۰

‫مقایسه‌ی تخصصی Apple iPhone 6 و Sony Xperia Z3 Compact

بازدید 1086

8245

اسمارت‌فون Xperia Z3 Compact سونی گوشی است که در ابعاد به گونه‌ای کوچک طراحی شده و با وجود داشتن نمایشگر تقریبا کوچک ۴٫۶ اینچ، به تعدادی از بهترین و قدرتمندترین ویژگی‌های اندرویدی مجهز شده است. این دستگاه از نظر ابعاد به طور قابل توجهی کوچک‌تر از بسیاری از پرچم‌داران اندرویدی می باشد ولی رقابت مستقیمی با یکی از دستگاه‌های پیشرفته‌ی بازار امروز یعنی گوشی ۴٫۷ اینچی iPhone 6 اپل دارد.

Apple-iPhone-6-vs-Sony-Xperia-Z3-compact-03

با وجود اینکه دو دستگاه از نظر ابعاد مشابه یکدیگر بوده، اما در درون و تجهیزات داخلی بسیار متفاوت طراحی شده‌اند: Z3 Compact همراه با پلتفرم اندروید ۴٫۴ کیت‌کت عرضه شده، در حالی که آیفون ۶ به اجرای iOS 8 می‌پردازد. این دو دستگاه در بخش سخت‌افزاری هم تفاوت زیادی دارند: تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۰۱ چهارهسته‌ای کوالکام دربرابر A8 اپل، دوربین ۲۰ مگاپیکسل در Z3 کامپکت دربرابر دوربین هشت مگاپیکسل آیفون ۶ و لیست تفاوت‌های این دو اسمارت‌فون همچنان ادامه دارد.تفاوت‌های دیگر آنها کدام است و چگونه می‌توان مدل برتر را انتخاب کرد؟ اجازه‌ دهید به مقایسه‌ی کامل این دو دستگاه در ادامه‌ی مطلب بپردازیم تا این موضوع مشخص شود.

Apple-iPhone-6-vs-Sony-Xperia-Z3-compact-04

طراحی

سونی و اپل دو کمپانی هستند که از نظر طراحی و نوآوری دارای تاریخچه‌ی طولانی بوده و برتر از کمپانی‌های دیگر قرار می‌گیرند. Z3 Compact و iPhone 6 کاملا با این اصل مطابقت می‌کنند.Z3 Compact بر اساس طرح تلفن اولیه‌ی خود، Z1 Compact سال گذشته طراحی شده، اما در بخش مواد به کار رفته در ساختار خود بهتر عمل کرده است، تجهیزات داخلی اسمارت‌فون امسال میان دو لایه شیشه (به جای پلاستیک) قرار گرفته و توسط یک پلاستیک نیمه‌شفاف احاطه شده است. همچنین هر کدام از چهار لبه‌ی این تلفن دارای مقداری پلاستیک اضافی برای محافظت بهتر در صورت افتادن تلفن روی زمین، می باشند. در طرف دیگر، آیفون ۶ را داریم که از ماده‌ی خوب و قدیمی آلومینیوم ساخته شده که به این تلفن ظاهری ارزشمند و محکم را بخشیده است.

اپل همچنین تلفن جدید خود را به طور قابل توجهی باریک ایجاد کرده است، به طوری که آیفون ۶ دارای ضخامت تنها ۶٫۹ میلی‌متر است، درحالیکه زد ۳ کامپکت ۸٫۶ میلی‌متر ضخامت دارد. از نظر اندازه‌ی کلی و ابعاد، گوشی سونی از نام خود پیروی کرده و دارای بدنه‌ی کوچک‌تری است و به این ترتیب کار یک دست با آن ساده‌تر از تلفن اپل می‌باشد. قابل ذکر است که اندازه‌ی نمایشگر زد ۳ کامپکت به ۴٫۶ اینچ می‌رسد، در حالیکه همان اندازه‌ی بدنه‌ی تلفن ۴٫۳ اینچی Z1 Compact حفظ شده است.

 

از نظر کلیدها، زد ۳ کامپکت به دلیل اتکایش به کلیدهای مجازی در صفحه‌ی جلوی خود هیچ کلیدی را شامل نشده، و تمامی کلیدهای فیزیکی آن نیز در لبه‌های کنار تعبیه شده است، به طوری که دارای یک کلید پاور/قفل است که کمی کوچک‌تر از حد انتظار بوده و در سمت دیگر شاهد وجود یک اهرم ولوم کوچک و یک کلید اختصاصی شاتر هستیم. آیفون ۶ نسبت به آیفون‌های گذشته در چیدمان کلیدهای خود تفاوتی را شامل شده است. کلید اصلی دایره‌ای این دستگاه که اکنون دارای اسکنر اثرانگشت است، هنوز در زیر نمایشگر قرار گرفته، اما کلید پاور/قفل اکنون در کناره‌ی تلفن، به جای قرار گرفتن در بالای آن تعبیه شده، تغییری که به دلیل افزایش ارتفاع این تلفن رخ داده است. در سمت چپ این دو دستگاه دو کلید جداگانه‌ی ولوم وجود دارد و تمامی کلیدهای این تلفن بسیار واکنش‌پذیر بوده و فشردنشان راحت است.با این حال، زد ۳ کامپکت دارای یک ویژگی قابل توجه است که آیفون ۶ فاقد آن می‌باشد: این دستگاه ضد آب و نفوذ گردوغبار طراحی شده و دارای تاییدیه‌ی IP68 می‌باشد. به این معنی که این محصول سونی می‌تواند تا عمق ۱٫۵ متری آب برای مدت ۳۰ دقیقه دوام آورد.

Apple-iPhone-6-vs-Sony-Xperia-Z3-compact-01

صفحه­ نمایش

گوشی Xperia Z3 Compact سونی مجهز به یک نمایشگر ۴٫۶ اینچی IPS LCD با رزولوشن ۷۲۰×۱۲۸۰ پیکسل می‌باشد، درحالیکه iPhone 6 اپل دارای نمایشگر اندکی بزرگ‌تر ۴٫۷ اینچی IPS LCD با رزولوشن۷۵۰×۱۳۳۴ پیکسل است. هر دو نمایشگر دارای وضوح تقریبا یکسانی هستند، تراکم پیکسل زد ۳ کامپکت ۳۱۹ppi بوده، در حالیکه این مقدار برای آیفون ۶ به اندازه‌ی ۳۲۶ppi می‌باشد. هر دو دارای امتیازاتی کمتر از حد استاندارد نسبت به پرچم‌داران دیگر هستند و می‌توانید پیکسلیشن کمی را هم به خصوص در متون ریز بر روی هر دو نمایشگر در صورت نگاه کردن به آنها از نزدیک ببینید.

بارزترین مشکل نمایشگر محصول سونی، تمایل آن به نمایش رنگ آبی است. درواقع اندازه‌گیری‌ها هم نشان داده که این نمایشگر در نمایش رنگ‌ها حالت سردی داشته و دارای دمای رنگ نزدیک ۱۰۰۰۰K است (درحالیکه مقدار مرجع و طبیعی دمای رنگ ۶۵۰۰K می‌باشد). مقدار گامای این محصول ۲٫۶۷ است که باز هم بالاتر از مقدار مرجع ۲٫۲ می‌باشد و به معنی تیره‌تر بودن نمایشگر با کنتراست بیش از حد بالا و اغلب ناصحیح است. سونی دارای گزینه‌ی کنترل رنگ است، از این رو حساسیت در نمایش رنگ این دستگاه می‌تواند تاحدی تمایل نمایشگر به رنگ آبی را جبران کرده و رنگ‌های دقیق‌تر اما نه کامل را در خود به نمایش بگذارد. درنهایت باید به این نکته هم اشاره کرد که حالت نمایشگر X-Reality سونی تنها به تقویت رنگ‌ها و جذاب‌تر نشان دادن آنها نسبت به حالت پیشفرض می‌پردازد، اما دقت آنها را چندان بالا نمی‌برد.

حداکثر روشنایی (nit)
مقدار بیشتر، بهتر است
حداقل روشنایی (nit)
مقدار کمتر، بهتر است
کنتراست
مقدار بالاتر، بهتر است
دمای رنگ (کلوین) گاما Delta E RGBCMY
مقدار کمتر، بهتر است
Delta E grayscale
مقدار کمتر، بهتر است
Apple iPhone 6 ۶۰۶
(عالی)
۷
(خوب)
۱:۱۵۶۳
(عالی)
۷۱۶۲
(خوب)
۲٫۲۳ ۳٫۵۱
(خوب)
۳
(خوب)
Sony Xperia Z3 Compact ۴۳۶
(خوب)
۳
(عالی)
۱:۱۳۱۵
(عالی)
۹۹۶۴
(ضعیف)
۲٫۶۷ ۶٫۰۳
(متوسط)
۸٫۹۶
(ضعیف)
حداکثر روشنایی
مقدار کمتر، بهتر است
حداقل روشنایی
مقدار کمتر، بهتر است
کنتراست
مقدار کمتر، بهتر است
دمای رنگ
مقدار کمتر، بهتر است
گاما
مقدار کمتر، بهتر است
Delta E RGBCMY
مقدار کمتر، بهتر است
Delta E grayscale
مقدار کمتر، بهتر است
Sony Xperia Z3 Compact ۹۷٫۹% ۶۶٫۷% ۸۵٫۲% ۱۹٫۱% ۱٫۱% ۱۵٫۹% ۱۵٫۹%
Apple iPhone 6 ۸۲٫۳% ۸۵٫۷% ۸۶٫۹% ۲٫۳% ۱۰٫۸% ۶٫۶% ۲۴%

در طرف دیگر، آیفون ۶ در بخش دقت رنگ بسیار خوب عمل کرده است. دمای رنگ نمایشگر این دستگاه تنها کمی به سمت سردی گرایش دارد و در حالت خاکستری کمی بیشتر به نمایش رنگ آبی می‌پردازد، اما به طور کلی رنگ‌ها به خوبی در نمایشگر محصول اپل نمایش داده می‌شوند. مقدار گامای این دستگاه ۲٫۲۳ است که مقداری عالی به شمار می‌رود و بسیار نزدیک به مقدار مرجع ۲٫۲ می‌باشد.در فضای باز، باز هم آیفون ۶ در راس قرار می‌گیرد، به طوری که اوج روشنایی آن ۶۰۶ نیت می‌باشد که بر ۴۳۶ نیت زد ۳ کامپکت غلبه دارد. قطعا گوشی آیفون بهترین مدل میان این دو دستگاه برای خوانایی در محیط‌های باز و روزهای آفتابی است.

رابط کاربری و قابلیت­ ها

Xperia Z3 Compact سونی با اندروید ۴٫۴ کیت‌کت و iPhone 6 اپل با iOS 8، دو عضو از دو خانواده‌ی کاملا متفاوت و رقیب هستند.می‌توان تنها تفاوت‌هایی را از نظر ظاهری برای این دو پلتفرم بیان کرد.

رابط کاربری سفارشی سونی بر روی اندروید، رابطی نسبتا ساده و بدون ناهنجاری و بی‌نظمی است. این رابط دارای انیمیشن‌هایی جالبی است که جذابیت بیشتری را به این دستگاه افزوده اسن. مجموعه‌ای از برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های خوش‌ساخت سونی که به عنوان جایگزین برنامه‌های گوگل عمل می‌کنند هم در رابط سفارشی آن تعبیه شده‌اند. پوسته‌ی اکسپریا شامل آپشن‌های سفارشی‌سازی غنی بوده و می‌توانید به سادگی پانل‌هایی را به این پوسته افزوده یا از آن حذف نمایید و همچنین اپلیکیشن‌ها را به صورت الفبایی یا بیشترین استفاده مرتب کنید.

از طرف دیگر، iOS اپل دارای ویژگی‌های کاربرپسندی مانند همیشه است. iOS 8 هم این ویژگی را به خوبی حفظ کرده و آیکون‌ها و ظاهر آن نسبت به iOS 7 تفاوت چندانی را شامل نمی‌شوند، اما عملکرد این پلتفرم با افزودن چندین ویژگی جذاب ارتقا یافته است. از حالا دیگر قادر به استفاده از ویجت‌ها در مرکز نوتیفیکیشن iOS 8 هستید و اپل قابلیت نوتیفیکیشن‌های تعاملی را هم به پلتفرم جدید خود افزوده است. برنامه‌ی جدید Health app اطلاعات مربوط به سلامتی شما را از تلفن و دیگر برنامه‌های سلامتی در کنار هم جمع می‌کند.

اسکنر اثرانگشت از ویژگی‌های خوب اپل است که اکنون این کمپانی آن را با ویژگی Apple Pay (از طریق NFC) همراه کرده است. محیط گوگل در این بخش شامل Wallet (که آن هم با NFC کار می‌کند) است، اما این سرویس به قدرتمندی و وسعت سرویس اپل نیست و البته باید اشاره کرد که زد ۳ کامپکت دارای سنسور اثرانگشتی در خود نمی‌باشد.

توابع اساسی در هر دو تلفن به خوبی تحت پوشش قرار دارند: اپلیکیشن‌های تلفن بر روی هر دو به سرعت باز شده و دارای ظاهر ساده و مطلوبی هستند. پیام‌رسانی در هر دو تجربه‌ی ساده و راحتی می‌باشد و با افزوده شده پشتیبانی از کیبوردهای جانبی در iOS، اندروید و iOS اکنون در یک سطح قرار دارند. iOS 8 چندین ویژگی اضافی را شامل می‌شود که زد ۳ کامپکت فاقد آن است مانند ارسال فوری ویدئو و تصویر و همچنین به اشتراک‌گذاری مکان از طریق پیام‌رسانی.

از طرفی سونی هم دارای چندین ویژگی مخصوص است. اولین ویژگی داشتن گزینه‌ای برای ضبط ویدئوی در حال نمایش (با نگه داشتن کلید پاور و انتخاب ضبط ویدئو) می‌باشد. Remote Play از دیگر ویژگی‌های بزرگ این دستگاه است. با این ویژگی می‌توانید به یک کنسول پلی‌استیشن ۴ از طریق وای-فای متصل شوید و بازی‌ها را بر روی موبایل خود اجرا کنید و البته از کنترلر DualShock 4 هم استفاده نمایید و به نوعی نمایشگر موبایلتان تبدیل به نمایشگر اصلی تبدیل شود.

پردازنده و حافظه

آیفون ۶ با جدیدترین سیلیکون اپل، تراشه‌ی A8، همراه شده است. در طرف دیگر، زد ۳ کامپکت دارای سیستم روی تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۰۱ کوالکام است.در کاربردهای روزانه هر دو تراشه عملکرد خوبی را ارائه می‌کنند، اما iOS در اجرای انیمیشن‌ها و عملکرد بی‌وقفه و متوالی کمی بهتر عمل می‌کند.با نگاهی دقیق‌تر به مشخصات می‌بینیم تراشه‌ی A8 اپل دارای یک پردازنده‌ی دوهسته‌ای Cyclone version 2.0 با کلاک ۱٫۴ گیگاهرتز است، درحالیکه زد ۳ کامپکت مجهز به یک پردازنده‌ی چهارهسته‌ای Krait 450 با فرکانس کاری ۲٫۵ گیگاهرتز شده است. آیفون ۶ همچنین دارای ۱ گیگابایت رم می‌باشد و در طرف دیگر زد ۳ کامپکت به دو گیگابایت رم مجهز شده است.با پیش‌روی در بخش فنی متوجه می‌شویم A8 یکی از اولین تراشه‌های موبایل است که با فرایند ۲۰nm ساخته شده، در حالی که اسنپدراگون ۸۰۱ بر اساس فناوری ۲۸ نانومتر ساخته شده است.

bench

بنچمارک‌ها، برتری محسوس آیفون ۶ را نسبت به زد ۳ کامپکت در بخش عملکرد CPU نشان می‌دهند. جالب توجه است که عملکرد تک هسته‌ای این دستگاه تقریبا دوبرابر گوشی سونی عمل می‌کند. از نظر گرافیک، پردازنده‌ی گرافیکی PowerVR GX6450 آیفون ۶ دارای برتری اندکی بر Adreno 330 GPU زد ۳ کامپکت است.

Xperia Z3 Compact با ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی داخلی همراه شده (که حدود ۱۲GB از آن در دسترس کاربر قرار دارد)، اما خوشبختانه می‌توان این فضا را با استفاده از کارت‌های microSD تا ۱۲۸ گیگابایت افزایش داد. اپل از سمت دیگر، مانند همیشه دارای گزینه‌ی افزایش فضای ذخیره‌سازی از طریق کارت‌های خارجی نیست و گزینه‌های ۱۶، ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایت را برای حافظه‌ی داخلی در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.

اینترنت و اتصالات

زد ۳ کامپکت با کروم گوگل به عنوان مرورگر پیشفرض همراه است که رویکردی سریع و متفاوت به شمار می‌رود. آیفون ۶، دارای سافاری اپل در بخش مرورگر است، مرورگری سریع که شامل ویژگی‌های هدایتی حرکتی خوبی است مانند سوایپ به راست و چپ برای رفتن به صفحات قبل و بعد. از نظر سرعت، هر دو مرورگر و گوشی بسیار خوب عمل می‌کنند، اما آیفون ۶ سریع‌تر است.

از نظر اتصالات، اپل آیفون ۶ را با ۴G LTE همراه کرده از این رو به سادگی می‌توانید به صورت بین‌المللی از دستگاه خود استفاده کنید و از سرعت دانلود ۱۵۰Mbps این شبکه برخوردار شوید. زد ۳ کامپکت هم از ۴G LTE با همان سرعت پشتیبانی می‌نماید. از دیگر گزینه‌های اتصال موجود در این دو دستگاه باید به بلوتوث ۴٫۰، وای-فای دو باند، GPS و NFC اشاره کرد. شایان ذکر است که NFC موجود در آیفون ۶ تنها محدود به سرویس Apple Pay می‌باشد و برخلاف اندروید نمی‌توان از آن برای اتصال سریع‌ترین لوازم جانبی استفاده کرد.

دوربین

زد ۳ کامپکت سونی مجهز به یک دوربین پشت ۲۰ مگاپیکسل می‌باشد که با یک فلاش LED همراه است، درحالیکه آیفون ۶ اپل دارای یک دوربین ۸ مگاپیکسل با دو فلاش LED است (هر دو دوربین فاقد تثبیت‌کننده‌ی تصویر هستند).

از نظر فنی، دوربین زد ۳ کامپکت دارای سنسور ۲۰ مگاپیکسل ۱/۲٫۳ اینچ، بزرگ‌ترین سنسور در میان دستگاه‌های اندرویدی، است که با اندازه‌ی پیکسل ۱٫۱ میکرون همراه می‌باشد. از نظر اپتیک، زد ۳ کامپکت مجهز به لنز ۲۵mm زاویه‌ی وسیع و بسیار سریع f/2.0 است. آیفون ۶ اپل از یک سنسور کوچک‌تر ۸ مگاپیکسل ۱/۳ اینچ با اندازه‌ی پیکسل بزرگ‌تر ۱٫۵ میکرون استفاده می‌نماید. در دوربین این تلفن لنز ۲۹mm f/2.2 بکار رفته که با شیشه ی یاقوتی تحت محافظت قرار دارد.

رابط دوربین در گرفن یک عکس بسیار مهم می‌باشد. رابط دوربین سونی کمی بیش از حد پیچیده است. در این دوربین دارای حالت کاملا خودکار هستید که تصاویر ۸ مگاپیکسل را می‌گیرد. تنظیمات رابط این دوربین به طور پیچیده‌ای در جای‌های مختلف واقع شده‌اند، برای مثال برای انجام کار ساده‌ای مانند گرفتن عکس HDR دستی، نیاز است به حالت دستی تغییر حالت داده و رزولوشن ۸ مگاپیکسل را انتخاب کنید. سرعت دوربین در دوربین زد ۳ کامپکت چندان خیره‌کننده نیست. در طرف دیگر رابط دوربین آیفون ۶ بسیار ساده می‌باشد. بارگذاری آن بسیار سریع و سرعت گرفتن عکس آن هم بالاست. حرکت جدید انگشت هم برای تنظیم نور از ویژگی‌های خوب این رابط است.

در بخش کیفیت تصویر باید اذعان داشت دوربین زد ۳ کامپکت تصاویر بسیار خوب با سطح جزئیات کافی و رنگ‌های پرتحرک می‌گیرد، اما گهگاهی این دوربین در تنظیم تعادل رنگ سفید و تولید تصویر با رنگ‌های خیره‌کننده چندان خوب و دقیق عمل نمی‌کند. آیفون ۶ در بین بهترین دوربین‌های موجود از لحاظ تولید تصاویر خوب در شرایط مختلف قرار دارد. تصاویر گرفته شده با دوربین آیفون دارای رنگ‌های خوبی هستند (هرچند اندکی گرم می‌باشند)، و به سطح جزئیات پویا و خوبی همراه می‌باشند.

در محیط‌های بسته و در حضور نور کم، آیفون ۶ پیشتاز است و قادر به ضبط تصاویر با وضوح بیشتر و نویز کمتر و همچنان شامل رنگ‌های خوشایند می‌باشد. در سمت دیگر، زد ۳ کامپکت تصاویر با نویز بیشتر و رنگ‌های کمی نامطلوب‌تر را دربردارد. فلاش دو ال.ای.دی آیفون ۶در روشن کردن صحنه‌های تاریک بسیار خوب عمل می‌کند، زد ۳ کامپکت هم مجهز به یک فلاش بسیار قدرتمند شده و در حالی که عملکرد آن کمی ضعیف‌تر از آیفون ۶ است، با این حال در میان بهترین‌ها قرار دارد.

زمان گرفتن یک تصویر به ثانیه
زمان کمتر، بهتر است
زمان گرفتن یک تصویر HDR به ثانیه
زمان کمتر، بهتر است
امتیاز CamSpeed
مقدار بالاتر، بهتر است
امتیاز CamSpeed همراه با فلاش
مقدار بالاتر، بهتر است
Apple iPhone 6 ۱٫۹ ۲ ۶۱۹ ۴۳۲
Sony Xperia Z3 Compact ۳٫۳ بدون داده ۴۹۴ ۴۰۲

دوربین جلوی زد ۳ کامپکت، ۲٫۲ مگاپیکسل است، در حالیکه آیفون ۶ مجهز به یک دوربین سلفی ۱٫۲ مگاپیکسل می‌باشد. اما در واقعیت این دوربین آیفون است که تصاویر سلفی بهتری را با رنگ‌های غنی‌تر و جذاب‌تر به همراه دارد.

از نظر ویدئو، گوشی سونی قادر به ضبط ویدئوهای ۴K در ۳۰ فریم بر ثانیه یا ۱۰۸۰p در ۶۰ یا ۳۰ فریم بر ثانیه می‌باشد، در حالیکه دوربین ۸ مگاپیکسل آیفون ۶ قادر به ضبط ویدئوی ۴K نیست، و تنها می‌تواند ویدئوهای ۱۰۸۰p را در نرخ‌های ۶۰ یا ۳۰ فریم بر ثانیه فیلمبرداری کند. ضبط ویدئوهای ۴k که از ویژگی‌های جذاب یک گوشی همراه به شمار می‌رود با محدودیت‌هایی در زد ۳ کامپکت روبه‌رو است، برای مثال تنها قادر به ضبط ۵ دقیقه کلیپ این چنین خواهید بود.

مولتی­ مدیا

برای بخش موسیقی، سونی اپلیکیشن واکمن خود را انتخاب کرده که فایل‌های موسیقی شما را بر اساس آلبوم، هنرمند، آهنگ و غیره دسته‌بندی می‌نمایند، علاوه بر این در این برنامه می‌توانید آهنگ‌های خود را در فولدر قرار دهید. برنامه‌ی پخش موسیقی سونی همچنین دارای یک اکولایزر برای تنظیم صدا و تعدادی ویژگی جالب ازجمله پشتیبانی از کدک HX موتور تقویت صدای دیجیتال (DSEE) است. این کدک به شما اجازه‌ی پخش فایل‌های سازگار در کیفیت صوتی بالا را می‌دهد. آیفون ۶ با آیتونز و اپلیکیشن Music هم عملکرد خوبی را در سازماندهی موسیقی‌های شما از خود نشان می‌دهد، علاوه بر این آیفون ۶ دارای تعدادی از بهترین امپلی‌فایرهای موبایل است.

در بخش اسپیکر، سونی دارای دو اسپیکر جلوی استریو می‌باشد اما برخلاف انتظارات این اسپیکرها با صدای کمی خفه همراه هستند (شاید دلیل آن، بدنه‌ی ضدآب گوشی سونی باشد) و همچنین فاقد وضوح و عمق می‌باشند. تک اسپیکر آیفون ۶ که در لبه‌ی زیرین آن واقع شده کمی بلندتر است، اما مهم‌تر اینکه می‌تواند صدای واضح‌تر و مطلوب‌تری را تولید کند.

audio

کیفیت تماس

زد ۳ کامپکت کیفیت صدای خوب ولی نه عالی را ارائه می‌کند و بزرگ‌ترین مشکل آن وجود وضوح در میکروفون گوشی آن است. این میکروفون به اندازه‌ی کافی بلند است و در سمت دیگر خط کیفیت صدای به اندازه‌ی کافی خوب را مخابره می‌نماید.آیفون ۶ از نظر کیفیت صدا، یک گوشی فوق‌العاده به شمار می‌رود. این دستگاه می‌تواند سطح صدای بسیار بلندی را حتی در یک محیط شلوغ تامین نماید و صدا در هر دو طرف خط بسیار واضح و خوب شنیده می‌شود.یکی از ویژگی‌های خوبی که آیفون ۶ دارد، پشتیبانی آن از تماس وای-فای است که البته وجود آن بستگی به اپراتور دارد (که در حال حاضر تنها اپراتور T-Mobile امریکا از آن پشتیبانی می‌کند).

باتری

زد ۳ کامپکت سونی دارای یک باتری ۲۶۰۰mAh با یک وعده‌ی بزرگ و جذاب است: دو روز عمر باتری! خوشبختانه، این یک وعده‌ی توخالی نیست و در تست‌های باتری مشخص شد که زد ۳ کامپکت قادر به عملکرد خوب در این بخش است و با شبیه‌سازی کاربرد متوسط (بدون توقف اجرا و بدون خاموش شدن نمایشگر) و سطح روشنایی ۲۰۰ نیت، باتری این دستگاه ۱۰ ساعت و ۲ دقیقه دوام می‌آورد.آیفون ۶ دارای یک باتری ۱۸۱۰mAh استکه چندان امیدوارکننده به نظر نمی‌رسد. متاسفانه، تست‌های باتری هم این انتظار را تایید می‌کنند، آیفون ۶ در این تست‌ها زمان متوسط ۵ ساعت و ۲۲ دقیقه را کسب می‌کند که حدود نیمی از زمان کسب شده توسط زد ۳ کامپکت می‌باشد. شایان ذکر است که باتری‌های هیچ کدام از دو دستگاه مورد مقایسه جداشدنی و قابل تعویض نیستند.

battery

سونی همچنین به روند حالت ذخیره‌ی انرژی اندروید پیوسته است و حالت Ultra STAMINA را برای زد ۳ کامپکت تعبیه کرده است. در این حالت، تلفن سیاه و سفید شده، تمامی پردازش‌ها به غیر از موارد ضروری را از کار می‌اندازد و سرعت کلاک پردازنده را پایین می‌آورد تا بتوان از ظرفیت کم باتری بیشتری بهره را برد. آیفون ۶ در مقابل شامل چنین ویژگی نشده است.

Apple-iPhone-6-vs-Sony-Xperia-Z3-compact-02

جمع­ بندی

Sony Xperia Z3 Compact و Apple iPhone 6، دو عدد از بهترین اسمارت‌فون‌های حال حاضر برای افراد علاقمند به استفاده از تلفن‌های اندازه‌ی معقولانه، هستند. اکسپریا زد ۳ کامپکت سونی یک رقیب کوچک در بازار اندروید به شمار می‌رود، جایی که اغلب پرچم‌داران دارای اندازه‌های بزرگ‌تری هستند، اما این تلفن در مقایسه با آیفون ۶ تنها در بخش‌هایی کم می‌آورد.

برای مثال، آیفون ۶ اپل دستگاه قدرتمندتری به شمار می‌رود زیرا تراشه‌ی A8 توانایی غلبه بر اسنپدراگون ۸۰۱ را دارد. اسمارت‌فون اپل همچنین تصاویر بهتری را ضبط کرده و همچنین ساختار باارزش‌تری دارد.

زد ۳ کامپکت هم دارای مزایای خاص و قابل توجه‌ی خود است، برای مثال دارای باتری با دوام قابل توجه می‌باشد که می‌تواند دو روز به فعالیت خود ادامه دهد.

با در نظر گرفتن قیمت، قطعا زد ۳ کامپکت را تلفنی مقرون به صرفه‌تر خواهید دانست که دارای حدود ۵۰۰ دلار می‌باشد و در مقابل قیمت پایه‌ی ۶۵۰ دلاری آیفون ۶ قرار دارد. اکنون مزایا و معایب هر دو تلفن را می‌دانید، خب فکر می‌کنید کدام می‌توانید اسمارت‌فون بهتری برای شما باشد؟

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.