن های خاص BlackBerry 10 با گوشی کلاسیک بلک بری درست کار می کند، اما برخی نرم افزار های اندرویدی دانلود شده از فروشگاه اپلیکیشن آمازون بر روی این دستگاه بلک بری بدقلق بنظر می آیند. در حقیقت مثلا در تلاش برای استفاده از چیزهایی مانند Pandora، رنج آور بوده و با سرعت حلزونی کار می کند.

پردازنده و فضای ذخیره سازی

گوشی بلک بری کلاسیک دارای تراشه دو هسته ای ۱٫۵ گیگاهرتزی Snapdragon S4 MSM8960 کوالکام با دو گیگابایت رم و گرافیک Adreno 225 است. گرچه این تراشه ضعیف است، اما ما نمی توانیم شکایتی داشته باشیم، چرا که گوشی در اکثریت بخش ها پاسخگو بوده و کار خود را می نماید. در زمان بازکردن اپلیکیشن ها، سوئیچینگ میان آنها، ایراد خیلی کوچکی وجود دارد. بعلاوه ما در فکر اجرای اکثریت بازی ها با کلاسیک بلک بری نیستیم.

ben

فضای داخلی دستگاه ۱۶ گیگابایت است که از طریق اسلات کارت microSD قابل ارتقا می باشد.

BlackBerry-Classic-Review-018

اینترنت و اتصالات

در اکثر زمان ها وبگردی با این گوشی تجربه خوشایندی را به کاربر ارائه می دهد، چنانکه بارگذاری صفحات سریع و کنترل های ناوبری هموار کار می کنند. فضای صفحه کوچک نمایشگر لزوما جزء ایده آل ترین ها برای چنین مواردی نمی باشد، بخصوص اینکه ما همواره به اشتباه برای اسکرول کردن نیز مرورگر را مینیمایز می کنیم، اما این خوب است که ترکپد به عنوان کرسور عمل می نماید.

دستگاه خاص مورد بررسی ما، مدل آنلاک شده GSM است و دارای قابلیت ۴G LTE می باشد، گرچه تعداد باندهای پشتیبانی شده توسط این گوشی به همان اندازه Passport پربار نیست. با این حال شامل مشخصات امروزی همچون aGPS with Glonass، بلوتوثBluetooth 4.0 with EDR، وای-فای دو باند ۸۰۲٫۱۱ a/b/g/n Wi-Fi و NFC می باشد.

BlackBerry-Classic-Review-008

دوربین

اپلیکیشن دوربین دستگاه با آنچه که در Passport دیده ایم تغییری نداشته است، چنانکه شامل حالت های مختلف عکسبرداری مانند حالت های HDR، پانوراما، burst و time shift است. بعلاوه کنترل های دستی تنها برای حالت scene وجود داشته که صرفا تعادل رنگ سفید را تنظیم می توان کرد. کلاسیک شامل دوربین ۸ مگاپیکسلی فوکوس خودکار است که با فلش LED، لنزهای ۵ عنصری دیافراگم f/2.2، لرزشگیر دیجیتال، BSI و قابلیت ضبط ۱۰۸۰ پیکسل تکمیل شده است.

اپلیکیشن دوربین اسمارت فون BlackBerry Classic بلک بری

تصاویر ضبط شده با دوربین ۸ مگاپیکسلی کلاسیک بلک بری در کل رضایت بخش بوده، اما نه اینکه مشکلی نداشته باشد، چنانکه کیفیت خوشایند تصاویر موجب قابل استفاده شدن دستگاه در شرایط مختلف عکسبرداری می شود. در زمانی که نور حاضر است، تصاویر با لبه های شفاف و جزئیات خوب ظاهر می شوند، اگرچه رنگ ها گاهی اوقات کمی غیرشفاف بنظر می آیند. در همین حال، تصاویر گرفته شده در شرایط نوری کم طبیعتا رنگ ها ضعیف تر شده و این مساله در زمان برخورد با محدوده داینامیک نیز دشوارتر می شود، اما با بزرگنمایی نیز کاملا اشباع شده نیست.

زمان گرفتن یک تصویر به ثانیه
زمان کمتر، بهتر است
زمان گرفتن یک تصویر HDR به ثانیه
زمان کمتر، بهتر است
امتیاز CamSpeed
مقدار بالاتر، بهتر است
امتیاز CamSpeed همراه با فلاش
مقدار بالاتر، بهتر است
BlackBerry Q10 ۲٫۸ ۵٫۲ بدون داده بدون داده
BlackBerry Passport ۳٫۰۵ بدون داده بدون داده بدون داده
BlackBerry Classic ۴٫۲ بدون داده بدون داده بدون داده

ویدئوهای ۱۰۸۰ پیکسل ضبط شده دارای جزئیات تار می باشند، و بخصوص کیفیت خود را توسط برخی عناصر تصنعی از سوژه های در حال حرکت نیز بیشتر کاهش می دهد. در کل این ویدئوها دارای کیفیت در حد متوسط می باشند.

چندرسانه ای

پلیر موزیک BlackBerry OS 10، اکثریت توابع اساسی را برای پخش ارائه می دهد. دو اسپیکر در لبه پایین دستگاه گنجانده شده است که صدای نازک و خفیفی را تولید می کند، و فاقد برجستگی است.

اپلیکیشن های مالتی مدیا اسمارت فون BlackBerry Classic

حتی اگرچه قادر به پخش تمامی انواع از ویدئوهای ۱۰۸۰ پیکسل است، اما نخواهیم گفت که گوشی کلاسیک اولین، دومین یا سومین انتخاب ما در زمان تماشای ویدئو می باشد. خوب می پرسید چرا؟ عمدتا دلیل ما این است که در مقایسه با دستگاههای مدرن امروزی دارای صفحه کوچکتری است و بعلاوه نسبت صفحه ۱:۱ مربعی شکل را ارائه می دهد.

audio

کیفیت تماس

چیزی که در گوشی های هوشمند امروزی نادر است، یافتن کنترل های اختصاصی در زیر نمایشگر برای برقراری و پایان دادن به یک مکالمه تلفنی می باشد. earpiece دستگاه بدون شک با خروجی ولوم قوی همراه شده است و به ما اجازه می دهد که صدا را براحتی در محیط های شلوغ بشنویم. گرچه در پس زمینه چیزهای قابل درکی وجود دارد، اما بیش از حد منحرف نیست. سوی دیگر مکالمه هم هیچ شکایتی وجود نداشته است. صدا از طریق اسپیکر تلفن خفه می باشد.

باتری

جای تعجب نیست، عمر باتری در بهترین حالت خود در حد متوسط است. کلاسیک در عوض داشتن باتری هیولای Passport، به باتری با ظرفیت متوسط ۲۵۱۵mAh مجهز شده است. در نتیجه در تجربه ما به شارژ شبانه گوشی نیاز است.

BlackBerry-Classic-Review-001

نتیجه گیری

به انتهای بررسی گوشی کلاسیک بلک بری رسیدیم. شرکت بلک بری سعی دارد تا چیز متفاوتی را به بازار اسمارت فون ها ارائه کند. این دستگاه دارای نقاط ضعف و مثبت خود بوده است.بلک بری کلاسیک دارای برچسب قیمت ۴۵۰ دلار در آمریکا و ۵۰۰ دلار در کانادا می باشد، و با توجه به وجود دستگاههای قابل توجه ای مانند iPhone 6 ،Galaxy Note 4 ،LG G3 و Nexus 6 نیز نمی تواند مشتریان را به سوی خود جلب نماید. با این حال نمی توانیم انکار کنیم که قیمت این دستگاه به تنهایی بسیاری از رقبای پیشرفته را تضعیف می کند. قیمت گذاری برای این گوشی بلک بری مناسب بوده است.

BlackBerry-Classic-Review-023

 

نقاط مثبت

• استفاده از کیبورد classic Bold
• در سودمندی وظایف خیلی خوب بوده
• کنترل های اختصاصی تماس تعبیه شده در زیر کیبورد
• ترکپد، کنترل های کرسور دقیق را ارائه می دهد.

نقاط ضعف

• کیفیت ویدئوهای ضبط شده، ناامیدکننده بوده است.
• برای مصارف مالتی مدیا، ایده آل نیست.
• اسکرول عمودی موجب مینیمایز کردن مداوم اپلیکیشن ها می شود.
• اجرای اپلیکیشن های اندرویدی، کُند است.

BlackBerry-Classic-Review-014

منبع : phonearena

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.