۰

فعالیت پیام رسان ها موجب کاهش ۹ میلیاردی تعداد پیامک‌های نوروزی شد

بازدید 922

apps-messagings1
بر اساس اعلام مراجع رسمی‌کاربران اپراتورهای اول، دوم و سوم در مجموع ۱۹ میلیارد پیامک در فاصله ۱۳ روز تعطیلات عید نوروز امسال ارسال کردند.بر این اساس کاربران اپراتور اول تلفن همراه ۱۰ میلیارد و ۲ میلیون پیامک و کاربران اپراتور ایرانسل ۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون پیامک ارسال کرده اند و سهم اپراتور رایتل نیز از ارسال پیامک‌های نوروزی حدود ۵۰۰ میلیون پیامک اعلام شده است.
یکسال پیش اما در چنین روزهایی معاون سابق سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از ارسال ۲۸ میلیارد پیامک خبر داده بود. حسن رضوانی گفته بود که در ۱۳ روز تعطیلات نوروز ۹۳، مشترکان دو اپراتور تلفن همراه کشور ۲۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون پیامک ارسال کرده‌اند که در این میان مشترکان ایرنسل ۱۶ میلیارد و مشترکان همراه اول ۵/۱۱ میلیارد پیامک ارسال کردند.
روابط عمومی‌اپراتور اول دیروز اعلام کرد که همراه اولی‌ها در ۲۴ ساعت آغازین تعطیلات نوروزی ۹۴، با ارسال یک میلیارد و ۱۶۳ میلیون و ۶۷۶ هزار و ۹۵۹ پیامک، به استقبال سال نو رفتند. در تعطیلات نوروزی (۲۹ اسفندماه ۹۳ تا پایان ۱۴ فروردین ماه ۹۴) بیش از ۱۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون پیامک در شبکه همراه اول ارسال شده است.
همراه اول در طرح نوروزی امسال که از یکم فروردین تا پایان ۱۳ فروردین ماه اجرا شد، برای تمامی‌مشترکان خود به قید قرعه، ۵ مبلغ یک هزار تومانی، ۲ هزار تومانی، ۵ هزار تومانی، ۱۰ هزار تومانی و ۵۰ هزار تومانی اعتبار هدیه در نظر گرفته بود.
با پایان یافتن تعطیلات نوروزی ۹۴، اپراتور دوم تلفن همراه اعلام کرد که در بازه زمانی ۲۹ اسفند ۹۳ تا پایان ۱۳ فروردین ۱۳۹۴ مجموعا ۸ میلیارد و ۶۴۰ میلیون و ۸۳۶ هزار و ۸۵ پیامک توسط مشترکان تلفن همراه ایرانسل با ضریب موفقیت ۹۹ و ۳۵ صدم درصد تبادل شده است.
امسال نیز مانند سال قبل رسم ارسال پیامک تبریک نوروزی رییس جمهوری نیز صورت گرفت که به نظر می‌رسد نزدیک به ۶۰ میلیون پیامک از آمار پیامکی فوق مربوط به حسن روحانی باشد. البته هنوز اعلام نشده که آیا امسال نیز مانند سال گذشته هزینه پیامک‌های رییس جمهور به شکل داوطلبانه از بر عهده اپراتورهای تلفن همراه است و یا از محل دیگری تامین شده است؟
 صعودی که سقوط شد
تا همین دو سال پیش نخستین روزهای کاری سال شور و شوق فراوانی در بین مدیران اپراتورها حکم فرما بود. اشتیاقی که باعث می‌شد اپراتورها در خبرهای خود از رکوردهای جدید در بخش ارسال پیامک‌های نوروزی رونمایی کنند. به عنوان مثال تعداد پیامک‌های ارسال شده در نوروز ۹۳ نسبت به نوروز سال قبلش ۶۵درصد افزایش یافته بود.
همچنین در نوروز سال ۹۲، همراه اول در خصوص تعداد پیامک‌های مبادله شده در ۱۵  روز تعطیلات این طور اعلام کرده بود که در این ایام حدود ۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون پیامک در شبکه این اپراتور رد و بدل شده بود. آمار اعلامی‌از سوی ایرانسل نیز در همان بازه زمانی ۹ میلیارد و ۲۷۹ میلیون پیامک بود.
پیش از این و در ایام قبل از تعطیلات نوروزی پیش بینی می‌شد که نفوذ بیش از حد نرم‌افزارهای شبکه اجتماعی موبایلی در بین کاربران امسال تاثیر بسیاری در کاهش تعداد ارسال پیامک‌های نوروزی خواهد داشت. احتمالی که اکنون و با اعلام رسمی‌آمارها به تحقق پیوسته است.
امسال ایرانی‌ها بسیاری از پیامک‌های تبریک نوروزی خود را توسط نرم‌افزارهایی همچون وایبر، واتس‌اپ، لاین و … ارسال کردند. این نرم افزارها باعث شد تا امسال خلاقیت‌های متفاوتی در ارسال پیام تبریک نوروزی کاربران تلفن همراه به یکدیگر صورت بگیرد. به شکلی که بسیاری از کاربران این نرم‌افزارها با ضبط پیام‌های تصویری از خود و خانواده و ارسال آن به دوستان و آشنایان سال ۹۴ را متفاوت‌تر از دیگر کاربران تلفن همراه تبریک گفتند. از سوی دیگر این نرم‌افزارها امسال استیکرهای متنوع و جذابی نیز برای کاربران ایرانی در نظر گرفته بودند. تصاویری کارتونی مربوط به آداب و رسوم ایرانی و حتی هفت سین و مراسم سیزده به در نوروزی.
در سال ۹۳ استفاده از پیام رسان‌های رایگان موبایلی نسبت به سال‌های قبل گسترش یافت. معروف‌ترین برنامه ارتباطی بین کاربران ایرانی وایبر است که البته اکنون تلگرام و چند برنامه دیگر سهم بسیاری از بازار وایبر را به خود اختصاص دادند با این حال و بر اساس آمارهایی که پیش از این نیز اعلام شده بود بیشترین کاربران وایبر ایرانی‌های هستند.
به هر حال از اواسط سال ۹۳ و با باز شدن فضای ارایه خدمات نسل سوم و چهارم توسط اپراتورهای قدیمی‌کشور استفاده از این نرم‌افزارها نیز بیشتر و بیشتر شد به شکلی که مدیرعامل یکی از اپراتورهای تلفن‌همراه از رشد هزار برابری مصرف دیتا توسط مشترکان در طول یک سال خبر داد. افزایش مصرف دیتا نسبت به افزایش تعداد پیامک‌ها به مراتب برای اپراتورها به صرفه‌تر است.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.